Byggtråd Enduro S-works 650B
Börjar fundera lite på vilka komponenter jag ska skruva dit på Enduro-ramen som kommer i december. De mesta är jag rätt överens med mig själv om men några delar är jag lite osäker på, men de hoppas jag att jag kan få lite hjälp med att reda ut.
Ramen är denna: http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/enduro/sworks-enduro-650b-frame
Tänker mig följande:
Styre - Renthal Carbon Fatbar 780mm 20mm rise
Stam - Renthal Apex 60mm
Gaffel - Pike 160 RCT3
Hjul - Roval Traverse Fattie SL 142 utan +
Däck - Magic Mary & Rock Razor
Sadel - Henge Expert 143mm (blir kanske för tung o byts ut mot annan)
Bromsar - XT med 180 diskar (959gr!!)
Reglage - XX1
Bakväxel - XX1
Casette - XX1
Styrlager - Ingår i ramkit
Vevlager - Raceface PF30 Cinch
Vevar - Raceface Next SL 175
Klinga - Raceface DM 32:a
Grepp - ODI Ruffian
Pedaler - Mavic Crossroc XL
Vikt på komplett komponentspec ligger på 9029gr... Ramen väger troligt 2900-3000gr i stl Large. Det som tillkommer är väl egentligen bara vxlwire & topcap med skruv samt spacers... :o)
>>Inaktuellt<< När det gäller lager så vill jag ha bra grejer men vill inte lägga löjliga pengar på detta. Så vad ska man ha?
Och när det gäller vev så har jag vart inne på X01 eller XX1. Sen kommer då frågan om Q-faktor. Vad ska man ha här??? & vad finns de för options på andra vevar? Har hört, sett & läst om en del bekymmer med SRAM:s grejer där vevarmarna lossar från alu-spindeln... Polaren råka ut för detta & det vill jag inte vara med om. Har kollat lite på Race Face men dom är ju sååå sinnessjukt dyra... Vad är era erfarenheter? <<
Ramen är denna: http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/enduro/sworks-enduro-650b-frame
Tänker mig följande:
Styre - Renthal Carbon Fatbar 780mm 20mm rise
Stam - Renthal Apex 60mm
Gaffel - Pike 160 RCT3
Hjul - Roval Traverse Fattie SL 142 utan +
Däck - Magic Mary & Rock Razor
Sadel - Henge Expert 143mm (blir kanske för tung o byts ut mot annan)
Bromsar - XT med 180 diskar (959gr!!)
Reglage - XX1
Bakväxel - XX1
Casette - XX1
Styrlager - Ingår i ramkit
Vevlager - Raceface PF30 Cinch
Vevar - Raceface Next SL 175
Klinga - Raceface DM 32:a
Grepp - ODI Ruffian
Pedaler - Mavic Crossroc XL
Vikt på komplett komponentspec ligger på 9029gr... Ramen väger troligt 2900-3000gr i stl Large. Det som tillkommer är väl egentligen bara vxlwire & topcap med skruv samt spacers... :o)
>>Inaktuellt<< När det gäller lager så vill jag ha bra grejer men vill inte lägga löjliga pengar på detta. Så vad ska man ha?
Och när det gäller vev så har jag vart inne på X01 eller XX1. Sen kommer då frågan om Q-faktor. Vad ska man ha här??? & vad finns de för options på andra vevar? Har hört, sett & läst om en del bekymmer med SRAM:s grejer där vevarmarna lossar från alu-spindeln... Polaren råka ut för detta & det vill jag inte vara med om. Har kollat lite på Race Face men dom är ju sååå sinnessjukt dyra... Vad är era erfarenheter? <<
Senast ändrad: