[Byggtråd] En SS-conversion blir till

orm

Aktiv medlem
AKA en ensam mans kamp mot franska prylar.

För ett tag sen inhandlades en begagnad Peugeot
01.jpg ht=427

mest av nostalgiska skäl. I samma veva blev jag cykelintresserad på riktigt igen. Och sugen på att peta ihop ett stålspett med blott en växel.

Sagt & gjort, ett mekställ från biltema inhandlades och cyklen strippades. Låsringen för vevlagret drogs loss med en moddad vinkelslipad polygrip.
02.jpg ht=480

Det var geggigt & ofräsht därinne
03.jpg ht=480

Så här fint blev det efter lite lampolja och gnuggande
04.jpg ht=460

Även hjulnaven fick liknande behandling. Framhjulets lagerbanor behövde dock en halvtums (12.7mm) kon-nyckel för att kunna spännas. Det finns inte så det blev till att shimsa en 14mm med en spik & tejp.

Efter att jag kliat mig i huvudet och tittat på det fina Atom 77-frihjulskransen
05.jpg ht=480

så köptes verktyg & vips så satt ett Dicta SS-frihjul på
06.jpg ht=480

För att få till kedjelinje och få dit en solid axel istället för QR så köptes lite prylar från Velosolo in. Jobbig väntan men till slut så kom prylarna.
07.jpg ht=480

Kedjelinjen blev kanon
08.jpg ht=452

Men tyvärr så funkade det inte med M10 solid axel, gängningen är inte kompatibel med de franska naven . Kanske någon happyit har nått förslag i frågan?

Bygget är ikväll klart, de snygga orangea Oury-gripsen sitter fint på det mindre fashionabla Biltema-riser-styret. Kapat såklart. Bytte ut de gamla Weinmann-bromsarna mot Shimano 105.
09.jpg ht=640

Och så den obligatoriska (och premiär för mig) Soffbilden!
10.jpg ht=543

Alla orginaldelar finns kvar, för er som bryr er om sånt.

Inget är bortfilat eller förstört på ramen, orgnal-lacken & dekalerna är kvar & inget är autosolat.
Jag gillar Patinan, det är faktiskt en 25 år gammal cykel & det skall synas lite :)

Den är fantastiskt skön att cykla på.

Tack till happy för mekguider, inspiration & en massa bra svar på mina frågor!

tack, redan spänt den. orkade bara inte fota om efter det. Hade precis tvättat å satt på hjulen igen vid fototillfället.

Tack :)

Limpan, ja det är Selle C2 gel flow nått, favoritsadel faktiskt.

garpa: ja, det får gärna ta ett par veckor så flåset blir bra & temperaturen tillåter mer fashionabel cykelklädsel ;) Sen jäklar!

Tjena Orm..
Jag har en exakt likadan ram..reynolds 531 rör va?
Jag undrar om du vet ifall vevhuset är franskgängat eller
engelskt. Såg att du plockade isär vevlagret.
Vevparti behöver inhandlas..

hej Oddbob!

Javisst är det 531.

Jag plockade bara av vevlagerskålen på icke-drivsidan, och den drogs av "normalt" moturs. Det syns inte på bilden av det rengjorda vevlagret, men det står 35x1 = fransk gängning. Så nu behöver du bara veta om drivsidans lagerskål dras av normalt eller inte. Det kan jag inte svara på tyvärr, jag investerade aldrig i ett sådant verktyg.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp