Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
även om det är 1790 gram innebär det väldigt lätta fälgar för att vara aluminium och 30 mm innerbredd.1790 gram blir det väl enligt länk?
Bra pris för DT350, så låg vikt och 28 ekrar gör mig dock lite orolig. Jag ligger på en systemvikt bara lite söder om 110 kg.Vill slå ett slag för Vincents (Allebikes tillbehörs-märke) alu-hjul. 30mm breda, dt 350 nav och vikt på 1600 gram. Leverans snarast.
Lutar mer åt 25mm-varianten då jag inte kommer köra mer än 2,35"-däck.I sann happyanda ”jag har xxx och är nöjd” : Newmen 30 mm fälg på DT 350 eller 240 straight pull med 36 POE från slowbuild. Matchar Allebike, man får straight pull, färdigt för tubeless för något mindre slantar. Just kört första rundorna och är... nöjd.
![]()
Newmen SL A.30
www.slowbuild.eu
Snyggt!Länge sedan det uppdaterades något här. Men nu är ramen i alla fall lackad och på väg. På bilden ser det i alla fall väldigt mycket ut som jag tänkte mig!
Aha, skumt, inga problem alls för mig att få till målning. Frågade bara om de kunde måla den i liknande färg som en bild jag skickade och så fixade de det.Snyggt!
Själv väntar jag på att de skall få in ram med BSA BB, jag frågade 2 ggr om målning men de undvek att svara på det, så det blir nog att måla själv ?
//Kristoffer
någon sa mig att ultimate har nya dämparenheten. Den andra har den dämparheten som på förra generationen satt i ultimate.Jäkla beslutsångest man fick på val av gaffel nu då. SID ultimate eller SID Select+. Skillnaden är alltså 154g och 226,29€. Inbillar mig att allt är samma bortsett från dämparenheten som är en Charger race day på ultimate och en Charger 2 RL på Select+. Och såklart att man inte kan få Select+ i blått.
Ultimate, 902,48€, 1597g (incl maxle and remote) :
![]()
SID Ultimate - FS-SID-ULT-C1 - RockShox
SID Ultimate, FS-SID-ULT-C1, RockShox. Riding SID Ultimate means every detail is considered. Packed in a stiff, lightweight 35mm chassis, and equipped with the lightest performance damper w...www.sram.com
Select+, 676,19 €, 1751g (incl maxle och remote):
![]()
SID Select+ - FS-SID-SELP-C1 - RockShox
SID Select+, FS-SID-SELP-C1, RockShox. SID Select+ is built with a stiff, lightweight 35mm chassis and levels up your ride with the proven Charger™ 2 RL damper. Lighter and more capable tha...www.sram.com
Ja, precis som jag skrev: " Inbillar mig att allt är samma bortsett från dämparenheten som är en Charger race day på ultimate och en Charger 2 RL på Select+ "någon sa mig att ultimate har nya dämparenheten. Den andra har den dämparheten som på förra generationen satt i ultimate.
Ja, precis som jag skrev: " Inbillar mig att allt är samma bortsett från dämparenheten som är en Charger race day på ultimate och en Charger 2 RL på Select+ "
:)
På det hela taget är nog Select+ egentligen det vettiga köpet, men det hindrade inte mig från att gå på den blå färgen och shiny ny dämparenhet :)ja var inte ett försök att rätta dig utan bara bekräfta. :-)
Ska man ha sid ska man ju ha klassiska blåa :-) tror nya dämparenheten är riktigt bra sett till vad de som testat säger.På det hela taget är nog Select+ egentligen det vettiga köpet, men det hindrade inte mig från att gå på den blå färgen och shiny ny dämparenhet :)
Det kommer ju snart komma en SIDluxe Select+ bakdämpare med, och den är antagligen ännu vettigare jämfört med ultimate-versionen då det skiljer typ sex gram mellan dem och på SRAMs hemsida verkar det inte vara mycket mer än färgen som är selling point på Ultimate.
R2 har den, men bara utan remote bortsett från någon modell till någon Trek.Ska man ha sid ska man ju ha klassiska blåa :-) tror nya dämparenheten är riktigt bra sett till vad de som testat säger.
Vilka har börjat sälja sid luxe löst?
Hoppla, blev visst en beställning.
Landade på SID Ultimate och SIDluxe, båda utan remote. Slog också till på ett par Maxxis Rekon race 29x2,35 i skinwall.
Jag har haft remote på min gamla och har faktiskt aldrig haft någon hoj med dämparen på den här platsen, alltid suttit under överröret innan. Men även där är det fippligt att ändra när det är lite stökigt. Så vill man göra det rekommenderar jag remote.Du kör utan remote bak sedan tidigare eller hur?
Hur tycker du det går att nå ner till och justera dämparen när den är upp-och-nervänd? Funkar det under gång eller blir det för fippligt att komma åt?
Vad jag är ute efter att veta är om det tex skulle funka ok att justera under fart, enstaka gånger för att låsa dämparen för en transportsträcka eller längre stigningar. Alltså inget ”xc av- och på-micklande”, då väl en remote är mer lämpat så klart. Men det är inget jag ägnar mig åt plus att jag föredrar en clean cockpit.
Jag har haft remote på min gamla och har faktiskt aldrig haft någon hoj med dämparen på den här platsen, alltid suttit under överröret innan. Men även där är det fippligt att ändra när det är lite stökigt. Så vill man göra det rekommenderar jag remote.
Den bör väl vara tillräckligt progressiv? Jag har aldrig någonsin sett något behov av att låsa varken fram eller bak. Det är ju bara att höja LSC tills man tycker hojen är stabil nog uppför och ha det som grundinställning. Om man jagar 10delar så vill man väl ha låsning på styret så man kan fippla där var tredje sekund?Tack för infon! Jag har dämparen under överröret på min och tycker det funkar bra att låsa vid behov (även i stök).
Trunnion uppochner verkar dock lite knepigare, därav frågan. Förutom det så ser ju ramen/geon toppen ut! Men det funkar kanske rätt bra att köra dämparen öppen för det mesta?
Oj, här har det varit stilla ett tag.
Är på G att beställa en FM936 om det finns någon BSA. Str M, jag är 177cm. Det blir 165*42,5 bak och tanken var väl en 120mm fram. Men ni som har kommit längre på era byggen vad tror ni om 130mm fram? Sabbar man hela grejen med +10mm med allt vad det innebär?
Har varit så nöjd med FM036:an, hoppas denna är lika bra i byggkvalitè.
Haha, jo, det har stått still ett tag. Råkade lova att jag inte skulle pilla på cykeln innan jag har byggt klart ett förråd på tomten och sedan blev det vågsurfsäsong osv. Alla delarna finns hemma och ligger och väntar på att andan ska falla på.Oj, här har det varit stilla ett tag.
Är på G att beställa en FM936 om det finns någon BSA. Str M, jag är 177cm. Det blir 165*42,5 bak och tanken var väl en 120mm fram. Men ni som har kommit längre på era byggen vad tror ni om 130mm fram? Sabbar man hela grejen med +10mm med allt vad det innebär?
Har varit så nöjd med FM036:an, hoppas denna är lika bra i byggkvalitè.
Bygg hojen nattetid ? Sleep faster?Haha, jo, det har stått still ett tag. Råkade lova att jag inte skulle pilla på cykeln innan jag har byggt klart ett förråd på tomten och sedan blev det vågsurfsäsong osv. Alla delarna finns hemma och ligger och väntar på att andan ska falla på.
Köpte nya oliver till de begagnade bromsarna jag ska använda häromdagen, annars har motivationen inte riktigt infunnit sig. Förrådet är i alla fall klart!Hur går det?
Det kändes inte riktigt som att den fick plats i urtaget i ramen, kan kanske vara lacken som har byggt på lite för mycket där. Det sitter 3M-tejp på plåten redan, men den bottnar liksom inte riktigt.3M heavy duty dubbelhäftande så sitter den där lilla biten för att skydda staget.
Snygg färg! Kul att det börjar bli klart.
Nä, passformen var lite sisådär på olackad ram med. Jag använde en foam tape som fyller ut lite på höjden för att få den att fästa ordentligt.Det kändes inte riktigt som att den fick plats i urtaget i ramen, kan kanske vara lacken som har byggt på lite för mycket där. Det sitter 3M-tejp på plåten redan, men den bottnar liksom inte riktigt.
Körde Gorilla monteringstejp som är ca 1mm tjock sitter riktigt bra?Nä, passformen var lite sisådär på olackad ram med. Jag använde en foam tape som fyller ut lite på höjden för att få den att fästa ordentligt.
Trots att tejpen bygger drygt 0,5mm på höjden och satt med tving ett par dagar då känner man att den ligger inte mot ramen 100% av ytan.
Men det satt tillräckligt bra för att jag skulle bli lagom säker på att den inte trillar bort första turen.
Det slutade med att jag tejpade hela delen mellan kedjestagsskyddet in till vevlagret med ett lager vulktape också.
Tackar!Riktigt snyggt bygge!
Den känns stabilare och längre än 036an, men annars rätt lik. Tror stabiliteten kan bero mycket på gaffeln, körde en SID xx och den är ju klart klenare. Jag gillar den skarp och tror den blir ännu bättre när inställningarna är fixade fullt ut. Bitvis lerigt som tusan där jag körde idag, där hade det varit trevligt med bågot kralligare på fälgarna, åtminsstone fram.Snygg och clean. Hur känns den jämnfört med 036:an! Jag har en 036:a men vill bygga nytt nu. Lurar lite på en sån här, vill ha lite modernare geometri och flackare gaffel.