[Byggtråd] Målad kinesisk gris i långbänk- FM936

I sann happyanda ”jag har xxx och är nöjd” : Newmen 30 mm fälg på DT 350 eller 240 straight pull med 36 POE från slowbuild. Matchar Allebike, man får straight pull, färdigt för tubeless för något mindre slantar. Just kört första rundorna och är... nöjd.

1790 gram blir det väl enligt länk?
även om det är 1790 gram innebär det väldigt lätta fälgar för att vara aluminium och 30 mm innerbredd.

med de specificerade ekrarna, naven och aluminiumnipplar ska i så fall vincents-fälgarna väga 476 gram styck. lättare än någon annan alufälg som jag känner till. skulle gärna veta vilken de använder :)

I sann happyanda ”jag har xxx och är nöjd” : Newmen 30 mm fälg på DT 350 eller 240 straight pull med 36 POE från slowbuild. Matchar Allebike, man får straight pull, färdigt för tubeless för något mindre slantar. Just kört första rundorna och är... nöjd.
Lutar mer åt 25mm-varianten då jag inte kommer köra mer än 2,35"-däck.

Kanske glömde säga det här, men hjulfrågan slutade med en beställning av ett par Newmen XA25 med DT350-nav (36T). Notan slutade på €404 och vikten med tejp men utan ventiler på 1660g. Helt OK!
DBC3D297-9D0E-43E8-9D95-CC0056E1E3AF.jpeg

Länge sedan det uppdaterades något här. Men nu är ramen i alla fall lackad och på väg. På bilden ser det i alla fall väldigt mycket ut som jag tänkte mig!
Snyggt!
Själv väntar jag på att de skall få in ram med BSA BB, jag frågade 2 ggr om målning men de undvek att svara på det, så det blir nog att måla själv ?

//Kristoffer

Snyggt!
Själv väntar jag på att de skall få in ram med BSA BB, jag frågade 2 ggr om målning men de undvek att svara på det, så det blir nog att måla själv ?

//Kristoffer
Aha, skumt, inga problem alls för mig att få till målning. Frågade bara om de kunde måla den i liknande färg som en bild jag skickade och så fixade de det.

Kollar man i tråden på Chinertown så är det rätt många som har beställt med målning.

Jäkla beslutsångest man fick på val av gaffel nu då. SID ultimate eller SID Select+. Skillnaden är alltså 154g och 226,29€. Inbillar mig att allt är samma bortsett från dämparenheten som är en Charger race day på ultimate och en Charger 2 RL på Select+. Och såklart att man inte kan få Select+ i blått.

Ultimate, 902,48€, 1597g (incl maxle and remote) :

Select+, 676,19 €, 1751g (incl maxle och remote):

Jäkla beslutsångest man fick på val av gaffel nu då. SID ultimate eller SID Select+. Skillnaden är alltså 154g och 226,29€. Inbillar mig att allt är samma bortsett från dämparenheten som är en Charger race day på ultimate och en Charger 2 RL på Select+. Och såklart att man inte kan få Select+ i blått.

Ultimate, 902,48€, 1597g (incl maxle and remote) :

Select+, 676,19 €, 1751g (incl maxle och remote):
någon sa mig att ultimate har nya dämparenheten. Den andra har den dämparheten som på förra generationen satt i ultimate.

ja var inte ett försök att rätta dig utan bara bekräfta. :-)
På det hela taget är nog Select+ egentligen det vettiga köpet, men det hindrade inte mig från att gå på den blå färgen och shiny ny dämparenhet :)

Det kommer ju snart komma en SIDluxe Select+ bakdämpare med, och den är antagligen ännu vettigare jämfört med ultimate-versionen då det skiljer typ sex gram mellan dem och på SRAMs hemsida verkar det inte vara mycket mer än färgen som är selling point på Ultimate.

På det hela taget är nog Select+ egentligen det vettiga köpet, men det hindrade inte mig från att gå på den blå färgen och shiny ny dämparenhet :)

Det kommer ju snart komma en SIDluxe Select+ bakdämpare med, och den är antagligen ännu vettigare jämfört med ultimate-versionen då det skiljer typ sex gram mellan dem och på SRAMs hemsida verkar det inte vara mycket mer än färgen som är selling point på Ultimate.
Ska man ha sid ska man ju ha klassiska blåa :-) tror nya dämparenheten är riktigt bra sett till vad de som testat säger.
Vilka har börjat sälja sid luxe löst?

Hoppla, blev visst en beställning.

Landade på SID Ultimate och SIDluxe, båda utan remote. Slog också till på ett par Maxxis Rekon race 29x2,35 i skinwall.

Du kör utan remote bak sedan tidigare eller hur?
Hur tycker du det går att nå ner till och justera dämparen när den är upp-och-nervänd? Funkar det under gång eller blir det för fippligt att komma åt?
Vad jag är ute efter att veta är om det tex skulle funka ok att justera under fart, enstaka gånger för att låsa dämparen för en transportsträcka eller längre stigningar. Alltså inget ”xc av- och på-micklande”, då väl en remote är mer lämpat så klart. Men det är inget jag ägnar mig åt plus att jag föredrar en clean cockpit.

Senast ändrad:
Du kör utan remote bak sedan tidigare eller hur?
Hur tycker du det går att nå ner till och justera dämparen när den är upp-och-nervänd? Funkar det under gång eller blir det för fippligt att komma åt?
Vad jag är ute efter att veta är om det tex skulle funka ok att justera under fart, enstaka gånger för att låsa dämparen för en transportsträcka eller längre stigningar. Alltså inget ”xc av- och på-micklande”, då väl en remote är mer lämpat så klart. Men det är inget jag ägnar mig åt plus att jag föredrar en clean cockpit.
Jag har haft remote på min gamla och har faktiskt aldrig haft någon hoj med dämparen på den här platsen, alltid suttit under överröret innan. Men även där är det fippligt att ändra när det är lite stökigt. Så vill man göra det rekommenderar jag remote.

Jag har haft remote på min gamla och har faktiskt aldrig haft någon hoj med dämparen på den här platsen, alltid suttit under överröret innan. Men även där är det fippligt att ändra när det är lite stökigt. Så vill man göra det rekommenderar jag remote.

Tack för infon! Jag har dämparen under överröret på min och tycker det funkar bra att låsa vid behov (även i stök).
Trunnion uppochner verkar dock lite knepigare, därav frågan. Förutom det så ser ju ramen/geon toppen ut! Men det funkar kanske rätt bra att köra dämparen öppen för det mesta?

Tack för infon! Jag har dämparen under överröret på min och tycker det funkar bra att låsa vid behov (även i stök).
Trunnion uppochner verkar dock lite knepigare, därav frågan. Förutom det så ser ju ramen/geon toppen ut! Men det funkar kanske rätt bra att köra dämparen öppen för det mesta?
Den bör väl vara tillräckligt progressiv? Jag har aldrig någonsin sett något behov av att låsa varken fram eller bak. Det är ju bara att höja LSC tills man tycker hojen är stabil nog uppför och ha det som grundinställning. Om man jagar 10delar så vill man väl ha låsning på styret så man kan fippla där var tredje sekund?

Oj, här har det varit stilla ett tag.
Är på G att beställa en FM936 om det finns någon BSA. Str M, jag är 177cm. Det blir 165*42,5 bak och tanken var väl en 120mm fram. Men ni som har kommit längre på era byggen vad tror ni om 130mm fram? Sabbar man hela grejen med +10mm med allt vad det innebär?
Har varit så nöjd med FM036:an, hoppas denna är lika bra i byggkvalitè.

Är på G att beställa en FM936 om det finns någon BSA. Str M, jag är 177cm. Det blir 165*42,5 bak och tanken var väl en 120mm fram. Men ni som har kommit längre på era byggen vad tror ni om 130mm fram? Sabbar man hela grejen med +10mm med allt vad det innebär?

Jag kör 120mm på min och skulle inte vilja ha mer pga stack och vinklarna. I mitt fall ångrar jag kanske lite att jag inte körde på 100mm pga mindre överlapp med min andra cykel, men kunde inte låta bli den fina SID 35an...

jag kör xl och cykeln är ju inte direkt smidig i knixiga skogspartier och tajta klättringar, men mkt trevlig när det går lite fortare.

Haha, jo, det har stått still ett tag. Råkade lova att jag inte skulle pilla på cykeln innan jag har byggt klart ett förråd på tomten och sedan blev det vågsurfsäsong osv. Alla delarna finns hemma och ligger och väntar på att andan ska falla på.

Starkt att inte bygga ihop om du har allt hemma. Jag hade inte kunnat hålla mig. Andan hade nog inte behövt falla så långt om man säger så

Plötsligt händer det! Förrådet är färdigt sedan länge och jag har skrapat ihop motivation till att fortsätta med bygget. Räckte egentligen med att vårsolen kom fram lite.
Läste på chinertown att montagedelarna till länkaget och kullagren levereras snustorra. Jag pillade alltså sönder länkaget för att kolla. De olika axlarna var möjligen lite torra, men kullagren verkade välfettade. Slängde på en bit skyddsfilm från biltema på diagonalröret med. Kommer nog tejpa baksidan av sadelröret och kedjestagen med vad det lider.
9E180233-7D4E-4399-811F-96E325470E0F.jpeg

Bygget fortsatte idag. Trätt igenom kabelhöljen. Det till droppern var ett litet helvete att få runt böjen vid vevlagret, ända tills jag kom på att jag kunde börja i andra änden och trä från sadelhållet så att säga. Då funkade det direkt.

följde med en liten plåtbit som ska skydda kedjestaget från framdrevet. Finns inte en chans att jag ska få dit det så att det sitter kvar så jag hoppar det.
C9BCA089-60E1-46C6-8D9B-E0C3CA859735.jpeg

Fick bakdämparen och bakväxeln på plats med. Ska nog bli bra det här.
F94A7D90-B520-4D52-99A1-1C2C537BD805.jpeg

Och vips så blev den (i princip) klar. Rätt nöjd själv måste jag säga. Måste fixa lite sadelvinkel och laborera in rätt tryck i dämparen, kanske på lite skyddstejp och kedjestagsskydd med innan premiärtur. Verkar funka bra med mitt gamla tvådelade XT-vevparti konverterat till singlespeed med en oval 34T Absolute black-klinga. Har nog i alla fall fem mm till godo mot kedjestaget.
9F361C5E-777A-42B9-8A01-E28323C9F089.jpeg

3DA71C75-AB98-445F-9A31-321D5468C567.jpeg

3M heavy duty dubbelhäftande så sitter den där lilla biten för att skydda staget.

Snygg färg! Kul att det börjar bli klart.
Det kändes inte riktigt som att den fick plats i urtaget i ramen, kan kanske vara lacken som har byggt på lite för mycket där. Det sitter 3M-tejp på plåten redan, men den bottnar liksom inte riktigt.

Det kändes inte riktigt som att den fick plats i urtaget i ramen, kan kanske vara lacken som har byggt på lite för mycket där. Det sitter 3M-tejp på plåten redan, men den bottnar liksom inte riktigt.
Nä, passformen var lite sisådär på olackad ram med. Jag använde en foam tape som fyller ut lite på höjden för att få den att fästa ordentligt.

Trots att tejpen bygger drygt 0,5mm på höjden och satt med tving ett par dagar då känner man att den ligger inte mot ramen 100% av ytan.

Men det satt tillräckligt bra för att jag skulle bli lagom säker på att den inte trillar bort första turen.

Det slutade med att jag tejpade hela delen mellan kedjestagsskyddet in till vevlagret med ett lager vulktape också.

Nä, passformen var lite sisådär på olackad ram med. Jag använde en foam tape som fyller ut lite på höjden för att få den att fästa ordentligt.

Trots att tejpen bygger drygt 0,5mm på höjden och satt med tving ett par dagar då känner man att den ligger inte mot ramen 100% av ytan.

Men det satt tillräckligt bra för att jag skulle bli lagom säker på att den inte trillar bort första turen.

Det slutade med att jag tejpade hela delen mellan kedjestagsskyddet in till vevlagret med ett lager vulktape också.
Körde Gorilla monteringstejp som är ca 1mm tjock sitter riktigt bra?

Sådär ja, premiärturen avklarad! Cykeln känns riktigt bra, stabil och ändå väldigt lätthanterlig. Lätt att lyfta framänden men ändå riktigt bra vid klättringarna.
Måste pilla mer på inställningarna, mer luft bak, mindre rebound fram, nu kändes det lite obalanserat mellan fram och bak. Kanske pilla på lite däcktryck med, körde 1,7 bar bak och 1,6 fram, ska nog testa att sänka lite. Rekon race är inget lerdäck, ser fram emot torrperiod...
Var lite orolig för pedal strikes pga kommentarer om det på chinertown (lågt bb och 175mm-vevar), men den oron var obefogad, min NP scout has taught me well! Måste ha otippat mycket luft i bakdämparen (SID Luxe ultimate), 280 PSI ger ett sag på 30%, ska jag ner mot 20-25% lär jag hamna nära maxtryck på 325 PSI. Är det rimligt? Jag väger iofs nära 100kg kittad, men ändå?

Sista gången den här cykeln är ren:
A1071D71-5060-4EEE-B5F5-A0300D915FB0.jpeg

Hoppas den har fått aptit på lera nu!
A862C5E3-28B4-4432-BE84-62358149917C.jpeg

Snygg och clean. Hur känns den jämnfört med 036:an! Jag har en 036:a men vill bygga nytt nu. Lurar lite på en sån här, vill ha lite modernare geometri och flackare gaffel.

Snygg och clean. Hur känns den jämnfört med 036:an! Jag har en 036:a men vill bygga nytt nu. Lurar lite på en sån här, vill ha lite modernare geometri och flackare gaffel.
Den känns stabilare och längre än 036an, men annars rätt lik. Tror stabiliteten kan bero mycket på gaffeln, körde en SID xx och den är ju klart klenare. Jag gillar den skarp och tror den blir ännu bättre när inställningarna är fixade fullt ut. Bitvis lerigt som tusan där jag körde idag, där hade det varit trevligt med bågot kralligare på fälgarna, åtminsstone fram.

Efter att ha kört några turer och fått lite ordning på gaffel och dämpare och hittat någorlunda rätt med lufttryck överallt så är slutresultatet - Sjukt nöjd! Den är precis vad jag var ute efter. Liknande geometri som Megan men klart lättare, lätt men ändå stabil, lång men ändå hanterbar och lekfull-ish.

Tillbaka
Topp