[Byggtråd] Enduro-hardtail av stål - E06JRM

Egress

Aktiv medlem
Nu är det dags för nästa bygge.
Blev ombedd att dra igång en byggtråd för nästa projekt, här är första steget till att uppfylla den önskningen. https://happyride.se/forum/read.php/1/1227029/page=39

Ända sedan jag började bygga ramar hemma i garaget så har jag sakta men säkert, en efter en, bytt ut mina fabriksbyggda ramar mot egenbyggda skapelser. Har bara en cykel kvar där ramen inte är min egen, så nu blir det dags att bygga en enduro-hardtail. Den kommer ersätta min Intense Tracer 275C. Planen är att återanvända delar från den hojen för att hålla kostnaden så låg som möjligt.

Som introduktion så tänkte jag att jag kan visa upp min någorlunda sparsmakade verkstad.

Jag har en ganska minimal uppsättning verktyg. I grova drag enbart en arbetsbänk med skruvstäd, en uppsättning filar i olika storlek, bågfil, smärgelduk av olika sorter, gassvets-utrustning, träblock för att hålla rör, en digital vinkelmätare, några bokstavs- och sifferstansar samt en justerbar jigg som jag designat själv. Skjutmått, linjaler och måttband är inte med i bild.

1_workshop.jpg

2_bench.jpg

3_bench.jpg

Ramen kommer byggas med en blanding av Columbus Zona- och Spirit-rör. Dropouts, headtube, bottom bracket samt andra småbitar såsom kabelhållare och fästen för vattenflaska mm. kommer från Paragon Machineworks.

4_tubes.jpg

Vad gäller geometri så har jag en bra uppfattning om vad jag är ute efter, men det är lite finlir kvar innan jag helt bestämt mig för vilka vinklar och mått som ramen kommer få i slutändan.
Kollar man på vart trenden går just nu så är det ju som bekant "long, low, slack" som gäller, men i min åsikt så tas det lite väl långt ibland, så denna kommer bli aningens mer konservativ, men fortfarande modern.
Kommer byggas kring an 160mm RockShox Pike-gaffel, 150mm KS Lev-dropper och 1x11 drivlina från SRAM. Hjulen är av "gammal" standard, så det blir inte boost denna gång. Dropoutsen är av sk. "rocker"-modell så att jag enkelt kan konvertera cykeln till single speed om jag skulle vilja det. Av denna anledning så skippar jag även invändig kabeldragning.

ht3.jpg

Kommer förhoppningsvis att börja kapa och fila rör inom ett par veckor. Håller just nu på med försäljning av vårt hus, så det är en del att stå i, men så snart annonsen är uppe så borde jag få tid att dra igång.

Senast ändrad:
Helt plötsligt känns min egen "byggtråd" hyfsat oimponerande....
Rambyggartrådarna är ju grymt kul att följa!
Två tummar upp!!!

Jäklar vad häftigt! Man blir ju sugen på att lära sig bygga ramar själv när man ser sådana här trådar! Ska bli kul att följa!

Kul med såna positiva reaktioner!

I brist på riktig "action" så drar jag en genomgång av det som händer innan rör kapats och svetsen dragits igång.

Del 1:

Mina rambyggarprojekt börjar alltid med att jag designar ramen i 3D CAD. Jag gillar att kunna få en bra uppfattning om hur slutresultatet kommer se ut innan jag bränner pengar på material. Är ju också en fördel att kunna verifiera frigången för däck och drev osv.
Har arbetat fram en metod där jag enkelt kan lägga till, ta bort och byta mellan olika rör i min 3D-modell. Columbus har en utförlig katalog med rör i olika längd, diameter och med varierande väggtjocklekar och reduceringar. De har även ett bra urval chainstays och seatstays som redan bockats till en förutbestämd radie och vinkel. Det underlättar när man inte har utrustning till att bocka rör själv.
Jag har gjort 3D-representationer av i princip hela katalogen, så jag kan använda dom i min ram-modell och direkt se t.ex vart böjarna och reduceringarna hamnar. Ett smidigt sätt att verifiera vilken uppsättning rör som kommer passa bäst.

En fördel med att ha designat sin egen jigg är att jag har en 3D-modell även för den, så jag kan "montera" ramen i jiggen på datorn och därifrån ta fram en handfull mått som jag behöver för att ställa in jiggen.

Jig_Setup.jpg

Och just det...

larsaw sa:
Grymt!
Tar du beställningar också? ;)

Skicka ett PM. :)

Förberedelser del 2:

Eftersom jag inte har vare sig svarv, fräs eller pelarborr så passar jag in alla rör manuellt med hjälp av filar och smärgelduk. För att göra den processen enklare så kör jag med pappersmallar. Har utvecklat min egen lilla process för att få ut mallarna från mitt CAD-program. Dessa skriver jag ut i skala 1:1 och de kan sen lindas runt respektive rör. Sen är det bara att börja fila ner till linjen. Metoden är faktiskt riktigt effektiv efter lite övning, men man får vara noga med att kolla passningen ofta så att det blir rätt.

Program som BikeCad Pro genererar dessa mallar automatisk. Det finns även diverse verktyg online som kan generera liknande mallar så länge man vet den relativa vinkeln mellan de olika rören. Jag gillar min metod i och med att jag kan exportera mer komplexa profiler direkt från 3D-modellen jag redan skapat, så jag behöver inte knappa in en massa parametrar i andra program.
Kolla in http://dogfeatherdesign.com/ttn_js/ och https://www.blocklayer.com/pipe-notching.aspx

Såhär ser mallarna ut för den här ramen (obs: inte skalenligt).

miters.jpg

Och här är ett exempel från när jag byggde min 29-tummare:

IMG_2268.jpg

Nu äntligen kunde jag komma ut i garaget och hetta upp lite metall.
Har efter en del research och diskussion med andra ramyggare i min umgängeskrets bestämt mig för att den här ramen skall lödas ihop med silver-lod istället för brons.
Silver är bra mycket dyrare (på en cykelram ca. 100kr / fog jämfört med 10kr / fog), men kräver mindre värme och går snabbare att jobba med både vid lödning, rengöring samt efterarbete med fil och smärgelduk.

Mindre värme är en fördel i och med att det då blir mindre risk att stålet slår sig eller deformeras. Det är även bättre för stålet och minimerar påverkan av eventuell härdning. Silvret är dessutom lättare att fila/slipa bort och forma till en fin "fillet", så man råder mindre risk för sk. "undercutting" - d.v.s. att man tar bort material från stålet runt lödningen och på så vis försvagar stålet. Detta är extra viktigt då man jobbar med supertunnväggiga rör (ner till 0.4mm tjocklek). Vissa säger att det även blir mindre risk för utmattningsbrott i och med att silvret är aningens mjukare och mer medgörligt.

Hade aldrig testat att bygga upp en fillet med silver förut, så lite övning på spillbitar var på sin plats. Vill ju inte sabba dyra rör genom att löda med nya metoder direkt i skarpt läge så att säga.

silver_braze.JPG

1. Direkt efter lödning. Metallen är fortfarande varm. Det vita, glansiga är flussmedlet som håller metallen ren, minskar risk för oxidering och slaggbildning samt gör så att lodet kan flöda dit det ska. Till höger syns lite flussmedel som överhettats. Det var precis av den här anledningen jag ville öva lite först. Bränt flux är inte det bästa.

2. Efter sköljning med skållhett vatten och lite borstning med en mässingsborste. Ser rätt fint ut även innan efterarbete.

3. 10 minuter med smärgelduk. Bra mycket snabbare att snygga till än med mässingslod.

4. Kapade upp biten för att kontrollera lödningens kvalitet. Det är viktigt att man får till bra penetration. Det skall vara en fin ring med lod runt hela omkretsen på insidan. Innan jag kapade så spände jag fast biten i ett skruvstäd och försökte bryta loss det mindre röret med hjälp av en hävstång. Det enda som hände var att det större röret deformerades totalt och lödfogen töjdes ut.

Ska köra några fler testbitar så jag får häng på det, men metoden ser mycket lovande ut!

Senast ändrad:
Grymt fint, kul att du kunde testa och analysera metoden.

Men, en fråga från en okunnig. Spiritrören är väl rejält tunnväggiga?
Blir inte hojjen lite ömtålig? Enduro och ömtåligt för vurpor?

Mini_me sa:
Landrovermannen sa:
Det är viktigt att man får till bra penetration.

(Kunde inte låta bli , f’låt)

Haha! Anade att nån skulle kommentera på det. :P

Stervelo sa:
Grymt fint, kul att du kunde testa och analysera metoden.

Men, en fråga från en okunnig. Spiritrören är väl rejält tunnväggiga?
Blir inte hojjen lite ömtålig? Enduro och ömtåligt för vurpor?

Inte alls okunnigt. De har definitivt tunnare väggar än Zona.
Hade planerat att hela kitet skulle vara Zona, men det överrör jag ville ha fanns inte i lager, så vi ersatte med ett Spirit-rör som var hyfsat nära. Skillnaden var enbart 0.1mm i mitten. 0.8 - 0.5 - 0.8 mot 0.8 - 0.6 - 0.8, med exakt lika långa reduceringar.
Jag brukar inte vurpa jättemycket, så jag tänkte att det nog kommer funka för mig.

Ja det här är fantastiskt, så inspirerande!

Lite annat än att bara köpa och plocka ihop delar.(inkluderar mig själv där)

Om du ska lackera den själv också så tycker jag happy moderatorer bara plockar bort alla andra byggtrådar för det här är next level!

Jiggen är nu inställd och jag har satt bågfilen i första röret.
Kunde inte få tag på ett sadelrör i rätt längd, så jag var tvungen att köpa ett som var lite längre vilket innebär att jag måste kapa bort hela reduceringen i ena ändan.
Så som lösning på det problemet bad jag en vän att svarva till en hylsa som jag kommer att löda fast i ändan på röret som förstärkning. Fördelen med den metoden är att det gav mig friheten att vara lite kreativ, så hylsan fick en asymmetrisk form runt porten för dropper-vajern.

ST_sleeve.jpg

Började med att markera vad som skulle kapas bort från hylsan, sen var det bara att börja fila.

ST_Sleeve1.jpg

För att ge en lite mer mjuk övergång från sadelrör till förstärkningshylsa så filade jag ner runtom längs kanten. Här är slutresultatet innan den löds fast. Det blir morgondagens första uppgift efter en cykeltur.

ST_Sleeve2.jpg

Fick inte så mycket gjort idag pga... livet.
Lyckades i alla fall limma fast hylsan från gårdagens inlägg med lite upphettat silver (56%).

19788689-1122-4B74-9A8C-BE805D34B04E.jpeg

1. Flussmedel på allt och en klämma som hindrar hylsan från att halka ner.
2. Precis efter lödning. Inte så cleant som jag velat.
3. Efter lite rengöring och efterarbete (extra sådant pga stökig lödning).

De två ljusare prickarna i tredje bilden är ett par borrhål vars uppgift var att underlätta lödningen. Hålen gör att man dels kan se att silvret flödat hela vägen, dels så kan de användas till att mata in mer silver vid behov.

Nästa steg är att fixa öppningen för dropper-vajern.

En liten mini-uppdatering.
Har tyvärr inte fått mycket mer gjort sen sist, men hoppas på en produktiv dag i garaget imorgon!

Har i alla fall gjort färdigt öppningen för dropper-vajern på baksidan av sadelröret.
Är fullt möjligt att bara borra ett hål och dra vajerhöljet genom det, men ville göra det lite snyggare än så. En överbliven bit kopparrör samt ett hölje för ändamålet ger ett lite snyggare resultat.

dropper_entry.JPG

1. Dubbelkollar placeringen
2. Hål för kopparröret borrat och filat så det passar fint
3. Kollar passform innan lödning
4. Insmörjt med flussmedel
5. Slutresultat

Nästa steg är att passa in sadelröret mot vevlagerhylsan. Det blir det första jag gör imorgon.

Rambyggarporr!
Bara senaste bilderna gör ju att jag börjar dregla lite.
Älskar såna detaljer som är både ordentligt genomtänkta och vackra.

Snyggt jobbat!

Vad gjorde att du ville ha dropper-vajern på baksidan av sadelröret? Jag tänker att det blir väldigt utsatt för stänk...

Grymt imponerad av bygget, följer med spänning! Har precis beställt en bok om rambygge, men med ”lugs”. Får se vad det leder, hoppas kunna nånting iallafall.

Har jobbat i elektronikindustrin i 15 år, sista 5-6 åren som lödinstruktör. Även om det såklart är olika processer, är målet ungefär samma tänker jag. Så därför undrar jag: varför flussar man så mycket, även på själva röret t ex? När man egentligen bara vill ha lod i själva fogen? Finns det ett syfte med det?

Igen, grymt kul med så positiv respons på mitt lilla projekt!
Egentligen så var min plan för dagens session i garaget att jag minst skulle kapa till och passa in sadelröret (ST) och nedre ramröret (DT). Men just när jag började dra igång så kom jag ihåg att jag borde löda fast alla små "extraprylar" på DT först.

Har under tidigare byggen passat in alla rör först, sen lött på fästen för vattenflaskor. Fästena för kabeldragningen har jag lött på som sista steg.
Har dock sedan dess fått lära mig att för bästa resultat så skall allt sånt lödas på först. Anledningen till det är att för varje gång man hettar upp rören så slår de sig lite - så om man lagt ner en massa tid på att fila till passning och efter det löder fast fästena för vattenflaskor etc. så riskerar man att i bästa fall behöva justera passningen igen i efterhand i och med att saker och ting rört på sig lite, och i värsta fall behöva slänga bort röret och göra om det från början. Har vid tidigare byggen haft tur och inte behövt byta ut några rör - har enbart behövt göra små justeringar.

Så för att undvika extrajobb den här gången så mätte jag ut placeringen och lödde fast fästena för vattenflaska och hållare för kabeldragning först - innan jag satt en bågfil mot röret för att kapa till det till rätt längd.

Steg ett är alltid att markera rörets mittlinje så man kan använda den som referens. En spritpenna, vinkelhake och en relativt plan yta (min köksbänk) är allt man behöver för att få till en rak linje längs med hela röret.

1centerline.JPG

Serienummer är ju ett måste, så jag bestämde mig för att göra samma sak som på min 29er - en mässingsplatta med stansat serienummer mellan fästena för vattenflaskan. Formade till en platta och stansade in numret för hand.
Eftersom mässing expanderar mer, och vid lägre temperatur, än stål så borrade jag ett hål och lödde fast plattan och ena fästet på DT med silver. Detta för att se till så att plattan höll sig mot röret utan att bukta upp sig. När allt kallnat så borrade jag hål #2 och lödde fast det andra fästet. Båda dessa är sk. 'blind bosses', vilket betyder att de har en botten och alltså inte låter vatten och skit komma in i röret.

Untitled-1.jpg

Broms- och vajerhöljen kommer dras på undersidan av DT, så för det använder jag gängade fästen i rostfritt samt 'cable guides' i aluminium.
4st fästen längs undersidan med 180mm mellan varje.

Untitled-2.jpg

happymtb.fr sa:
Snyggt jobbat!

Vad gjorde att du ville ha dropper-vajern på baksidan av sadelröret? Jag tänker att det blir väldigt utsatt för stänk...

Bra fråga!
Eftersom jag vill hålla kabeldragningen så clean som möjligt utan att dra dom invändigt hela vägen så kommer de ligga längs med undersidan av downtuben. Så höljet för droppern kommer dras hela vägen under DT och under BB och in i ST från baksidan.
Koppar-röret i öppningen är ca 3cm långt (6mm diameter), så i och med att öppningen pekar neråt så borde inte så mycket skit stänka in där. :)

Se bild för planerad kabeldragning (ursäkta pissig kvalitet).

cables.jpg

thisismycat sa:
Grymt imponerad av bygget, följer med spänning! Har precis beställt en bok om rambygge, men med ”lugs”. Får se vad det leder, hoppas kunna nånting iallafall.

Har jobbat i elektronikindustrin i 15 år, sista 5-6 åren som lödinstruktör. Även om det såklart är olika processer, är målet ungefär samma tänker jag. Så därför undrar jag: varför flussar man så mycket, även på själva röret t ex? När man egentligen bara vill ha lod i själva fogen? Finns det ett syfte med det?

Eftersom flussmedlet håller metallen ren från oxidation vid uppvärmning så behöver man spendera mindre tid på att rengöra och putsa efter lödning. I regel smetar jag in allt som kommer ha direktkontakt med lågan, plus allt runtomkring. Flussmedlet har även den fördelen att det blir glasklart då metallen är vid rätt temperatur för lödning (och blir svart då man överhettar) så man använder det för att se till så att man håller sig vid rätt temperatur.

Mycket nöje med rambyggarboken! Vilken är det om jag får fråga?

Har varit lite trögt med byggandet. Eller... inte bara trögt, utan helt stillastående faktiskt.
Nu har vi dock sålt vårt radhus och flyttar till nytt boende nästa vecka så jag kan snart dra igång bygget igen.

Tills dess... här är något som kanske kan vara intressant:

Den vanligaste frågan jag får ang. lödning (brazing) jämfört med svetsning är om det är starkt nog.
Här är ett litet videoklipp på ett högst vetenskapligt test jag gjorde på en av mina första ordentliga lödningar för ett par år sen. Hela min kroppsvikt på en ca. 40cm lång hävarm på två rör fogade i 90 graders vinkel. Godstjocklek ca. 0.9mm - rör från en gammal BMX-ram.

Tillbaka
Topp