[byggtråd] All-in budget Tempo

Jocke77

Medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
Barrett sa:
Som helt ny på detta; vad ska jag ha & varför? S- eller J-bend eller helt raka?
Ingen fara om jag får testa mig fram o köpa flera men vore kul att höra vad ni föredrar och varför.
Jag har kört alla tre modellerna och jag tycker inte det är några problem att justera handpositionen på någon av modellerna, kör man J-bend och flyttar bak händerna blir det ju som ett par raka.

Personligen gillar jag J-bend bäst (lätt vinklade inåt) för att jag får en mer avslappnad sittställning då. Med de andra modellerna så drar jag händerna uppåt och då spänner jag även axlar och nacke. En annan sak som det ständiga "draget" ledde till var att jag fick galet ont i handlederna, nästan som inflammation. Tävlade i långdistanstriathlon och cyklade mkt tempocykel så dessa problem uppstår nog inte om man kör normala tempolopp :-)
 

Barrett

Medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
Idag var det premiärtur. Kändes riktigt bra även om positionen måste justeras in och kroppen härdas. Väldigt stabil & kändes helt odramatiskt att ligga i tempoposition även när underlaget inte var det bästa & en del vind.

Etap funkar ju hur bra som helst. Inget att anmärka på mer än att min logik säger att växla upp & ner borde vara på samma sida som rörelsen på bakväxel. Just nu är det tvärt om, får köra ngn runda till för att se om jag vänjer mig eller ändrar.

TT-pinnarna är tveklöst för korta. Får byta dessa, lösa slutlig position av etap dosan och på med grepptejp sen är den klar för en första bikefit.
 

Bilagor

Jensen

Aktiv medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
Barrett sa:
Idag var det premiärtur. Kändes riktigt bra även om positionen måste justeras in och kroppen härdas. Väldigt stabil & kändes helt odramatiskt att ligga i tempoposition även när underlaget inte var det bästa & en del vind.

Etap funkar ju hur bra som helst. Inget att anmärka på mer än att min logik säger att växla upp & ner borde vara på samma sida som rörelsen på bakväxel. Just nu är det tvärt om, får köra ngn runda till för att se om jag vänjer mig eller ändrar.

TT-pinnarna är tveklöst för korta. Får byta dessa, lösa slutlig position av etap dosan och på med grepptejp sen är den klar för en första bikefit.
Du kan inte bara switcha ingångarna där blipparna går in i sändenheten? Då borde ju växlingen bli tvärt om eller?
 

Barrett

Medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
Nu är den klar. Tempopinnarna utbytta till J-bend vilket kändes väldigt bra. Hela cykeln känns sjukt stabil. Flyttade ändå ihop arm-padsen & den kändes som positionen blev mer aero utan att kontroll eller komfort blev märkbart sämre. Grymt skönt när man kommer över ca. 35 km/h och det känns som cykeln "suger" på en i 40 km/h.

50 km idag och jag hade gärna fortsatt, men en smygpunka bak satte stopp. Hade en Vittoria pitstop i fickan, men den funkar ju inte på diskhjulet. Det enda jag kommer på som funkar i nödsituationer är extra tub & kolsyrepatron med vinklat munstycke, eller finns det någat annat smidigt?
 

Bilagor

Aeromiten

Ny medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
Trevligt :) Har du mätt om den är någorlunda godkänd för tävling? Vad menar du med känslan att cykeln "suger"?, nyfiken då jag förmodligen aldrig känt så. Lätt att köra snabbt kanske?
 

poqa

Medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
Barrett sa:
Nu är den klar. Tempopinnarna utbytta till J-bend vilket kändes väldigt bra. Hela cykeln känns sjukt stabil. Flyttade ändå ihop arm-padsen & den kändes som positionen blev mer aero utan att kontroll eller komfort blev märkbart sämre. Grymt skönt när man kommer över ca. 35 km/h och det känns som cykeln "suger" på en i 40 km/h.

50 km idag och jag hade gärna fortsatt, men en smygpunka bak satte stopp. Hade en Vittoria pitstop i fickan, men den funkar ju inte på diskhjulet. Det enda jag kommer på som funkar i nödsituationer är extra tub & kolsyrepatron med vinklat munstycke, eller finns det någat annat smidigt?
Smidigt vet jag inte, men det finns ju adapter för diskhjul
http://www.cykelcitystockholm.se/tillbehor/pumpar-och-tillbehor/pro-adapter-diskhjul
 

Kristoffer

Aktiv medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
En liten flaska Stans-gucka och en böjlig anslutningsslang så borde du klara skivan. Inte så snabbt men billigare än pitstop.
Att ha i lite Stans i förebyggande syfte är antagligen inte helt fel, såg ett test på rullmotstånd någonstans där detta testades. Lite Stans påverkade inte rullmotståndet nämnvärt.

Det blev ju en rackarns snygg hoj av det där.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/road-bike-tubeless-sealant
 
Senast ändrad:

Barrett

Medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
Städar_sällan sa:
Trevligt :) Har du mätt om den är någorlunda godkänd för tävling? Vad menar du med känslan att cykeln "suger"?, nyfiken då jag förmodligen aldrig känt så. Lätt att köra snabbt kanske?
Den ska vara godkänt inställd om jag fattat alla mått & regler rätt. Sadelnspetsen är bara 2-3 cm bakom vevcentrum, men ska ju vara ok förutsatt att jag ligger inom alla andra mått?
Blir troligtvis byte av sadel framöver oxå. Power sadeln är ingen katastrof, men det trycker på lite fel ställen.

Lite svårt att beskriva. Men normalt krävs ju en ganska markant ökning i ansträngning för att öka från t.ex. 35 till 40 km/h (på linjeräcer), men med lägre luftmotstånd får man ut så mkt mer fart av samma kraft.
 

chrhar

Medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
Barrett sa:
Den ska vara godkänt inställd om jag fattat alla mått & regler rätt. Sadelnspetsen är bara 2-3 cm bakom vevcentrum, men ska ju vara ok förutsatt att jag ligger inom alla andra mått?
Snyggt! 1 fel är godkänt, ser dock ut som om du har mer än 75cm vevcentrum->växelreglage? Det är för övrigt den regel som brukar vara det man vill bryta mot...
 

Barrett

Medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
chrhar sa:
Barrett sa:
Den ska vara godkänt inställd om jag fattat alla mått & regler rätt. Sadelnspetsen är bara 2-3 cm bakom vevcentrum, men ska ju vara ok förutsatt att jag ligger inom alla andra mått?
Snyggt! 1 fel är godkänt, ser dock ut som om du har mer än 75cm vevcentrum->växelreglage? Det är för övrigt den regel som brukar vara det man vill bryta mot...
Det är 75 cm med några mm marginal. Med en annan sadel är det nog inte otänkbart att den kan hamna 5 cm bakom vevcentrum, och då öppnas möjligheten att bryta mot 75cm regeln. Tveksam till att jag behöver det dock, är inte så storväxt (172 cm)
 

bllx

Medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo

Barrett

Medlem
[byggtråd] All-in budget Tempo
Väcker liv i min gamla tråd.

Någon som har bra tips på verket skruvmaterial som tål svett bäst? Skruvarna för armpadsen är värst, men går ganska hårt åt flera skruvar runt styret pga. svett.
Jag har köpt lite olika skruv så jag är inte helt 100, men tror dom senaste var i rostfritt eller möjligtvis syrafast. Oxiderar till den grad att man med nöd och näppe får bort dom efter ett tag.

Titan? :)
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer