[Byggtråd] Dangerholm gör ett sansat bygge (Scott Scale 950)

Härlig tråd att tanka energi från. Cykeln ser ut att bli ascool med ett alldeles eget uttryck. Din tråd inspirerar! Jag kommer på mig själv med att surfa runt efter nya uppgraderingar till egna hojen vilket får bli min typ av micro-bygge.

Edit: skriver som en kratta m mobilen.

Senast ändrad:
Sorry för stiltje i tråden! Livet + ANNAT händer ibland.

Än en gång, uppskattar verkligen all positiv pepp och det är kul att en del av er blir inspirerade att börja pyssla med egna projekt - det som är halva meningen med att dela med sig!

Hävdar helt klart att det är sansat, men i något egocentrisk mening då jag såklart utgick från mig själv haha... Menar, är ju inga customtillverkade delar eller budgetar man kan köpa vettiga bilar för. ? Vänta ni bara till om jag faktiskt kör igång med mina planer för nästa värsting-xc-bygge, då kommer det här bygget att gränsa till tråkigt.?

För att uppdatera lite så spenderade jag nästan hela söndagen med att våtslipa och polera upp alla lackerade grejor. Det går att få grym finish vilket det också är på sina ställen men tyvärr mindre bra på andra, så perfektionisten i mig är lite less. Men man stirrar sig ju blind på skavanker när man jobbar i timmar med dem så bara jag får ihop allt och har cyklat några veckor kommer jag säkert vara desto mer nöjd.
Av någon anledning (eller ja, förmodligen en kombo av lite väl tjockt samt för kyligt) upptäckte jag igår att det tar en jäkla tid för klarlacken att härda då den fortfarande är mjuk. Därav att det dröjer med montering och bygge men smäller nog ihop den till helgen oavsett, får bokstavligen köra silkesvantarna.

Har även fått hem kassetten och cagen från Garbaruk, så här är lite humor samt en preview på bakväxeln. Lite kladdig finish på den men va fan, en kul grej. Tanken med just den ordningen på färgerna är att det kommer matcha mot ramen bättre, så får kvitta om någon italienare skulle vilja ha det åt andra hållet.?

p5pb16466368.jpg

Alltså jäklar vad fin. Var lite tveksam när jag först såg färgvalet (jag är väldigt svag för miami-artade färger i fades, så hade hoppats på något sånt) men jag blev just övertygad om att detta funkar alldeles utmärkt.

Wow!

Vad är det för mojäng/fäste uppe på styrstammen? Enda som stör estiken i ett övrigt svinballt bygge! .. å kanske färgvalet på handtagen. Rosa eller vita? :)

Ps, blev kanon med vit sadelklämma! Ds

lindengbg sa:
Wow!

Vad är det för mojäng/fäste uppe på styrstammen? Enda som stör estiken i ett övrigt svinballt bygge! .. å kanske färgvalet på handtagen. Rosa eller vita? :)

Ps, blev kanon med vit sadelklämma! Ds

Jag tror det är en cykeldatorhållare.

Snyggt!

Men växelörat, det kan väl inte vara svart? Va va va ;-)

Det här är så jävla bra att jag måste fixa en ny rejs-tischa åt dig!

Är han en M eller L?

Alltså, så jäkla bra! Det är mycket som blivit bättre med tiden men färgsättningen var generellt sett roligare under 80-90-tal! Sen om det alltid var snyggare är väl en annan sak! Denna hoj är dock grymt stilig!!!

Låter på reaktionerna som att 28 år var alldeles lagom tid för att den här färgkombon skulle bli modern igen, tack!

Det är ett Syncros Garmin-fäste som ersätter vanlig topcap, personligen tycker jag det är grymt smidigt och ser bättre ut än diverse buntband- eller klammaversioner. Det fästet är helt ärligt 90% av anledningen till att jag nyligen köpte en Garmin haha.
Växelörat samt lite annat smått får vara svart, spar man lite såna detaljer ser det ofta lite mer "fabriksgjort" ut - eller det är min tanke med det iaf!

Svarta skumgummi-handtag känns lagom retro och praktiskt när det är kallt i vinter. Vita hade nog funkat men rosa eller gröna känns som att det hade blivit lite för mycket. Finns lite bilder på nätet på Klein-hojar med färgade handtag och jag gillar svarta bättre insåg jag snabbt.

Fälgarna är helt svarta!

Paco: Han är en M, men frågan är vad du har i tankarna nu..?!

Doominator1: Det är en "Syncros"... ;) Behövde en 0-offset samt att det är stuket ser bäst ut så tog en stolpe jag hade liggande.

Haha, det är så man bara ler när man kikar in på resultatet här. Så jäkla feelgood hubbabubba stäming!

Vill bara köpa mig ett nytt projekt och gå bananas med sprayburkarna igen själv!

//W

Cyklist sa:
Paco: Han är en M, men frågan är vad du har i tankarna nu..?!
.

Vi kan säga så här. Om inte Scott producerar en Dangerholm serie så är du väldigt ensam om att ha en sån här t-shirt.

NickPick: Känns som att det tidsspannet är långt nog för att dels tilltala den äldre skaran samt vara så gammalt att kidsen faller för det de också. ?

Willie: Do it! Mer projekt åt folket!

Paco: Haha spänningen är fan oliiidlig nu! Låter dessutom som att det blir fri öl för dig nästa Gesundabesök...

tmalm: Eftersom jag nu sett cykeln så håller jag fullt med om den! ;)
Ska se om vädret/tiden tillåter att ta lite proffsbilder imorrn på hojen, så inte långt kvar till jag kan visa upp den nu.

Cyklist sa:
NickPick: Känns som att det tidsspannet är långt nog för att dels tilltala den äldre skaran samt vara så gammalt att kidsen faller för det de också. ?

Willie: Do it! Mer projekt åt folket!

Paco: Haha spänningen är fan oliiidlig nu! Låter dessutom som att det blir fri öl för dig nästa Gesundabesök...

tmalm: Eftersom jag nu sett cykeln så håller jag fullt med om den! ;)
Ska se om vädret/tiden tillåter att ta lite proffsbilder imorrn på hojen, så inte långt kvar till jag kan visa upp den nu.

Älskar det här!

För att reta upp folk på riktigt ska du nu lackera om en Klassisk Klein Adroit som din nya scott var lackad! Tihi!

Återigen, riktigt bra jobbat.

Ps. Du råkar inte ha syncros styrkombon från din Genius kvar....?:)

AlfaAlfa: Hade tyvärr retat upp mig själv också då. ? Har tyvärr inte kvar styrkombon!

Är ju ändå fredag så here we go!
p5pb16476033.jpg

Ballt som sjutton, men tvekmacka på växeln. Även lite osäker på om jag gillar drt gröna på sadelstolpen. Men i övrigt ett riktigt roligt peojekt!

Hahaha sådärja!! En bild med så mycket detaljer å alla rätt! Nä jävlar ventilerna fel! Alla tummar upp för detta projekt???

Kul ni gillar skapelsen!

H. Bakväxeln är som sagt lite over the top, hade det varit ett mer "seriöst" projekt hade jag nog skippat det men blev en kul detalj här. Själv var jag mer tvek till att jag målade kåpan på växelreglaget men det funkade förvånansvärt bra.

Fabian C: Man tycker man borde lärt sig vid det här laget att aldrig missa den biten, men icke! ?

tmalm: Kände mig otroligt färgmatchad haha.

peternilsson: 10,88kg med pedaler, flaskställ och gps-fästet. Lätt med tanke på hjul som väger 2,1kg och däck på 680g styck men tungt med tanke på sadeln och vevparti! Men var aldrig någon seriös prio på vikten så får funka.

Jag gillade extrem-sparken och extreme-scalen ur ett tekniskt perspektiv.
Denna blir jag glad av att titta på!
Så med lätta hjul och däck så pratar vi sub10? Det är väl ok?

Polerad bakväxel och stålstanchions på gaffeln så hade detta fan varit världsbäst.

Edit: gaffelbälgar!!!!!! :)

Senast ändrad:
Tack alla!

xdr: Svårt att få bättre betyg än så tror jag!

SuzukiHasse: Nästa bygge? Jag skulle väl aldrig...

desmo: Precis som jag då haha. Ja det är absolut en skaplig vikt. Nog är cykeln långsammare än SL-hojarna men det mesta av farten sitter helt klart i hjulen/däcken.

papa: Man önskar ju man kunde gå runt i såna oftare! Även om jag fegar lite och inte kör kommando som Lemmy brukade göra...

Hann med att fota riktiga bilder i helgen så här kommer lite att scrolla igenom!

p5pb16483866.jpg

p5pb16483518.jpg

p5pb16483515.jpg

p5pb16483517.jpg

p5pb16483521.jpg

p5pb16483523.jpg

p5pb16485173.jpg

Är det där verkligen en original stolpe? Kör syncros den sortens sadelinfästning eller anar jag finstolpe? ?

Tillbaka
Topp