[Byggtråd] Lätt Cannondale Scalpel

Framför allt blev den tyngre i o med hybridgafflarna. Men klart värt mervikten

Angående flatmount så vill man ju i så fall kunna köra 140 skiva. Annars försvinner ju helt klart mycket av meningen med flatmount , är det flatmount o ändå 160 skiva så ser jag inte fördelen

Senast ändrad:
Märkligt att leftyn vägger så pass mycket , har 10 år gammal lefty ute i förrådet och vikten på den har jag för mig är 1155 gram. Till 26 tums hjul i och för sig men ändock...

singletrack sa:
Märkligt att leftyn vägger så pass mycket , har 10 år gammal lefty ute i förrådet och vikten på den har jag för mig är 1155 gram. Till 26 tums hjul i och för sig men ändock...
Blev så när de började blanda in bussningar utöver nållager. Men ja det ä inget litet påslag

140 mm skiva bak både räcker o blir över för svenska förhållanden. För mera alpina backar passar 160mm bättre, men knappast för att mera bromskraft behövs utan för att öka värmekapaciteten.

jde19 sa:
Vill bara flika in här att (som dom säger)
"kalibrerad våg or it didn't happen"
Haha, ja juste det var det också. Jag kör med en 50 krs köksvåg från ICA med ett par år gamla batterier, duger det? ;)

Igår kom en hel hög med grejer, kul! Darimo sadelstolpen och Saevid sadeln var riktigt snygga och overkligt lätta. Känns ganska märkligt att hålla i en 400mm sadelstolpe som väger under 100g. Mindre kul är att jag hade otur med schwalbe lotteritet och thunder burt däcken var rejält överviktiga jämfört med uppgiven vikt. Blir att skicka tillbaka till r2 och be om att de väger ett däck och skickar vågbilder. Har uppdaterat specen lite också, bland annat har jag nog bestämt mig för att köra ett 2.25" rocket ron som framdäck, blir ju lite tyngre men känns ändå värt med tanke på att jag inte kommer byta däck och detta är en lite mer allround kombo.

Senast ändrad:
kntzn sa:
Mindre kul är att jag hade otur med schwalbe lotteritet och thunder burt däcken var rejält överviktiga jämfört med uppgiven vikt. Blir att skicka tillbaka till r2 och be om att de väger ett däck och skickar vågbilder.

Har dom den servicen?

Senast ändrad:
Lite svårtolkat hos r2.

Screenshot_20180116-085512.png

landen sa:
kntzn sa:
Mindre kul är att jag hade otur med schwalbe lotteritet och thunder burt däcken var rejält överviktiga jämfört med uppgiven vikt. Blir att skicka tillbaka till r2 och be om att de väger ett däck och skickar vågbilder.

Har dom den servicen?

De har iaf gratis retur om man inte använt produkten. Om de går med på att väga däcken innan de skickar vet jag inte. Det måste väl finnas någon cykelbutik som kan göra det?

Fick precis svar från r2-bike att de tänker inte kontakta trickstuff för att skräddarsy min order av bromsarna. Dock var det inga problem att cancellera ordern så jag gjorde det och ska nu beställa direkt från trickstuff istället. Det tråkiga är att nu får jag vänta 3 månader på att mina bromsar kommer. Jag har dock inte lyckats sälja mina Level TLM bromsar än så jag får helt enkelt behålla dessa tills mina kommer.

Senast ändrad:
Snyggt! Blir intressant att följa!

Fick hem styret igår, tack för det!

Har du eller kanske någon annan tips på lättare topcap? Jag har kollat lite på absoluteblacks variant med skruv och topcap i ett, håller den tror ni?

kntzn sa:
landen sa:
kntzn sa:

Har dom den servicen?

De har iaf gratis retur om man inte använt produkten. Om de går med på att väga däcken innan de skickar vet jag inte. Det måste väl finnas någon cykelbutik som kan göra det?

Fick precis svar från r2-bike att de tänker inte kontakta trickstuff för att skräddarsy min order av bromsarna. Dock var det inga problem att cancellera ordern så jag gjorde det och ska nu beställa direkt från trickstuff istället. Det tråkiga är att nu får jag vänta 3 månader på att mina bromsar kommer. Jag har dock inte lyckats sälja mina Level TLM bromsar än så jag får helt enkelt behålla dessa tills mina kommer.

Kollat vad det innebär skivmässigt? Med tanke på att den flatmount cannondale kör ändå verkar innebära 160 skiva

ang. alunipplar.

Har en singular swift från 2007 som gått som året-runt hoj med tre olika ägare. Senaste sex åren uppe i luleå.
-inga problem med nipplarna hittils.

VKruger sa:

Har du eller kanske någon annan tips på lättare topcap? Jag har kollat lite på absoluteblacks variant med skruv och topcap i ett, håller den tror ni?

Skönt att du blev nöjd med styret! Jag kör med orginal topcapen, har dålig koll på just den biten men kan inte tänka mig att ett etablerat företag som absoluteblack säljer saker som inte håller.

LucasNilsson sa:
ang. alunipplar.

Har en singular swift från 2007 som gått som året-runt hoj med tre olika ägare. Senaste sex åren uppe i luleå.
-inga problem med nipplarna hittils.

Efter att ha läst på ännu mer om specifikt Sapims Alu nipplar så blir jag mer och mer övertygad om att det inte ska vara några problem. De som är kritiska kommer oftast med de klassiska argumentet att det är korkat att spara vikt om det innebär minsta kompromiss, skulle man alltid lyssna på dessa människor skulle det förmodligen bli en >11kg cykel. Ni som bygger hjul med Alu nipplar som håller, använder ni någon speciell coating som typ linolja?

VKruger sa:

One Up har vad som liknar en kassettlåsring. Borde vara en av de lättare lösningarna. Kräver att du gängar insidan av styrröret dock. http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/oneup-edc-tool-49732/

Jensen sa:
kntzn sa:
Jensen sa:
kntzn sa:
Jensen sa:
Kollat vad det innebär skivmässigt? Med tanke på att den flatmount cannondale kör ändå verkar innebära 160 skiva
Det sitter en adapter från vad som ser ut som 140mm till 160mm.

På nuvarande flatmount?
Ja, jag kan skicka en bild när jag kommer hem om du vill.

Gärna. Skulle ju vara intressant att se.
Såhär ser det ut

Bilagor

• 20180118_181551.jpg
    20180118_181551.jpg
    106.2 KB · Besök: 147
Men Vafan. Varför ska de hålla på med flatmount ok om de ändå tänker sätta dit en adapter för större skiva. Då kunde de ju kört pm ok och adapter som de gör på typ alla andra versionen av hojen.

Crossmax sa:
VKruger sa:

One Up har vad som liknar en kassettlåsring. Borde vara en av de lättare lösningarna. Kräver att du gängar insidan av styrröret dock. http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/oneup-edc-tool-49732/

Intend har en tjusig lösning på expander till topcappen iaf. Kolla den!
https://www.intend-bc.com/products/headset-wedge/smarty/

/T

tmalm sa:
Crossmax sa:
VKruger sa:

Intend har en tjusig lösning på expander till topcappen iaf. Kolla den!
https://www.intend-bc.com/products/headset-wedge/smarty/

/T

Ser ju ut som samma som trickstuff säljer.

Skippa TopCap på Lefty, det har jag alltid gjort.
Lätt att spola rent den skit som kommer in i röret underifrån.

Min lefty har ett plastlock som man trycker på plats och tar av genom att bända med en skruvmejsel under, väger ett par gram gissningsvis, och gör att man slipper risken för runda hål i händer eller bröst om man får tvärstopp....

Der Kaiser sa:
Min lefty har ett plastlock som man trycker på plats och tar av genom att bända med en skruvmejsel under, väger ett par gram gissningsvis, och gör att man slipper risken för runda hål i händer eller bröst om man får tvärstopp....

förutsatt att man har spaders ovanför, har man det inte, utan stammen kant i kant med röret, så lär du ju få stammen genom kroppen samtidigt i så fall, sen så i fallet med TS, så kommer han ju inte ha nå löst rör alls (om jag förstått det rätt), så tror inte det kommer finnas nått att plocka bort.

ExperimentalPrototype-3-300x201.jpg

Senast ändrad:
20180129_163336.jpg
Då har ett stort paket med saker anlänt! Thunder Burt däcket vägde endast 2gram över angiven vikt vilket får anses grymt bra med tanke på hur överviktiga Schwalbedäck brukar vara. Fälgarna var riktigt lätta och kändes väldigt styva, jag provade att hänga på dom med all min vikt och kan inte påstå att jag kunde känna at de flexade. Nu återstår dock problemet att hitta någon som är lämpad för att bygga hjulen, helst vill jag ju slippa skicka hjulen så någon duktig hjulbyggare i Umeå vore att föredra. Funderade ett tag på att bygga ihop dem själv och lämna in dem för finjustrering så de iaf blir ordentligt riktade, jag har dock aldrig byggt ett hjulpar förut och jag vill ju naturligvis ha perfekta hjul. Min tanke är att det borde vara ganska lätt att bygga ihop hjulen då ekrarna är lika långa på båda sidor både fram och bak, vilket ju gör att man bara måste se till att det är en lagom och jämn ekerspänning i hela hjulet. Någon som har tips på en pålitlig och relativt billig ekerspänningsmätare? Kanske någon som har en att låna ut i Umeåtrakten?

Har lite huvudvärk när det kommer till vevpartiet också. Vevaxeln som skall bytas ut mot en längre 137mm vevaxel ala Cannondale Ai levererades utan distanser och utan den speciella vevarmsbulten som behövs för att skruva loss vevarmen. Nu måste jag först ta reda på vilka distanser som behövs, hitta en leverantör som säljer distanser i rätt längd och diameter utan att det blir för tungt. Sen är jag dessutom lite osäker på hur kedjelinjen blir när allt är monterat, men det visar sig.

Senast ändrad:
Crossmax sa:
VKruger sa:

Smutt multitool lösning det där EDC.
Jag måste hem och mäta mitt custom Leftystyrrör om den där skulle passa. :-)

slimm sa:
Crossmax sa:
VKruger sa:

Smutt multitool lösning det där EDC.
Jag måste hem och mäta mitt custom Leftystyrrör om den där skulle passa. :-)

Coolt byggprojekt du har där!

Du kan få låna mitt riktställ med klockor och ekertensiometer om du är rädd om grejorna. Skulle kunna hjälpa dej att bygga ihop hjulen men vill inte lova något som jag kanske inte hinner med.

Jensen sa:
Der Kaiser sa:

förutsatt att man har spaders ovanför, har man det inte, utan stammen kant i kant med röret, så lär du ju få stammen genom kroppen samtidigt i så fall, sen så i fallet med TS, så kommer han ju inte ha nå löst rör alls (om jag förstått det rätt), så tror inte det kommer finnas nått att plocka bort.

fin kombo det där, så länge den höll ihop ;)

kntzn sa:
Har lite huvudvärk när det kommer till vevpartiet också. Vevaxeln som skall bytas ut mot en längre 137mm vevaxel ala Cannondale Ai levererades utan distanser och utan den speciella vevarmsbulten som behövs för att skruva loss vevarmen. Nu måste jag först ta reda på vilka distanser som behövs, hitta en leverantör som säljer distanser i rätt längd och diameter utan att det blir för tungt. Sen är jag dessutom lite osäker på hur kedjelinjen blir när allt är monterat, men det visar sig.

kör du raceface vevarna med axel från hollowgram sisl eller har du hittat rätt längd på axel från raceface? och kan inte använda avdragsren som kommer med vevarna?

Jensen sa:
kntzn sa:

kör du raceface vevarna med axel från hollowgram sisl eller har du hittat rätt längd på axel från raceface? och kan inte använda avdragsren som kommer med vevarna?

Köpte denna produkt: https://www.ubyk.co.uk/cannondale-kit-cinch-spindle-kp308/72539. Det är ingen officiell raceface produkt men enligt den ubyk ska det passa, får skicka ett mail till dem och fråga hur de tänkt. Bulten som kommer med vevarna saknar self-extracting mekanismen för att dra loss vevarna från axeln, detta för att spara vikt.

kntzn sa:
Jensen sa:
kntzn sa:

Köpte denna produkt: https://www.ubyk.co.uk/cannondale-kit-cinch-spindle-kp308/72539. Det är ingen officiell raceface produkt men enligt den ubyk ska det passa, får skicka ett mail till dem och fråga hur de tänkt. Bulten som kommer med vevarna saknar self-extracting mekanismen för att dra loss vevarna från axeln, detta för att spara vikt.

Ja det där ser ut som den för cannondale hollowgram, det är ju dock samma samma splines. Så den biten bör funka. Även cannondales vevar kör ju utan extraktorbult så att säga. Där får man ju köra en speciell avdragare, som säkerligen funkar även i detta fall. Men inget som ingår med axeln eller som man kör med hela tiden på hojen. Går att fulmecka av cannondales vevar :-)

Senast ändrad:
Jensen sa:
kntzn sa:
Jensen sa:
kntzn sa:

Ja det där ser ut som den för cannondale hollowgram, det är ju dock samma samma splines. Så den biten bör funka. Även cannondales vevar kör ju utan extraktorbult så att säga. Där får man ju köra en speciell avdragare, som säkerligen funkar även i detta fall. Går att fulmecka av cannondales vevar :-)

Hmm okej, menar du att man kan få loss vevarmarna på annat sätt än som visas i denna filmen?
Vevpartiet kom ju levererat med standard raceface vevaxel som jag måste skruva loss. Som du säger är det samma splines så det passar ju, frågan är ju bara om kedjelinjen blir rätt eller några millimeter fel.

kntzn sa:
Jensen sa:
kntzn sa:
Jensen sa:
kntzn sa:

Ja det där ser ut som den för cannondale hollowgram, det är ju dock samma samma splines. Så den biten bör funka. Även cannondales vevar kör ju utan extraktorbult så att säga. Där får man ju köra en speciell avdragare, som säkerligen funkar även i detta fall. Går att fulmecka av cannondales vevar :-)

Hmm okej, menar du att man kan få loss vevarmarna på annat sätt än som visas i denna filmen?
Vevpartiet kom ju levererat med standard raceface vevaxel som jag måste skruva loss. Som du säger är det samma splines så det passar ju, frågan är ju bara om kedjelinjen blir rätt eller några millimeter fel.

Nu har jag ju aldrig meckat med de vevarna. Men på cannondale använder man en liknande sätt att få loss vevarna (dock på båda sidor, där har ingen av sidorna avdragare inbyggt så som på Raceface har på drivsidan). Där har cannondale en egen avdragare (skulle inte bli förvånad om den funkar på clinch med, garanterar dock inget), som funkar i stort sett lika som den som visas i videon. Men det är inget du får med axeln utan något man får köpa löst. På lina cannondale vevar lägger jag i en bult med tunt huvud som är större än hålet i axeln men precis mindre än hålet i veven. Sen skruvar jag i en vanlig avdragare. Den går inte i botten så man får vara försiktig (tar ju inget ansvar), börja skruva in avdragsdelen som trycker på bulten man lagt i, när den lossat några mm släpper jag på trycket o skruvar nu i svsragaren i botten. Och sen fortsätter jag dra av. Man kan ju teoretiskt även sätta på andra veven med bullt o allt och sätta i en trästav eller liknande som precis ryms i axeln (inte så den fastnar dock) och som trycker på bulten på andra sidan, bara man får mothåll. Dessa metoder är ju Macgyver lösningar så bäst är ju att ha riktiga saker. Bara inte kommit mig för att beställa ett när det funkat så bra hittils :-)

Angående kedjelinje så äre ju svårt att säga. De kommer ju där de kommer. Ligger de bara rätt i förhållande till ramen så är det ju så rätt det kan bli. Man skulle kunnat säga att q-faktorn blev annat ön vad Raceface tänkt, men i o med att det är en konstruktion med lös axel, precis som hos cannondale så har de ju inte en bestämd q-faktor osv då det ju varierar med olika axlar.

Jensen sa:
Nu har jag ju aldrig meckat med de vevarna. Men på cannondale använder man en liknande sätt att få loss vevarna (dock på båda sidor, där har ingen av sidorna avdragare inbyggt så som på Raceface har på drivsidan). Där har cannondale en egen avdragare (skulle inte bli förvånad om den funkar på clinch med, garanterar dock inget), som funkar i stort sett lika som den som visas i videon. Men det är inget du får med axeln utan något man får köpa löst. På lina cannondale vevar lägger jag i en bult med tunt huvud som är större än hålet i axeln men precis mindre än hålet i veven. Sen skruvar jag i en vanlig avdragare. Den går inte i botten så man får vara försiktig (tar ju inget ansvar), börja skruva in avdragsdelen som trycker på bulten man lagt i, när den lossat några mm släpper jag på trycket o skruvar nu i svsragaren i botten. Och sen fortsätter jag dra av. Man kan ju teoretiskt även sätta på andra veven med bullt o allt och sätta i en trästav eller liknande som precis ryms i axeln (inte så den fastnar dock) och som trycker på bulten på andra sidan, bara man får mothåll. Dessa metoder är ju Macgyver lösningar så bäst är ju att ha riktiga saker. Bara inte kommit mig för att beställa ett när det funkat så bra hittils :-)

Angående kedjelinje så äre ju svårt att säga. De kommer ju där de kommer. Ligger de bara rätt i förhållande till ramen så är det ju så rätt det kan bli. Man skulle kunnat säga att q-faktorn blev annat ön vad Raceface tänkt, men i o med att det är en konstruktion med lös axel, precis som hos cannondale så har de ju inte en bestämd q-faktor osv då det ju varierar med olika axlar.

Känner mig inte riktigt så pass självsäker att jag vågar mig på att prova den metoden, så jag tar och beställer riktiga verktyg för jobbet :)

Jag sökte lite mer och det verkar som att raceface faktiskt har en lösning som skulle passa. RF149 är en raceface vevaxel som är gjord för PF30 83mm vevlager och har en kedjelinje på 58.5mm (Ai kräver 55mm), med ett specialbeställt drev från Garbaruk kan man nog få till rätt kedjelinje. Nu har jag ju redan lagt en massa pengar på KP308 lösningen så jag får försöka lösa detta ändå.

Senast ändrad:
kntzn sa:
Jensen sa:

Känner mig inte riktigt så pass självsäker att jag vågar mig på att prova den metoden, så jag tar och beställer riktiga verktyg för jobbet :)

Angående kedjelinje så sökte jag lite mer och det verkar som att raceface faktiskt har en lösning som skulle passa. RF149 är en raceface vevaxel som är gjord för PF30 83mm vevlager och har en kedjelinje på 58.5mm (Ai kräver 55mm), med ett specialbeställt drev från Garbaruk kan man nog få till rätt kedjelinje. Nu har jag ju redan lagt en massa pengar på KP308 lösningen så jag får försöka lösa detta ändå.

Det ända ”problem” du har ä ju rätt antal spacers men vevarna har ingen justeringsring eller liknande som skruvas ut mot lagret?

I måndags landade lite mer roliga grejer så nu har jag börjat ekra upp hjulen, aldrig gjort förut så detta blir spännande. Jag fick dessutom hem garbaruk drevet och distanserna till vevpartiet. Det visade sig dock att vevarmarna har typ 0.5mm tillgodo om kedjestagen på varje sida, nog för att vevaxeln och armarna är styva men inte riktigt så styva att detta funkar. Så nu har jag beställt en längre vevaxel från raceface som bör passa.

Har även fått besked från trickstuff att de har mycket att göra nu och preliminärt leveransdatum är i slutet av april. Tur att jag inte hann sälja mina Level TLM bromsar för det får bli att använda dessa tills mina piccola kommer.

Styrkombon är försenad eftersom styret som Schmolke levererade vägde minst 20 gram för mycket. Nu har dock ett nytt styre anlänt så Kid1000 ska ha satt igång med jobbet, väntar med spänning på en uppdatering därifrån :)

Tillbaka
Topp