[Byggtråd] från stöldgods till pendlarhoj

Martinmat

Aktiv medlem
Hittade förr hösten detta vrak längs med järnvägen här hemma. Lämnade in den hos farbror blå som en god medborgare ?

De hittade ägaren men hen tyckte den var så slaktad och ful att de inte ville ha tillbaka den så jag fick den efter 3 månader.

Då bestod den av ram, gaffel, sadelklämma, bakhjul och vevparti Saknades gjorde typ allt annat inkl växelöra.

Lyckades lista ut att det rör sig om en scott aspect 2015, så beställde ett växelöra. En kompis sålde ett 29” framhjul för en dryg hundring. Och resten räknar jag med att kunna rota fram o bra att ha lådorna.

Planen är sram level bromsar, 10 delad Lina har zee eller xt liggandes. Ett oanvänt No namne vevparti å hollowtech lager. Bontrager styre å crankbrothers styrstam, svart eller silver sadelstolpe och ngn sadel som jag har i gömmorna.

Tanken är en pendlare med skärmar. Har ingen möjlighet att låsa in cykel på jobbet så gillar inte att ta mina fina hojar dit och trött på att alltid bli blöt i röven, vore skönt att iaf ha en hoj med skärmar.

Efter att ramen nu legat 6 mån i garaget pga brist på tid så drog jag idag på färgborttagning på den så får den Marinera med plastfolie över natten.

Tanken är att köra ramen raw med svarta skärmar

Två bilder en med hjulen på och den andra inplastad med färgborttagning
IMG_1844.jpeg
IMG_1842.jpeg

Senast ändrad:
Efter en natt till med marinering och sedan Morakniv å skruvdragare med stålborste börjar det likna ngt, kommer dock ta bra många timmar till innan helt ren ?Visa bilaga 636830
Har du provat att kleta på igen på de ställen där färgen inte riktigt släppt tidigare? Jag insåg att det var en ganska effektiv metod efter att jag mekaniskt nött bort nästan all färg i skrymslen och vrår jag inte visste fanns på en cykel...

Kul att se någon fler ge sig på detta. Gjorde samma grej med en också stöldgodshoj här i vinter.
Gav tillslut upp mitt polerande någonstans när halva ramen polerats spegelblank och lämnade den på en billig pulverlack ?
Svor också över tjyvar som sprayat med 12 lager och regnbågens alla färger, ett jäkla kladd.

Kul att se någon fler ge sig på detta. Gjorde samma grej med en också stöldgodshoj här i vinter.
Gav tillslut upp mitt polerande någonstans när halva ramen polerats spegelblank och lämnade den på en billig pulverlack ?
Svor också över tjyvar som sprayat med 12 lager och regnbågens alla färger, ett jäkla kladd.

Haha, jag kommer dock inte blankpolera den utan köra den raw, dvs bara skrapa av all färg å sen lite scitchbrite i och ev autosol. Sedan får den åldras med värdighet. Annars skulle jag nog hamna där du hamnade ?

Har du ngn före å efterbild på din?

Haha, jag kommer dock inte blankpolera den utan köra den raw, dvs bara skrapa av all färg å sen lite scitchbrite i och ev autosol. Sedan får den åldras med värdighet. Annars skulle jag nog hamna där du hamnade ?

Har du ngn före å efterbild på din?
Jodå ? Blev vit i slutändan.

Bilagor

• 20230602_214220.jpg
    20230602_214220.jpg
    1.5 MB · Besök: 400
  • received_1889117074800655.jpeg
    received_1889117074800655.jpeg
    260.4 KB · Besök: 359
  • 20220725_212049.jpg
    20220725_212049.jpg
    581.7 KB · Besök: 297
  • 20220724_212615.jpg
    20220724_212615.jpg
    1.1 MB · Besök: 297
  • 20220718_143950.jpg
    20220718_143950.jpg
    751.8 KB · Besök: 366
Har du provat att kleta på igen på de ställen där färgen inte riktigt släppt tidigare? Jag insåg att det var en ganska effektiv metod efter att jag mekaniskt nött bort nästan all färg i skrymslen och vrår jag inte visste fanns på en cykel...

Sista ramen jag gjorde så hällde jag aceton i vissa svåra skrymslen. funkade som fan på pulverlack.

På svetsfogar där det inte släppt körde jag en dremel med stålborste, det försvinner direkt.

Använde en med liten borste som kommer åt överallt.

Sista ramen jag gjorde så hällde jag aceton i vissa svåra skrymslen. funkade som fan på pulverlack.

På svetsfogar där det inte släppt körde jag en dremel med stålborste, det försvinner direkt.

Använde en med liten borste som kommer åt överallt.

Tack för tips!

Perfekt satt just å tänkte på att dremmeln kanske går använda på småstöllen som vajerfästen och dropouts måste bara se om jag har ngn liten borste i tillbehörslådan annars får jag nog skaffa en sådan.

By the way vilka skärmar är bra? Då den ska användas för pendling och kanske ett å annat gruspass på höst/vinter/vår så ska det vara heltäckande skärmar. SKS utbud har jag kikat på och tycker nog dessa är snyggast av deras:

Men ngn som vill tipsa om några andra? Eller har synpunkter på de jag länkade ovan?

Kommer köra däck med bredd mellan 2.1-2.4 och 29”

Efter att ha varit bortrest först å sen börjat jobba denna vecka har det stått lite stil men idag fick jag loss en timme så nu har jag gått på de sista skrymslena, stort tack för tipset!

IMG_2058.jpeg

Sedan gick jag över hela ramen med ”scotchbrite” så nu får det vara ”Good enough”

IMG_2057.jpeg
IMG_2059.jpeg
IMG_2060.jpeg

Passade även på att borra ur vajerfästena så man kan kör heldraget

IMG_2062.jpeg
IMG_2063.jpeg
IMG_2064.jpeg
IMG_2065.jpeg

Rotat runt lite i lådorna nu på morgonen och komponentmässigt blir det såhär:

Bakväxeln: shimano zee 10 del
Kassett: sram 11-34
Kedja: shimano eller kmc
Reglage: slx m670
Vevparti: ngt noname med hope 36t klinga
Bromsar: sram level
Sadelstolpe: race face
Sadel: No name
Styrstam:
Styre: bontrager riser
Hjul: 2 olika ett från en scott och ett från en merida, båda med enklare shimano nav. Ska ta bort etiketterna så fälgarna blir helsvart
Handtag: slitna esi
Däck: hans dampf fram och smart sam bak (på sikt blir det ngt mindre köttigt än damp Hasse)

Hoppas kunna börja bygga ihop till veckan, behöver bara serva baknavet först

Kul projekt! Jag skulle valt mer lättrullade däck för cykelpendling. Om du inte kör stig eller grus till jobbet är mer eller mindre släta däck att föredra.

By the way vilka skärmar är bra? Då den ska användas för pendling och kanske ett å annat gruspass på höst/vinter/vår så ska det vara heltäckande skärmar. SKS utbud har jag kikat på och tycker nog dessa är snyggast av deras:

Men ngn som vill tipsa om några andra? Eller har synpunkter på de jag länkade ovan?

Kommer köra däck med bredd mellan 2.1-2.4 och 29”

För pendling rekommenderar jag sks bluemels longboards. Bild på min cykel med dem monterade finns här: https://happyride.se/forum/threads/alltiallohojtipstrad-cykel-faerdig.3537078/page-2#post-3746487

Edit: oops, vetetusan om det finns longboards kompatibla med 50+ mm däck.

Verkar vara dessa skärmar som finns om man ska köra 2,25-2.4 däck de är längre än vanliga Classic

Fick efter lite svärande å lång hävarm loss det gamla octalink vevlagret. Dit med ett race face vevlager jag hade liggande, tyvärr är ena lagret dåligt så låter som en stenkross så får bli nytt lager när jag beställer skärmar sen. På med en hope 36t klinga är inte en NW klinga men ska nog funka för pendling utan att tappa ngn kedja ?

Fina kinesiska No name vevar ?
IMG_2092.jpeg

Pysslat på lite mer. Båda navens lager rengjorda å nyinfettade. Fått dit vevlager å vevparti, bakväxel och kasett samt rengjort bromsskivor å monterat växel reglage å bromsar men hann inte skriva fast oken, måste leta bultar till is/pm adaptern
IMG_2098.jpeg

Ett försök att minska stenkrossljudet i avvaktan på nytt bb

IMG_2101.jpeg

IMG_2102.jpeg

IMG_2100.jpeg

Börjar så smått likna en cykel
IMG_2099.jpeg

Sådär nu är handtagen på plats och kedja och. Växlar justerade, börjar närma sig nu hoppas bli helt klar i morgon så man kan ta en testrunda. Blir kombipedaler då den både ska köras som pendlare och för En å annan grusvägsdistansrunda
IMG_2108.jpeg
IMG_2104.jpeg
IMG_2106.jpeg
IMG_2107.jpeg
IMG_2105.jpeg

Senast ändrad:
Kul projekt! Jag skulle valt mer lättrullade däck för cykelpendling. Om du inte kör stig eller grus till jobbet är mer eller mindre släta däck att föredra.

Bestämde mig för att tillsvidare behålla det slitna kenda däcket bak. Hans dampf blev helt enkelt för grovt blir bara tungrullat som du säger. Ngn som provat schwalbe hurricane?

Vill se helbild på resultatet!
(blir lite avis dock, min nivå är typ byta däck och olja kedjan)

Kunde inte hålla mig jag heller, kort provrull på gatan å ett par foton, fick även dit ringklockan, behövs ju på en pendlare. Har även fått napp på en stel salsa stålgaffel som kommer få ersätta den tråkiga suntourdämparen som dessutom har ett för kort styrrör
IMG_2111.jpeg
IMG_2112.jpeg
IMG_2113.jpeg

Bestämde mig för att tillsvidare behålla det slitna kenda däcket bak. Hans dampf blev helt enkelt för grovt blir bara tungrullat som du säger. Ngn som provat schwalbe hurricane?
Jag kör Hurricane på en cykel och är nöjd. Rullar tyst och relativt lätt på asfalt, lagom stort för att vara bekvämt på även lite stökigare grusväg och så har det ändå hyfsade kantdobbar när det går fort i svängarna ?

Då jag behöver kunna ha med mig låskätting vid pendling så hittade jag en gammal ramväska i gömmorna som precis rymde kättingen, även lätt att plocka av de ggr man inte vill köra runt med väska, funderar dock på att byta ut det stor spännet mot kardborre istället
IMG_2116.jpeg

Funderar på om man behöver ngt kedjestagsskydd eller ej, snyggare utan, alt är annars detta gamla i neopren eller köra en klassiker å Linda en slang runt staget, vad säger ni?

IMG_2118.jpeg

Pendlare ska ju även ha lampor så får bli denna baklampa, saknar i nuläget en vettig framlampa, tips på vad man ska köpa till hösten mottages, vill ha med inbyggt batteri å ska vara smidig att ta loss då hojen behöver stå ute ibland.

IMG_2117.jpeg

Nu inväntar jag den stela gaffeln och ska se om jag hittar ngt bra pris på skärmar, får nog bli bluemel style 65, tänker att 65 borde räcka kommer ju inte köra bredare än 2,25 och mest troligt 2.0 på sikt. 75 känns onödigt breda

Det kan se rätt schysst ut m slang på kedjestaget. Passar stuket på hojjen oxå. Klipp upp slangen längs med så det inte blir så tjockt, torka bort talk o linda noggrantVisa bilaga 641278

Har lindat med slang på tjockisen. Men tror jag börjar köra clean med bara skyddstejp och blir det problem med slammer så får det bli slang
IMG_6535.jpeg

Ja men då var det dags för en första ordentlig provtur. Allt fungerar fint och hoppas till veckan bli av med bojsänket till suntourgaffel och iställlet få montera en Salsa firestarter stel gaffel (bara postmord sköter sig så)

IMG_2125.jpeg
IMG_2129.jpeg

Idag kom gaffeln, superfin, ska bara fixa lite skruvar till multifästena. Stort tack till @Mejten som jag fick köpa denna av

IMG_2186.jpeg

Blev ett snabbt byte av gaffel på lunchen så får det bli provpendling till jobbet imorrn. Fixar även en bättre helhetsbild på slutresultatet då. Fick även tummen ur å beställde skärmar idag, hittade på rea på bikeinn. Blev sks bluemel style 65 och även ett nytt vevlager

IMG_2187.jpeg

Tillbaka
Topp