[Byggtråd] Dude Unlimited XTR 2019
Lövis sa:Lars.E sa:Lövis sa:Jag är 190 lång, och har sadeln på ca 80-81cm.
Large är nog för kort åt mig i orginalutförande. Jag kör 70mm stem, och 20mm setback stolpe samt kedjestagen i längre läget (jj4,8).
Passar perfekt åt mig, mycket bra balans och viktfördelning.
11,6kilo väger den.
11,6 är en bra vikt på en L. Det är väl ungefär vad jag skulle få på min M om jag skulle kört Lite Skin istället för SnakeSkin. Hur har du bantat din?
Liteskin tubeless föredrar jag, även om de inte håller lika länge. Mycket följsammare däck och bättre grepp på halt underlag med den mjukare stommen.
Tidigare sa jag att det ska vara 0,45bar, men nu har jag ändrat mig några steg, och kör nu på 0.40 med 84kg vikt.
Har en lättare sadelstolpe och styre/stem.
Gx 10-42 med 28fram, ashima bromsskivor etc.
En intressant sak är att du flyttat sadeln bakåt och styret framåt för att få balans och viktfördelning. Jag har istället flyttat sadeln framåt i railsen på min relativt korta cykel. Det gör att jag blir mer upprätt centrerad än om jag gjort som dig, vilket trots att vi gjort tvärt om ger liknande effekt på viktfördelningen. Skillnaden är att den mer upprätta sittställningen ger mer och snabbare utslag när man jobbar aktivt med viktfördelningen, vilket jag ser som positivt med de stora hjulen. (Men då du är längre än mig och har längre styrrör så kan det vara så att du trots allt hamnar lika upprätt och högt eller högre än mig trots dina inställningar?)
Med min sittställning så hade jag flugit över styret 17 gånger i veckan om det vore en heldämpad cykel med 70 graders gaffelvinkel och 26 X 2,2 däck. Men nu är den helstel med 4,8 som tur är :)
Att som dig flytta bak rumpan och flytta fram händerna gör att det blir lite rejsigare sittställning och man slipper sitta som en köttbulle på transporterna, men jag trivs rätt bra med att sitta lite mer som Tant Greta med cykelkorgen när jag bökar omkring på småstigarna.
Med min längd blir det ju problem med att man får vikten för högt upp/fram, och benägen att otba, men fatbiken känns mycket säker och förutsägbar.
Jag har lite längre reach, men övrigt liknande ställning på min nya fuel ex med 140 gaffel, men jag måste nog medge att jag har mycket mer självförtroende på duden, (åtminstone för tillfället).
Jag cyklade 2st 120km långlopp på duden i somras, och den fungerade helt bra till det sålänge banan är ordentligt stökig och inte går på en massa asfalt. Klättrar ju asbra, och grymt bromsgrepp och kontroll utförs.
Finland ligger lite före Sverige angående fatbikes tror jag :)
Du verkar ha en vettig utrustning på cykeln. Och får man LS att hålla så är de som tidigare nänts väldigt trevliga.
I låga till medium hastigheter så kan man köra riktigt brant stök med helstelt. Men ska man flyga fram i överljudsfart så kan en cykel med mycket fjädring vara ett betydligt bättre val.
120 mil stök låter tufft :)