[Byggtråd eller nåt] RAWa Rock Machine färgborttagning

trampapådå

Aktiv medlem
Det som var tänkt som vinterprojekt är nu igång, väntar ändå på reklamationsärende på mina bromsar från bike24 och så är det älgjakt hemma i skogarna. Så skitsamma tänkte jag och skruva isär cykeln idag!
Har lagt på lite medel på några ställen för att se hur det funkar, ska pensla på rejält någon kväll med mer tid!
Tar gärna emot tips av er som redan gjort samma sak, hur länge behövde det verka osv, ska man plasta in?

73086416_575996953172403_409650995690209280_n.jpg

72686813_881344255592494_8325593966409940992_n.jpg

Slaska på ordentligt, plasta in och låt ligga över natten i ett varmt utrymme. Brukar inte vara några problem att få bort färgen då.

Härligt! Färgerna på rock machine see ju ut som leksaksbilar för barn så det här blir kanonbra ?

Manövern kan lämna dig utan garanti på ramen. Fast å andra sidan verkar Rock Machine ha rätt stora friskrivningar redan, så det kanske inte spelar någon roll? Det kan bara bli snyggare.

Jag brände min med gasolbrännare och stålborstade det blev en grym o rå look

Bilagor

• 2D2D88F4-1CA2-4FB1-B684-48A5C6A36F83.jpeg
    2D2D88F4-1CA2-4FB1-B684-48A5C6A36F83.jpeg
    642 KB · Besök: 314
har köpt medlet från Biltema, icke frätande står de ju. Kan man tolka det som att de inte kan skada aluminiumet? Kan man ha de på för länge?

Ja cykeln är riktigt trevlig men färgen är bedrövlig! så kan helt klart bara bli bättre!

Ang. garanti så räknar jag med att den är förbrukad redan pga. angleset och längre slag på dämparen än original. känns som att skulle den gått av så hade den gjort det i år med all misshandel redan!

Spännande att ser hur det blir! Är som sagt själv väldigt sugen att få bort färgen på min neongröna RockMachine.
Har du tänkt beställa nya dekaler?

Jag använde Biltemas färgborttagning på min stålram. Blaskade på ordentligt med pensel och sen plastade in och lät stå ca ett dygn. Var högsommar å extra varmt i cykelförrådet där den fick stå å gotta till sig. Dvs försök ställa den där det är så varmt du kan (utan att plasten smälter..), misstänker att det kan bli största utmaningen nu när det är höst.

Dvs kommer funka oavsett värme men blir enklare å få bort färgen.

Lycka till!

Bilagor

• CB2323E6-C447-4C0B-869B-C1209655E52F.jpeg
    CB2323E6-C447-4C0B-869B-C1209655E52F.jpeg
    179.7 KB · Besök: 318
King_Lake sa:
Spännande att ser hur det blir! Är som sagt själv väldigt sugen att få bort färgen på min neongröna RockMachine.

Ja färgerna är tyvärr inge vidare, fina cyklar dock!
Vet inte hur jag ska göra med dekaler faktiskt, tror jag kommer skita i de och köra någon snygg frame protection från ams eller nåt. Rock machine verkar ju vara omöjliga med reservdelar och skit så tänker inte försöka den vägen med dekaler iaf!

trampapådå sa:
King_Lake sa:

Ja färgerna är tyvärr inge vidare, fina cyklar dock!
Vet inte hur jag ska göra med dekaler faktiskt, tror jag kommer skita i de och köra någon snygg frame protection från ams eller nåt. Rock machine verkar ju vara omöjliga med reservdelar och skit så tänker inte försöka den vägen med dekaler iaf!

Ska du låter det vara obehandlat?
Eller polera och klarlacka?

Coolt! Något att göra med min hoj kanske, efter snart 4 år är lacken rejält risig.

Klarlacka rå alu kan va lite Si så . Sett många och även provat själv och den blir liksom lite gulaktig vilket inte va nice.

Kommer med största sannolikhet låta det vara, kanske putsa upp litegrann och lägga på nå vax eller polish. Vill inte ha en helt blank yta utan lite mer industri. Räknar med att jag kommer få gå över ytan några ggr per år kanske. Men vi får se hur de ser ut!
Ska försöka hinna kleta på baktriangeln ikväll och plasta in

Grymt projekt! En tanke är att strukturen är det är ganska viktigt för utseendet och alu har ofta ganska mycket struktur. Det kan vara bra att försöka utreda den innan man slipar för fullt. Annars är det nog mest att köra på! Täck allt som inte ska "fixas" och gå lös :)

20191014_210936.jpg

kladdat och plastat! kör byggfläkt för lite extra värme! den gula och svarta lacken reser sig direkt. tror dock jag kommer få jobba lite med den blå!
är de ok att lämna de sålänge som 1 dygn utan att skada alun?

uppdatering!
Biltema medlet verkar sådär, legat över natten nu och endast påverkat alla målade loggor. ska in på färghandlarn idag och se om de har nåt starkare!

annars finns ju alltid dangerholm-/moraknivsmetoden. funkade på min packåsna. men spacklet som de dolt svetsarna med var för hårt för kniven/tålamodet.

Bilagor

• 20191015_091845_1.jpg
    20191015_091845_1.jpg
    211.2 KB · Besök: 320
  • 20191015_091821_1.jpg
    20191015_091821_1.jpg
    133.9 KB · Besök: 308
trampapådå sa:
uppdatering!
Biltema medlet verkar sådär, legat över natten nu och endast påverkat alla målade loggor. ska in på färghandlarn idag och se om de har nåt starkare!

Biltema leverar som vanligt!

Jag kör detta i stället, finns på clas ohlson.

https://www.clasohlson.com/se/Färgborttagning-Nitromors,-750-ml/Pr401091000

Rugga upp ytan lite lätt först, pensla på, sedan bubblar det fint.

Fördelen med Nitro Mors är att det inte luktar så mycket, droppar inte och är väldigt drygt.

Om du nu inte har en pulverlackad ram med tryckt grafik? Då blir det jobbigt...

20191015_095856.jpg

Hur vet jag om de är pulverlackad?
Köpte detta klädd på colorama och verkar bita bättre, de släpper delvis men inte som jag hoppats. Arbetet fortskrider!

20191016_150730.jpg

framtriangel klar sånär som på lite färg mellan dämparfästet och slipning/polering
20191016_150757.jpg

svingen finns de endel kvar på, strippern verkar inte bita på de som är kvar, överväger att lämna på glasblästring!

Det som är kvar på baksvingen fixar du med grovt sandpapper.. Har du valt färg än? Å skall den lämnas på lack eller lackas själv? Spännande oavsett :-D

lindengbg sa:
Det som är kvar på baksvingen fixar du med grovt sandpapper.. Har du valt färg än? Å skall den lämnas på lack eller lackas själv? Spännande oavsett :-D

så mycket håligheter vid dropouts osv men de löser sig nog med morakniven!
Jag ska ha den rå alu, därför vill jag ha bort allt :)

tack! ja jag är väldigt nöjd med resultatet, ska gå över med lämpligt papper och jämna till ytan, tänkte börja med 500 och gå uppåt och se när de känns bra!
Har även köpt hem ett ark Kydex för att göra ett eget downtube skydd, sen har jag beställt ams frame protection med print på så de blir nog kanon!
Förhoppningsvis blir det lite före och efter bilder till helgen om tiden räcker till!

Jobbar du upp dig stegvis med lagom hopp till nästa korn, så kan du avsluta med 2000-kornigt våtslippapper och Autosol och få kromliknande yta ?
Oavsett, så följer jag tråden med intresse, för jag funderar i liknande banor.
Blir snyggt det där.

Grovt slippapper funkar såklart, annars hade nog typ stålull varit mitt weapon of choice. Tricket är ju att få till en jämn, men inte för fin yta. Slippapper blir lätt för bra.

Set ut att bli mycket lyckat!
Luktar det mycket? Tänkte mest om jag kommer bli utslängd av min fru om jag gör likadant.
Jag tänker att det räcker med en frame protector typ ”Maori” från Do you even drift så är den perfekt sen.

luktar lite med inte alls farligt, de är inget man blir snurrig av. 100% biologiskt nedbrytbart står de.
stålull var en bra idé, vill ha en borstad men jämn yta. jämn nyans dvs!
ska börja med svingen nu på kvällen!

Kul att följa processen!

Tips är att använda Scotch-brite slipduk för att putsa bort färg och samtidigt få en borstad yta. Finns i olika grovlekar.

Neppo sa:
Kul att följa processen!

Tips är att använda Scotch-brite slipduk för att putsa bort färg och samtidigt få en borstad yta. Finns i olika grovlekar.

Ja scotch brite/stålull/svinto (tvålen gör den lite snällare än ren stålull).. Finns några alternativ som brukar funka likvärdigt. Scotch briten eller vad det är på baksidan av tvättsvampar brukar duga utmärkt.

20191017_204039.jpg

20191017_204027.jpg

DIY downtube skydd, materialet heter Kydex och var riktigt smidigt att forma med värmepistol, klippte med vanlig plåtsax. 2mm tjock seg plast, stannar i den formen den svalnar i. Nu ska den bara fästas på skärmen lite mer seriöst!

Lite färg kvar på svingen men det närmar sig!

Riktigt snyggt! Det ser ut som att du fått till en riktigt bra yta, lagom grov och homogen!

20191017_214506.jpg

Ja helt klart nöjd med ytan! kunde inte hålla mig från att klistra lite! tyckte de vart jävligt Nice! man ser glansen i alun genom skyddet ?

Tillbaka
Topp