[Byggtråd] Franskt stål!

j3n5

Medlem
[Byggtråd] Franskt stål!
Tänkte det är dags för en byggtråd så här i semestern. Jag har rätt länge sneglat på en ersättare till min gamla Cotic Soul 26". Det blir mest XC även om jag själv vill se mig som en stigsmiskande AM-cyklist. Tanken är då att bygga en smidig cykel som funkar för klubbens XC-spektakel men också dubblar som AM-light... 29" var väl typ ett krav för att inte bli mobbad.. Ramen ska självklart vara i stål! Eftersom Frankrike är det nya svarta föll valet på en Sobre Dad.

sobre2.jpg

Idag var jag iväg och plockade upp det mesta som behövs för att plocka ihop hojen. Det var ett bra tag sedan jag byggde en cykel. Det ska bli spännande och se hur det funkar!

Sobre1.jpg

[Byggtråd] Franskt stål!
j3n5 skrev:
-------------------------------------------------------
> blablaabl
> Ramen ska självklart vara i stål!
>

Bra där... +1 ;-)

Och hämtas på en brun bullitt...
Jag vill också ha en bullitt... gaaaahh

[Byggtråd] Franskt stål!
dmpare.jpg

Ja, 29" och AM-light. Dämparen blir en SID RCT3 på 120mm. det borde ge en vinkel på ca: 69.5 på denna ram. Känns lagom på många sätt. Någon remote på styret skiter jag i, snyggare utan..

styre.jpg

Dämparn får hållas fast av en pinne från Thomson, rak och på 60mm. Styret blir också från samma firma fast i plast. Det heter Trail, har lite rise och är 750mm bred.

hjul.jpg

Jag tänker stoppa på HOPEs egna Tech XC hjul på pro 2 evo nav. Har alltid gillat HOPE av många anledningar. Hjulen är rätt lätta och ska klädas i Stans NoTubes tape och ventiler. Där skymtas också HOPEs flytande skivor.

bromsar.jpg

HOPE står också för bromsverkan. Det blir Race Evo X2, pyttesmå, lätta och fina. Hoppas de stoppar en 29a i stål på bara 160mm skivor..

dck.jpg

Eftersom jag är rätt gammal och inte hänger med i alla trendiga HK trådar blir det NNs och RRs på hjulen. Jag kommer testa hur det funkar med 2,35". Det verkar skoj och kanske skonar min gubbak i avsaknad av FS..

grupp.jpg

På gamla cykeln hade jag X0 konverterat till 1x10 via wolftooth. Det funkade skitbra så nu kommer jag köra på X01, det känns lagom. Dessutom ser den gruppen grymt fin ut!

[Byggtråd] Franskt stål!
Ja, den patrull jag stött på än så länge är Biltemas rörkap vs RS SID. Trots mån av försiktighet och noggrannhet drog kapen lite snett. Då är det andra styrröret jag kapar. Nu var det inte så farligt men jag misstänker att en något dyrare kap kanske funkar bättre. Dessutom är 1-1/8 max för biltemakapen. Det kan ju också ha med saken att göra..

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Roravskarare-2000016948/

Sedan var det i princip omöjligt att handpumpa nya Schwalbes tublöst på fälgarna, visste jag skulle köpt en kompressor..

[Byggtråd] Franskt stål!
Mycket trevliga byggbilder, ambitiöst. Jag säger skynda långsamt så vi får fler bra bilder :-) Blir nog en supercykel, 29" är kul!
/David

[Byggtråd] Franskt stål!
Det gör inget om det blir lite snett. Men en riktig kap gör ett bättre jobb.

Min 29" Canfield-hardtail är något liknande ditt bygge och den roligaste cykel jag haft.

[Byggtråd] Franskt stål!
jomper skrev:
> Det gör inget om det blir lite snett. Men en
> riktig kap gör ett bättre jobb.
>
> Min 29" Canfield-hardtail är något liknande ditt
> bygge och den roligaste cykel jag haft.

Canfield gör riktigt fina cyklar!

[Byggtråd] Franskt stål!
baken.jpg

Schwalbes 2,35or blev rätt fett! Det finns dock fortfarande lite plats för bredare, här finns lite kommande planer fortfarande i idéstadiet.. HOPEs klämma sitter fint!

nav.jpg

HOPEs nav är riktigt fina. Straight pull för stabilitet föreslog Oliver på HOPE. Det var mycket enkelt att byta QR mot 15mm fram och 135 till 142 bak. Skivor och bromsar är ännu finare än mina gamla Formula..

snedfront.jpg

Thomsons Trail Carbon blev snyggt och brett. Sittställningen med 12mm rise och 60mm kort styrstam känns faktiskt helt rätt för mig! Kan inte klaga på HOPEs handtag heller.. Den kromatiska aberration som min GM1a får med PL 25/1.4 är dock inte lika rolig...

front.jpg

Tycker ekipaget blev både fett och slankt. 2,35orna är som sagt feta men SIDen har fortfarande plats. 120mm känns också helrätt efter första provsvängen.

stolpe.jpg

Till baken fick det dock bli en gammal stolpe. Crank Brothers Cobalt 11 med set-back ger mig den sittställning jag vill ha. Jag gillar ramar som är i minsta laget för mina 180cm. det brukar kännas smidigare så. Dessutom är det svårt att hitta lättare stolpe. Sadeln är en gammal Sele Italia med titanrails. Den har baken nött in många mil..

helbild.jpg

Ja, så här ser cykeln ut i all sin härlighet. Jag tror jag hittat en lagom rolig kombination av XC och AM-light som var mitt syfte. Nu ska jag i första hand bekanta mig med 29". Det är lite skillnad för någon som envisats med att 26" ain´t dead!

Senast ändrad:
[Byggtråd] Franskt stål!
Jäklar vad snyggt! Den har du lyckats riktigt bra med, hade inte tackat nej till en sån hoj! Enda som saknas är väl egentligen en sänkstolpe?

[Byggtråd] Franskt stål!
xyz-saft skrev:
> Jäklar vad snyggt! Den har du lyckats riktigt bra
> med, hade inte tackat nej till en sån hoj! Enda
> som saknas är väl egentligen en sänkstolpe?

Agree, en Thomson kommer nog sitta fint...

Tillbaka
Topp