[byggtråd] All-in budget Tempo

Det hände en grej...

Bilagor

• IMG_4402.JPG
    IMG_4402.JPG
    118.7 KB · Besök: 192
  • FullSizeRender5.jpg
    FullSizeRender5.jpg
    130.6 KB · Besök: 192
Barrett sa:
Som helt ny på detta; vad ska jag ha & varför? S- eller J-bend eller helt raka?
Ingen fara om jag får testa mig fram o köpa flera men vore kul att höra vad ni föredrar och varför.

Jag har kört alla tre modellerna och jag tycker inte det är några problem att justera handpositionen på någon av modellerna, kör man J-bend och flyttar bak händerna blir det ju som ett par raka.

Personligen gillar jag J-bend bäst (lätt vinklade inåt) för att jag får en mer avslappnad sittställning då. Med de andra modellerna så drar jag händerna uppåt och då spänner jag även axlar och nacke. En annan sak som det ständiga "draget" ledde till var att jag fick galet ont i handlederna, nästan som inflammation. Tävlade i långdistanstriathlon och cyklade mkt tempocykel så dessa problem uppstår nog inte om man kör normala tempolopp :-)

Idag var det premiärtur. Kändes riktigt bra även om positionen måste justeras in och kroppen härdas. Väldigt stabil & kändes helt odramatiskt att ligga i tempoposition även när underlaget inte var det bästa & en del vind.

Etap funkar ju hur bra som helst. Inget att anmärka på mer än att min logik säger att växla upp & ner borde vara på samma sida som rörelsen på bakväxel. Just nu är det tvärt om, får köra ngn runda till för att se om jag vänjer mig eller ändrar.

TT-pinnarna är tveklöst för korta. Får byta dessa, lösa slutlig position av etap dosan och på med grepptejp sen är den klar för en första bikefit.

Bilagor

• FullSizeRender2.jpg
    FullSizeRender2.jpg
    353.4 KB · Besök: 195
Barrett sa:
Idag var det premiärtur. Kändes riktigt bra även om positionen måste justeras in och kroppen härdas. Väldigt stabil & kändes helt odramatiskt att ligga i tempoposition även när underlaget inte var det bästa & en del vind.

Etap funkar ju hur bra som helst. Inget att anmärka på mer än att min logik säger att växla upp & ner borde vara på samma sida som rörelsen på bakväxel. Just nu är det tvärt om, får köra ngn runda till för att se om jag vänjer mig eller ändrar.

TT-pinnarna är tveklöst för korta. Får byta dessa, lösa slutlig position av etap dosan och på med grepptejp sen är den klar för en första bikefit.

Du kan inte bara switcha ingångarna där blipparna går in i sändenheten? Då borde ju växlingen bli tvärt om eller?

Nu är den klar. Tempopinnarna utbytta till J-bend vilket kändes väldigt bra. Hela cykeln känns sjukt stabil. Flyttade ändå ihop arm-padsen & den kändes som positionen blev mer aero utan att kontroll eller komfort blev märkbart sämre. Grymt skönt när man kommer över ca. 35 km/h och det känns som cykeln "suger" på en i 40 km/h.

50 km idag och jag hade gärna fortsatt, men en smygpunka bak satte stopp. Hade en Vittoria pitstop i fickan, men den funkar ju inte på diskhjulet. Det enda jag kommer på som funkar i nödsituationer är extra tub & kolsyrepatron med vinklat munstycke, eller finns det någat annat smidigt?

Bilagor

• IMG_4558.JPG
    IMG_4558.JPG
    346.7 KB · Besök: 185
Trevligt :) Har du mätt om den är någorlunda godkänd för tävling? Vad menar du med känslan att cykeln "suger"?, nyfiken då jag förmodligen aldrig känt så. Lätt att köra snabbt kanske?

Barrett sa:
Nu är den klar. Tempopinnarna utbytta till J-bend vilket kändes väldigt bra. Hela cykeln känns sjukt stabil. Flyttade ändå ihop arm-padsen & den kändes som positionen blev mer aero utan att kontroll eller komfort blev märkbart sämre. Grymt skönt när man kommer över ca. 35 km/h och det känns som cykeln "suger" på en i 40 km/h.

50 km idag och jag hade gärna fortsatt, men en smygpunka bak satte stopp. Hade en Vittoria pitstop i fickan, men den funkar ju inte på diskhjulet. Det enda jag kommer på som funkar i nödsituationer är extra tub & kolsyrepatron med vinklat munstycke, eller finns det någat annat smidigt?

Smidigt vet jag inte, men det finns ju adapter för diskhjul
http://www.cykelcitystockholm.se/tillbehor/pumpar-och-tillbehor/pro-adapter-diskhjul

En liten flaska Stans-gucka och en böjlig anslutningsslang så borde du klara skivan. Inte så snabbt men billigare än pitstop.
Att ha i lite Stans i förebyggande syfte är antagligen inte helt fel, såg ett test på rullmotstånd någonstans där detta testades. Lite Stans påverkade inte rullmotståndet nämnvärt.

Det blev ju en rackarns snygg hoj av det där.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/road-bike-tubeless-sealant

Senast ändrad:
Städar_sällan sa:
Trevligt :) Har du mätt om den är någorlunda godkänd för tävling? Vad menar du med känslan att cykeln "suger"?, nyfiken då jag förmodligen aldrig känt så. Lätt att köra snabbt kanske?

Den ska vara godkänt inställd om jag fattat alla mått & regler rätt. Sadelnspetsen är bara 2-3 cm bakom vevcentrum, men ska ju vara ok förutsatt att jag ligger inom alla andra mått?
Blir troligtvis byte av sadel framöver oxå. Power sadeln är ingen katastrof, men det trycker på lite fel ställen.

Lite svårt att beskriva. Men normalt krävs ju en ganska markant ökning i ansträngning för att öka från t.ex. 35 till 40 km/h (på linjeräcer), men med lägre luftmotstånd får man ut så mkt mer fart av samma kraft.

Barrett sa:
Den ska vara godkänt inställd om jag fattat alla mått & regler rätt. Sadelnspetsen är bara 2-3 cm bakom vevcentrum, men ska ju vara ok förutsatt att jag ligger inom alla andra mått?

Snyggt! 1 fel är godkänt, ser dock ut som om du har mer än 75cm vevcentrum->växelreglage? Det är för övrigt den regel som brukar vara det man vill bryta mot...

chrhar sa:
Barrett sa:

Snyggt! 1 fel är godkänt, ser dock ut som om du har mer än 75cm vevcentrum->växelreglage? Det är för övrigt den regel som brukar vara det man vill bryta mot...

Det är 75 cm med några mm marginal. Med en annan sadel är det nog inte otänkbart att den kan hamna 5 cm bakom vevcentrum, och då öppnas möjligheten att bryta mot 75cm regeln. Tveksam till att jag behöver det dock, är inte så storväxt (172 cm)

Väcker liv i min gamla tråd.

Någon som har bra tips på verket skruvmaterial som tål svett bäst? Skruvarna för armpadsen är värst, men går ganska hårt åt flera skruvar runt styret pga. svett.
Jag har köpt lite olika skruv så jag är inte helt 100, men tror dom senaste var i rostfritt eller möjligtvis syrafast. Oxiderar till den grad att man med nöd och näppe får bort dom efter ett tag.

Titan? :)

Nyfiken på hur du gjorde med blipboxen?
Är själv sugen på att köpa en e-116 och funderar på om man inte skulle kunna ha blipboxen i headtuben precis nedanför ”hålet” där växelvajrarna i ”vanliga” fall skulle gå ner?

Nyfiken på hur du gjorde med blipboxen?
Är själv sugen på att köpa en e-116 och funderar på om man inte skulle kunna ha blipboxen i headtuben precis nedanför ”hålet” där växelvajrarna i ”vanliga” fall skulle gå ner?

Nu vet jag inte om det ser exakt lika ut på E-116. Men du ser på bilderna var jag satt den, över hålet för växelvajer ner i ramen.
Men det medföljande fästet så hamnar dock blip-boxen ganska högt. Så till i år bytte jag ut fästet till ordentligt karborreband ist som bygger mindre.

Okej, jag tror hålet och utrymmet bakom styrröret borde kunna rymma blipboxen? Sen antar jag att du har 650mm kablar vilket jag också tror skulle räcka för att precis gå in i ramen.

Jag är inte helt säker på om jag är med på var du menar? Men E-116 & E-118 skiljer ju en del just runt styrhuvudet så jag vet inte riktigt hur det ser ut där på E-116.
Blip-box.PNG

För stanard blips (vid bromsreglage) tror jag jag har 650 mm, men dom är onödigt långa. Köpte nyligen varianten för att sätta i ändarna på TT-pinnarna och då köpte jag 500 mm och det blev perfekt ("råkade" köpa två uppsättningar så finns en på K&S om du är intresserad).

Jag tänker att man placerar blipboxen inuti ramen. Nu blev jag osäker på hur hålet ser ut på E-118 men E-116 så är hålet rakt ner i ramen strax bakom styrstammen.
Hålet ner borde rymma 2-3 vajrar och höljen om jag förstått det rätt, vilket borde räcka för blips kablar.
Jag är medveten att det blir lite svårare att komma åt boxen men det borde man inte behöva göra särskilt ofta?

Bilagor

• 454F7726-F5A6-4B6F-B2DA-E596457024E9.jpeg
    454F7726-F5A6-4B6F-B2DA-E596457024E9.jpeg
    44.2 KB · Besök: 147
Ah, ja det vore ju smutt. Har inte ens tänkt tanken, men är tveksamt till att jag har en tillräckligt stor öppning i ramen för att få in den?

Jag minns inte, går "function" knappens funktion aktiveras även från blips? Annars är det väl ett potentiellt problem, om den inte går att komma åt?

Tänker att man tar bort gaffeln och stoppar in boxen från nedre styrlagret och sätter i alla kontakter, sen montera gaffeln igen. Har inte etap själv ännu men behöver man använda function-knappen mer än när man justerar in växlarna? Vilket man bara gör en gång eller vid ev. hjulbyte. Tror även den justeringen går att göra via appen? Batteribyte behövs ju sällan så då kan man ta det när gaffeln är av.

På next ramen ser jag inget sätt att få in blip-box i ramen. Alla öppningar verkar för små?

Provar nya pinnar o med installation av dom fick det bli uppstädning runt styret med bl.a. nya placering av boxen. Lite fulfix när funktion fick gå före. Döljs nu helt från luftströmmen av styret även om anslutningen mot överröret kanske inte är optimal.

Nya sittpositionen gav dock både aero- & komfortfördelar. Win-win.
Tur det är långt till våren dock för bra ben saknas samt muskeluthållighet för några längre stunder i aeroposition.
46CB20C3-8592-445F-B7BA-E4470A5F65D2.jpeg
C336815C-EE21-47CE-BE77-9800CF927D97.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp