[Byggtråd] GT Force -95, Neo-retro

wukkaN

Aktiv medlem
Ser ut som du borde ha ungefär 13 grader. Jag mätte i bilden..
Tackar! Ska testa med en 10- och en 17-gradig så får vi se om det blir bra. Har ingen 13gradig så hoppas att det ser bra ut ändå :)

Snyggt!
Hur verkar Hylix gaffeln? Funderar på en sån till min Caad3 ram.
Första intrycket är att den är gedigen och välgjord. Jag har dock ingen direkt referens, om du vill så får du pipa förbi här i Tyresö och inspektera den :) Kan till och med bjuda på en öl/kaffe mot att du hjälper mig få på den förbannade däcken..

wukkaN

Aktiv medlem
Sisådär 1 år sen trådstart och den är ännu inte färdigställd. Livet, jobb, barn, andra intressen och cyklar kom emellan.

Har dock passat på lite då och då men fått göra lite förändringar.

Vevlagret (dura ace) funkar inte med vevpartit, verkar vara någon halv millimeter skillnad i axeldiameter så fick krypa till korset och köpa ett megaexo. Blev dock rätt snyggt, alltid nått.
20200915_220347.jpg

Sadelstolpen får bytas då den inte funkar med sadeln, infästningen för sadelrailsen är någon millimeter för smal så de lägger sig inte i hållaren ordentligt. Såg en tråd om tips på lätta och billiga kolfibersadlar så hakade på trenden och haffade en sadel och stolpe. Kommer nog bli fint, hoppas PostNord bara gör sitt jobb.

Gaffeln verkar, utifrån min begränsade förmåga, av allt att döma vara gedigen och välgjord. Jag sitter dock på ca 100kg och har nojat lite över om det är i överkant. Det är lättare att köpa än banta, därför införskaffades en Mizuni-gaffel. Varför en gammal (15 år eller nått va?) kolfibergaffel skulle vara tryggare vettefan men nu är den hemma iaf. Fin är den dock!
20200914_150128.jpg

20200914_150109.jpg

Dock så är inte nya gaffeln monterad, behöver byta styrlager först. Styrröret är 120cm och ska funka, finns dock inga marginaler för felmätning så fingers crossed 🙏

Bromsarna är på plats, är inte övertygad om färgen, det känns lite apart från resten av bygget.
20200915_230420.jpg
20200915_230415.jpg

Men lätta är dom :)
20200915_224652.jpg20200915_224643.jpg

Flaskhållarna prioriterades, av någon anledning, och jag diggar verkligen de här edelhelfer
20200915_231714.jpg

Däcken är ännu inte på, måste nog ta hjälp av LBS för det går fan inte. Men så här ser den ut just nu, väger in på 6,8 om jag läste av vågen rätt. Borde hamna under 8 när den är klar
20200915_234034.jpg

Även om det känns bittert att den inte är klar så känns det ljuvt när jag tittar på den. Smaken är som smaken är och den här faller verkligen i min. Får se om den blir klar innan kommande snö töat bort :')

heffe

Aktiv medlem
Jävlar så fint det blir!
Har ett projekt på g där jag vill byta från alu-gaffel till kolfiber, med den lilla detaljen att det är 1" threaded i original och vet inte riktigt hur jag ska komma runt det då jag gärna fortsätter med quill-stam på den cykeln. Sitter på ungefär samma vikt som du. Tips?

Singular

Aktiv medlem
Jävlar så fint det blir!
Har ett projekt på g där jag vill byta från alu-gaffel till kolfiber, med den lilla detaljen att det är 1" threaded i original och vet inte riktigt hur jag ska komma runt det då jag gärna fortsätter med quill-stam på den cykeln. Sitter på ungefär samma vikt som du. Tips?
Som nämnt ovan - det är (i praktiken) mer eller mindre omöjligt. Byt styrlager och styrstam, så är det genomförbart (om n omständligt).

Stumpy

Aktiv medlem
Säg till om du behöver låna en sågguide när du skall kapa gaffelröret.
Kan eventuellt ha en svart bakväxel om du vill byta.
Blir nog bra det där till våren.

Peth

Aktiv medlem
Trevlig tråd, den hade jag helt missat. Neo-retro och icke-ekonomiskt försvarbara investeringar i gammal cykel är tufft!

De ursprungliga växelreglagen finns de kvar och är du intresserad av att bli av med dem?

wukkaN

Aktiv medlem
Säg till om du behöver låna en sågguide när du skall kapa gaffelröret.
Kan eventuellt ha en svart bakväxel om du vill byta.
Blir nog bra det där till våren.
Vad snällt, jag har dock en sågguide men om du har några tips på vad jag bör tänka på när jag kapar så är jag idel öra :) Tack, vad schysst! Det kanske vore snyggare med en svart växel, du får gärna kolla i lådorna om du vill.

Trevlig tråd, den hade jag helt missat. Neo-retro och icke-ekonomiskt försvarbara investeringar i gammal cykel är tufft!

De ursprungliga växelreglagen finns de kvar och är du intresserad av att bli av med dem?
Tackar, ja det har sprungit iväg lite mer än vad jag tänkt. Men kul är det :) Drivlinan tänkte faktiskt kassera men så la jag upp dom i yardsaletråden, det kommer en snubbe på fredag och plockar gruppen. Om det inte blir av så hojtar jag till!

wukkaN

Aktiv medlem
Jävlar så fint det blir!
Jag har luskat runt efter 1" gängad kolfibergaffel och precis som folk säger så är det svårt. Särskilt mtp att du måste hitta rätt längd på gaffelröret vs styrröret, det är inte bara att kapa som med ahead. Om du lyckas hitta en som passar, eller kan modda en så att den passar så funkar det. Om jag inte missat någon annan aspekt. Vill du banta cykeln så är det kanske både enklare och ger större viktminskning att köra på ahead istället för gängad.

Stumpy

Aktiv medlem
Vad snällt, jag har dock en sågguide men om du har några tips på vad jag bör tänka på när jag kapar så är jag idel öra :) Tack, vad schysst! Det kanske vore snyggare med en svart växel, du får gärna kolla i lådorna om du vill.
Mät två gånger, kapa en, är väl standardtipset. :)
Försöker kolla efter växelförare när jag är hemma. Kan eventuellt vara en Red (Black edition).

wukkaN

Aktiv medlem
Mät två gånger, kapa en, är väl standardtipset. :)
Försöker kolla efter växelförare när jag är hemma. Kan eventuellt vara en Red (Black edition).
Jag brukar mäta en gång och kapa två, ska testa att göra tvärt om den här gången. Det vore schysst, red är väl steget över force22 men för min del så gör det inget :)

wukkaN

Aktiv medlem
Mät en gång varje det ja... Styrröret på Mizuno-gaffeln är i kortaste laget, det är ca 8mm ner till röret. Styrstamen kläms med en tjock skruv istället för två och jag tänker att klämkraften kanske hamnar rätt ändå, den blir ju inte skevt fördelad iaf.
20200916_145940.jpg20200916_145946.jpg

Vad säger ni? Är det idiotiskt att köra på med den mizunogaffeln? Hylixgaffeln har fått bra reviews och ett för kort gaffelrör kanske är farligare?

Tycker nog det är snyggare med Mizunon
Vänster Mizuno höger Hylix.
IMG_20200916_151218.jpg

Edit: jag har lagt dit en till shimbit för att jämna ut trycket på röret, vet inte iof om det hjälper något.
20200916_151818.jpg

Stumpy

Aktiv medlem
Mizunon är sjukt mycket snyggare.
Tror det går bra som det är, men annars finns stammar (low stack) som borde kunna klämma jämt över hela röret.

velovin

Aktiv medlem
Mät en gång varje det ja... Styrröret på Mizuno-gaffeln är i kortaste laget, det är ca 8mm ner till röret. Styrstamen kläms med en tjock skruv istället för två och jag tänker att klämkraften kanske hamnar rätt ändå, den blir ju inte skevt fördelad iaf.
Visa bilaga 442545Visa bilaga 442548

Vad säger ni? Är det idiotiskt att köra på med den mizunogaffeln? Hylixgaffeln har fått bra reviews och ett för kort gaffelrör kanske är farligare?

Tycker nog det är snyggare med Mizunon
Vänster Mizuno höger Hylix.
Visa bilaga 442547

Edit: jag har lagt dit en till shimbit för att jämna ut trycket på röret, vet inte iof om det hjälper något.
Visa bilaga 442550
Utan att vara expert på området så skulle jag inte oroa mig för att köra med Mizuno-gaffeln (jag håller med, den är lätt snyggast). Hade det varit en brötig MTB skulle 8 mm kännas i överkant, men på en lvg borde det inte vara någon fara.

wukkaN

Aktiv medlem
Utan att vara expert på området så skulle jag inte oroa mig för att köra med Mizuno-gaffeln (jag håller med, den är lätt snyggast). Hade det varit en brötig MTB skulle 8 mm kännas i överkant, men på en lvg borde det inte vara någon fara.
Ja, den är ju riktigt fin. Kommer passa bra med nya sadelstolpen som är på väg :) helst vill jag byta styrlager till fsa orbit x men den bygger 2mm mer på höjden, än cane Creek 40. Det kanske går att byta dustcap på headset till en lägre. Typ som slamthatstem funkar?

Stumpy

Aktiv medlem
Titta vad fint! Den där svarta red-växlaren är ju riktig fin. Den jag har nu är en Force22, dvs 11delad, du kar det eller är det någon skillnad i funktion?

Framväxel är med klämma, är de där braze on?

Jag är sugen på att byta, om du är öppen för det :)
Framväxlarna är braze on, så de behöver i så fall lös klämma.
11- och 10-delat skall ha samma vajerdrag och utväxling. Kör själv Red22 bakväxel till i övrigt 10-delat. Testa och ge ett bud om det blir bra.

wukkaN

Aktiv medlem
Framväxlarna är braze on, så de behöver i så fall lös klämma.
11- och 10-delat skall ha samma vajerdrag och utväxling. Kör själv Red22 bakväxel till i övrigt 10-delat. Testa och ge ett bud om det blir bra.
Det låter som en bra deal, jag skickar iväg ett pm imorrn :)

wukkaN

Aktiv medlem
Stort tack till @uandt för bytet och en trevlig pratstund :) dessa blir sjukt mycket snyggare, till och med rödeloxerad detalj i nästintill identisk nyans som ramen.
20200919_163043.jpg
20200919_163021.jpg

Riktar även ett stort tack till @IM som med stadiga händer fick på däcken på fäljen. Fick dessutom ordentliga däckavtagare och lära mig rätt teknik. Inte undra på att det varit totalkört att få på däcken när jag vänt avtagarna fel... Nå väl, ur frustration föds framgång!

Vevpartiet snurrar lite slött, 1,5 - 2 varv sen stannar det av. Det var likadant med da-vevlagret så misstänker att det kan vara något med vevlagerhuset eller vevpartiet. Blir en tur till ECI/TCM för att brotscha och rensa gängorna. Ska nog passa på att göra detsamma med styrlagerhylsan (? head tube, vad kallas det på svenska?), i bästa fall blir det nån millimeter kortare vilket vore perfa.

Nytt styrlager är på väg, ett Cane Creek Tange Seiki RDC-12, som enligt uppgift endast bygger 26mm:
tangecanecreekhs.jpg
Enligt alla uppgifter så ska det passa som handen i handsken 🙏

Sakta men säkert :)
20200919_163302.jpg

Vippen

Aktiv medlem
Jag hissar lite varningsflagg för den Truvativstammen, en sådan jag hade gnagde på styrröret så det blev en brottanvisning, vilket sedermera ledde till att styrröret smällde av, vilket i sin tur ledde till att jag mycket förvånad gick i backen när jag ställde mig upp för att dra igång. Således: kolla att den inte har några vassa kanter!

För övrigt är det ett snyggt bygge!

HåkanC

Aktiv medlem
Stort tack till @uandt för bytet och en trevlig pratstund :) dessa blir sjukt mycket snyggare, till och med rödeloxerad detalj i nästintill identisk nyans som ramen.
Visa bilaga 443286
Ledsen att behöva skriva det här, men de bromsarna har alldeles för dålig bromsverkan
Åtminstone fram och för den som liksom jag är van de nu vanliga dubbelledade bromsarna

Jag skaffade dem också till stor del pga utseendet
Planet_X_front_brake.jpg

Men varje gång jag cyklade på den cykeln blev det onödigt "spännande" varje gång jag bromsade
Jag har nu bytt frambromsen till en som funkar riktigt bra och som är nästan lika snygg
Frambroms_DA9000.jpg

wukkaN

Aktiv medlem
Jag hissar lite varningsflagg för den Truvativstammen, en sådan jag hade gnagde på styrröret så det blev en brottanvisning, vilket sedermera ledde till att styrröret smällde av, vilket i sin tur ledde till att jag mycket förvånad gick i backen när jag ställde mig upp för att dra igång. Således: kolla att den inte har några vassa kanter!

För övrigt är det ett snyggt bygge!
Tack så mycket! Bra att du påtalar det, ska känna efter grader. Dock så kör jag med shim (1" till 1 1/8) och då borde väl shimmen skydda gaffelröret? Oavsett så är det värt att vara på sin vakt. Funderar på att göra som Stumpy tipsat om och kolla efter low stack styrstam. Vet att Thomson x2 endast bygger 36mm vilket skulle bli perfekt.

Måste bara säga att det blir en synnerligen snyggt åk detta.
Blir lite avis
Tack så mycket! Hoppas på avundsjuka blickar när jag blir omkörd sen, då har man ändå vunnit något :)

Ledsen att behöva skriva det här, men de bromsarna har alldeles för dålig bromsverkan
Åtminstone fram och för den som liksom jag är van de nu vanliga dubbelledade bromsarna

Jag skaffade dem också till stor del pga utseendet

Men varje gång jag cyklade på den cykeln blev det onödigt "spännande" varje gång jag bromsade
Jag har nu bytt frambromsen till en som funkar riktigt bra och som är nästan lika snygg
Det är bra att du hojtar till! Jag är ju van med skivbroms så förmodligen skulle jag skrivit av dålig bromsverkan som "så de e me fälgbroms". Ska vara vaksam, det är ju ändå 100kg som trycker på... DA-bromsarna är riktigt fina.

På den här hade red black varit drömmigt
BRRB10.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Det är bra att du hojtar till! Jag är ju van med skivbroms så förmodligen skulle jag skrivit av dålig bromsverkan som "så de e me fälgbroms". Ska vara vaksam, det är ju ändå 100kg som trycker på... DA-bromsarna är riktigt fina.

På den här hade red black varit drömmigt
Jag bytte bara frambromsen och hos CNC säljs Shimano 105 BR-5800 frambroms för endast 17€

https://www.cnc-bike.de/shimano-5800-vorderradbremse-schwarz-p-18212.html
Med aceton/kemiskt ren bensin borde det gå att få bort 105-texten, om du vill slippa den
tyvärr brukar frakten från CNC kosta onödigt mkt, 20€ tror jag det var senast jag beställde

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer