P.g.a tidspressen att få klart ramen (i cykelbart skick) innan min tripp till Nya Zeeland så blev det tyvärr lite ostrukturerat med dokumentationen av projektet.
Men är kommer resten av det jag har.
När alla rör, minus sadelstagen (dom gör man oftast sist) så rengörs insidan av rören, ändarna putsas och avfettas, sen smetas allt in med flussmedel.
Punktar fast alla rör så de håller sig kvar i rätt position, sen är det bara att ta ut ramen från jiggen och dra igång med lödningen.
[attachment 364051 IMG_2932.JPG
Efter lödning och när rören svalnat av så tvättas flussmedlet bort med hjälp av varmt vatten.
Som jag nämnt tidigare i tråden så använde jag en ny metod för lödningen den här gången. Lod med hög silverhalt istället för vanligt bronslod för att tillåta lödning vid lägre temperatur.
Visade sig vara ett utomordentligt utmanande lod att använda, så fogarna blev lite stökiga och kommer kräva len del efterarbete. Krävs mer övning innan jag kan använda det här lodet och få samma resultat som med bronslod direkt efter lödning.
När framtriangeln samt kedjestag har lötts fast så spände vi fast ramen på planbordet för att kolla rakhet. Små avvikelser kan korrigeras med hjälp av lite muskelkraft.
Sadelstag monterade, flussade och redo för lödning.
Sadelklämman löddes fast först. Sen kapades skåran då allt kallnat. Är spännande att ha ramen monterad i pelarborren och veva in kapskivan mot ramen. Man får vara noga med att se till så att allt är rakt och rätt inställt - annars kan det gå illa.
Nu är vi inne på slutspurten. Bara lite “småsaker” kvar såsom bryggor mellan kedjestag och sadelstag, plus lite cable guides. Tar alltid längre tid än man tror.
Slutresultatet. Ett stycke ram, klar att testköra så snart lite komponenter slängts på.
Dags att bygga cykel!
Brotschning & planing av styrrör samt montering av styrlager.
Andra bilden visar tydligt varför det är en fördel att använda silverlod och lägre temperatur. En jämn och fin kant efter brotschning indikerar att styrröret inte slagit sig pga värmepåverkan.
Upprensning av vevlagergänga innan ett mycket trevligt White Industries GXP vevlager monterades
Gaffel och vevar på plats.
Krympslang håller samman bromsslang och växelhölje. Snyggt och prydligt istället för ett kråkbo av slangar och vajrar.
Klar!
Precis i tid så jag kunde dra hem, packa ner den i en kartong och ta mig till flygplatsen och checka in.
I veckan ska det testköras!