[Byggtråd] Bonicon bygger retro MTB:s

Trek950-1990-Monstercross-Finished-IG - 1 (4).webp

Trek950-1990-Monstercross-Finished-IG - 1 (3).webp
Trek950-1990-Monstercross-Finished-IG - 1 (2).webp
Trek950-1990-Monstercross-Finished-IG - 1 (1).webp

Jag byggde upp en monstercross för att det var så länge sen jag gjorde en, det blev 2 halvsunkiga videos av processen:

Jag har även plockat upp en antal nya projekt där tanken var att göra minst 5 byggen för Youtube och se hur kul det kan vara, mest för att lära mig video-editering. Vi får se om jag fortsätter med detta, själva filmandet och hela setupen tar mycket tid.

Alpinestars-CroMega - 1 (1).webp
Alpinestars-CroMega - 1 (2).webp

Mock-up med Alpinestars Cro-Mega LX. Den ska definitivt inte ha skivbromsar, ville bara se hur ramen tar sig med svarta fälgar. Stolpen är fast och avkapad jäms med sadelröret, sen har nån tidigare ägare bankat ner en entummare...så den kommer nog bara ut med lut. Stammen är 1 1/4 tum och jag har ingen annan.

Visa bilaga 757078Visa bilaga 757079

Mock-up med Alpinestars Cro-Mega LX. Den ska definitivt inte ha skivbromsar, ville bara se hur ramen tar sig med svarta fälgar. Stolpen är fast och avkapad jäms med sadelröret, sen har nån tidigare ägare bankat ner en entummare...så den kommer nog bara ut med lut. Stammen är 1 1/4 tum och jag har ingen annan.
Jag har en svart 1 1/4 med den matchande logon Alpinestars.

Dagens Dumpster Dive:

DumpsterDiving-FreeSpirit - 1.webp

Cromoly ram i rätt storlek (54 cm C-T) som jag inte kunde låta krossas pga av lacken, påminner mig om när vi försökte pejla in finska kanalerna på TV:n nån gång för länge sen. SS/Motobars/Hookworms?

DumpsterDiving-HerculesDamtralla.webp
DumpsterDiving-DrumBrakes - 1.webp

Hercules som räddades pga av hjulsetet med trumbroms, har länge velat ha sådana maffiga nav, riktigt feta fälgar har den också. Ramen har nån artist målat på, får se vad jag gör med den.

Cykelbyggandet har legat nere flera månader, jag var borta i Tokyo ett tag och har också mest hållit på att bygga upp mitt home lab med servrar etc...men nu kanske lusten kommer tillbaka med ett par riktiga vrak som jag kan göra vad jag vill med.

Här en liten Happy-klassiker med cykel-i-soffan-bild...installation av headset på kvällen bland myggen är utmanande för psyket men gick rätt galant till slut. Notera även proffsverktygen med en hantelskiva som crownracepåslagare:

Corratec-2003-ECS - 1 (8).webp

Ramen är en Corratec 2003, den har nu suttit över ett år på mitt skrivbord och känns som en del av möblemanget (fråga inte frun)...men nu fick jag ett ryck och installerade ett Tange BB (italiensk gängning) och även ett Tange headset, det blir snyggt med silvriga componenter till ramen.

Corratec-2003-ECS - 1 (3).webp

Corratec-2003-ECS - 1.webp

Aaaa snygg ram!!

Jag hade en liknande Alpinestar när jag bodde i Oslo för hur länge sedan som hellst, lämnade den tyvärr i förrådet på gården när jag flyttade. Ångrar det djupt och har funderat många gånger på om den står kvar..

Aaaa snygg ram!!

Jag hade en liknande Alpinestar när jag bodde i Oslo för hur länge sedan som hellst, lämnade den tyvärr i förrådet på gården när jag flyttade. Ångrar det djupt och har funderat många gånger på om den står kvar..

Har du sett min Cromega LX ett par inlägg tidigare?

Ett litet söndagsprojekt: Shimano Total Integration Neoretro Klunkershifter (STINK).

Ta ett gammalt kombireglage, i detta fall en ST-M070 med lite trött växelväljare...skruva bort den:

Visa bilaga 684080

Sen köper du dig i-Spec IV varianten av en SLX M7000...de brukar finnas för en 10-12 euro i de tyska webshopparna. Ta bort själva fästet, den har en M5 bult:

Visa bilaga 684081
Visa bilaga 684082

Jag bytte ut den mot en något längre och sen var det en smal sak att skruva fast den 11-delade shiftern på det gamla reglaget:

Visa bilaga 684083Visa bilaga 684084Visa bilaga 684086Visa bilaga 684085
Magisk mod som skulle lösa många av mina problem. Du vill inte vara så vänlig att länka till nån butik som säljer exakt rätt variant av reglage? Finns ju en uppsjö av varianter var min spontana känsla.

GoldenMotobars - 1.webp

And I"vanna" toilet made out of solid gold but it's just not in the cards, is it?

Nej, men ett gyllene motobar-styre kändes plötsligt helt rätt och så var beställningen iväg. Nu blir det spännande att se om kulören är mer Renthal eller rektal...

Ratbike-Goldenbars - 1.webp

Det gyllene styret hamnade på ratbiken, det blev utmärkt, tyvärr svårt att få bilden att göra rättvisa av kombon med rost och rosa BMX-handtag. Bakhjulet har känts lite sladdrigt, så jag tajtade till ekrarna och slängde på en 9-delad XT-kassett, sen blev det en liten provtur med grabben till en typ av ungdomsgård/mekverkstad där han hänger på senaste tiden. De har en kyrkogård med cykelvrak, så 2 timmar senare står jag där och har rätat ut ett växelöra, sorterat ut ramar och mockat upp 2 hojar...frun ringer och frågar om jag blivit överkörd. Nåväl, jag hittade några nuggets i högarna:

Dancelli - 1 (3).webp

Dancelli - 1 (4).webp

Dancelli med fina detaljer och intressant lack, möjligtvis är gaffeln något suspekt och växelörat strippat. 700C, 58 cm C-T.

MT-Racing - 1 (1).webp

MT-Racing Classic Comp, stor ram (wishbone!) med 54 C-T, LX komponenter och snygg Ritchey stam.

Det har varit lite väl mycket halvslaktade cyklar i garaget senaste tiden, nu börjar det hela rikta upp sig lite...3 1x11 konverteringar rullar igen:

Visa bilaga 694557
Visa bilaga 694558
Visa bilaga 694559

Ja, en kedja till Ratbiken skulle ju inte skada...

Jag funderar på att köpa en gaffel igen, ögonmåttet säger att denna skulle kunna svälja lite mer än 2.0 tum:

Så sjukt fina byggen!
Får man fråga hur du får på de stora kassetterna?

Så sjukt fina byggen!
Får man fråga hur du får på de stora kassetterna?
8-delat och upp tar de stora kassetterna, så oftast byter jag hjulset. I vissa fall med 7-delad body har jag helt enkelt tagit bort nästa minsta klingan och fulkört 10-av-11-delad kassett, då brukar jag behöva sätta en tunn spacer bakom kassetten för att kunna dra fast den.

8-delat och upp tar de stora kassetterna, så oftast byter jag hjulset. I vissa fall med 7-delad body har jag helt enkelt tagit bort nästa minsta klingan och fulkört 10-av-11-delad kassett, då brukar jag behöva sätta en tunn spacer bakom kassetten för att kunna dra fast den.
Så man skulle mao kunna ta en 11 delad kassett och köra den med en GRX bakväxel på en retro 26:a?

Svaret jag drömt om, tack!! 🙌🙏🤠
Återigen, blir riktigt pepp på cykelbygg av projekten dina!

Ebay-special:

Dämpar vibrationer rätt bra utan tvärstaget.

Visa bilaga 802590
Visa bilaga 802591
Vad är det för gaffel och hur detta däck tar den? QR, eller hur?

Ruggigt dålig bild men eftersom jag bara hade en "före" var jag tvungen att ta på samma ställe igen. Efter att ha småskruvat på Wheelern under några av veckans mest själadödande möten började en brukis ta form, stålramen kom till liv med en mix av svarta och silvriga komponenter. Ett 50mm WTB Thickslick passade bak, fram 47mm Smart Sam med en blank plåtskärm. Bättre bilder kommer snart.

Wheeler-6300-Trekking.webp

Wheeler-6300-Trekking-Finished.webp

För övrigt, Nutcrackern slog precis ut Mull3tmechanics hoj i CBBO, ett rätt modest bygge så jag är lite förvånad att den inte blivit utröstad än så länge, 5:e rundan är igång nu.

MtRacing - 1 (2).webp
MtRacing - 1 (3).webp

Den här ramen har varit nästan färdigt bygge ett par gånger nu, men i helgen gjorde jag klart den mest för att jag var less på att spela plockepinn med den ute i röran i garaget. Den tar mycket däck så jag putsade upp ett hjul med DX MT60 hub och bred Rigida-fälg som sken upp med lite puts och justering av ekrar. Ett fett 2.4" High Roller smällde på skönt och gick in utan problem. Den kommer inte att bli snabb, men det ska vara mer av en rulla-runt-på-stan-och-stigar-hoj. Ritchey-stammen kunde jag inte göra mig av med så det fick bli ett styre med mycket back-sweep för att ge den där upprätta ställningen. 1x8 friktion, mer behövs sällan, Funkade fint på testrundan idag.

Jag sitter hemma med nån exotiskt förkylning ungarna importerade hem från skolan, detta tillstånd ledde till djupa tankegångar om hur härligt manuellt och AI-befriat det är att friktionskifta genom registret, men att det roliga ibland tar slut med en gammel 7-delad kassett i kombination med att köra storklinga fram i en Poor Man's 1x-setup. Jag har ibland tvingat upp en gammel bakväxel på 34t, men mer än så är inte att räkna med utan att skruva på en sån där fulextender. Jag gick igenom en låda med delar som jag plockat av hojar men ännu inte ens rengjort, där låg en XT M760 med en förhållandevis lång cage:

WideRange9spd - 1 (1).webp

Jag hade även en Sunrace 9-delad kassett med 11-42t, skulle det funka? Trissorna var i bedrövligt skick men jag hade nån gång beställt ett set med M5100-trissor, som dock är avsevärt större:

WideRange9spd - 1 (2).webp

Jag tycker det är rätt kul att leka Dr. Frankenstein och var tvungen att testa, och det gick fint att gå upp på största drevet bak, även om det bara var en liten testrunda ute på parkeringen.

WideRange9spd - 1 (3).webp

WideRange9spd - 1 (4).webp

Edit: kollade spec:en och den ska klara upp till 42t:

1774454463391.webp

Jag bytte även stamm för att göra hojen lite större:

WideRange9spd - 1 (5).webp

WideRange9spd - 1 (6).webp

Nu fattas bara rack fram, har ett Pelago som jag ska montera på.

Senast ändrad:
På det tyska forumet såg jag nyligen två inlägg med 26er fully ramar med 20" hjul, något i riktningen mot minivelos:

PXL_20260325_062238905.MP.webp

Scotty.webp

Det verkar vara ett kul projekt, så idag hämtade jag hem en barnhoj från skroten för att testa konceptet:

Minivelo - 1 (1).webp

Minivelo - 1 (2).webp

26er alu-ram med gaffel för 28-tums hjul och en lång sadelstolpe, ser ut som pedalskrap även med kort vevarmar. Är grejen med fully-ramar att de har högt BB, eller har de möjligtvis ställt in fjädringen hårt?

Jag har en Steppenwolf-fully och testade även med den:

Minivelo - 1 (3).webp

Minivelo - 1 (4).webp

Tillbaka
Topp