[Byggtråd] från stöldgods till pendlarhoj

Drog förbi swedol och plockade upp ett gäng rostfria torxskruvar. Så nu har gaffeln fått skruvar i hålen också
IMG_2205.jpeg
IMG_2207.jpeg

Rullat ett antal pass nu fram å tillbaka till jobb å några grusrundor med inslag av enklare Stig. Sjukt nöjd so far, väntar nu på heltäckande skärmar som är Påväg från bikeinn i Spanien. Man blir sjukt skitig med bara en liten stänka…..

Hittade ett par helt nya marathon winterdäck 50-622 på tradera som klickades hem så nu är man även redo inför vintern.

Idag stötte jag på lite patrull med ett krävande bromsok bak, det gamla leveloket verkar kärva, får se om man kan motionera upp det igen
IMG_2242.jpeg
IMG_2247.jpeg

Haha, ja men den är nog från när ngt av mina barn var små, hittade den längst in i garaget, totalt värdelös blev lika skitig som utan typ….

Har sneglat lite på en ngn lite mindre rack så kan nog bli en sådan i framtiden, ngt i stil med denna isåfall. Ingen såndär gigantisk pizzarack

Igår kom som sagt skärmarna tänkte att jag slänger dit dem lite snabbt efter lunch….

Det var bland det jävligaste jag pysslat med. Antingen var medföljande skruvar för korta eller för långa, slutade med att jag fick åka på swedol och köpa skruvar i ”rätt” längd.
IMG_2281.jpeg

Tur att det är billigt med lösvikt.

Fick även modda skärmen nere vid vwvaprtiet för det skulle gå fritt.

IMG_2280.jpeg

Å efter lite kapande av stag mm så sitter de nu på plats. Hade gärna sett en tightare fit vid framhjulet men gaffeln är så hög så går ej sänka mer, kanske går göra ngn egen lösning för att få ner skärmen mer? Idéer?

IMG_2284.jpeg

Men förutom det så blev jag nöjd med montaget till slut. Ser nu fram emot blöta pendlingar och geggiga grusvägspass i höst ?

IMG_2283.jpeg

Vevalgerbyte får bli imorrn tappade lite sugen på att skruva efter skärmdebaklett ?

Igår kom som sagt skärmarna tänkte att jag slänger dit dem lite snabbt efter lunch….

Det var bland det jävligaste jag pysslat med. Antingen var medföljande skruvar för korta eller för långa, slutade med att jag fick åka på swedol och köpa skruvar i ”rätt” längd.
Visa bilaga 646253

Tur att det är billigt med lösvikt.

Fick även modda skärmen nere vid vwvaprtiet för det skulle gå fritt.

Visa bilaga 646254

Å efter lite kapande av stag mm så sitter de nu på plats. Hade gärna sett en tightare fit vid framhjulet men gaffeln är så hög så går ej sänka mer, kanske går göra ngn egen lösning för att få ner skärmen mer? Idéer?

Visa bilaga 646255

Men förutom det så blev jag nöjd med montaget till slut. Ser nu fram emot blöta pendlingar och geggiga grusvägspass i höst ?

Visa bilaga 646256

Vevalgerbyte får bli imorrn tappade lite sugen på att skruva efter skärmdebaklett ?
Borra bort nitarna för fästet till framskärmen, sätt fästet på ovansidan av skärmen istället. Vill du komma närmre så lägger du ett par distanser mellan skärm och fäste för att nita ihop det igen.

IMG_5985.png

Upptäckte när jag skulle byta vevlager i morse att det var en liten ”bassäng” i vevlagerhuset, fram med dremeln å fixa ett litet dräneringshål. Fattar inte varför inte alla ramar kommer med hål från fabrik….
IMG_2288.jpeg

Nu blir det att packa kaffetermos å macka å ta en liten provtur med nya skärmarna å vevlagret har regnat i natt så blir bra att testa skärmarna nu när det är blött å skitigt ?

När man läser detta ångrar man sej nästan att den gamla utslitna pendlingscykeln (fälgbromsad Aspect) fick hamna i containern. En man som kallades Sixten sågade den modellen regelbundet i sina inlägg, kanske var det det som bidrog till Scottens öde.

När man läser detta ångrar man sej nästan att den gamla utslitna pendlingscykeln (fälgbromsad Aspect) fick hamna i containern. En man som kallades Sixten sågade den modellen regelbundet i sina inlägg, kanske var det det som bidrog till Scottens öde.
Sixten sågade det mesta hejvilt! ?

För pendling och grusvägskörning är den perfekt, men de dämpade suntourgaflarna som ofta satt på sög ju ganska ordentligt. Mkt bättre med helstelt

Blev ett par timmar på grusväg idag med kaffestopp. Supernöjd med detta budgetbygge. Å skärmarna funkar kanon så skönt att slippa grus å leta i fejset för att inte prata om att ha en torr röv ?

Skärmarna sitter superstadigt inget skallrande eller skramlande trots att jag körde på såväl sprängstensfyllda skogsvägar som några snuttar rotig Stig.

En lite bildkavalkad från dagens grusäventyr

IMG_2289.jpeg
IMG_2291.jpeg
IMG_2292.jpeg
IMG_2295.jpeg

Lite sugen på nytt styre. Surly Corner bar ser bra ut men är ganska dyrt å väger bly.

Ngn som testat aluminium varianten från ali express?

Har suttit och tittat på alt-bars på aliexpress men inte köpt ännu. Har en helstel MTB jag ibland överväger att gravelifiera men är inte helt bestämd än.

Rimligen skall väl ett aluminiumstyre för 600 kronor inte vara kass.

Har aldrig just fattat en sån corner bar. Man håller i "dropsen" jättebrett isär nästan hela tiden gissar jag. Jag hade ju velat ha ett styre där man kan lägga händerna mer på mitten och framåt, mer aero och vilsamt.

Jag är mer inne på Jones H-bar eller KOGA Denham Bar. Sistnämnda går ju att fulfixa på ett rakt styre, ett par gamla bar ends och lite styrlinda.

Mäktig bredd! Har du provsuttit? Hur känns handpositionerna?
En snabb provsittning å känns lovande. Men alldeles för lång styrstam väntar på en betydligt kortare å med 35 graders lutning. Borde komme under nästa vecka. Är samma bredd som surlys bredaste dvs 540mm mellan ”hoodsen” och 710mm som bredast nere i bocken.

Provmontering, bredden känns kanon men behöver komma upp lite, för mkt drop just nu iaf nere i bocken. Tyvärr lite kort styrrör så kanske måste göra en fullöaning med styrrörsförlängare
IMG_4902.jpeg
IMG_4903.jpeg

IMG_4926.jpeg
IMG_4929.jpeg
IMG_4928.jpeg
I avvaktan på att BBB styrrörsförlängaren kommer hem lånade jag en ful förlängare av en kompis för att pröva å hitta lagom höjd. Run 60mm upp börjar det kännas riktigt bra. Funderar även på att skifta å slänga på shimanobromsar istället för sram level då level har så himla klumpigt fäste som passar dåligt med detta styre

IMG_4932.jpeg
IMG_4933.jpeg
IMG_4934.jpeg
IMG_4935.jpeg
IMG_4936.jpeg
IMG_4937.jpeg
I väntan på adaptern passade jag på att byta bromsarna till Shimano med lite mer slim klämma samt Linda styret. Lite stök å bök att få till ”hoodsen” speciellt då man är MTB cyklist å typ knappt aldrig lindat ett styre 😄

Blev ändå ganska hyfsat tycker jag. Behöver ny vxl vajer å hölje då den gamla är i kortaste laget.

Klippte till lite gamla handtag för att få lite mer komfort i hoodsen

Ska provrulla lite på gatan på lunchen idag

IMG_4976.jpeg
IMG_4977.jpeg
Adaptern har anlänt och monterades idag, så nu har man sig ett litet spacertorn men iaf bra mkt snyggare än de där som klämmer utanpå som jag hade lånat innan

Tillbaka
Topp