[Byggtråd] Gammal Cresent Freke blir SS

Lackman

Ny medlem
Hej,
Är själv barnsligt förtjust i att läsa byggtrådar här på forumet och har för en gångs skull själv börjat fotodokumentera ett eget cykelprojekt. Tänkte att man då skulle passa på att dela med sig.
Såsom titeln avslöjar så är det en gammal Crescent MTB som ska bli vardagshoj.
För att motiverade ytterligare en cykel i samlingen så är tanken att montera ihop en tillräckligt rolig brukscykel så att denna väljs före bilen till vardagsärenden. Tänker mig en oväxlad historia med stel gaffel, plattispedaler, skivbroms och sadel som inte kräver Bib

Till denna har jag inga weightweenie ambitioner som övriga cyklar i ägorna, brukscykel ska den bli men säkerligen onödigt dyr och kommer kosta alldeles för mycket tid för sitt syfte.

Har tjuvstartat lite så här följer en liten bildserie för att komma fram till nutid..

Objektet funnet.
En Crescent Freke 1998, aluminiumcykel som i praktiken skänktes bort. Cykeln hade liksom tidigare ägare blivit till åren
och hade den senaste tiden fått stå allt längre perioder oanvänd i garaget (cykeln alltså).
Ekipaget vägde in på strax över 13kg med extra allt monterat.

Bilagor

• 0001.jpg
    0001.jpg
    101.2 KB · Besök: 183
  • 0002.jpg
    0002.jpg
    96.3 KB · Besök: 205
Isärplockad, dekalerna ska bort, de sitter tyvärr under 17år gammal klarlack så färgborttagningsmedel blir verktyget för att nå dem.

Bilagor

• 0003.jpg
    0003.jpg
    67.5 KB · Besök: 100
Färgborttagningsmedlet bet bra. Fick stå över natten. För att få bort all klarlack skrapades lite försiktigt med plastspatel.

Bilagor

• 0004.jpg
    0004.jpg
    53.6 KB · Besök: 153
Lämnar ramen för dagen och fortsätter med hjulen. Jag har ett par Stan's Crest 26 hjul liggandes som ska strippas från dekaler och skos med Schwalbe Fat Frank 2,35.
iom detta har vi bestämt färg på sadel och handtag.
..order lagd.

Löser skivbroms med denna adapter. Ska dock lackas om till silver för att matcha resten av cykeln.

Bilagor

• brakeadapter.jpg
    brakeadapter.jpg
    34.2 KB · Besök: 90
Kul med mer byggtrådar! Går själv i tankarna om att bygga något liknande till sommaren, måste bara hitta nån kul ram.

Hur kommer du göra med fästena för v-bromsen bak? Vore snyggt att såga av dom och försiktigt slipa bort svetsen sen polera allt igen!

Ska bli kul att följa!

Om det inte blir allt för osexigt med adaptern ett par bilder ovan så behåller jag iaf vänster fäste bak då adaptern skruvas där. Lite feg för sågen men tanken har slagit mig.

Ett Ebay-paket från Taiwan har anlänt.
Innehåller en stel aluminiumgaffel för skivbroms med ett axle to crown mått på 44,5cm.
Nosen kommer att bli något högre än original men tanken är inte heller att ha en speciellt aggressiv sittställning.

Bilagor

• Mosso_001.jpg
    Mosso_001.jpg
    60.9 KB · Besök: 92
  • Mosso_002.jpg
    Mosso_002.jpg
    29.1 KB · Besök: 97
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt, ska gaffeln strippas också?

Ja, det blir ett försök med färgborttagningsmedlet även på gaffeln. Hoppas på att det lossnar lika enkelt och odramatiskt som klarlacken gjorde på ramen.

Senast ändrad:
A-Blide skrev:
> Verkligen, vart är den köpt?
> Går i lite liknande tankar.

Via Ebay, Sök på Mosso rigid fork så får du upp flera alternativ.

åberg skrev:
> Vad var det för däck på innan?

Mavic X138 fälgar för fälgbroms och med STX-RC nav, kan det vara original måntro?
Tioga Psycho Edge står det på däcken.

Bortskänkes om någon ser värde i dem. PM i så fall.

Som sagt, för färgmatchningens skull så provar jag med färgborttagningsmedel även på gaffeln.
Någonting säger mig att färgen inte kommer att lossna lika lätt. Får stå till imorgon kväll så får vi se.

Bilagor

• Mosso_003.jpg
    Mosso_003.jpg
    83.1 KB · Besök: 88
Hmmm... Beroende på hur nöjd eller icke nöjd jag blir med mitt bygge (som kan ses i annan tråd här på forumet) så ska jag nog satsa på sådan skivbromsadapter och ny framgaffel framöver om det framöver känns värt att lägga några pengar på nya hjul å så där...

Hur funkar den, sitter den i QRen och i canti-fästet?

Kung_Gustaf skrev:
> Varför ska du köra rubbing efter autosol?

Old habit kanske men har finfin polish hemma så jag körde ett snabbt varv med den också, mindre kornstorlek? Kanske helt i onödan men polertrissan fick iaf med sig det jag slarvat med från autosolen. Hederligt båtvax på det sen så ska den stå emot oxidering lite bättre.

e120guru skrev:

> Hur funkar den, sitter den i QRen och i
> canti-fästet?

Japp i cantifästet och en förlängd QR. Enligt manualen så rekommenderar de att man borrar i ramen och fäster med skruv också. Adaptern ser och känns rätt klumpig faktiskt, ska provmontera och se hur det ser ut när bromsarna anländer.
Såg att A2Z hade en variant på adapter också, den kanske är lite diskretare?

Följer din byggtråd :-) lyxigt med tillgång till blästermaskin.

Bilagor

• adapter.jpg
    adapter.jpg
    33.2 KB · Besök: 101
onbred skrev:
> Kul! Been there done that :)
>
> Några bilder finns här:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/304715/306048
> #msg-304803
>
> Numera är min återställd till 24 växlar,
> fullskärmad och tjänar väl som
> fulväderspendlingshoj året runt.

Haha, det där var ju faktiskt just de bilderna jag tittade på som inspiration till mitt eget SS-bygge och varför jag valde en Crescent. ..10 år senare bara :)

Skönt att höra att den fortfarande lever.

Lackman skrev:
> Följer din byggtråd :-) lyxigt med tillgång
> till blästermaskin.

Tja, inga fancy grejer... Blästermunstycke pfrån Biltema på en kompressor modell större... Blev rätt mycket slipande med slippapper efteråt ändå då det blev ganska grovporigt efter blästersanden...

Lackman skrev:
> Såg att A2Z hade en variant på adapter också, den kanske är lite diskretare?

Ja, har sett den oxå, den ser ju helt klart diskretare ut... undra bara om ramen klarar de påfrestningarna, känns som att det blir mer krafter på stagen med den än med sorten du har...

Jag körde med A2Z Adaptern i två års tid utan problem, sålde cykeln. stötte på cykeln ca tre år senare och adaptern satt kvar och funkade bra... Ev kan man säkra den med en m5. jag kan rekommendera den

Lackman skrev:
> Såg att A2Z hade en variant på adapter också,
> den kanske är lite diskretare?

Den är väl discretare om något ;-)

Kul bygge, ser ju ut att kunna bli grymt stiligt! Intressant att se om färgborttagningen funkar på gaffeln, väntar med spänning!

Köpte ett vevparti jag tänkte ha till cykeln från en happyit här för ett tag sedan. Ett svart 3-delat parti som jag tänkte bygga om till single och eventuellt en bashguard. Ja, färgen ska ju så klart bort också.

Letar nu efter en N/W klinga till partiet. Svart/blått/rött etc. verkar gångbart men jag har inte sett att RaceFace, Wolf tooth eller Absoulute black har dessa i silver.

Någon som har ett bra tips om vart jag kan hitta en lämplig N/W klinga 104BCD (34T-36T) i silver?

Lackman skrev:
> DarthVidar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gillar dessa
> >
> http://www.superstarcomponents.com/en/i-o-chainrin
>
> > g-narrow-wide-style.htm
> >
> > Billiga, snygga och bra!
>
>
> Tackar, det blir perfekt. Hittade lite annat godis
> där också. Singlespeed-kitet och klingan är nu
> beställd. Allt i silver så klart

SSC är bra när man behöver lite smått & gott och gärna i nån specifik färgsättning. Jag har också deras ss-kit, i silver till och med och är supernöjd med detta!

Idag kom det ett happypaket med posten. Ett paket innehållande Forumula RX bromsar/luftningskit/olja och bromsskiva. Bakbromsen behövde kärlek meddelade säljaren så den blir till att se över.

Nu till den livsavgörande frågan, slipa ner till aluminiumet och klarlacka, spaya om dem i silver eller behålla dem vita?

Slangarna kommer jag iaf att byta ut till silverfärgade.

Bilagor

• brakes.jpg
    brakes.jpg
    68.8 KB · Besök: 84
Jag tror att det är bra att ha något på cykeln som bryter av och skapar lite kontrast, inte bara metallfärgat rakt igenom...

Just my 2 cents...

Ja, vitt får det nog faktiskt bli. Då kommer de att matcha däcksidorna också, iaf en stund :-) Får se om jag orkar var så petig att ändå lacka om då de har en del skav här och där. Själva handtaget och styrfästet provar jag lite färgborttagning på då jag kan tänka mig att det blir snyggt med polerad aluminium.

Apropå färgborttagning, dagens status på gaffeln, det kommer nog innebära en del slipning innan den är klar för montering:

Bilagor

• Mosso_004.jpg
    Mosso_004.jpg
    31.1 KB · Besök: 98
gandhi skrev:
> Imponerande och stilrent bygge så långt! Av ditt
> nick drar jag slutsatsen att du gjort detta förr
> /K

Haha, ja några cyklar har jag byggt eller snarare monterat ihop genom åren men att lacka saker lyckats jag sällan bättre med än att det sett nystulet ut.

Har absolut ingen brådska med det här projektet så jag tänkte ta mig tid för att få till ett bra resultat.

Så, då var framgaffeln slipad, putsad och monterad. Jag fick inte riktigt till samma blänk/glans som ramen men till brukscykel får det lova att duga åt mig... eller åt sambon vad det nu verkar som nu när hon sett bygget börja ta form.
Jag får väl montera ihop en egen cykel framöver :-)

Vevarmarna och bromsarna står näst på tur.

Bilagor

• front.jpg
    front.jpg
    76.6 KB · Besök: 136
Willie skrev:
> Har då nån helhetsbild med hjulen och gaffel
> monterad så man kan se geometrin =)

Helheltsbilder kommer lite senare, ska montera dit stolpe, styrstam bromsadaptern osv.

Nu fokus på bromsarna. Tror jag följer råden ovan att köra vitt.
Status just nu:

Bilagor

• brakes_removed.jpg
    brakes_removed.jpg
    59 KB · Besök: 86
Så, då var hantagen klara. Fortsätter med oken imorrn och ska försöka hinna byta slangar.
Lackat med motorlack så de ska förhoppningsvis tåla väder och vind bra.

Bilagor

• lever.jpg
    lever.jpg
    41.1 KB · Besök: 102
Tillbaka
Topp