kakan_polen2
Aktiv medlem
[Byggtråd] GT Force -95, Neo-retro
Snyggt!
Hur verkar Hylix gaffeln? Funderar på en sån till min Caad3 ram.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tackar! Ska testa med en 10- och en 17-gradig så får vi se om det blir bra. Har ingen 13gradig så hoppas att det ser bra ut ändå :)Ser ut som du borde ha ungefär 13 grader. Jag mätte i bilden..
Snyggt!
Låter som en stärkande cykeltur ;)Hade jag gärna gjort... men jag bor ca 35mil från Tyresö :)
Tack för infon!

Har ett par exakt likadana bromsar som du fast svarta. Vi kan byta om du vill
Som nämnt ovan - det är (i praktiken) mer eller mindre omöjligt. Byt styrlager och styrstam, så är det genomförbart (om n omständligt).Jävlar så fint det blir!
Har ett projekt på g där jag vill byta från alu-gaffel till kolfiber, med den lilla detaljen att det är 1" threaded i original och vet inte riktigt hur jag ska komma runt det då jag gärna fortsätter med quill-stam på den cykeln. Sitter på ungefär samma vikt som du. Tips?
Säg till om du behöver låna en sågguide när du skall kapa gaffelröret.
Kan eventuellt ha en svart bakväxel om du vill byta.
Blir nog bra det där till våren.
Trevlig tråd, den hade jag helt missat. Neo-retro och icke-ekonomiskt försvarbara investeringar i gammal cykel är tufft!
De ursprungliga växelreglagen finns de kvar och är du intresserad av att bli av med dem?
Jävlar så fint det blir!
Har ett projekt på g där jag vill byta från alu-gaffel till kolfiber, med den lilla detaljen att det är 1" threaded i original och vet inte riktigt hur jag ska komma runt det då jag gärna fortsätter med quill-stam på den cykeln. Sitter på ungefär samma vikt som du. Tips?
Mät två gånger, kapa en, är väl standardtipset. :)Vad snällt, jag har dock en sågguide men om du har några tips på vad jag bör tänka på när jag kapar så är jag idel öra :) Tack, vad schysst! Det kanske vore snyggare med en svart växel, du får gärna kolla i lådorna om du vill.
Mät två gånger, kapa en, är väl standardtipset. :)
Försöker kolla efter växelförare när jag är hemma. Kan eventuellt vara en Red (Black edition).

Red Black och Rival medium cage, samt framväxlar var det jag hade i svart.Försöker kolla efter växelförare när jag är hemma. Kan eventuellt vara en Red (Black edition).
Mät en gång varje det ja... Styrröret på Mizuno-gaffeln är i kortaste laget, det är ca 8mm ner till röret. Styrstamen kläms med en tjock skruv istället för två och jag tänker att klämkraften kanske hamnar rätt ändå, den blir ju inte skevt fördelad iaf.
Visa bilaga 442545Visa bilaga 442548
Vad säger ni? Är det idiotiskt att köra på med den mizunogaffeln? Hylixgaffeln har fått bra reviews och ett för kort gaffelrör kanske är farligare?
Tycker nog det är snyggare med Mizunon
Vänster Mizuno höger Hylix.
Visa bilaga 442547
Edit: jag har lagt dit en till shimbit för att jämna ut trycket på röret, vet inte iof om det hjälper något.
Visa bilaga 442550
Utan att vara expert på området så skulle jag inte oroa mig för att köra med Mizuno-gaffeln (jag håller med, den är lätt snyggast). Hade det varit en brötig MTB skulle 8 mm kännas i överkant, men på en lvg borde det inte vara någon fara.
Framväxlarna är braze on, så de behöver i så fall lös klämma.Titta vad fint! Den där svarta red-växlaren är ju riktig fin. Den jag har nu är en Force22, dvs 11delad, du kar det eller är det någon skillnad i funktion?
Framväxel är med klämma, är de där braze on?
Jag är sugen på att byta, om du är öppen för det :)
Framväxlarna är braze on, så de behöver i så fall lös klämma.
11- och 10-delat skall ha samma vajerdrag och utväxling. Kör själv Red22 bakväxel till i övrigt 10-delat. Testa och ge ett bud om det blir bra.

Ledsen att behöva skriva det här, men de bromsarna har alldeles för dålig bromsverkanStort tack till @uandt för bytet och en trevlig pratstund :) dessa blir sjukt mycket snyggare, till och med rödeloxerad detalj i nästintill identisk nyans som ramen.
Visa bilaga 443286
Jag hissar lite varningsflagg för den Truvativstammen, en sådan jag hade gnagde på styrröret så det blev en brottanvisning, vilket sedermera ledde till att styrröret smällde av, vilket i sin tur ledde till att jag mycket förvånad gick i backen när jag ställde mig upp för att dra igång. Således: kolla att den inte har några vassa kanter!
För övrigt är det ett snyggt bygge!
Måste bara säga att det blir en synnerligen snyggt åk detta.
Blir lite avis
Ledsen att behöva skriva det här, men de bromsarna har alldeles för dålig bromsverkan
Åtminstone fram och för den som liksom jag är van de nu vanliga dubbelledade bromsarna
Jag skaffade dem också till stor del pga utseendet
Men varje gång jag cyklade på den cykeln blev det onödigt "spännande" varje gång jag bromsade
Jag har nu bytt frambromsen till en som funkar riktigt bra och som är nästan lika snygg
Jag bytte bara frambromsen och hos CNC säljs Shimano 105 BR-5800 frambroms för endast 17€Det är bra att du hojtar till! Jag är ju van med skivbroms så förmodligen skulle jag skrivit av dålig bromsverkan som "så de e me fälgbroms". Ska vara vaksam, det är ju ändå 100kg som trycker på... DA-bromsarna är riktigt fina.
På den här hade red black varit drömmigt

Tack för dom fina orden!Tycker inte att basso stamen är lika snygg som den andra men att nya (rundade) styrlagret är snyggare. Hursomhelst blir ju cykeln skitbra, är en stor fan av retro ramar med moderna(ish) prylar.
Kan man verkligen det med alu?Den är sjukt snygg. Hoppas du kan få till det. Går det kanske att rikta ramen?
Den är sjukt snygg. Hoppas du kan få till det. Går det kanske att rikta ramen?
Kan man verkligen det med alu?
Stämmer in i kören: sjukt snygg hoj!
Det har inte hänt så mycket mer sen sist. Slutade med att jag satte ändläget i näst minsta och nöjde mig där. Varit ute på några turer och den är fin att köra med. I vår tänker jag nog ta med den till ECI och be Mats att ta en titt på den. Sedan blir det tyvärr så att antingen så säljer jag den komplett eller i delar. Flyttar i sommar och familjens övriga intressen måste få ta mer fysisk plats i anspråk, så somethings gotta give och de andra cyklarna får förtur.Vad hände med detta vackra bygge? Löste det sig? Blev det skrot? Hittade du ny ram?
Bygger Neo Retro själv så behöver mer forum inspo!
Ramen är väl ursprungligen för 7 eller 8-delad kassett och då finns mycket större marginal från minsta kransen till kedjestaget, så det är inget konstigt att det blir för tight med en11-delad kassett. Att det skulle kunna bero på sned ram låter underligt, det märker man ju i så fall direkt när man cyklar att den inte spårar och styr som den skall.Utifrån vad jag har läst så är det inte så lätt eller rätt att rikta alu. Tyvärr. Kommer dock lämna in del till Mats på ECI för en second opinion, får se om han kanske kan ge en mer positiv diagnos. När jag skulle somna igår så dök en minnesbild av växelörat upp på näthinnan. Kollade igenom telefonen och hittade den här bilden:
Visa bilaga 470683
Om jag har tur så är det den som är skev, lös eller dylikt och därför strular även med annat hjul monterat. Vi får se, just nu så låter jag den vila lite. Har fått för mig att jag vill testa mtb igen så har tänkt påbörja ett budget-bygge där, det kanske kan skänka lite glädje mitt i misären :)
Yes det stämmer men har sett flera byggen på samma modell där både 11- och 10-delat gått utan problem. Men det är såklart att ramen inte är skapad med det i åtanke. Bakhjulet sätter sig dessutom lite snett om man inte är noga så jag tror det är har med ramen eller växelörat att göra.Ramen är väl ursprungligen för 7 eller 8-delad kassett och då finns mycket större marginal från minsta kransen till kedjestaget, så det är inget konstigt att det blir för tight med en11-delad kassett. Att det skulle kunna bero på sned ram låter underligt, det märker man ju i så fall direkt när man cyklar att den inte spårar och styr som den skall.