[Byggtråd] - finally a Resolution!

patten

Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa en stålracer, en racer kommer det att bli och materialet lutar just nu åt en i stål med en plastgaffel. Tanken från början var att inhandla en lätt och snabb racer men inser efter sommaren att längre turer lockar mer än kortare. Med längre menar jag att trampa 15+ mil! Tanken är att packa med sig en lätt packning för övernattningar och sedan trampa vidare, förmodligen inte det primära användandet men det är i det sammanhanget jag vill ha ut mest av cykeln. Den kommer att rulla i solsken är det tänkt, om jag inte är ute på eskapader och råkar hamna under ett regnmoln. Har en pendlarcross som går på längre turer nu med skärmar, behovet av att göra cykeln funktionsduglig för regn är inte stort.
Att köpa en alu- eller plastcykel funkar också ur komfortsynpunkt men känslan av att köra stål lockar, samt att det finns ett spår av miljötänk :)

Jag kollar främst på ramar för att bygga själv men det är inte alls skrivet i sten, de ramar jag kikar på just nu finns också att köpa som kompletta cyklar.

Några kriterier som jag kollar på just nu är:
-Stål. Inte skrivet i sten!
-Kunna ta lite bredare däck, gärna 30 mm, vet att det är olika från däck till däck och beroende på fälg...men jag vill gärna ha möjligheten att lägga på bredare än 28:or.
-Det som attraherar mitt öga.
-Vikten är inte det primära med tanke på att jag vill köra på en stålram men vill heller inte köra på ett bojsänke.

Kikar just nu på tre ramar och är det någon som har input om någon av dessa tar jag gärna emot det. Samt om någon har något annat spännande tips så är det bara att skriva.

https://masoncycles.cc/products/resolution-frameset är den ram som lockar allra mest, rent estetiskt. Dels är det skivbroms, absolut inget måste men tilltalar en solskenscyklist. Största anledningen med skivbroms är att jag är van att justera skivbromsar då alla mina andra cyklar har det. Det lilla som talar emot den är priset, det är den dyrast av de ramar jag kikar på. Mycket mer än så tänker jag inte lägga på en ram!

https://ritcheylogic.com/road-logic-frameset-skyline-blue är den ram som lockar näst efter Mason. Inga skivbromsar, ingen stor grej. Estetiskt ser den väldigt clean ut, jag gillar den helt klart. Den är något billigare och det är en faktor som kan spela roll när jag väl gör mitt val, beror lite på vad komponenter kommer landa på.

https://www.condorcycles.com/collec...-bikes/products/condor-fratello-disc-frameset ligger på tredje plats just nu. Tycker den estetiskt inte helt tilltalar mig, dock kan jag ibland tycka den ser bra ut...svårt att förklara, kanske tycker den är fulsnygg :) Med skivbroms, dock i det tyngsta laget.

Det är inga racermaskiner som pressar tider på strava. Den sista går dessutom som en touring! Det är tänkt att inköpas under vintern för att vara klar när vårsolen skiner som mest och benen spritter av att komma ut. Vet med mig att det ändå inte blir så mycket cykling fram tills det att Göteborgsvarvet är genomfört så det är ingen stress på att få den klar till något speciellt datum.

Prio är att hitta en ram som jag vill ha och som jag verkligen är sugen på. Sedan kommer jag att lägga fokus på att hitta bra hjul, till rätt pris. Vad rätt pris är kommer jag att se när jag väl ska beställa. De övriga komponenterna är inte så viktigt just nu men det lutar åt 105 eller Ultegra, får se vad det landar i när det väl ska beställas.

Finns det något som jag bör tänka på som jag missat? Geometrin kommer jag att grotta ned mig i framöver, blir förmodligen den faktor som avgör vilken ram det blir.

Det landade i en Mason Resolution!

Ligger hemma och väntar på att få monteras:
Grupp - Ultegra 6800
Bromsar - TRP Spyre
Skivor - Shimano XT, 160 fram och 140 bak.
Styrstam - 3T Arx II Pro
Styre - 3T ErgoSum LTD Carbon
Styrlinda - 3T Corius Team Bar Tape
Sadel - Cosine TI Sprint eller Endurance
Pedalre - XLC PD-S15
Hjulset - Prime Pro Disc

Det som nu står på listan att köpa in är:
Däck - Fairweather Tyre For Traveler 32 mm

Så ser specen ut på ett ungefär just nu! Det kan komma att ändras om jag hittar något roligt under resans gång. Kostnaderna hålls nere något då jag räknar med en lite snävare budget så får vi se var det landar i när våren närmar sig :)

Edit: nu har jag bestämt mig för ramen och lite till!

Senast ändrad:

Bilagor

• r460-2product-page-thumbs.jpg
    r460-2product-page-thumbs.jpg
    79.3 KB · Besök: 116
patten sa:
Bengt-re sa:

Haha självklart! Spontant känns det som om att priset ökar en aning också när det blir ädlare metaller, om jag inte klipper en nu under rean. Jag håller ett vakande öga på titan också men stål lockar...

Sant. Ritcheyn är väldigt fin och de har ju gott rykte dessutom.

Holdsworth comp ser ju nice ut också.
https://www.planetx.co.uk/i/q/FRHOCO/holdsworth-competition-frameset

Colnago Master finns ju fortfarande...

Går en NEO PRIMATO här i hoodsen - fin cykel och möjligen går de fortfarande köpa nya fortfarande...

Bilagor

• FRHOCO_P1.jpg
    FRHOCO_P1.jpg
    40.4 KB · Besök: 135
En detalj att fundera på är att med frigång för 30-32 mm däck så blir det I princip endast long drop bromsar (eller cantilever) när det kommer till fälgbromsar men standardkomponenter för skivbromsar.

desmo sa:
Fairlight Strael?
http://fairlightcycles.com/strael

Suktar själv efter deras cyklar.

Just det! Den har jag faktiskt också kikat på. Den finns också med i tankarna, förmodligen en hetare kandidat än Condor.

Bengt-re sa:
patten sa:
Bengt-re sa:

Haha självklart! Spontant känns det som om att priset ökar en aning också när det blir ädlare metaller, om jag inte klipper en nu under rean. Jag håller ett vakande öga på titan också men stål lockar...

Sant. Ritcheyn är väldigt fin och de har ju gott rykte dessutom.

Holdsworth comp ser ju nice ut också.
https://www.planetx.co.uk/i/q/FRHOCO/holdsworth-competition-frameset

Colnago Master finns ju fortfarande...

Går en NEO PRIMATO här i hoodsen - fin cykel och möjligen går de fortfarande köpa nya fortfarande...

Har kollat på Holdsworth, gillar utseendet på ramen men det är ändå något som gör att jag inte dras till den...får dra den några varv till så kanske den poppar upp som en kandidat också.

Har kikat på Colnago och gillar deras cyklar men där springer priset iväg, av det jag hittat, samt om jag nu förstått det rätt inte går in 30-däck i dem?

Ritcheyn lockar mer och mer, den är stilren och enkel. Det är inte mycket som skiljer i köptarmen mellan den och Mason. Mason har fördelen med skivbromsar när det kommer till lite bredare däck, som NLC nämner. Är ingen expert på ämnet men av det jag läst mig till så verkar det vara så.

Om ingen sagt det innan: Stål är bättre än titan för cyklar. Likställd rörvikt men bättre utmattningstålighet. Titanet blir gärna för sprött när det görs så tunt för att dra fördel av sin vikt/styvhets förhållande att det inte håller.

Nu kommer säkert massa klaga men jag kommer bara hänvisa till visa din spruckna titan-ram-tråden.

Steel is real!

Atlas sa:
Om ingen sagt det innan: Stål är bättre än titan för cyklar. Likställd rörvikt men bättre utmattningstålighet. Titanet blir gärna för sprött när det görs så tunt för att dra fördel av sin vikt/styvhets förhållande att det inte håller.

Nu kommer säkert massa klaga men jag kommer bara hänvisa till visa din spruckna titan-ram-tråden.

Steel is real!

Är det verkligen sant?

Konkret sa:
Atlas sa:

Steel is real!

Är det verkligen sant?

Det kan så klart ha att göra med hur svårsvetsat titan är och hur älskat titan är i entusiastkretsar (läs: folk som bygger cyklar men vill mer än de kan). Jag skulle välja en bättre stålram framför en bättre titan-dito varje dag. Även om en moots så klart hade gått ner...

meffe sa:
Genesis equilibrium.
Enda jag inte gillar är att lacken verkar ömtålig (och att jag hade föredragit glansig metallic framför matt...)
Skrev lite om en tur på min (inkl bilder): http://karmin.se/journal/2016/07/reserapport-gbg-ua-ul-tour/

Får väl +1 på den enär jag också äger en ;-)

Men där jag inte orkade vänta längre på den bronslackade blev det huxflux en ram i rostfritt stål istället. Det jag hade kunnat önska vara annorlunda var ett mer horisontellt överrör så man lättare får plats med större ramväska.

SOMA Smoothie, fästen för skärm och pakethållare i bak. Kort hjulbas, rymmer 30mm. Jag har en 58cm ram till salu...

Bilagor

• e1b47e45fca5478226a31022f4ed3dc8.jpg
    e1b47e45fca5478226a31022f4ed3dc8.jpg
    89.7 KB · Besök: 194
Gubbcyklist sa:
Om disc blir en dealbreaker; Ritchey Swiss Cross?

Skivbroms är inget måste men inser att det underlättar vis bredare däck än 28. Swiss Crossen tar väldigt breda däck och jag kan tycka det ser lite lustigt/fult ut med för smala däck i en sådan ram, förmodligen en släng av fåfänga men det är väl vad cykling går ut på? :)

Smoothien ser trevlig ut! Ska kolla närmare på den.

Tommasini X-Fire är väldigt fin, dock ser priset lite för mastigt ut i dagsläget, dock kan det ändras så den får ligga kvar som ett lite lyxigare alternativ :)

Faema tackar för tipsen, ska kolla upp det ordentligt. Har du erfarenhet av dem själv?

Bob Jackson ser också trevliga ut.

Inser att det finns massor av fina cyklar! Alternativen blir fler och ett beslut blir allt svårare. Dock känns det som ett angenämt problem att välja en snygg och bra ram av många fina alternativ!

meffe sa:
Genesis equilibrium.
En annan Genesis, Croix de Fer 30, testades som en av 6 gravelbikes, i tidningen Tour 8-2017
titel_9-2017.jpg

http://www.tour-magazin.de

Sammanställning av alla cyklar i samma test
                              Vikt                                          Betyg
                             Cykel         Ram         Gaffel         Komfort     Cykel          
Bulls Grinder 3               9650g        1714g       546g           1,2         2,1          
Fuji Jari 1.3                 9720g        1645g       550g           2,0         2,4
Genesis Croix de Fer 30      11400g        2364g      1290g           2,0         2,6
Koga Colmaro Allroad          9250g        1666g       375g           1,9         1,9
Norco Search 105             10260g        1885g       501g           2,0         2,2
Specialized Seqouia Elite    11760g        2514g       546g           1,5         2,3

Obs:
Tyska betyg (lägre = bättre), läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg. Läs mer om hur Tour gör sina tester här.
Tours tester innehåller mycket mer än det jag har skrivit ovan, så varför inte köpa tidningen och läsa hela testet själv?

/Håkan

HåkanC sa:
meffe sa:
Genesis equilibrium.
En annan Genesis, Croix de Fer 30, testades som en av 6 gravelbikes, i tidningen Tour 8-2017

http://www.tour-magazin.de

Sammanställning av alla cyklar i samma test
                              Vikt                                          Betyg
                             Cykel         Ram         Gaffel         Komfort     Cykel          
Bulls Grinder 3               9650g        1714g       546g           1,2         2,1          
Fuji Jari 1.3                 9720g        1645g       550g           2,0         2,4
Genesis Croix de Fer 30      11400g        2364g      1290g           2,0         2,6
Koga Colmaro Allroad          9250g        1666g       375g           1,9         1,9
Norco Search 105             10260g        1885g       501g           2,0         2,2
Specialized Seqouia Elite    11760g        2514g       546g           1,5         2,3

Obs:
Tyska betyg (lägre = bättre), läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg. Läs mer om hur Tour gör sina tester här.
Tours tester innehåller mycket mer än det jag har skrivit ovan, så varför inte köpa tidningen och läsa hela testet själv?

/Håkan

Ser inte helt positivt ut. Hur lika är de cyklarna varandra? Relativt tung också!

Jag skulle ha svårt att inte välja en Genesis Volare 953.
Ok, trång, dyr, rejsig och snygg

Bilagor

• B87D6048-90E5-400B-B3FE-8455EF529913.jpeg
    B87D6048-90E5-400B-B3FE-8455EF529913.jpeg
    12.6 KB · Besök: 169
HåkanC sa:
patten sa:
Ser inte helt positivt ut. Hur lika är de cyklarna varandra? Relativt tung också!
I Tour 10-2016 testade de flera andra gravelbikes, lättast var Rose CDX Gravel https://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/cyclocross/gravel/xeon-cdx-cross-gravel/
ram + gaffel vägde 1646g, alltså över 2000g mindre!

/Håkan

En fin cykel absolut och mycket lägre vikt än stålramen. Är inte allt för sugen på en cykel i helplast och något för brett för däcken. Jag tänker mig runt 30 mm och då ser det lite knas ut med "smala" däck i en ram som tar mer än cm bredare däck.

Jag är nog väldigt snäv i mitt urval. Tanken är att det ska bli en cykel att åldras med som jag kommer glada runt på tills jag inte cyklar mer...naiv förhoppning men en fantasi med lagom mycket romantik :)

Hålller själv på att bygga ihop en Surly Cross check. Den passar väl in på många av dina krav! Sen finns ju även deras modell pacer som är mer raceig. Lite billigare också=mer pengar till komponenter!

Bilagor

• IMG_3348.JPG
    IMG_3348.JPG
    184.2 KB · Besök: 143
Är tacksam för alla förslag! Jag trodde ju att jag hittat bra ramar som skulle bedömas och hånas, prisas och hyllas...men knappt något alls! Jag är som sagt tacksam och det blir inte lättare med alla nya förslag, det kommer bli många och långa timmar framför skärmen innan jag fattar ett beslut! :)

Surly och Genisis är två fina märken, ingen tvekan om det...men jag får inte det där habegäret av de cyklarna, ännu. Som sagt, jag är väldigt snäv och kräsen men kan inte förneka att suget för dessa två ändå ökat något med denna tråd, finns många fina cyklar från dessa två.

HåkanC sa:
patten sa:
I Tour 10-2016 testade de flera andra gravelbikes, lättast var Rose CDX Gravel https://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/cyclocross/gravel/xeon-cdx-cross-gravel/
ram + gaffel vägde 1646g, alltså över 2000g mindre!

/Håkan

Hade väl varit konstigt annars mtp att den ena cykeln har ram _och_ gaffel i stål och den andra helt i kolfiber.

patten sa:
Jag trodde ju att jag hittat bra ramar som skulle bedömas och hånas, prisas och hyllas...men knappt något alls!
Av de ursprungliga förslagen hade jag lätt gått på Mason Resolution. När jag skulle köpa ny pendlarcykel för ett drygt år sedan var Resolution/Definition med på listan med föll på att priset var i överkant för en pendlare och att jag ville få plats med lite större dubbdäck på vintern. Tyvärr hade de inte släppt någon information om Bokeh vid det tillfället, i sådana fall hade jag lätt väntat på den.

En ny version av Definition är på gång med flat mount of thru-axle även bak. Skulle gissa att motsvarande förändringar även lär komma till Resolution, så jag hade nog väntat på den om du inte har bråttom att bygga en cykel nu omedelbart. Mason brukar inte vara särskilt hemlighetsfull så frågar du om detta kanske du kan få lite förhandsinfo…

Senast ändrad:
NLC sa:
Hade väl varit konstigt annars mtp att den ena cykeln har ram _och_ gaffel i stål och den andra helt i kolfiber.
Att ha uppmätta siffror på den verkliga skillnaden kan väl vara intressant?
Men visst är det så att en stålram (och gaffel?) skaffar man ju inte om vikten är prioriterad,
kanske inte heller komforten, det är åtminstone inte självklart att en stålram ger en komfortablare cykel.
Liksom inte heller livslängd: http://sheldonbrown.com/rinard/frame_fatigue_test.htm
Men med en välkonstruerad och välbyggd ram borde det inte vara något att oroas över, oavsett material.

/Håkan

Mayhem sa:
patten sa:
Jag trodde ju att jag hittat bra ramar som skulle bedömas och hånas, prisas och hyllas...men knappt något alls!
Av de ursprungliga förslagen hade jag lätt gått på Mason Resolution. När jag skulle köpa ny pendlarcykel för ett drygt år sedan var Resolution/Definition med på listan med föll på att priset var i överkant för en pendlare och att jag ville få plats med lite större dubbdäck på vintern. Tyvärr hade de inte släppt någon information om Bokeh vid det tillfället, i sådana fall hade jag lätt väntat på den.

En ny version av Definition är på gång med flat mount of thru-axle även bak. Skulle gissa att motsvarande förändringar även lär komma till Resolution, så jag hade nog väntat på den om du inte har bråttom att bygga en cykel nu omedelbart. Mason brukar inte vara särskilt hemlighetsfull så frågar du om detta kanske du kan få lite förhandsinfo…

Har kikat på de övriga ramarna från Mason, de ser fina ut de också men fastnade mest för Resolution! Att det inte är genomgående bak reagerade jag lite på men jag ska absolut kolla upp det och se vad de säger, det vore en fördel och förenklar det något vid köp av hjulpar. Går att köpa hjul av Mason också såg jag, har inte kollat allt för noga på det.

HåkanC sa:
NLC sa:
Att ha uppmätta siffror på den verkliga skillnaden kan väl vara intressant?
Men visst är det så att en stålram (och gaffel?) skaffar man ju inte om vikten är prioriterad,
kanske inte heller komforten, det är åtminstone inte självklart att en stålram ger en komfortablare cykel.
Liksom inte heller livslängd: http://sheldonbrown.com/rinard/frame_fatigue_test.htm
Men med en välkonstruerad och välbyggd ram borde det inte vara något att oroas över, oavsett material.

/Håkan

Jag håller med i det du skriver. Siffror är intressant att jämföra och det går att få komfortabla och hållbara cyklar i de flesta material. Stål lockar mest just nu, kolfiber har jag funderat på förut men känslan är inte helt hundra. För mig är det känslan som skapar upplevelsen och då vill jag att ramen och resten av cykeln känns helrätt till tänkt användningsområde, tanken är även att jag ska ha den många år.

Ringen sa:
Daccordi gör väldigt fina stålramar.

Har stött på de någon gång när jag kikat på runt på ramar. Dock har de som varit prisvärda inte tilltalat mig alls medan de lite snyggare kostade mycket mer. Kan inte säga att jag gjort en djuplodad sökning på märket, får bli att kolla till dessa lite mer noggrant.

patten sa:
det går att få komfortabla och hållbara cyklar i de flesta material.
+1
Dessutom är det så att ramens material har väldigt lite att göra med den kompletta cykeln komfort.

patten sa:
Stål lockar mest just nu, kolfiber har jag funderat på förut men känslan är inte helt hundra. För mig är det känslan som skapar upplevelsen och då vill jag att ramen och resten av cykeln känns helrätt till tänkt användningsområde
Självklart skall du välja det du vill ha.
Men tyvärr är det så att många, kanske inte just du, har en övertro på att jus materialet som ramen är byggd av på något sätt skulle medföra vissa egenskaper för hur hela cykeln upplevs.

/Håkan

Tillbaka
Topp