Byggtråd Enduro S-works 650B

happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför valde du att bygga cykeln själv mot att
> köpa en komplett och byta det som passar inte
> dig? Om du ska ha en Pike och spesch hjul, då är
> det inte så mycket som skiljer mot originalen...

Finns tre anledningar till detta. Nr 1 är att det är ett garantiärende då jag knäckte bakramen på min Stumpjumper & det fanns inga reservdelar kvar till 26"arna. Nr 2 är att det var leveranstid till februari/mars på komplett hoj medans det var december på ramkit. & nr 3 är att det blir i detta läget MYCKET billigare för mig.

Jaha... Då är i stort sett allt beställt. Tror ja.... Endast de röda fälten kvar. Börjar svaja på däckvalet så det får rulla runt i tankarna ett tag till. Sadel tänker jag bra komfort & har testat Henge Expert vilken jag tycker funka kanon. Skulle dock vara trevligt med något lättare men det blir då så störda pengar om man ska gå på nån carbonvariant. Har inte exakt vikt på ramen men den ligger troligen på mellan 2900 & 3000 gr. Vet dock inte om det är med eller utan headset. Hade ju vart så jäkla ball att komma under 12kg...
Saknar jag något??? Första gången ja bygger ihop en hoj från lösa bitar & man vill inte stå där en fredagkväll i garaget för att upptäcka att en liten skitpryl saknas så det inte går att färdigställa... :o)

Senast ändrad:
Finns väl några gram som saknas på listan. Växelwire (bör ingå med reglaget) + hölje, fälgband/tejp samt slang eller vätska beroende på om du ska köra slanglöst.

Växelvire ingår & hölje har jag redan. Stansgucka har jag med på hyllan. Sadelklämma sitter på ramen. Har med i beräkningarna att det tillkommer lite vikt på dessa sakerna.

Visserligen är Henge-sadeln skön. Men jag tycker att Specializedsadlarna generellt har rätt sopig hållbarhet. Vi har haft såna på alla cyklar i hushållet men efter ett tag börjar de glappa och knaka i infästningen till railsen. Ingen har fallerat totalt, men det är lite störigt.

Jag hade gärna haft en Chromag Trailmaster (om man vill ha en riktigt snygg så går man ju på LTD-versionen) eller dylikt.

Antagonisten skrev:
> Ett par maxxis ikon ska du ha på hjulen.

Möjligen bak i kombination med något köttigare fram om den ska köras på torra stigar sommartid. Men det känns inte som en optimal setup för allroundbruk av en enduro.

Kid1000 skrev:
> I mina ögon är vevpartiet ett gott val och det
> finns caps för vevändarna att köpa om inte jag
> missminner mig.

Får hoppas dom håller för hårdhänt behandling bara... Boots har ja köpt. Väger 16gram! (O:

Peebee skrev:
> tack c-oma att du bygger denna cykeln till mig
> häls /Kungen Af Röetved

He he... Ja du kan köpa den när ja misshandlat klart den om 1-2 år!

Ser sjukt bra ut!

Svårt att motivera men det finns lättare droppers. Någonstans måste man göra avvägning mellan pris, kvalitet och vikt.

Rock razor känns som rena räserdäcket och så fort det svänger finns det en huggkant som ger extremt bra sidogrepp. Skulle välja nya nobby nic eller ardent nu till hösten för att få mer grepp uppför. Rock razor har inget vidare grepp för klättring eller broms.

Jag köpte en Klassiker till mitt bygge i våras, riktigt skön. I början var det lite ovant i början när den lite bredare bakänden skulle passera mellan benen, men nu tänker jag inte på det :)

Jag var ganska sugen på en trailmaster jag med, men jag ville prova en lite bredare sadel. Men jag ska nog skaffa en trailmaster också, kul att prova lite olika, och jag tänker mig att den är lite skönare att landa på när man klantar sig i skogen :D

Bilagor

• DSC_0413.JPG
    DSC_0413.JPG
    40.7 KB · Besök: 35
jofahjalm skrev:
> Ardent har ju inte heller något grepp för
> klättring eller broms.

I jämförelse med rock razor är ardent rena greppdäcket. Ardent skulle jag placera mellan HD och RR.

För klättring behöver man oftast bara en bra gummiblandning. Om man inte ska ståtrampa i lösgrushela dagarna.

Vill man ha bromskraft bak krävs dock lite fetare paddlar bak. Men vem vill bromsa?

Mendel skrev:
> Ser sjukt bra ut!
>
> Svårt att motivera men det finns lättare
> droppers. Någonstans måste man göra avvägning
> mellan pris, kvalitet och vikt.

Absolut! Hade det inte vart för att det ingår i ramkitet så hade det blivit något annat alternativ. Men jag är jäkligt nöjd med commanden. Bara funkar.

BjornR skrev:
> Rock razor känns som rena räserdäcket och så
> fort det svänger finns det en huggkant som ger
> extremt bra sidogrepp. Skulle välja nya nobby nic
> eller ardent nu till hösten för att få mer
> grepp uppför. Rock razor har inget vidare grepp
> för klättring eller broms.

Jag har kört RockRazor på min Stumpjumper & det är de bästa samt goaste bakdäcket ja kört hittills. Kör de både på hemmastig, alpmasakrar & DH. Men! Som du säger så är det nog inget bra höst/vinterdäck. Har en Scalpel 29:a med HansDampf som får nyttjas tills värsta vintern är över.

Luthman Photography skrev:
> För klättring behöver man oftast bara en bra
> gummiblandning. Om man inte ska ståtrampa i
> lösgrushela dagarna.
>
> Vill man ha bromskraft bak krävs dock lite fetare
> paddlar bak. Men vem vill bromsa?

+1 på den! :o) Blir det sådär överdjävligt brant som det kan vara i Alperna så är det för lite grepp i RockRazor. Men hur ofta är de såhär liksom...? Denna stigen är enda stället jag känt att bromsgreppet inte räcker till. Men här är bitvis sinnessjukt brant. Har sett -55 grader tidigare i GPX-filen...
Skrmavbild2014-10-16kl.17.01.19.png

Luthman Photography skrev:
> Bromsgrepp är såååå 2013.

Jag vill se dig på Åre endurot utan bromsar ;)

På sadel och handtag har du ju 200 gram att plocka om så målet "bara" är att komma under 12 kg.
som du sen kan byta till sköna delar när det är dags att cykla ;)

hm skrev:
> På sadel och handtag har du ju 200 gram att
> plocka om så målet "bara" är att komma under 12
> kg.
> som du sen kan byta till sköna delar när det är
> dags att cykla ;)

Smart tänkt! :o)

hm skrev:
> På sadel och handtag har du ju 200 gram att
> plocka om så målet "bara" är att komma under 12
> kg.
> som du sen kan byta till sköna delar när det är
> dags att cykla ;)

Det var så jag brukar göra. Veta potentialen till lägsta vikt och sedan sätta på prylar för komfort och lag.

TS. Körde med min 130g kolsadel på min skogscykel, slutade med att den lossnade från railsen då den fastnade i mina byxor när jag gjorde en OTB. Kör numera med liknande sadel i kralligare utförande, dock inte lika bekväm som kolsadeln. Så jag rekommenderar att inte ens försöka med kolsadel i skogen, tråkigt att behöva stå hem.

Du kan även förlora 45g om du byter styret till Carbon lite. Bara en fråga, varför 60mm stam? 780mm styre skriker 35mm stam. 60mm passar bättre till 680mm styre.

Senast ändrad:
BjornR skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På sadel och handtag har du ju 200 gram att
> > plocka om så målet "bara" är att komma under
> 12
> > kg.
> > som du sen kan byta till sköna delar när det
> är
> > dags att cykla ;)
>
>
> Det var så jag brukar göra. Veta potentialen
> till lägsta vikt och sedan sätta på prylar för
> komfort och lag.
>
> TS. Körde med min 130g kolsadel på min
> skogscykel, slutade med att den lossnade från
> railsen då den fastnade i mina byxor när jag
> gjorde en OTB. Kör numera med liknande sadel i
> kralligare utförande, dock inte lika bekväm som
> kolsadeln. Så jag rekommenderar att inte ens
> försöka med kolsadel i skogen, tråkigt att
> behöva stå hem.
>
> Du kan även förlora 45g om du byter styret till
> Carbon lite. Bara en fråga, varför 60mm stam?
> 780mm styre skriker 35mm stam. 60mm passar bättre
> till 680mm styre.

Jo jag vet men det är "bara" 740 mm brett och inte designat för enduro/am/dh vilket jag föredrar. 780 styret ska kortas till 760 har jag tänkt mig. Jag har kört 720 & 750 innan och det senare passar mig bäst. Jag har kört 60mm stam på min Stumpy och det har vart klockrent. Därav vill jag fortsätta med de. Jag är lite skruttig i rygget och därmed väldigt känslig för att styre hamnar på exakt rätt avstånd och höjd. Provade sänka stammen 5mm på stumpyn vid två tillfällen och körde så i några veckor. Fick vid båda tillfällena direkt bekymmer med ryggen och dessa försvann så snart ja la in en 5mm spacer under stammen igen. Låter löjligt att 5 ynka millimeter ska ha så stor betydelse men det är den bistra sanningen.

Fick en låda från Tyskland i veckan. :o) Sjukt fina prylar. Väntan på ramen är lite smått jobbig...

Senast ändrad:
Förra veckan fick jag ramen. Sjukt fin! Nästa vecka kommer hjulen. Måste beställa däck tror ja... Har börjat tveka på shwalbena ja tänkt mig från början. Vill ha något som är hyffsat allround. Har kört Highroller II 2,4 3c fram på stumpyn och gillar det på alla vis så de ligger bra till. Bak vill ja ha nå mer lättrullat men ändå som greppar lite. Funderar då på Ardent 2,4. Någon som testat combon HR/Ardent???

https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Highroller-II-3C-MaxxTerra-Faltreifen-p30395/

https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Ardent-MaxxPro-EXO-Protection-Faltreifen-p20142/

Kör Magic Mary och Ardent 2.4 bak. HR2 ska nästan vara lika bra som Magic Mary men har inte gjort något test själv. Har ett HR2 3c exo liggandes när mitt MM dör.

Ardent har rätt ok med grepp, aningen för mycket bromsgrepp då jag gillar att låsa bakhjul. Någonting mellan HD/RoRa i grepp.

Ser ut som en väldigt genomtänkt spec och kommer nog bli en väldigt kompetent cykel. Snygg målvikt också, borde kanske kunna hamna strax över 12.6 med vajrar, höljen, kedjestagsskydd och (lätta) pedaler!

Ramen är väldigt snygg i den där färgsättningen också..

Senast ändrad:
c-oma skrev:
> Förra veckan fick jag ramen. Sjukt fin! Nästa
> vecka kommer hjulen. Måste beställa däck tror
> ja... Har börjat tveka på shwalbena ja tänkt
> mig från början. Vill ha något som är hyffsat
> allround. Har kört Highroller II 2,4 3c fram på
> stumpyn och gillar det på alla vis så de ligger
> bra till. Bak vill ja ha nå mer lättrullat men
> ändå som greppar lite. Funderar då på Ardent
> 2,4. Någon som testat combon HR/Ardent???
>
> https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Highrolle
> r-II-3C-MaxxTerra-Faltreifen-p30395/
>
> https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Ardent-Ma
> xxPro-EXO-Protection-Faltreifen-p20142/

Jag har kört ganska mycket med den kombon och jag gillar den. Ardent rullar riktigt bra och tål förvånadnsvärt mycket för att vara ett lätt däck. Det är också förutsägbart i sitt grepp, det greppar helt enkelt aldrig. Jag skulle inte vilja köra Ardent nu när det är blött eftersom klättergreppet skulle bli en begränsing för vart jag klarar mig att ta fram, men när det är torrt är det bra grejer.

Tackar för svar! Beställde ovan combo igår. Blir intressant att testa Ardent.

BjörnR - Hur håller kantdobbarna på MM tycker du?

Westman - Så mycket som 12,6kg tror ja inte på... I helgen vet vi! :o) Däckvikten stiger 200gr med Maxxis. Till våren blire Rock Razor bak iallafall.

Kom fälgar idag. Exakt den uppgivna vikten med XD body och pluggar för ekerhålen. Alltså ingen fälgtejp. Sjukt fina hjul! ?

Senast ändrad:
Kantdobbarna är långt ifrån HD dåliga men synbara sprickor i gummit som inte blir större. Jag väger nog för lite för att kunna rycka av de. Då jag bara kört HD fram så har jag inget annat att jämföra med, allt är bättre än HD fram.

BjornR skrev:
> Kantdobbarna är långt ifrån HD dåliga men
> synbara sprickor i gummit som inte blir större.
> Jag väger nog för lite för att kunna rycka av
> de. Då jag bara kört HD fram så har jag inget
> annat att jämföra med, allt är bättre än HD
> fram.

Ok låter bra. Ja sliter inte sönder dubbarna på HD. Det får bli en test till våren.

Så gött att sätta igång med monteringen! Man har ju vart som en unge innan julafton i ett par månader... :o)

Lådor med godis

Pressa lager

Vevarna på

Gaffelröret kapat & styrning för starnut. Funka riktigt bra med en långhylsa i lagom size, en 5mm skruv & mutter. Bara att banka dit. Sen en lång förlängar & 10mm hylsa nerifrån röret för att lossa styrningen.

Senast ändrad:
Styre & stam på plats. Styrröret kapas en bit till när jag testat hojen ordentligt.

Däcken på & gucka i. Blev lite för mycke stans... Nästan 4 oz.

Börjar ta sig!

Command Post IR viktad & klar! :o) Dock går några gram bort då wire & hölje kapades en bit efter detta.

Senast ändrad:
Sådär! Nu är den klar!

Sjukt nice blev det! Har inte vägt den komplett men alla bitar är viktade innan montering & den sammanställningen får jag till 11995gr utan pedaler. Lite mer än beräknat men då har jag 100-150gr gurka för mycket samt däck som väger 160gr mer än de jag tänkt mig från början. Behöver jag nämna att jag är sinnessjukt nöjd så här långt? :o)

Hoppas vädret håller sig hyfsat i helgen så man kan testa den ordentligt.

Fred

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp