[Byggtråd] Gammal Cresent Freke blir SS

Varför bemödade du dig med att ta bort den gamla vita färgen, för att måla dit ny vit färg?

Snygg cykel!

kaxe skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför bemödade du dig med att ta bort den gamla
> vita färgen, för att måla dit ny vit färg?
>
> Snygg cykel!

Det syns nog inte så bra på bilden men de var rätt så skavda, flagnade och färglagret var tjockt. Det är svårt att få det snyggt att bara bättringsmåla då utan att få gropar osv. Färgborttagningsmedel gjorde manövern enkel, behövde bara skrubba med svamp för att få bort färgen.

måste ju säga med ett leende, detta med renovering är nog de roligaste man kan göra. lite frälst i crescent som jag är så blev de lite delade känslor när du började plocka bort dekaler o allt, hade gärna satt tänderna i ramen och renoverat den till originalutförande, men jag förstår dig givetvis med. du har inga planer att ändå köra med bakvxl iaf, o singelklinga fram? vad ska du köra med för vevar , sadel o styre? följer gärna detta med glädje, en drogaktig känsla att vilja hjälpa till.

Tack för alla fina kommentarer

planetx skrev:

> vad ska du köra med för vevar , sadel o styre?
> följer gärna detta med glädje, en drogaktig
> känsla att vilja hjälpa till.

Ja, jag vet inget mer avkopplande än gå och skrota i garaget och meka lite.
Jag har behållit övriga delar som jag plockade av ifall jag någon gång skulle vilja gå tillbaka till original. Just nu vill dock jag ha cykeln så ren och enkel som möjligt.

Någon diskret Crescentdekal blir det nog. Nu när den inte är klarlackad har jag ju alla möjligheter :-)

Jag har lite olika val av vevparti, har polerat upp ett shimano 3-delat som jag köpte billigt från en happyit för ettt tag sedan som jag tror att jag kommer använda. XX1-vevar på en sån här blir inte rätt va :-)
En Brooks sadel blir det och ett MTB-riserstyre.

Bild på hur vevarmarna blev. Väntar nu på Narrow Wide klinga från superstarcomponents (efter tips från DarthVidar) som bör dyka upp i veckan.

Bilagor

• crank_06.jpg
    crank_06.jpg
    51.2 KB · Besök: 66
  • pedals2.jpg
    pedals2.jpg
    42.1 KB · Besök: 65
Lackman skrev:
> Bild på hur vevarmarna blev. Väntar nu på
> Narrow Wide klinga från superstarcomponents
> (efter tips från DarthVidar) som bör dyka upp i
> veckan.

Läckert!

Du skall inte polera pedalerna också?

Elektro_71 skrev:
> Läckert!
>
> Du skall inte polera pedalerna också?

Jo, man kanske skulle ta och polare upp pedalerna med. funderade på att lacka de detaljer som idag är svarta till vitt?

Små framsteg idag, bakbromsadaptern är lackad. I övrigt väntar jag på lite godsaker från bike-discount och Superstarcomponents. Förhoppningsvis trillar det in lite delar imorrn.

Bilagor

• brakeadapter01.jpg
    brakeadapter01.jpg
    34.3 KB · Besök: 66
Det har varit som julafton här. Sadel, styre, stam finns nu hemma och idag kom även singlespeed kitet. Hugger tag i det direkt :-)

Lägger upp lite helkroppsbilder (på cykeln) senare idag.

Bilagor

• superstar.jpg
    superstar.jpg
    52.7 KB · Besök: 54
Så, inte så mycket som kvarstår att göra tills den är färdig. Det börjar ju likna en cykel :-)
För tidigt att börja tänka på nästa projekt redan nu?

Bilagor

• 1001.jpg
    1001.jpg
    77 KB · Besök: 119
  • 1002.jpg
    1002.jpg
    69.4 KB · Besök: 122
  • 1003.jpg
    1003.jpg
    73.9 KB · Besök: 120
Riktigt smutt! Geometrin såg ut att bli trevlig! Perfekt att glida iväg på en sommarkväll!

Har du funderat på att göra något åt fälgarna? :P

Tack för alla trevliga tillrop.
Lite småpyssel kvar bara, handtagen, det sista med bromsarna (byta slangar), kedjestyraren/kedja sen är den redo för gatan.

Senast ändrad:
Willie skrev:
> Riktigt smutt! Geometrin såg ut att bli trevlig!
> Perfekt att glida iväg på en sommarkväll!
>
> Har du funderat på att göra något åt
> fälgarna? :P

Skulle jag råka snubbla över ett par lätta i vitt eller silver så varför inte :-)

Mycket snyggare än jag förväntade mig när du startade tråden. Men byt inte färg på fälgarna, att ha dem svarta ger snygg kontrast mot det blanka och ett fint hotrod-stuk tycker jag!

jomper skrev:
> Mycket snyggare än jag förväntade mig när du
> startade tråden. Men byt inte färg på
> fälgarna, att ha dem svarta ger snygg kontrast
> mot det blanka och ett fint hotrod-stuk tycker
> jag!

+1 på den. Dessutom är jag lite anti krom/polerat, men den där hojen är helrätt! Grymt snygg!

SebbeK skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mycket snyggare än jag förväntade mig när
> du
> > startade tråden. Men byt inte färg på
> > fälgarna, att ha dem svarta ger snygg kontrast
> > mot det blanka och ett fint hotrod-stuk tycker
> > jag!
>
>
> +1 på den. Dessutom är jag lite anti
> krom/polerat, men den där hojen är helrätt!
> Grymt snygg!

Är benägen att hålla med om det svarta, Jag ska inte kosta på med nya hjul för nu iaf.
Sambon sa samma som ni om projektet när jag började men nu så påpekas det att födelsedag närmar sig så det är väl bara att lämna över nyckel och lås när den är klar.

Är det nåt speciellt att tänka på vid kedjelängd då jag ska ha fjäderspänd kedjespännare?
Jag har ju bara växlade cyklar annars och där kör jag ju största - största +2

Har ägnat kvällen till att försöka få ordning på bromsoket bak men det vill sig inte. Säljaren sa ju att det behövde kärlek men tydligen mer än jag kunde ge. Har rengjort masserat/bytt olja/luftat men icke. Ena kolven vägrar att gå tillbaka. Fram fick jag att funka finfint.

Någon som råkar sitta med en Formula broms till övers?

jomper skrev:
> Så kort som det går skulle jag säga.

Jag med, blir snyggare. Och röstar för bibehålla svarta fälgar.

Så, då har jag monterat ihop det sista, nu saknas bara handtagen och så måste jag få ordning på bakre bromsok innan den kan ses som 100% klar.

En kort tur runt kvarteret har det blivit och allt fungerar precis som det ska (frånsett bakbromsen då).

Den var jäkligt kul att bygga och jag tror att jag är rätt nöjd med resultatet.

En kall är man väl ändå värd ikväll medans man spanar efter nya byggprojekt på annonssidan?

Bilagor

• 2001.jpg
    2001.jpg
    76.8 KB · Besök: 87
  • 2002.jpg
    2002.jpg
    85.8 KB · Besök: 84
Senast ändrad:
..då var den förpassad ner till garaget till sina något yngre syskon.
Med lite fantasi bör jag kunna få upp 3 cyklar på väggen och fortfarande få plats med bilen. Kanske rentav skulle försöka bereda yta för ytterligare en hoj när man ändå är igång?
Imorrn blir det i alla fall lite solskenscykling.

Bilagor

• garage.jpg
    garage.jpg
    99 KB · Besök: 89
sjukt bra gjort. måste säga att när jag först såg ditt utgångsobjekt så började jag undra hur du skulle gå tillväga, är väldigt förtjust i crescent äldre modeller från 90 talets slut så jag hoppades nästan att du skulle originalrenovera den, men nu när jag såg hur den blev när den blev klar så var de ett toppenval o göra som du gjorde. hur fungerar bromsar o adaptern bak? ingen fundering på en vxl bak trots allt, tex en xtr-960 är riktigt stilren färg på o sen köra med singelklinga fram.? superjobb trots allt!! :)

planetx skrev:
hur fungerar bromsar o adaptern bak? ingen fundering på en vxl bak
> trots allt, tex en xtr-960 är riktigt stilren
> färg på o sen köra med singelklinga fram.?
> superjobb trots allt!! :)

Först, tack för de snälla kommentarerna.

Adaptern verkar riktigt stabil, det var smidigt att få till rätt position. Inte alls så klumpig som jag först trodde att den skulle se ut heller. Tror nog att den kommer att göra sitt jobb bra.

Kommer att prova att köra singlespeed ett tag iaf, får se om jag blir trött på samma utväxling hela tiden framöver. XTR kommer den att förtjäna om jag väljer att gå på med växlar :-)

Tillbaka
Topp