Nu har jag ju aldrig meckat med de vevarna. Men på cannondale använder man en liknande sätt att få loss vevarna (dock på båda sidor, där har ingen av sidorna avdragare inbyggt så som på Raceface har på drivsidan). Där har cannondale en egen avdragare (skulle inte bli förvånad om den funkar på clinch med, garanterar dock inget), som funkar i stort sett lika som den som visas i videon. Men det är inget du får med axeln utan något man får köpa löst. På lina cannondale vevar lägger jag i en bult med tunt huvud som är större än hålet i axeln men precis mindre än hålet i veven. Sen skruvar jag i en vanlig avdragare. Den går inte i botten så man får vara försiktig (tar ju inget ansvar), börja skruva in avdragsdelen som trycker på bulten man lagt i, när den lossat några mm släpper jag på trycket o skruvar nu i svsragaren i botten. Och sen fortsätter jag dra av. Man kan ju teoretiskt även sätta på andra veven med bullt o allt och sätta i en trästav eller liknande som precis ryms i axeln (inte så den fastnar dock) och som trycker på bulten på andra sidan, bara man får mothåll. Dessa metoder är ju Macgyver lösningar så bäst är ju att ha riktiga saker. Bara inte kommit mig för att beställa ett när det funkat så bra hittils :-)
Angående kedjelinje så äre ju svårt att säga. De kommer ju där de kommer. Ligger de bara rätt i förhållande till ramen så är det ju så rätt det kan bli. Man skulle kunnat säga att q-faktorn blev annat ön vad Raceface tänkt, men i o med att det är en konstruktion med lös axel, precis som hos cannondale så har de ju inte en bestämd q-faktor osv då det ju varierar med olika axlar.