[Byggtråd eller nåt] RAWa Rock Machine färgborttagning

Stiligt! Gillar hur det blir mer och mer Custom på Happy!

Riktigt snyggt DIY skydd och bra detal på toptuben!

Blir det någon updatering av komponenter när den ska ihop? Ett annat trick för att få snyggare känsla är att dra alla kablar från styret i krympslang:
588CEE7D-6BD0-45A3-ABA0-E17033CA8A95.jpeg

Senast ändrad:
trampapådå sa:
DIY downtube skydd, materialet heter Kydex och var riktigt smidigt att forma med värmepistol, klippte med vanlig plåtsax. 2mm tjock seg plast, stannar i den formen den svalnar i. Nu ska den bara fästas på skärmen lite mer seriöst!

Lite färg kvar på svingen men det närmar sig!

Du behövde värma ramen också va?
Det där vore ju gött att göra på min Rocky, men det är ju kolfiber.

Nej värmde bara plasten, är du orolig över lacken lägg på lite tejp som skydd medans du jobbar.
Nej de blir samma komponenter som innan då jag redan bytt ut väldigt mycket, drivlina och ram är i princip de enda som kom original.
krympslang har jag funderat på, kanske är dags nu när allt ändå är av, får se om jag kan hålla mig tills bromsarna kommer tillbaka från garanti hos bike24 eller om de kliar att få ihop den innan dess!

kör! ? men var beredd på ett jäkla skrapande och pillande, det har tagit någonstans runt 16-20timmars arbete. Men helt klart värt det!
får se om jag hinner sätta ihop den ikväll ev. imorgon ??

Det där blev ju jättemycket snyggare än original. Blev lite sugen på att göra samma sak men det låter som att jag kanske ska låta bli med tanke på tidsåtgången.

Valhalla_ sa:
Det där blev ju jättemycket snyggare än original. Blev lite sugen på att göra samma sak men det låter som att jag kanske ska låta bli med tanke på tidsåtgången.

Samma här. Jag har dessutom skifful färg på ramen.

Så jäkla snyggt! Fantastiskt fina svetsar på den där också, över alla rimliga förväntningar. Jag var annars lite orolig över att de såg ut som skit under, med en massa omgjorda svetsar och spackel osv.

Ja, det är ju fasen Nicolai-standard på svetsarna! Långt snyggare än vad många "premium"-märken lyckas med.

svar till King_lake

motsvarande fast annat märke jag kört med, men som alltid så ser de så jäkla bra ut när de marknadsförs. Kan tänka mig att det beror på hur lacken på ramen är också! medlet tog 80% av all färg, resten vart de dangerholm på med morakniven!

Senast ändrad:
Förutom att jag ser fram mot att se resultatet. Du som plockat isär cykeln. Har du koll på vilka mått det är på lagren?

Hej! cykeln är ihopbyggd sånär på dropper som pajjat, skulle byta wire men får inte ur actuatorn.
Planen från början var att byta alla lager men dem kändes väldigt fina så sket i det. Alla lager sitter i dem olika länkagedelarna som är svarta, inga lager är pressade i själva ramen.
Jag skickade för 2 veckor sedan ett mail till RM och bad om en lista, den kommer jag nog aldrig få för kundservice det vet dem inte vad de är för något!
20191020_220057.jpg

Det kommer bättre bilder såfort jag fått till en ny dropper och fått tillbaka bromsarna från bike24

Senast ändrad:
trampapådå sa:
Hej! cykeln är ihopbyggd sånär på dropper som pajjat, skulle byta wire men får inte ur actuatorn.
Planen från början var att byta alla lager men dem kändes väldigt fina så sket i det. Alla lager sitter i dem olika länkagedelarna som är svarta, inga lager är pressade i själva ramen.
Jag skickade för 2 veckor sedan ett mail till RM och bad om en lista, den kommer jag nog aldrig få för kundservice det vet dem inte vad de är för något!

Det kommer bättre bilder såfort jag fått till en ny dropper och fått tillbaka bromsarna från bike24

Blev riktigt snygg!
Enda synpunkten jag har är olika tillverkare på däcken :D

Vad de står på loggan på däcken skiter jag egentligen i. fokuserar på egenskaperna!
med det sagt så ska jag prova dhf och ge de en chans när MM är slut!

jonte987 sa:
larsaw sa:
andjo024 sa:
Blev riktigt snygg!
Enda synpunkten jag har är olika tillverkare på däcken :D

Det är ju MEST ENDURO att köra med OLIKA däckstillverkare!!

Ja, det var ju sagt att Schwalble fram och Maxxis bak gäller i vinter.

Hahaha, måste köpa lite nya däck inför vintern då :)

trampapådå sa:
Vad de står på loggan på däcken skiter jag egentligen i. fokuserar på egenskaperna!

Det är ju helt rätt ur din vinkel som användare :) men jag tycker det är syggare med samma på båda, och då man är ganska kass på att cykla måste iaf se häftig ut :)

andjo024 sa:
jonte987 sa:
trampapådå sa:

Det är ju helt rätt ur din vinkel som användare :) men jag tycker det är syggare med samma på båda, och då man är ganska kass på att cykla måste iaf se häftig ut :)

Men det är ju häftigare att köra olika märken, samma visar mer att man är köpt eller fåfäng för att det måste match'a (sen kan det ju iof vara så att samma leverantör gör bästa fram och bakdäcket för ens cykling, men den leverantören har iaf inte jag hittat ännu...)
BTW, allra tuffast är så klart att köra "blacked out"... ;)

larsaw sa:
andjo024 sa:
jonte987 sa:
trampapådå sa:

Men det är ju häftigare att köra olika märken, samma visar mer att man är köpt eller fåfäng för att det måste match'a (sen kan det ju iof vara så att samma leverantör gör bästa fram och bakdäcket för ens cykling, men den leverantören har iaf inte jag hittat ännu...)
BTW, allra tuffast är så klart att köra "blacked out"... ;)

Fåfäng - Check :)
Blacked out hade fan varit nåt... Vet dock inte hur jag ska få till det på däcken.... Det tråkiga för min del är att jag tycker schwalbe-däcken är snyggare men att maxxis (dhf/dhr) fungerar bättre att cykla på... För att säga emot mig sjäkv sen tidigare så kör jag då maxxis..

För övrigt så kan jag lägga till igen att cykeln tråden handlar om blev riktigt snygg och jag ser fram emot fortsättningen :)

Har alltid tyckt den cykeln är så ful men det där blev riktigt snyggt! Bra jobbat, gillar att man kan göra custom utan att behöva drösa massa pengar på cykeln.

Äntligen kom bromsarna hem ifrån reklamation, nya handtag det var där dem läckte. direkt på med dem och ut på en vända! Kändes riktigt skönt efter så långt uppehåll!

Vart lite huck to flat från en lastkaj på 120cm på vägen hem så den håller även utan färg!

20191119_161745.jpg

20191119_161651.jpg

trampapådå sa:
Hur vet jag om de är pulverlackad?
Köpte detta klädd på colorama och verkar bita bättre, de släpper delvis men inte som jag hoppats. Arbetet fortskrider!

Hur pass mycket fick du mekaniskt nöta/slipa/skrapa bort efter att ha använt rust-oleums medel?

Jag har nämligen, helt utan vettig anledning, börjat rawa min scott gambler och classes medel biter inte på lacken. Lär vara pulverlack. Skrapar och slipar, medlet till trots, och det är rätt jobbigt.

Äh efter att ha provat både nitromors och rustoleum och blivit 500 kr fattigare så inser jag nu att det enda som verkligen verkligen biter på den här ramen är mekaniskt skrapande. Dvs knivmetoden :-).

Färgborttagarna mjukar upp färgen en gnutta men det är totalt sett enklare att bara kniva och sen köra med vinkelslip+snäll flapdisc.

Någon som vill köpa lite färgborttagningsmedel? ?

Hej! ursäkta sent svar. Rustoleum tog bort ca 80% av färgen. men det var säkert mellan 20 och 30 appliceringar för att komma dit. den mjukade upp lite mer varje gång jag la på och tillslut krackelerade det!

.....Har du koll på vilka mått det är på lagren?
.......
Jag skickade för 2 veckor sedan ett mail till RM och bad om en lista, den kommer jag nog aldrig få för kundservice det vet dem inte vad de är för något!.....

Hej, jag har båda svar och frågor om det här, eftersom alla mina lager är kass. Jag har delvis demonterat cykeln förra sommaren, men det gick inte att plocka bort de svarta nedersta länkarm mellan seat tube och triangeln (just ovanpå BB). Båda bultarna fastnat på nåt kant eller stark locktite eller nåt (det gick att ta bort mutter, men inte att dra ur bultarna). Har du några tips eller var det hur lätt som helst? Jag fick titta på bara två av dom 4 lager där nere.

iaf, dom lager jag fått titta på (till 2017 Rock Machine Blizzard 90-27):
6802V-2RS (x6) (upp vid dämparen)
6902V-2RS (x2) (på en sida av nedre länkarm)
???? (x2) (på andra sida av nedre länkarm. förmodligen samma storlek som dom up vid dämparen)

Tack i förskott för hjälpen!

Hej, min var också loctitad. När jag fått av "mutter" sidan så fick jag ta ett dorn och slå ut bulten från den gängade sidan. Tack för listan på lagerdimension! Alla mina lager kändes fina när jag tog isär ramen så bytte aldrig några, men då vet jag tills den dagen det är dags!

Tillbaka
Topp