[Byggtråd] Bonicon bygger retro MTB:s

Kära någon, sprezzatura. Länge sedan jag hörde ordet. Från ett slags välklädd nonchalans till den svenske hipstermannens ursäkt för bristande passform. Brr.. ?

Kära någon, sprezzatura. Länge sedan jag hörde ordet. Från ett slags välklädd nonchalans till den svenske hipstermannens ursäkt för bristande passform. Brr.. ?
Jag kommer osökt att tänka på Rod Stewarts frisyr.

1724921738477.png

Jag är tillbaka efter en semester i Sverige och påbörjade nu så smått Project "Rattendell". För att få in lite bredare däck så måste jag massera kedjestagen lite...känsliga tittare varnas för följande bilder:

Chainstay-Dimpling-Tool - 1 (4).jpeg

Chainstay-Dimpling-Tool - 1 (5).jpeg

En gammal stam funkade rätt bra för det ändamålet, jag måste bara fasa av rundningen lite för att undvika att den kanten biter sig in i sidan som inte ska dimplas. Don't do this at home, kids...ramen kom från en donator med fast sadelstolpe, jag var beredd på att sumpa den i processen.

Merida-Aluminum-MTB - 1.jpeg

Ett par bilder på Meridan jag plockade upp igår, en "Aluminum MTB" från 1989. Jag köpte den för XT-komponenterna, men eftersom den nu sväljer Hookwormsen så blir det nog ett bygge. Jag har aldrig sett såna barends förut, den vänstra är något intryckt men det kanske går att räta ut...fast jag tvivlar på att jag någonsin vill cykla omkring med en sån cockpit.

Bilagor

• Merida-Aluminum-MTB - 1 (1).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB - 1 (1).jpeg
    389.7 KB · Besök: 76
  • Merida-Aluminum-MTB - 1 (2).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB - 1 (2).jpeg
    329.2 KB · Besök: 66
  • Merida-Aluminum-MTB - 1 (3).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB - 1 (3).jpeg
    801.3 KB · Besök: 77
  • Merida-Aluminum-MTB - 1 (4).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB - 1 (4).jpeg
    577.3 KB · Besök: 57
  • Merida-Aluminum-MTB - 1 (5).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB - 1 (5).jpeg
    298 KB · Besök: 65
  • Merida-Aluminum-MTB - 1 (6).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB - 1 (6).jpeg
    374.8 KB · Besök: 68
  • Merida-Aluminum-MTB - 1 (8).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB - 1 (8).jpeg
    360.9 KB · Besök: 77
  • Merida-Aluminum-MTB - 1 (9).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB - 1 (9).jpeg
    394.3 KB · Besök: 69
Visa bilaga 729264

Ett par bilder på Meridan jag plockade upp igår, en "Aluminum MTB" från 1989. Jag köpte den för XT-komponenterna, men eftersom den nu sväljer Hookwormsen så blir det nog ett bygge. Jag har aldrig sett såna barends förut, den vänstra är något intryckt men det kanske går att räta ut...fast jag tvivlar på att jag någonsin vill cykla omkring med en sån cockpit.
Jag undrar vad regelboken säger om dessa barends. Räknas de som bockstyre och skulle de vara förbjudna att ha på t.ex. Cykelvasan av den anledningen?

Visa bilaga 729264

Så många delar som flexar i den cockpiten det där känns det som!

Jag beställde lite delar till Meridan för att inte börja ta från nåt annat färdigt bygge. Bakbromsen blir en Salt BMX MOTO AM U-brake i svart:

salt-am-moto-u-brake_1.jpg

Till detta STX RC bromshandtag:

Merida-Aluminum-MTB-BlackRims - 1 (3).jpeg

Jag ville byta ut vevlagret då axeln verkade onödigt lång, tyvärr så sitter kopparna fast och NDS är i plast som smulades sönder av verktyget. Återigen blir det en komplicerad process med blåslampan för att försöka få ut skiten.

Men, för att inte gräva ner oss i sådant så tar vi och tittar på ramen jag fick med gratis på köpet av Meridan, en Corratec 3002 i stål, 58 cm C-T, 700C:

Corratec-3002 - 1.jpeg

Kanske inte nåt att skriva hem om, men den kan ändå bli en vinter-beater då den enkelt svalde dobbiga 47 mm Smart Sam:

Corratec-3002 - 1 (1).jpeg

Jag har en hel komponentgrupp av svarta LX som kommer att funka bra på den, ett SS-bygge vore också tänkbart.

Jag köpte en Moto-bar avsedd för motocykel, typ sådan du använder på ett par cyklar i denna tråden.
Nu behöver jag bara shimsa styret från 22,2 till 25,4 mm. Hittar ingen färdig produkt till rimligt pris och ölburksmetoden tror jag inte på i detta fallet. Har du några tips på hacks e dyl?

Jag köpte en Moto-bar avsedd för motocykel, typ sådan du använder på ett par cyklar i denna tråden.
Nu behöver jag bara shimsa styret från 22,2 till 25,4 mm. Hittar ingen färdig produkt till rimligt pris och ölburksmetoden tror jag inte på i detta fallet. Har du några tips på hacks e dyl?
Jag provade att göra en egen shim en gång genom att såga ett rör i någorlunda rätt dimension på längden...det blev inte speciellt lyckat. Motobars är ju rätt tunga med back-sweep, många stammar med 25.4mm har inte bultar som är dimensionerade för att hålla styre med shim på plats när du hoppar en trottoarkant. Jag köpte shims från Stridsland, de är OK men för hojar där jag verkligen vill kunna cykla utan att ha shimsen i bakskallen är det BMX-stam som gäller. Jag har shims för 22.2-31.8mm från Stooge, det känns lite stabilare.

Jag beställde lite delar till Meridan för att inte börja ta från nåt annat färdigt bygge. Bakbromsen blir en Salt BMX MOTO AM U-brake i svart:

Visa bilaga 730438

Till detta STX RC bromshandtag:

Visa bilaga 730439

Jag ville byta ut vevlagret då axeln verkade onödigt lång, tyvärr så sitter kopparna fast och NDS är i plast som smulades sönder av verktyget. Återigen blir det en komplicerad process med blåslampan för att försöka få ut skiten.

Men, för att inte gräva ner oss i sådant så tar vi och tittar på ramen jag fick med gratis på köpet av Meridan, en Corratec 3002 i stål, 58 cm C-T, 700C:

Visa bilaga 730442

Kanske inte nåt att skriva hem om, men den kan ändå bli en vinter-beater då den enkelt svalde dobbiga 47 mm Smart Sam:

Visa bilaga 730441

Jag har en hel komponentgrupp av svarta LX som kommer att funka bra på den, ett SS-bygge vore också tänkbart.
Bruksvärdet på din Corratec blir högt med lite pyssel. Plockade ihop något liknande som tog mej runt på Gotland i år. En mix av Stx/Alivio 8- delat funkade utmärkt för lite touring på låg budget.
IMG_1998.jpeg

Bruksvärdet på din Corratec blir högt med lite pyssel. Plockade ihop något liknande som tog mej runt på Gotland i år. En mix av Stx/Alivio 8- delat funkade utmärkt för lite touring på låg budget.
Visa bilaga 731888

Jo, jag tror det kan bli en bra hoj, hade förhoppningar om att den skulle svälja MTB-däck, men gaffeln ville inte lira med 2.1-tummare. Den ligger och väntar nu, för jag fick ut det trista vevlagret från Meridan igår och tog tag i det bygget igen. Jag får gå ner lite i däckbredd på den också pga av U-bromsen.

Visa bilaga 729264

Åhhhh...dämpad styrstam !!
Vilken flashback jag fick ..minns att dom sålde såna på MTB festivalen på Långholmen för sisådär 35 år sen 😃😃

Hur känns den i sidled? Har fått för mig att prestige var rätt mjuka och det är ju en konstruktion som inte skriker stabilitet direkt...
Men jäkla häftig!
Svårt att bedöma utan vevar...blir hursomhelst förmodligen för grabben och därmed ingen tungviktare på den.

Den har italienskt lager och förra ägaren fick inte ut DS mer, han sa att cykelfirman hade satt dit DUB-lagret med Titloc. Det verkar som han har försökt sig på det för det ser rätt sargat ut.

Skulle vara kul att se hela stallet på en bild. Eller river du och säljer av i samma takt?:)

Jag säljer inte, får rätt många förfrågningar men har ingen lust att börja med det, livet kan vara nog knepigt att få ihop ändå.

Stallet är rätt utspritt mellan garaget, trädgården, jobbet och på vinden, och mer ofta än inte står en halvfärdig hoj bakom mig i hemmakontoret. Förmodligen över 30 nu.

BB gav upp rätt enkelt med ett par slag med gummisläggan på verktyget:

Corratec-3002-ECS-1991 - 1 (5).jpeg

Merida-Aluminum-MTB - 1 (14).jpeg

Nästan klar...ibland tar sista lilla biten emot, jag har irrat fram och tillbaka mellan vevar, hjul och bromsar, men nu får det bli denna mix av XT M737-8/M750. Jag hade 4 stycken M737 framväxlar, ingen av dem med rätt dimension och dragriktning, så tillsvidare kör jag utan. BMX-bromsen var lite för snäv för Hookwormsen så jag fick gå ner till 2.3" DTH.

Visa bilaga 734654

Nästan klar...ibland tar sista lilla biten emot, jag har irrat fram och tillbaka mellan vevar, hjul och bromsar, men nu får det bli denna mix av XT M737-8/M750. Jag hade 4 stycken M737 framväxlar, ingen av dem med rätt dimension och dragriktning, så tillsvidare kör jag utan. BMX-bromsen var lite för snäv för Hookwormsen så jag fick gå ner till 2.3" DTH.

Snygg!

Toptube ser ovanligt kort ut för att vara vintage-mtb. Kanske läge att bygga monstercross av den där?

Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (1).jpeg

Jag gjorde klart på Meridan, kändes bra på den korta provturen...rätt stor skillnad i bromsverkan på en V-broms och U-broms, möjligtvis kan KoolStop bak förbättra situationen något.

Bilagor

• Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (10).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (10).jpeg
    341.8 KB · Besök: 63
  • Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (9).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (9).jpeg
    331 KB · Besök: 60
  • Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (8).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (8).jpeg
    600.2 KB · Besök: 61
  • Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (7).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (7).jpeg
    588 KB · Besök: 60
  • Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (6).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (6).jpeg
    369.6 KB · Besök: 55
  • Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (5).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (5).jpeg
    226.1 KB · Besök: 57
  • Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (4).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (4).jpeg
    522.9 KB · Besök: 64
  • Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (3).jpeg
    Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (3).jpeg
    566.5 KB · Besök: 62
.rätt stor skillnad i bromsverkan på en V-broms och U-broms
har du testat skillnaden mellan short och long pull-läget på bromshandtaget? u-broms är väl normalt short pull och på bilden ser bromshandtaget ut att vara satt i long pull-läget för v-broms, om jag inte fattar fel hur de där handtagen funkar. jag fattar säkert fel.

nyfiken för att jag har short pull-handtag med u-broms som det väl ska vara, men är inte impad över bromsverkan, trots kompressionsfritt hölje och koolstop.

har du testat skillnaden mellan short och long pull-läget på bromshandtaget? u-broms är väl normalt short pull och på bilden ser bromshandtaget ut att vara satt i long pull-läget för v-broms, om jag inte fattar fel hur de där handtagen funkar. jag fattar säkert fel.

nyfiken för att jag har short pull-handtag med u-broms som det väl ska vara, men är inte impad över bromsverkan, trots kompressionsfritt hölje och koolstop.
Jag har satt den på short-pull, bromsen känns "stum" och tar dåligt, ungefär som jag är van från BMX:n...jag ska laborera lite och se om den kan bli bättre.

Merida-Aluminum-MTB-Finished - 1 (2).jpeg

Merida-RitcheyStem - 1 (2).jpeg

Meridan ska få stå på kontoret, så jag var tvungen att hitta ett billigare alternativ till Thomson-stammen.

Merida-RitcheyStem - 1 (1).jpeg

Optiskt inte helt optimalt med det styret, med korg fram kommer det nog att funka, skönare blev den iallafall.

---

Nästa projekt ska bli att göra en raw ram och behandla med Le Tonkinois:

Corratec-3002-Drops - 1 (2).jpeg

Helst vill jag hitta en ram med lugs, i nuläget har jag bara denna Corratec som kan agera försökskanin:

Corratec-3002-Drops - 1 (1).jpeg

Den kan ha lite potential som nån typ av SS-Tracklocross, med flatbar eller risers då...vi får se. Nån som har tips på färgborttagningsmedel?

Visa bilaga 743926

Meridan ska få stå på kontoret, så jag var tvungen att hitta ett billigare alternativ till Thomson-stammen.

Visa bilaga 743927

Optiskt inte helt optimalt med det styret, med korg fram kommer det nog att funka, skönare blev den iallafall.

---

Nästa projekt ska bli att göra en raw ram och behandla med Le Tonkinois:

Visa bilaga 743929

Helst vill jag hitta en ram med lugs, i nuläget har jag bara denna Corratec som kan agera försökskanin:

Visa bilaga 743928

Den kan ha lite potential som nån typ av SS-Tracklocross, med flatbar eller risers då...vi får se. Nån som har tips på färgborttagningsmedel?
Stålborste på vinkelslip. Eller blästring om du har tillgång till det.

Fräckt ! Skoj med äldre hojjar å bygga upp så få de "Mellan gamla" en bättre chans än bara 2000talisterna !

Finner jag nån gammel mtb i 28" som int ser helt knasig ut så införskaffas det å byggs upp .

Det blir skoj å kika på ditt knåpande!
Paul

Tillbaka
Topp