[Byggtråd] Målad kinesisk gris i långbänk- FM936

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jahopp, läge att starta en ny byggtråd då. Det här blir en karamell som kommer vara länge då jag precis har beställt ramen och leveranstiden är 3-6 veckor. Dessutom verkar inte bakdämparen jag har tänkt mig finnas att köpa än. Nåväl.

Det som ska byggas är i alla fall en kapabel XC-hoj, eller downcountry-hoj, om man vill ha lika modernt lingo som geometrin på hojen är modern. Fastnade rätt omgående för den här ramen när jag såg att den är rätt lik min Nukeproof Mega i geometrin. Megan är egentligen den första hojen jag haft som har känts lagom stor och sånt ger ju mersmak.

Föremålet för mitt tycke är alltså, som redan nämnts i rubriken, en FM936 i storlek XL från Carbonda i Kina:
1588428185854.png

1588428297725.png

Som synes är det både längre, lägre och flackare än de flesta (alla?) andra XC-hojar, vilket jag tror blir skoj. Ramen väger strax över 2 kg. Den går också att köpa i en superlight-version som väger 150g mindre, men det är $150 som jag hellre använder till annat. Målet är att totalvikten med pedaler ska landa på under 12kg. Något som kanske är lite onödigt att lägga vikt och pengar på är att jag faktiskt beställde ramen målad. Kostade $80 extra och det kommer bli ungefär samma färg som på den här Scouten, alltså lite åt det blågråa hållet:
1588429049574.png

På Carbondas hemsida står det att det är pressfit BB som gäller, vilket nästan fick mig att avstå. MEN, i tråden för FM936 på Chinertown ( http://chinertown.com/index.php?topic=2079.0 ) var det någon som hade frågat om man inte kunde få den med BSA istället och då hade det visat sig att det fanns några ramar i den konfigurationen med. Så även jag frågade och fick veta att det fanns en ram kvar i XL med BSA 73 och den slog jag till på.

Jaha, vad ska vi mer klämma dit på den här ramen då? Jo, fram kommer det bli Rockshocks nya SID ultimate med 35mm-ben och 120mm slag, om det blir med eller utan remote har jag inte bestämt än. För att matcha gaffeln tänkte jag klämma dit en SIDluxe ultimate 165x42,5 vilket kommer ge ca 120mm slag bak med. Lite oklart vad det ska vara för tune än så länge. Å andra sidan är det osäkert när man ens kan köpa dämparen också. Min gamla kines kommer få donera sin 150mm brand-X dropper, SLX-bromsar, 11-delad drivlina med Absolute black-drev fram, sadel och kanske styret, som är ett 740mm Mt Zoom, blir eventuellt (troligen) ett 780mm Nukeproof kolfiberstyre som jag har liggande istället.

Övrigt som ska köpas in är ett par hjul med innerbredd 27-30mm som är lite lagom lätta, men som ändå klarar mina 93 kg över stökig terräng. Här tar jag tacksamt emot tips. 29", Boost fram och bak och budget på runt 4k.

Däck. Lutar åt ett par Maxxis rekon Race, möjligen vanliga Rekon fram. 2,35" och Skinwall, tubeless såklart. Andra förslag?

Behöver också ett par nya bromskivor, här vill jag med gärna ha tips, bra avvägning mellan stadiga, lagom pris och lagom vikt. 180mm både fram och bak.

Ja, som sagt, det här blir ju lite av en långdragen historia, så det finns gott om tid att fundera på komponenter.

Schoobang

Aktiv medlem
Jag betalade ca $820 för min olackad och med dyraste fraktalternativet (FedEx, tog en vecka). Slapp tull och moms. Detta efter att ramen studsat en gång hos kinesiska myndigheter(?) med det billigaste fraktalternativet.

Och vilken tur du hade som fick tag i en bsa73! Avundsjuk! Jag är redan less på min pressfit...

Vad gäller vikten så borde du inte ha några problem att komma under 12kg. Min xl väger ca 11,2 utan pedaler och med vanlig sadelstolpe. Ganska lik din spec. Hjulen är Hunt trail wide på ca 1850g.

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag betalade ca $820 för min olackad och med dyraste fraktalternativet (FedEx, tog en vecka). Slapp tull och moms. Detta efter att ramen studsat en gång hos kinesiska myndigheter(?) med det billigaste fraktalternativet.

Och vilken tur du hade som fick tag i en bsa73! Avundsjuk! Jag är redan less på min pressfit...

Vad gäller vikten så borde du inte ha några problem att komma under 12kg. Min xl väger ca 11,2 utan pedaler och med vanlig sadelstolpe. Ganska lik din spec. Hjulen är Hunt trail wide på ca 1850g.
Intressant, varit lite sugen på de hjulen med. Kanske lite i tyngsta laget. Carbonda sålde kolfiberhjul för 590 USD med 29mm id och DT350. Lite sugen blev man...
Färgen kostade 80 USD, sedan lägger paypal på 40 USD. Det dyra alternativet kostade 190 USD, ramen kostade 650 USD i standard. Gött att höra att vikten verkar rimligt. Pedalerna lägger på ca 300g och droppern 3-400g mot en vanlig.

jonte987

Aktiv medlem
Är det lotteri att slippa tull i moms? Spelar det roll var msn köper eller hur funkar det? Typ aliexpress eller ska man försöka kontakta tillverkaren direkt?

Freddie L

Aktiv medlem
Nuförtiden ska man inte lyckas slippa avgifterna, då ska man ha riktig tur. När jag beställde hjul sist valde jag ett fraktalternativ där moms + tull ingick, kändes då som att jag sparade några kronor på det.
OnT: Spännande ram, verkar som du säger vara åtminstone längre än andra moderna Xc-ramar.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Är det lotteri att slippa tull i moms? Spelar det roll var msn köper eller hur funkar det? Typ aliexpress eller ska man försöka kontakta tillverkaren direkt?
Snacka direkt med tillverkaren, i det här fallet Carbonda. Inte sett den här ramen någon annanstans. Enligt säljaren så var det lotteri om man valde det dyra alternativet men inte om man valde det billigare.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Nuförtiden ska man inte lyckas slippa avgifterna, då ska man ha riktig tur. När jag beställde hjul sist valde jag ett fraktalternativ där moms + tull ingick, kändes då som att jag sparade några kronor på det.
OnT: Spännande ram, verkar som du säger vara åtminstone längre än andra moderna Xc-ramar.
Det är så jag tolkar de olika fraktalternativen. Det långsamma och billiga är inkl tull och moms men tar 3-6 veckor. Det andra tar bara en vecka, men där får man betala om det fastnar.

Schoobang

Aktiv medlem
Intressant, varit lite sugen på de hjulen med. Kanske lite i tyngsta laget. Carbonda sålde kolfiberhjul för 590 USD med 29mm id och DT350. Lite sugen blev man...
Färgen kostade 80 USD, sedan lägger paypal på 40 USD. Det dyra alternativet kostade 190 USD, ramen kostade 650 USD i standard. Gött att höra att vikten verkar rimligt. Pedalerna lägger på ca 300g och droppern 3-400g mot en vanlig.
vad är det för vikt på Carbondas hjul? Ska jag ha ner min under 11kg så är det framförallt hjul och vevar som måste uppgraderas.

droppern i mitt fall lägger på 200g eftersom jag har en tung alupinne på 320g monterat nu och vajer och reglage är redan installerat/inräknat i 11,2.

jag hade beställt en oneup dropper v2 150mm från tillverkaren med leverans i torsdags. Tyvärr hade dom packat ner en 180mm istället. En sån har jag både köpt och sålt tidigare pga att den inte passade... om nån är sugen och inte orkar vänta på leverans finns det en att hämta i Täby till självkostnadspris.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
vad är det för vikt på Carbondas hjul? Ska jag ha ner min under 11kg så är det framförallt hjul och vevar som måste uppgraderas.

droppern i mitt fall lägger på 200g eftersom jag har en tung alupinne på 320g monterat nu och vajer och reglage är redan installerat/inräknat i 11,2.

jag hade beställt en oneup dropper v2 150mm från tillverkaren med leverans i torsdags. Tyvärr hade dom packat ner en 180mm istället. En sån har jag både köpt och sålt tidigare pga att den inte passade... om nån är sugen och inte orkar vänta på leverans finns det en att hämta i Täby till självkostnadspris.
Vet inte riktigt, men jag kan fråga. Profilen ser i alla fall ut såhär:
B01AB2A8-E622-4334-AD32-8F2AC30975B9.png

Ser onekligen lite intressanta ut.

Schoobang

Aktiv medlem
Det är så jag tolkar de olika fraktalternativen. Det långsamma och billiga är inkl tull och moms men tar 3-6 veckor. Det andra tar bara en vecka, men där får man betala om det fastnar.
Är det verkligen inkl tull och moms eller bara stöfre sannolikhet att slippa? Glöm inte be Carbonda skriva ner värdet på ramen på fraktsedeln annars. Ifall den skulle fastna. Carbonda föreslog $120 när jag frågade så det körde jag på.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Är det verkligen inkl tull och moms eller bara stöfre sannolikhet att slippa? Glöm inte be Carbonda skriva ner värdet på ramen på fraktsedeln annars. Ifall den skulle fastna. Carbonda föreslog $120 när jag frågade så det körde jag på.
Får väl dubbelkolla, men de skrev såhär:

Shipping cost:
1,via XDB express,165USD,shipping time 3-6 weeks,no need to pay import taxes
2,via DHL express,190USD,shipping time in 10 days,may to pay import taxes”

Schoobang

Aktiv medlem
Får väl dubbelkolla, men de skrev såhär:

Shipping cost:
1,via XDB express,165USD,shipping time 3-6 weeks,no need to pay import taxes
2,via DHL express,190USD,shipping time in 10 days,may to pay import taxes”
jag tror inte du är garanterad att slippa så skriv ner värdet för säkerhets skull.

Ser också att dom tagit bort det billigaste alternativet. Det som jag valde och som studsade. Av dessa två skulle jag ha valt dhl/fedex med nedskrivet värde. Gick supersmidigt för mig och man kunde tracka var enda liten aktivitet hela vägen till dörren.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag valde twistlock, tänkte sätta en 2 - 1 wire koppling och köra både gaffel och dämpare från den. Inte hittat om det finns twist med dubbla utgångar.

Twistlock har dubbla utgångar. Baserat på andra cyklar i samma kategori med liknande länkade hade jag aldrig kört den utan låsning från styret bak, eller fram för den delen. Om det faktiskt är xc-åkning du ska syssla med.

skier

Aktiv medlem
Vad har du att förlora på på att ha låsning från styret?
det är ju lite fulare med fler kablar till styret (tycker jag iaf) men för mig är det lätt värt det till xc.
Framförallt framgaffeln hade jag inte velat vara utan låsning på, skönt att kunna "hänga" på styret när man står upp och klättrar.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Vad har du att förlora på på att ha låsning från styret?
Mest att det blir lite trångt på styret med fler reglage och i det här fallet är det twisloc som gäller, och jag är inte övertygad om att jag gillar det om det påverkar vilka handtag man kan köra med. Dessutom kostar varianten med låsning ca 1500kr mer än utan.

Jensen

Aktiv medlem
det är ju lite fulare med fler kablar till styret (tycker jag iaf) men för mig är det lätt värt det till xc.
Framförallt framgaffeln hade jag inte velat vara utan låsning på, skönt att kunna "hänga" på styret när man står upp och klättrar.
så är det såklart. Men med twistloc blir det rätt ”rent”.
Men ja reglaget det begränsar handtag om man kör lockons. Kör man som mig inte det så begränsar det ju typ inget.

Jensen

Aktiv medlem
Mest att det blir lite trångt på styret med fler reglage och i det här fallet är det twisloc som gäller, och jag är inte övertygad om att jag gillar det om det påverkar vilka handtag man kan köra med. Dessutom kostar varianten med låsning ca 1500kr mer än utan.
kostar väll ännu mer om du i efterhand ångrar dig :-)

Det går att köra vilka handtag man vill egentligen, utanför den delen man vrider på då. Det behöver inte se groteskt ut med ”massor” av vajrar heller.
370E54A1-16FC-46F1-8AB9-B5FD5E67D921.jpeg

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Det går att köra vilka handtag man vill egentligen, utanför den delen man vrider på då. Det behöver inte se groteskt ut med ”massor” av vajrar heller.Visa bilaga 414512
Vad är det du har på vänster sida förutom dropper? Bakdämparen? Ser prydligt ut!
På min nuvarande kines har jag separat låsning till både fram- och bakänden, och det funkar ju det med.

Dr Gugge

Aktiv medlem
Jag är också sugen på denna ramen och har mailat lite med Carbonda just nu, tydligen har de några BSA-ramar kvar... dock ingen i storlek M som jag vill ha. De skulle dock få in nya med BSA-BB om 2 - 3 månader.

//Kristoffer

Mycketvillhamer

Aktiv medlem

Fick svar från Carbonda idag. Fälgarna väger 460g/st. De visste inte vad det skulle bli med DT-nav, men det går ju att räkna ut.

Freddie L

Aktiv medlem
Det var lite åt det tunga hållet för en Xc-fälg, tycker jag.

Kolla runt lite så kommer du hitta fälgar som är lättare, men ändå verkar ok. Det är tyvärr lite av en djungel med kinesiska kolfibertillverkare, kassa hemsidor och så. Jag fick precis hem XC-hjul med 360g-fälg, inner 30,5mm från EIE. Vågar inte lova att fälgvikten stämmer precis, men totalvikten på hjulen gör det. Har bara kört två turer än, men de ser och upplevs rejäla.

Freddie L

Aktiv medlem
Här har du en skärmdump på en liten tabell jag gjorde med de som var aktuella för mig efter första sållningen. Kanske kan vara av intresse? Priserna var nog innan förhandling. Lägg speciellt märke till tysken Slowbuild, ett jäktigt bra alternativ.
C8520048-1FEA-44F2-8F29-3A6B115748D0.png

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Här har du en skärmdump på en liten tabell jag gjorde med de som var aktuella för mig efter första sållningen. Kanske kan vara av intresse? Priserna var nog innan förhandling. Lägg speciellt märke till tysken Slowbuild, ett jäktigt bra alternativ.
Visa bilaga 414639
Tack för tipset. Min budget ligger dock runt hälften av din... Har du tips på något för runt 4500kr som håller bra för 100kg cyklist och som inte väger bly?

Freddie L

Aktiv medlem
Tack för tipset. Min budget ligger dock runt hälften av din... Har du tips på något för runt 4500kr som håller bra för 100kg cyklist och som inte väger bly?
Sorry! Missade både budget och din vikt. Plötsligt låter ditt alternativ riktigt vettigt, jag har nog inget bättre tips faktiskt.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Börjat kika lite på hjul. Kommer som mest köra 2,35"-däck vilket, i mitt tycke, gör att det borde räcka med 25-27mm innerbredd på fälgarna för att spara lite vikt. Tycker jag får min bild lite bekräftad av att tex Nukeproof har 25mm på XC-varianten av reactor.

Det här verkar svårslaget i sammanhanget: https://www.slowbuild.eu/mtb-29/1480grnewmen-x-a-25-white-label/

Hittade de här också, men det verkar vara väldigt lång lev tid på dem: https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-xcwide-mtb-wheelset?variant=31442435407927#techspecs

Synpunkter?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer