[Byggtråd] Kanske mer av motivation än cykel...

patten

Aktiv medlem
...och tar sikte mot nya roligheter!

Flyttar komponenter från gammalt till nytt!

DSC_0008.JPG

Springcykel!
DSC_0015.JPG

Senast ändrad:
Tackar! Ser fram emot att få hem alla smådelar så att jag kan plocka ihop allt och få testa hur den känns. Får se om jag blir så nöjd som jag tänkt från början :)

mikipedia_ sa:
patten sa:
mikipedia_ sa:
Snygg
Vad kör du för hjulsize? Vilken slaglängd tänker du ha?

Tackar! Jag kör på mina 26:or med 150 i slag. Lagom lekfullt!

Okidoki, jag kör 160 på min. Provade med 120 först inge kul känsla alls, kör oxå på 26

Känns som om ramen blir mer rättvis med mer slag. Var in och kikade på ditt bygge, snyggt. Hur är omdömet så här ca: ett år efter inköp?

@happyfr
Den blev lite nervös utför jämte 160 och satt alldeles för långt fram över vevpartiet.

@patten
Jo den är skoj, frun använder den mest dock.
Lite samma lika som ragleyn i känsla fast med mer slag och lite stummare (tyvärr)

Edit. En anledning till att jag anväder den så lite som jag gör är gaffeln, det är en domain coil. Den är anpassad för henne viktmässigt så sag blir lite mycke tyvärr, jobbigt å byta emellan med annan coil i rätt vikt. Skulle jag ta gaffeln från enduron så kan jag inte ha mit 26"hjul då det har 20mm axel.
Så lösningen är en ny gaffel? Försöker bara motivera för plånboken och frun att det är vettigt. Ett stycke Dvo lr Mrp lr Fox till enduron och "gammla" piken till Horneten.

Senast ändrad:
@patten
Jo den är skoj, frun använder den mest dock.
Lite samma lika som ragleyn i känsla fast med mer slag och lite stummare (tyvärr)

Edit. En anledning till att jag anväder den så lite som jag gör är gaffeln, det är en domain coil. Den är anpassad för henne viktmässigt så sag blir lite mycke tyvärr, jobbigt å byta emellan med annan coil i rätt vikt. Skulle jag ta gaffeln från enduron så kan jag inte ha mit 26"hjul då det har 20mm axel.
Så lösningen är en ny gaffel? Försöker bara motivera för plånboken och frun att det är vettigt. Ett stycke Dvo lr Mrp lr Fox till enduron och "gammla" piken till Horneten.[/quote]

Har aldrig kört på stål-HT så jag har inget att jämföra med på den fronten...kanske är tur det :) Mer styv än min FS lär det bli men det är lite det jag är ute efter också så det ser jag inte som något problem.

Du har en god anledning till att köpa ny gaffel så jag tycker helt klart att du ska göra det :)

Det här kanske skulle varit trådstarten istället för mitt i tråden!

Har efter en olycka i skogen med en fraktur på en ryggkota inte känt lusten av cykling på stig. Fokus har legat på att rehabilitera och löpa. Köpte mig en pendlar-cross som började rulla asfalt och skogsturerna med min Canyon byttes mot asfaltsrundor med cx:n, roligt är det. Har blivit någon enstaka runda i skogen sedan juni 2014, dock inte i den mängd som det var innan olyckan.

Saknar det där att komma ut i skogen och njuta. Löpning och asfalts/grusrundor i all ära, det är inte samma upplevelse som att rulla stigar.

Ska nu försöka skapa lite motivation och försöka hitta tillbaka till det som var roligt med stigcyklingen. En del i det hela är att byta ut ramen som jag har kört på innan och då jag inte vill lägga ut en förmögenhet på något som jag eventuellt inte kommer använda, väljer jag att kika på en HT. Samt att i min tanke och fantasi är HT en roligare cykel. Ibland kunde jag känna att det blev lite tråkigt med en FS där det lilla inte kändes...visst kan jag ta ut svängarna och åka större. Dock har jag hämmats efter olyckan och att då rulla runt på en FS på småstök känns sådär skoj. För att göra det roligt igen och för att få upp antalet turer på ett år, som i sin tur leder till ökad säkerhet, tror jag att HT är en bra väg att gå. Hur det blir med den saken får jag utvärdera i sommar. Tanken om en HT har jag haft sedan förra vintern och då kikade jag på en Dartmoor Hornet. Istället för en ny ram blev det en cx och roligt hade jag. Nu är det ett nytt år och ny konsumtion måste alltså genomföras.

Började året eller slutade förra året med att beställa en Onone 456 evo 2. Nöjd över mitt beslut kikade jag runt på prylar som behövdes, allt var till en början frid och fröjd...tills den dagen då ramen skickades. Då upptäcker jag att ramen inte tar en taperad gaffel. Sjukt nöjd över mitt egna misstag kontaktade jag Onone/Planetx som genast återkallade ramen och pengar fördes tillbaka till mitt konto. Ett stort plus till Onone/Planetx som snabbt och smidigt besvarade mina mail, samt att jag fick tillbaka mina pengar utan strul, trots att det var jag som gjort en dålig efterforskning och totalt ignorerat delen i texten om att ramen inte fungerade ihop med en taperad gaffel. Ytterligare ett plus i frågan är att jag gick plus på affären...växlingskursen gjorde att återbetalningen blev större än köpet :)

Sedan blev det att grotta ned sig i olika ramalternativ. Det hela landade i att jag återigen fastnade för en Dartmoor. Valet stod nu mellan en Hornet och en Primal. Det är inte allt för mycket som skiljer mellan de två så det var mer utseendet som lockade mig mer till en Hornet. Sagt och gjort, beställning blev det.

När jag sedan slaktar Canyonen så upptäcker jag en spricka i kedjestaget. Tack Canyon, ni löste det väldigt smidigt och jag fick baktriangeln utbytt. Ramen kunde nu säljas, förhoppningsvis till en ny nöjd ägare. Visst kunde jag behålla den men kände att det är bättre att någon använder den istället för att den ligger och väntar på omständigheter som gör det tvunget för mig att åter igen att ta den i bruk. En ram är till för att användas!

Nu återstår bara väntan på de sista små delarna. Det jag gjort fram till i dag är nästan det som krävs för att kunna cykla på den nya. Dock saknas några små men ack så viktiga delar. Nu inväntar jag sadelstolpe och klämma som är på väg, samt att jag ska montera på vajer och kabel till bakväxel. Sedan tänker jag även sätta på en singelklinga 32 t, samt att det blir byte av styrstam till en något kortare. Sedan ska den nog vara färdig för en provtur!

Nytt.jpg

Nytt1.jpg

Tänker testa på att köra med stekpade-kedjestyrare! En dropper blir det till sommaren om det känns roligt med cyklingen igen. Nu får vi se hur roligt det är och om jag har investerat för lite pengar för att höja motivationen :) Fler bilder kommer när de sista delarna kommit.

Tackar! Jag vet inte riktigt, gärna så snart som möjligt. Beror på hur snabbt det går med leveranserna. En av delarna är beställd från Kina och kan således ta tid...men jag hoppas det kommer inom kort.

En fundering! Bakhjulet kommer snart ge med sig, var väl dags att uppdatera tidigare men det har ändå tagit mig framåt. Antar att det kommer braka nu med högre belastning. Hur ska jag tänka kring hjulköpsfrågan? Är det väldigt stabilt som gäller på ht, mer än fs?

Det beror nog på lite. En FS tillåter mer vårdslöshet samtidigt som den sväljer en del av belastningen.

Kör tills det rasar. Sen har jag ett likadant till som redan är skevt som du kan få köra slut på ;)

Nu har jag allt hemma och så när som monterat, kedjan hänger på tork och kedjestyraren ligger på sadeln. På onsdag hoppas jag på en provtur och eventuellt några bättre bilder, beror lite på väder och vind.

Sunkiga mobilbilder...
Hornet.jpg

Hornet2.jpg

Det är faktiskt en 32:a med 150 mm i slaglängd. Körde den på min Canyon och den funkade till den cykling jag ägnar mig åt :) men visst kan det bli uppgradering framöver. Vad kör du på din?

En Domain R coil från 11 lr 12. Tyvärr har jag ingen frjäder som passar mig hundra utan denär efter frun så hon ska kunna haka på. Ska fixa en ny vad det lider.

Just det ja! Det har du nämnt förut, guldfiskminne här. Finns ingen "Visa din Dartmoor" - tråd vad jag har sett? Borde ju skapas tycker jag :) finns några Dartmoors där ut. Har fått ihop hela cykeln nu och inväntar onsdag innan det är test och foto...får se om det skapas någon tråd innan dess ;)

Riktigt trevlig hoj!

Jag letar själv HT ram för ett roligt långslagit bygge. Var köper man lättast en Dartmoor?

Willie sa:
Riktigt trevlig hoj!

Jag letar själv HT ram för ett roligt långslagit bygge. Var köper man lättast en Dartmoor?

Min kom ifrån bikester, men tror att alltricks ock bike24 oxå säljer. Den nya fs dartmooren med 140? dämpning verkar najs annars:-)

Hur trevlig den är kan jag svara på efter första turen men efter att ha provsuttit den så känns det lovande :)

Jag köpte min hos http://26bikes.com/, de var de enda som hade en röd som jag ville ha. Annars finns bike24 också och många fler med dem. Dock är jag nöjd med 26bikes, bra service och bra frakt, inga konstigheter.

mikipedia_ sa:
Willie sa:
Riktigt trevlig hoj!

Min kom ifrån bikester, men tror att alltricks ock bike24 oxå säljer. Den nya fs dartmooren med 140? dämpning verkar najs annars:-)

Vad är det för ny dartmoor? Kikat lite på deras sida men de fs jag sett har mer slaglängd.

patten sa:
mikipedia_ sa:
Willie sa:
Riktigt trevlig hoj!

Vad är det för ny dartmoor? Kikat lite på deras sida men de fs jag sett har mer slaglängd.

Wish Enduro var det, men den hade 170.
http://m.pinkbike.com/photo/13227004/

Tack, ska kika på dessa. Ramen verkar passa vad jag letar efter! Får hålla utkik efter utvärdering sen! ;)

@mikipedia_ En FS har jag redan så detta ska bli en kompletterande lekhoj. Nog med trådkapning, ser fram emot slutbilder och utvärdering!

Nu har jag fått ihop allt! En ledig dag med några solstrålar fick bli den dag då cykeln testades för första gången. Dock var det lite slirigt av all snöslask som ligger i skogen...en kortare tur mest för att känna på hur det känns.
Spontana känslan är helt klart positiv, dock inga större prövningar men det lär komma framöver. Några ojämnheter hann jag testa på innan jag var färdig med provrullningen. Trots att det är en HT och aluminium så känns det inte för styvt. Visst är det styvare än en FS men så länge benen hinner med och orkar så är det en rolig upplevelse. Den känns mer levande och direkt, lite det jag saknat på min Canyon, går förmodligen att köpa sig till med en annan FS.

Storleken känns rätt, kanske att jag valt en något för kort stam, ska testa att skjuta tillbaka sadeln en cm för att få en något längre reach. Marginellt kan tyckas men när jag flyttade bak rumpan väldigt lite så blev känslan bättre.

Vikten enligt badrumsvågen ligger på strax under 13 kg, med tunga apor på hjulen. Med hisspinnen som är på väg så kommer vikten förmodligen hamna på närmare 13,5 kg.

Ser fram emot mer cykling!

DSC_01842.JPG

DSC_01872.JPG

DSC_02122.JPG

Snyggt bygge! Jag var också sugen på en hornet men valde en NS Surge istället (hittade en begagnad ram vilket blev billigare). Men det vore kul att läsa mer om hur den är (och hur det går med ryggen)!

Fler uppdateringar lär komma :)
Ryggen är återställd och den kommer inte påverkas av bytet av cykel...eller visst kan ryggen ta mer stryk av en HT men då beror det inte på frakturen :)

Första turen med en färdig cykel! Sedan senaste bilden har det åkt på en basch och en hisspinne...är helt klart nöjd med min Hornet, kan bli en rolig sommar :)

DSC_10882.JPG

Tillbaka
Topp