Det här kanske skulle varit trådstarten istället för mitt i tråden!
Har efter en olycka i skogen med en fraktur på en ryggkota inte känt lusten av cykling på stig. Fokus har legat på att rehabilitera och löpa. Köpte mig en pendlar-cross som började rulla asfalt och skogsturerna med min Canyon byttes mot asfaltsrundor med cx:n, roligt är det. Har blivit någon enstaka runda i skogen sedan juni 2014, dock inte i den mängd som det var innan olyckan.
Saknar det där att komma ut i skogen och njuta. Löpning och asfalts/grusrundor i all ära, det är inte samma upplevelse som att rulla stigar.
Ska nu försöka skapa lite motivation och försöka hitta tillbaka till det som var roligt med stigcyklingen. En del i det hela är att byta ut ramen som jag har kört på innan och då jag inte vill lägga ut en förmögenhet på något som jag eventuellt inte kommer använda, väljer jag att kika på en HT. Samt att i min tanke och fantasi är HT en roligare cykel. Ibland kunde jag känna att det blev lite tråkigt med en FS där det lilla inte kändes...visst kan jag ta ut svängarna och åka större. Dock har jag hämmats efter olyckan och att då rulla runt på en FS på småstök känns sådär skoj. För att göra det roligt igen och för att få upp antalet turer på ett år, som i sin tur leder till ökad säkerhet, tror jag att HT är en bra väg att gå. Hur det blir med den saken får jag utvärdera i sommar. Tanken om en HT har jag haft sedan förra vintern och då kikade jag på en Dartmoor Hornet. Istället för en ny ram blev det en cx och roligt hade jag. Nu är det ett nytt år och ny konsumtion måste alltså genomföras.
Började året eller slutade förra året med att beställa en Onone 456 evo 2. Nöjd över mitt beslut kikade jag runt på prylar som behövdes, allt var till en början frid och fröjd...tills den dagen då ramen skickades. Då upptäcker jag att ramen inte tar en taperad gaffel. Sjukt nöjd över mitt egna misstag kontaktade jag Onone/Planetx som genast återkallade ramen och pengar fördes tillbaka till mitt konto. Ett stort plus till Onone/Planetx som snabbt och smidigt besvarade mina mail, samt att jag fick tillbaka mina pengar utan strul, trots att det var jag som gjort en dålig efterforskning och totalt ignorerat delen i texten om att ramen inte fungerade ihop med en taperad gaffel. Ytterligare ett plus i frågan är att jag gick plus på affären...växlingskursen gjorde att återbetalningen blev större än köpet :)
Sedan blev det att grotta ned sig i olika ramalternativ. Det hela landade i att jag återigen fastnade för en Dartmoor. Valet stod nu mellan en Hornet och en Primal. Det är inte allt för mycket som skiljer mellan de två så det var mer utseendet som lockade mig mer till en Hornet. Sagt och gjort, beställning blev det.
När jag sedan slaktar Canyonen så upptäcker jag en spricka i kedjestaget. Tack Canyon, ni löste det väldigt smidigt och jag fick baktriangeln utbytt. Ramen kunde nu säljas, förhoppningsvis till en ny nöjd ägare. Visst kunde jag behålla den men kände att det är bättre att någon använder den istället för att den ligger och väntar på omständigheter som gör det tvunget för mig att åter igen att ta den i bruk. En ram är till för att användas!
Nu återstår bara väntan på de sista små delarna. Det jag gjort fram till i dag är nästan det som krävs för att kunna cykla på den nya. Dock saknas några små men ack så viktiga delar. Nu inväntar jag sadelstolpe och klämma som är på väg, samt att jag ska montera på vajer och kabel till bakväxel. Sedan tänker jag även sätta på en singelklinga 32 t, samt att det blir byte av styrstam till en något kortare. Sedan ska den nog vara färdig för en provtur!
Tänker testa på att köra med stekpade-kedjestyrare! En dropper blir det till sommaren om det känns roligt med cyklingen igen. Nu får vi se hur roligt det är och om jag har investerat för lite pengar för att höja motivationen :) Fler bilder kommer när de sista delarna kommit.