[Byggtråd] Miyata XXX (Triple Cross) > GGG

ostrand

Aktiv medlem
Inspirerad av @Doughboy72 tråd om ombyggnaden av en likadan cykel tar jag nu tag i min Miyata Triple Cross.

Planen är att göra den till en gravelracer. Först med minsta möjliga ansträngning och kostnad, men det kan komma att spåra ur.

Ram
Ramen är i väldigt fint skick, ska bara rensas på onödiga tillbehör och göras rent. Lagren ska naturligtvis kollas och smörjas.

Växlar
Här velar jag mellan att använda en Tiagra 4700 -grupp som finns hemma, eller en äldre RSX - grupp.
Funderar på om jag ska konvertera till 1x fram eller om jag ska behålla växlarna och om det isåfall ska vara 2 eller 3 - återstår att se och går att ändra senare.

Vevparti
Nuvarande är Shimano Biopace, får se hur vi gör här...

Hjul
Bakhjulet har kassett, inte frikrans, vilket skulle innebära att jag skulle kunna behålla hjulen och köra 10-delat bak.
Däck har jag ett par Schwalbe G-One 40mm som jag hoppas får plats på fälgarna och i ramen. Annars får vi se. Jag har.

Bromsar
Här har jag inte bestämt mig än. Framgaffeln har ju fäste för canti, och tvärtemot många andra har jag inget hat mot dem. Men här får vi se vad det blir.

Övrigt
Styrstam och styre har jag hemma. Antingen quill, eller med quilladapter. Vi får se.
Sadelstolpen tänkte jag behålla, och sadel kommer sist på listan.

Bilagor

• 20210805_131713.jpg
    20210805_131713.jpg
    1.1 MB · Besök: 103

ostrand

Aktiv medlem
Har mätt kedjestag och gaffel, ca 45mm brett, så 40mm däck borde få plats.
Ikväll ska allt onödigt bort (pakethållare, stöd, skärmar) och jag ska se om jag har broms som passar fram. Eventuellt behöver jag en bromskabelhängare (vad heter de?) så att jag kan använda de befintliga bromsarna med STI-reglagen, om det nu funkar med cable pull...

ostrand

Aktiv medlem
Idag har jag rivit och testat lite.
Bakhjulet kommer inte att fungera med 10-delat eftersom bodyn är smalare och bara passar 7-delade kassetter. 🙈
Så antingen byter jag body eller så byter jag hjul. Testade med ett annat hjul istället. Det är bara 16mm så däcket som sitter på (Schwalbe G-one 40 mm) ska inte sitta på. Men Cx-däck kommer att funka.

20210806_214140.jpg

Det blir alltså Tiagra 2x10 på cykeln. De gamla 105-växlarna jag hade är "sådär" i funktionen. Jag får kanske kolla upp hur de egentligen ska monteras ihop och se så att jag inte gjort fel någonstans. Nåväl.

Provade några olika kombinationer med styren och styrstammar, det blir nog den som sitter på nu till att börja med.

20210806_214216.jpg

ostrand

Aktiv medlem
Hittade ett passande hjulset med 17mm innerbredd som jag "bör" kunna använda mina 40mm Schwalbe G-One på med tanke på nedanstående tabell där kombinationen är precis utanför det gröna området. Jag väljer att titta på meningen nedanför där det framgår att det är en "försiktig" tabell.
1644325573831.png

Det blir ju himla snyggt med de däcken och fälgarna! Nu ska den bara ihop, så...
Sen kanske jag får se mig om efter en ny styrkombo. Jag köpte cykeln med rakt styre på och har kvar original quill-styrstam, men den passar såklart inte modernare tjockare styren, men tanken är att ha en svart kombo med mindre drop. (större drop blir svårt)

1644325713778.png

Och gott om plats mellan däck och stag.

1644325739338.png

Gorby

Aktiv medlem
Vad letar du för stam/styre? Har nog nåt styre och stam över annars.
Tar gärna över båda dina stammar om du vill bli av med dem.

ostrand

Aktiv medlem
Sådärja, nu är den /nästan/ klar. Åtminstone ihopskruvad.
Jag fick till slut tag på ett par passande hjul med bredare fälgar för att kunna köra fetare däck.
Växelgrupp blev en begagnad Tiagra 10-delad med 11-36 -kassett bak.
Sadeln är min gamla Brooks C17.
Vevpartiet ska jag titta på, i dagsläget sitter där ett gammalt 105-parti, men det passar inte riktigt med framväxeln, klingorna sitter för långt ut från ramen i förhållande till framväxeln. Eller så är det vevlagret som är för brett.. oavsett vilket ska det bytas.
Sedan ska det på en ny svart styrlinda.
(och reflexen är redan borttagen...)

Bilagor

• 20220313_184023.jpg
    20220313_184023.jpg
    1,019.9 KB · Besök: 77

ostrand

Aktiv medlem

Bilagor

• 20220314_120847.jpg
    20220314_120847.jpg
    639.6 KB · Besök: 35

ostrand

Aktiv medlem
FC-1056 ska mycket riktigt användas med 107mm vevlager, så det är därför det inte passade så bra.

Topp