Mycketvillhamer
Aktiv medlem
[Byggtråd] Målad kinesisk gris i långbänk- FM936
Jahopp, läge att starta en ny byggtråd då. Det här blir en karamell som kommer vara länge då jag precis har beställt ramen och leveranstiden är 3-6 veckor. Dessutom verkar inte bakdämparen jag har tänkt mig finnas att köpa än. Nåväl.
Det som ska byggas är i alla fall en kapabel XC-hoj, eller downcountry-hoj, om man vill ha lika modernt lingo som geometrin på hojen är modern. Fastnade rätt omgående för den här ramen när jag såg att den är rätt lik min Nukeproof Mega i geometrin. Megan är egentligen den första hojen jag haft som har känts lagom stor och sånt ger ju mersmak.
Föremålet för mitt tycke är alltså, som redan nämnts i rubriken, en FM936 i storlek XL från Carbonda i Kina:
Som synes är det både längre, lägre och flackare än de flesta (alla?) andra XC-hojar, vilket jag tror blir skoj. Ramen väger strax över 2 kg. Den går också att köpa i en superlight-version som väger 150g mindre, men det är $150 som jag hellre använder till annat. Målet är att totalvikten med pedaler ska landa på under 12kg. Något som kanske är lite onödigt att lägga vikt och pengar på är att jag faktiskt beställde ramen målad. Kostade $80 extra och det kommer bli ungefär samma färg som på den här Scouten, alltså lite åt det blågråa hållet:
På Carbondas hemsida står det att det är pressfit BB som gäller, vilket nästan fick mig att avstå. MEN, i tråden för FM936 på Chinertown ( http://chinertown.com/index.php?topic=2079.0 ) var det någon som hade frågat om man inte kunde få den med BSA istället och då hade det visat sig att det fanns några ramar i den konfigurationen med. Så även jag frågade och fick veta att det fanns en ram kvar i XL med BSA 73 och den slog jag till på.
Jaha, vad ska vi mer klämma dit på den här ramen då? Jo, fram kommer det bli Rockshocks nya SID ultimate med 35mm-ben och 120mm slag, om det blir med eller utan remote har jag inte bestämt än. För att matcha gaffeln tänkte jag klämma dit en SIDluxe ultimate 165x42,5 vilket kommer ge ca 120mm slag bak med. Lite oklart vad det ska vara för tune än så länge. Å andra sidan är det osäkert när man ens kan köpa dämparen också. Min gamla kines kommer få donera sin 150mm brand-X dropper, SLX-bromsar, 11-delad drivlina med Absolute black-drev fram, sadel och kanske styret, som är ett 740mm Mt Zoom, blir eventuellt (troligen) ett 780mm Nukeproof kolfiberstyre som jag har liggande istället.
Övrigt som ska köpas in är ett par hjul med innerbredd 27-30mm som är lite lagom lätta, men som ändå klarar mina 93 kg över stökig terräng. Här tar jag tacksamt emot tips. 29", Boost fram och bak och budget på runt 4k.
Däck. Lutar åt ett par Maxxis rekon Race, möjligen vanliga Rekon fram. 2,35" och Skinwall, tubeless såklart. Andra förslag?
Behöver också ett par nya bromskivor, här vill jag med gärna ha tips, bra avvägning mellan stadiga, lagom pris och lagom vikt. 180mm både fram och bak.
Ja, som sagt, det här blir ju lite av en långdragen historia, så det finns gott om tid att fundera på komponenter.
Det som ska byggas är i alla fall en kapabel XC-hoj, eller downcountry-hoj, om man vill ha lika modernt lingo som geometrin på hojen är modern. Fastnade rätt omgående för den här ramen när jag såg att den är rätt lik min Nukeproof Mega i geometrin. Megan är egentligen den första hojen jag haft som har känts lagom stor och sånt ger ju mersmak.
Föremålet för mitt tycke är alltså, som redan nämnts i rubriken, en FM936 i storlek XL från Carbonda i Kina:
Som synes är det både längre, lägre och flackare än de flesta (alla?) andra XC-hojar, vilket jag tror blir skoj. Ramen väger strax över 2 kg. Den går också att köpa i en superlight-version som väger 150g mindre, men det är $150 som jag hellre använder till annat. Målet är att totalvikten med pedaler ska landa på under 12kg. Något som kanske är lite onödigt att lägga vikt och pengar på är att jag faktiskt beställde ramen målad. Kostade $80 extra och det kommer bli ungefär samma färg som på den här Scouten, alltså lite åt det blågråa hållet:
På Carbondas hemsida står det att det är pressfit BB som gäller, vilket nästan fick mig att avstå. MEN, i tråden för FM936 på Chinertown ( http://chinertown.com/index.php?topic=2079.0 ) var det någon som hade frågat om man inte kunde få den med BSA istället och då hade det visat sig att det fanns några ramar i den konfigurationen med. Så även jag frågade och fick veta att det fanns en ram kvar i XL med BSA 73 och den slog jag till på.
Jaha, vad ska vi mer klämma dit på den här ramen då? Jo, fram kommer det bli Rockshocks nya SID ultimate med 35mm-ben och 120mm slag, om det blir med eller utan remote har jag inte bestämt än. För att matcha gaffeln tänkte jag klämma dit en SIDluxe ultimate 165x42,5 vilket kommer ge ca 120mm slag bak med. Lite oklart vad det ska vara för tune än så länge. Å andra sidan är det osäkert när man ens kan köpa dämparen också. Min gamla kines kommer få donera sin 150mm brand-X dropper, SLX-bromsar, 11-delad drivlina med Absolute black-drev fram, sadel och kanske styret, som är ett 740mm Mt Zoom, blir eventuellt (troligen) ett 780mm Nukeproof kolfiberstyre som jag har liggande istället.
Övrigt som ska köpas in är ett par hjul med innerbredd 27-30mm som är lite lagom lätta, men som ändå klarar mina 93 kg över stökig terräng. Här tar jag tacksamt emot tips. 29", Boost fram och bak och budget på runt 4k.
Däck. Lutar åt ett par Maxxis rekon Race, möjligen vanliga Rekon fram. 2,35" och Skinwall, tubeless såklart. Andra förslag?
Behöver också ett par nya bromskivor, här vill jag med gärna ha tips, bra avvägning mellan stadiga, lagom pris och lagom vikt. 180mm både fram och bak.
Ja, som sagt, det här blir ju lite av en långdragen historia, så det finns gott om tid att fundera på komponenter.