[Byggtråd] Enduro-hardtail av stål - E06JRM

Egress sa:
Har varit lite trögt med byggandet. Eller... inte bara trögt, utan helt stillastående faktiskt.
Nu har vi dock sålt vårt radhus och flyttar till nytt boende nästa vecka så jag kan snart dra igång bygget igen.

Tills dess... här är något som kanske kan vara intressant:

Den vanligaste frågan jag får ang. lödning (brazing) jämfört med svetsning är om det är starkt nog.
Här är ett litet videoklipp på ett högst vetenskapligt test jag gjorde på en av mina första ordentliga lödningar för ett par år sen. Hela min kroppsvikt på en ca. 40cm lång hävarm på två rör fogade i 90 graders vinkel. Godstjocklek ca. 0.9mm - rör från en gammal BMX-ram.

Stilig tvivelbrytare. :) ser fram emot fortsättning på bygget!

Äntligen så fortsätter bygget!
Gav mig själv en ambitiös deadline. Åker till Nya Zeeland nästa lördag, och jag vill givetvis inviga nya hojen där. Min egen verkstad är tyvärr fortfarande oanvändbar efter flytten, så min goda vän Ian föreslog att vi kör en intensiv bygg-helg i hans verkstad, så idag (lördag) plockade jag med mig mina prylar, inkl. jigg, satte igång.

IMG_2880.JPG

Ian's verkstad är inte stor, men den duger för 2 personer. En fördel är att han har en robust pelarborr som kan användas till att kapa till rören. På det viset blir processen blir lite snabbare än att fila för hand med pappersmallar. Dock så måste man fortfarande finjustera snitten för hand för att få till bra passning.

IMG_2882.JPG

Första snittet blev sadelrör (ST) till vevlagerhylsa (BB). Gick smidigt.
Kör med T47 BB, så det finns gott med plats för lager och vev med tjock axel. En annan fördel är att det även ger gott om utrymme att bygga med stora feta rör om man så vill, samt att det finns utrymme att dra allehanda kablar och vajrar invändigt om man är lagd åt det hållet.

IMG_2876.JPG

IMG_2877.JPG

Nästa snitt blev nedre ramrör (DT) till BB. Har designat ramen med DT förskjutet nedåt på BB för att jag gillar hur det ser ut. Ingen direkt funktionsmässig fördel vad jag kan tro, men heller inte en nackdel. Så estetiken prioriterades över ett enkelt, symmetriskt, snitt i DT.

IMG_2884.JPG

IMG_2885.JPG

IMG_2886.JPG

När jag filar till rör för hand så använder jag bara mina träblock för att hålla fast rören. Men i och med att vi använde pelarborren den här gången så gjorde vi det enklare för oss och spände fast aluminiumblock i vardera änden av rören. Tack vare dessa så blir det nästan som en barnlek att få snitten i fas med varandra.

IMG_2890.JPG

Gjorde en timelapse-video på när jag kapade till DT för passning till headtube.

Och här löder Ian fast fästen för vattenflaska. Detta är precis samma teknik som jag använde när jag lödde fast mina fästen, serienummerplatta osv.
I och med att fästet är av rostfritt stål och röret av "vanligt" stål (Columbus Zona), så måste man använda silver för lödningen. Lödning med silver sker under lite lägre temperatur än med brons, så för applikationer som denna samt vajerfästen osv är det att föredra ändå eftersom det blir mindre risk att röret slår sig samt ger mindre påverkan på ev. härdning/värmebehandlig.

Mer uppdateringar imorgon!

SÅ EXTREMT IMPONERANDE!

Det här är så jävla kul att se, allting görs så jävla perfekt helt enkelt. Gillar att du använder estetiken av en äldre stålracer i detaljerna, som dina tokfina vajergenomföringar och muffarna. Att det sen blir smooth filade lösningar är ju bara gaaaah...

När börjar du ta beställningar?Helt seriöst alltså. Frågan har väl ställts tidigare, men är det något du skulle kunna tänka dig göra på heltid? Du är ju definitivt på English Bicycles nivå, alltså att du skapar ju konstverk, inte bara få stålrör att sitta ihop.

Åter igen, så himla imponerande! Och posta mer, vill se ALLT!

Äntligen!!

Har sagt det förr men det här är utan tvekan Happys snyggaste ram!??

Jonatan F sa:
Hur gör du för att få vinkeln rätt i pelarborren? Mäter du vinkeln i block mot skruvstäd?

Precis. Nollar den digitala vinkelindikatorn mot pelarborrens pelare, sen bara att kolla ritningen och justera in vinkeln enligt ritning.

IMG_2887.JPG

Det är den relativa vinkeln mellan rören som skall passas ihop som jag använder.

AlfaAlfa sa:
SÅ EXTREMT IMPONERANDE!

Det här är så jävla kul att se, allting görs så jävla perfekt helt enkelt. Gillar att du använder estetiken av en äldre stålracer i detaljerna, som dina tokfina vajergenomföringar och muffarna. Att det sen blir smooth filade lösningar är ju bara gaaaah...

När börjar du ta beställningar?Helt seriöst alltså. Frågan har väl ställts tidigare, men är det något du skulle kunna tänka dig göra på heltid? Du är ju definitivt på English Bicycles nivå, alltså att du skapar ju konstverk, inte bara få stålrör att sitta ihop.

Åter igen, så himla imponerande! Och posta mer, vill se ALLT!

Tack och bock för så fina ord!
Men jag måste nog bygga ett antal fler ramar innan jag kan klassa mig på samma nivå som English Bicycles! :)

Skulle vara sjukt kul att bygga på heltid. Kanske en dag...
Men har faktiskt nyligen dragit ner på mina arbetsdagar just för att jag ska kunna ägna mer tid åt rambygge och annat stål-relaterat. Tar inga officiella beställningar ännu, men så snart jag är redo för det så kommer det nämnas på mina Instagram- och Facebook-sidor.

Dessa rambyggar trådar gör mig glad!
Jag saknar bara tid, kunskap, garage, verktyg. Men sen jävlar.. ;)
Grymt jobbat!

Ännu en lång dag i verkstan idag.
En grej som jag märkt varje gång jag satt igång med ett projekt är att man gärna underskattar hur lång tid det kommer ta. Det är lätt att tänka att “kapa och passa in rören kan jag göra idag, sen löder jag imorgon och bygger ihop hojen dagen efter det”.
Nu var det några månader sedan jag byggde min förra ram, och eftersom jag inte bygger varje dag så tar det lite tid innan man börjar få lite flyt och allt tar längre tid än man först tänkt sig.

Det här blev alltför uppenbart idag. Tanken var ju att det skulle lödas och att allt skulle sitta ihop idag. Så blev det tyvärr inte. Men det har gått framåt ändå.

Detta åstadkom jag idag:

Markerde ut på BB var ytterkanten kedjestagen ska hamna. Gjorde samma sak på HT för att markera vart jag vill ha överkanten på övre ramröret och underkanten på nedre ramröret.

IMG_2908.JPG

Före och efter finjusteringar av skarven mellan DT och HT. Den första bilden visar snittet direkt från pelarborren. P.g.a att hålsågen inte har exakt samma diameter som HT så krävs lite efterarbete för att få till rätt passform.

IMG_2899.JPG

IMG_2900.JPG

IMG_2901.JPG

Nästa moment var att kapa en skåra i kedjestagen där dropoutsen ska passa in. Det här momentet är kritiskt eftersom det är viktigt att det blir rätt vinkel på skåran.
Om man har en massa dyr utrustning, som t.ex en speciell jigg för kedjestag, så är det här en hyfsat enkel grej att göra. Men i brist på specialverktyg så får man vara lite klurig. Kedjestagen är ju både ovala och avsmalnande, så att montera dom i pelarborren var en utmaning i sig. Mäta vinkeln på staget för att få skåran på rätt plats blir också en utmaning. Men med lite noggranna markeringar på röret samt lite kvalificerat gissningsarbete så gick det vägen.

IMG_2909.JPG

IMG_2912.JPG

IMG_2913.JPG

Andra detaljer som tar lite tid är att borra lufthål i alla rör. Detta är nödvändigt dels för att kunna skölja bort överblivet flussmedel efter lödning. Men även för att se till så att man kan spruta in korrosionsskydd på insidan av alla rör när bygget är klart, samt att ge ramen möjlighet att “andas” så ev. fukt kan rinna/dunsta bort efter cykling i tråkväder.
Här är lufthålen i HT.

IMG_2906.JPG

IMG_2916.JPG

Slutresultatet efter dagens arbete. Framtriangel och kedjestag CS klara. Sadelstagen lämnar jag tills efter det att kedjestagen är fastlödda.

IMG_2917.JPG

Senast ändrad:
Detta hände igår:

8938F24A-A8ED-45C7-888D-652AF02A8C07.jpeg

Efter en liten felberäkning gällande däckfrigången så hade jag två val.

Antingen acceptera att jag bara skulle kunna då plats med ett max 2.2” däck samt alltid ha dropouts i längsta läget (alltså ingen justering och ingen möjlighet att köra den som singlespeed).
Eller kapa bort kedjestagen, återvinna dropouts och korrigera felet med ett par nya kedjestag.

Valde alternativ 2.
Måste erkänna att det var en intressant känsla att se vinkelslipen kapa kedjestagen som jag lagt ner en del tid på att få till.

Tråkigt att behöva retirera, men jag är ganska säker på att du tog rätt beslut.

Det blir så jädra fint :)

P.g.a tidspressen att få klart ramen (i cykelbart skick) innan min tripp till Nya Zeeland så blev det tyvärr lite ostrukturerat med dokumentationen av projektet.
Men är kommer resten av det jag har.

När alla rör, minus sadelstagen (dom gör man oftast sist) så rengörs insidan av rören, ändarna putsas och avfettas, sen smetas allt in med flussmedel.
Punktar fast alla rör så de håller sig kvar i rätt position, sen är det bara att ta ut ramen från jiggen och dra igång med lödningen.

[attachment 364051 IMG_2932.JPG

Efter lödning och när rören svalnat av så tvättas flussmedlet bort med hjälp av varmt vatten.
Som jag nämnt tidigare i tråden så använde jag en ny metod för lödningen den här gången. Lod med hög silverhalt istället för vanligt bronslod för att tillåta lödning vid lägre temperatur.
Visade sig vara ett utomordentligt utmanande lod att använda, så fogarna blev lite stökiga och kommer kräva len del efterarbete. Krävs mer övning innan jag kan använda det här lodet och få samma resultat som med bronslod direkt efter lödning.

IMG_2936.JPG

När framtriangeln samt kedjestag har lötts fast så spände vi fast ramen på planbordet för att kolla rakhet. Små avvikelser kan korrigeras med hjälp av lite muskelkraft.

IMG_2951.JPG

Sadelstag monterade, flussade och redo för lödning.

IMG_2953.JPG

Sadelklämman löddes fast först. Sen kapades skåran då allt kallnat. Är spännande att ha ramen monterad i pelarborren och veva in kapskivan mot ramen. Man får vara noga med att se till så att allt är rakt och rätt inställt - annars kan det gå illa.

IMG_2957.JPG

Nu är vi inne på slutspurten. Bara lite “småsaker” kvar såsom bryggor mellan kedjestag och sadelstag, plus lite cable guides. Tar alltid längre tid än man tror.

IMG_4957.jpg

IMG_4959.jpg

Slutresultatet. Ett stycke ram, klar att testköra så snart lite komponenter slängts på.

IMG_2958.JPG

Dags att bygga cykel!

IMG_2964.JPG

Brotschning & planing av styrrör samt montering av styrlager.
Andra bilden visar tydligt varför det är en fördel att använda silverlod och lägre temperatur. En jämn och fin kant efter brotschning indikerar att styrröret inte slagit sig pga värmepåverkan.

IMG_2967.JPG

IMG_2968.JPG

IMG_2971.JPG

Upprensning av vevlagergänga innan ett mycket trevligt White Industries GXP vevlager monterades

IMG_2969.JPG

IMG_2970.JPG

Gaffel och vevar på plats.

IMG_2973.JPG

Krympslang håller samman bromsslang och växelhölje. Snyggt och prydligt istället för ett kråkbo av slangar och vajrar.

IMG_2974.JPG

Klar!
Precis i tid så jag kunde dra hem, packa ner den i en kartong och ta mig till flygplatsen och checka in.
I veckan ska det testköras!

IMG_2976.JPG

Bilagor

• IMG_2932.JPG
    IMG_2932.JPG
    299.6 KB · Besök: 185
Instämmer i kören, Så snyggt och vill se mer.
Hur blev NZ resan. Åker själv till Rotorua mm i feb med cykel i bagaget

Alltså vilken helt fantastisk tråd! Sträckläsning och kollat både två och tre gånger på alla bilder, kan bara applådera jobbet och vilken finish det är på inpassning, resultat och ja - allt.

Blir till att spara i arkivet att ha som inspiration och delvis manual till om man en vacker dag får möjlighet att börja ge sig på sånt här själv för det är helt klart en dröm.

Ännu en gång, sjukt kul med all positiv respons på tråden och projektet/bygget!

mv70 sa:
Instämmer i kören, Så snyggt och vill se mer.
Hur blev NZ resan. Åker själv till Rotorua mm i feb med cykel i bagaget

Resan pågår fortfarande.
Rotorua är sjukt bra för MTB. Du har gjort ett bra val av destination.

Crossmax sa:
Fantastiskt bygge! Men varför heter tråden/ramen E06JRM? Får det att låta som vilken kina-ram som helst.

Ramen har egentligen inget namn. E06JRM är mitt val av serienummer. Hittade på en sekvens som är tänkt att spegla lite info om ramen/ägaren, samt generera en unik sekvens siffror och bokstäver varje gång.

E = Egress
06 = Ram nummer sex
JR = Mina initialer (ger en personlig touch om jag bygger åt någon annan).
M = Mountainbike

Snabbuppdatering om cykelns egenskaper och mina intryck.

Har kört två intensiva dagar här i Rotorua (Dag ett: 46km / >1200 höjdmeter. Dag 2: 43km / >1500 höjdmeter). Har försökt klämma in så många olika leder som möjligt. Kommer eventuellt kunna dra ut på en kortare tur imorgon också.

Intryck från dag ett var att cykeln var väldigt kapabel. Gick bra uppför, hanterade tight teknisk singletrack galant och var stabil utför.
Eftersom jag aldrig kört en så här aggressiv hardtail tidigare (har bara testat XC-hardtails) så blev det lätt att jämföra den med min Intense Tracer. Kände tidvis att det kanske är så att en son här hardtail inte är min kopp te trots allt. Troligen mest för att den kändes mindre lekfull.

Dag två. Insåg snabbt att mina tvivel från dag ett var förhastade och troligtvis bara pga att jag inte kört in mig på hojen helt.
Tog mig tillbaks till en av de mer avancerade stigarna (Hot X Buns) och gav så mycket jag vågade (kör ju ensam, så ville inte att nåt skulle gå snett). Jäklar vad det gick!
Nu kan jag lätt säga att med rätt teknik så är den minst lika lekfull som den gamla heldämpade.

Här är några klipp från de två dagarna. Som sagt, kör ensam så filmningen är lite trist, och inte så många klipp heller - har helt enkelt prioriterat att cykla!

Och ett obligatoriskt cykelporträtt:

CCB2B330-3B96-41B7-B3B5-06AC7D4AB964.jpeg

Senast ändrad:
Kul! Filmclip med cykel i action, Ser najs ut :)
Gissar det Redwoods Whakarewarewa skogen. Eller är det andra sidan Rotorua runt skyline liftparken.
Sorry för dumma ot frågor men blir första Nz resan för mig.

Kan bara instämma i hyllningskören. Otroligt imponerande bygge! Måste vara en ny nivå av tillfredsställelse att bomba iväg på en cykel man byggt själv från grunden, jämfört med en annans hopplock av färdiga delar. Skall du inte komma hem snart och bygga en ny, så vi får nåt att dregla över?

Stå på!

mv70 sa:
Kul! Filmclip med cykel i action, Ser najs ut :)
Gissar det Redwoods Whakarewarewa skogen. Eller är det andra sidan Rotorua runt skyline liftparken.
Sorry för dumma ot frågor men blir första Nz resan för mig.

Korrekt. Körde enbart i Redwoods. 2.5 dagar är tyvärr inte alls tillräckligt med tid, så jag bestämde mig för att skippa Skyline.
Måste dit igen! :)
Kan försöka mig på att skriva en ride report i en separat tråd om det finns intresse.

Vippen sa:
Kan bara instämma i hyllningskören. Otroligt imponerande bygge! Måste vara en ny nivå av tillfredsställelse att bomba iväg på en cykel man byggt själv från grunden, jämfört med en annans hopplock av färdiga delar. Skall du inte komma hem snart och bygga en ny, så vi får nåt att dregla över?

Stå på!

Är sjukt kul att kunna köra på sin egen skapelse. Det går inte att förneka.
Vad menar du med hem? ;)
Så snart jag har ställt i ordning min egen verkstad så ska den här senaste ramen snyggas till med slipade lödningar och lite lack. Näst på tur är lite reparation och modifikation av min 29er (som jag visat i nån annan tråd). Den ska få några extra fästen för vattenflaskor och packning så den kan få byta skepnad till bikepacking-hoj.

Sen efter det ska det byggas på 2 nya (än sålänge hemliga) projekt som om allt går vägen kommer ställas ut på Handmade Bicycle Show Australia (HBSA) i slutet på April. http://www.handmadebicycleshow.cc

Kan villigt erkänna att suget efter en handgjord australiensare inte har blivit mindre efter vårt snack.....

Kanske är lite off topic i den här tråden, men är rätt nöjd med mitt senaste fynd till verkstaden.

Använder knappt Facebook längre, men kollade in på deras marketplace och sökte på ”granite” eftersom jag letat efter ett planbord i granit. Tänkte att jag kanske kunde ha tur. Och minsann hade jag det!
Hittade ett i det närmaste oanvänt planbord, komplett med justerbara ben för en spottstyver (relativt sett om man tar in i beräkningen hur mycket de kostar nya).

Snart kommer precisionen öka markant!

08212870-C748-4F88-993A-F834BD6C8D8A.jpeg

ADD3E4B2-C7B1-49A5-BC4E-E2E119252CDB.jpeg

Efter trippen till NZ har hojen mest stått i garaget och samlat damm. Fick besök hemifrån och sen blev det julrush både hemma och på jobbet...

Nu när det lugnat ner sig så tog jag mig tid att äntligen riva hojen och snygga till alla lödningar osv. Passade även på att lägga till en liten förstärkning mellan headtube och downtube. Mest för att vara på den säkra sidan med tanke på slack gaffelvinkel och den extra belastning på just den fogen det innebär.

IMG_3620.jpg

IMG_3621.jpg

IMG_3625.jpg

IMG_3622.jpg

IMG_3624.jpg

Nu hänger ramen hos den lokala cykel-lackeraren (andra från vänster) och kommer få lite färg på sig inom kort.

IMG_3633.JPG

Tillbaka
Topp