(Byggtråd) Mega 290!

(Byggtråd) Mega 290!
Har då monterat lite!

Ett bromsfäste :)
IMG_20190503_092900.jpg

(Byggtråd) Mega 290!
Crossmax sa:
jofahjalm sa:
Direkt från aliexpress rakt in i styrstammen!
Man kan ju passa på att beställa titanskruv för kommande invärtes bruk i samma veva.

Kan ju inte påstå att det skulle vara något problem med ali skruvar.

Få skruvar på en cykel är så kritiska att man instant skadar sig om de skulle gå av...

Styre är en annan sak :p

Senast ändrad:
(Byggtråd) Mega 290!
marr sa:
Crossmax sa:
jofahjalm sa:
Man kan ju passa på att beställa titanskruv för kommande invärtes bruk i samma veva.

Få skruvar på en cykel är så kritiska att man instant skadar sig om de skulle gå av...

Känns ju som en helt ofarlig uppgradering från aluminiumskruvarna på lättviktaren :)

(Byggtråd) Mega 290!
Crocko sa:
marr sa:
Crossmax sa:
jofahjalm sa:

Känns ju som en helt ofarlig uppgradering från aluminiumskruvarna på lättviktaren :)

Tycker jag

(Byggtråd) Mega 290!
marr sa:
Ni riktiga förståsigpåare? Vad fasen blir konsekvenserna med angleset? Imploderar allt?

Flackare gaffelvinkel, liiiite längre hjulbas och liiiite lägre BB(som redan var lågt) som garanterat får hela existensen att implodera. Din Mega290 kommer kännas helt oduglig och det slutar med den ligger slängd i ett dike.

Eller så funkar det helt ok.....

(Byggtråd) Mega 290!
Jag är skeptisk till att CCs lösning fungerar ihop med Ö gaffeln dock. Har ju den första modellen med inbyggd crownrace. Befarade att detta kunde bli ett problem. Gimbalen är väldigt nära att bottna på kronan utan att ladda på lagret.
Måste nog testa med hjul på för att se om de går eller inte.

(Byggtråd) Mega 290!
marr sa:
Vad attans ska man ha för fjäder bak? Väger väl en 90kg...

Det finns olika kalkylatorer för detta på nätet. Knappa in ETT varvs förspänning så blir det vettigt. Av nån anledning brukar det stå att 2-3 varv är optimalt. Det är det inte. Man vill ha så lite förspänning som möjligt utan att fjädern sitter löst. Sen gäller det att du vet vad cykeln har för "leverage ratio" om modellen inte finns inlagd i kalkylatorn. Det kan skilja enormt.

Exempelvis: https://blue.canecreek.com/products/suspension/dbcoil-il/spring-calculator

Edit: Hmmm, jag hade för mig att de hade en lista med cykelmodeller att välja mellan, men det hittar jag inte nu. Ovanstående blir bara en ganska grov gissning av "leverage ratio" baserat på de siffror du knappar in. Säger inget om progressivitet och så vidare.

Senast ändrad:
(Byggtråd) Mega 290!
(Byggtråd) Mega 290!
Hmmm, nu cyklar jag ju single pivot (Starling Swoop) och väger sådär runt 85kg och trivs personligen bra på 500/550lbs fjädrar på 155 slag. Inte för att det ger dig supermycket hjälp..

Nu läste jag mig till att dom fått en custom tune på super deluxe:n dom kör iväg på Worx:en. Så den kanske inte heller är den bästa måttstocken. Men dra på en 450/500 och börja där, det vore ju relativt rimligt tänker jag?
Nukeproofs egna SLS enduro fjädrar är ju prisvärda hos kedjereaktionären i UK (knep själv en sådan till Swoop:en nyligen).

Tillbaka
Topp