(Byggtråd) Monstercross 2.0

Verkar intressant det där styret. Det står på Ritchey's hemsida att bredden mäts vid "the initial bend rather than at the hoods". Hur brett blir det vid hoodsen?

Tack för en läsvärd byggtråd!

aki sa:
Verkar intressant det där styret. Det står på Ritchey's hemsida att bredden mäts vid "the initial bend rather than at the hoods". Hur brett blir det vid hoodsen?

Tack för en läsvärd byggtråd!

Hej! Jag köpte det i 44 cm bredd och mäter jag det så är det 46cm precis innan böjen och efter böjen är det 54cm, för att i slutet av styret vara 56cm brett. När man håller i hoodsen så känns det som att handens vinkel är precis i mellan ett vanligt "bockstyre" och ett rakt styre, JAG gillart.

Min axelbredd är 50cm och brukar köra 44 brett på landsväg och cross annars.

Hej igen!

Länge sen?

Hojen är 99% klar, väntar på dekaler bara, det kommer bli ett guld tema kan man säga....
Efter att ha testat 3 styrlindor så landade jag på Fizik Endurance Tacky, matchar sadelns "gummiaktiga" yta perfekt, samt att den ser lite klassisk ut med perforeringen, tryckte in Fizik gelinlägg under styrlindan också, är van att hålla falukorv efter att ha kört Esi Chunky grepp på alla mtb:s.

Men i alla fall, hojen är test cyklad, måste lufta bromsar och ställa in växlarna lite, dock är omdömet hittills WOW! Känns typ som jag förväntat (OCH viljat ha), en fläskig cyclocross utan att den är speciellt mycket tyngre, 8,9kg med tunga pedaler snodda från trainern, rätt bra med dropper och dämpare fram får jag säga. Kanske att jag vänder styrstammen upp och ner, lite väl bekväm sittposition nu kanske=) Ett hjulset för XC ska inhandlas framöver, ramen har bra med plats för fläskdäck, tänker mig 29" hjul, men har börjat fundera på 27,5", framtiden får utvisa! 38t ovalklingan gör att det inte blir ett toppfartsmonster, men det är inte heller nån tempohoj. Får bli lite mer utförligare test på väg, grus och skog framöver, droppern ska få bevisa att den har en funktion=). Hann knäppa lite mobilbilder innan cyklingen så låt mig presentera Gsson Monstercross!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

7.jpg

Får bli en riktigt fotosession sen när logo och grafik är på plats!

Senast ändrad:
NickPick sa:
Dropper och kort hög stam är ju populärt som fan ;) snygg!

Hittade för övrigt lite risk-skruvar men aliexpress var bättre än ebay vad gällde sortiment :)

Vad blir det för pedaler? ( https://r2-bike.com/XLC-Pedals-PD-S15-SPD-grey- pang för pengen...)

Ja, det kanske är så att man ska ha det så, den har ju lite "älgig" pose nu:)

Pedaler blir nog nått från crankbrothers, men de du länkade till var ju helt okej...hmmm, får se om plånboken kan avyttra lite till:)

OM du behöver mer titanskruv så skriker du till, KAN vara så att jag köpt på mig för mycket....;)
image.jpeg

Sååå läckert bygge.
Jag vill gärna testa den, har du skrivit nånstans ungefär hur stor den/du är?
Väntar dock gärna in så mycket vår att jag kan byta cx'ens vinterdäck till Surly knard'en för bästa jämförelse.

jomper sa:
Härligt överambitiöst bygge!

Loggan påminner lite om den som (insomnade?) Sson hade: http://sson.org/ - men det kanske är med flit?

Ja, det är lite överambitiöst....men kul:) Snart kommer uppdateringen, "Monstercross 2.1", för nu har det verkligen gått över styr....det började med att guldloggan inte matchade mina titanskruvar och då böts alla skruvar ut på hojjen, bakväxeln togs isär och morphades ihop med en Sram apex bakväxel för att få en helsvart bakväxel med guldloggor etc etc......info kommer.

Ja den är ganska lik Sson loggan faktiskt, och vi har lång historia ihop, pluggade på designhögskolan i umeå samtidigt som Sson drog igång i umeå. I dag finns de i sthlm under namnet And-The-Revolution, och jag, jag är ju också i sthlm, och signerar mina skisser med Gsson som är enkelt förklarat, mitt efternamn.

" fredrik lindström moment"

Halloj!

Då är nog bygget redo att kallas klart.

I dag åkte den in för en liten tvätt och byte av däck. Har sedan tidigare varit inställd på att slänga på mina favoritdäck, Schwalbe Thunder Burt, men så dök det upp ett par nya däck för i år, Michelin Wild Rac´r Ultimate Tubeless 29x2.25, ett sådant namn låter ju som Tha Shit! Har inte lyckats hitta några tester på däcket, men ser vid en första anblick ut som ett Schwalbe Racing Ralph snakeskin, fast lättare =)

En av sakerna som hände med bygget var att när gulddekalerna kom på plats så saknades det guld på resten av hojen, alla flerfärgade titanskruvar byttes mot guldfärgade titanskruvar. Onödigt, ja, nödvändigt för min och?Extremt nödvändigt.

Bakväxeln stod ju samtidigt ut med sin högblanka kallgråa färg, vad göra. Forskningen resulterade i detta, Sram bakväxlar är som lego, du kan byta saker rätt fritt emellan dem. Sagt och gjort, en Sram Apex 1 köptes in, 314,5 blytunga gram. Jag tog sonika allt utom de kallgråa delarna från min Sram Force CX bakväxel och monterade i skalet av Sram Apex bakväxeln. Den vita grafiken acetonades bort och guldfärgade Sram dekaler åkte dit. Boom! En vikt på 252 gram med skruvarna bytta till titan skruv. En original Sram Force bakväxel väger in på 261 gram.

Hur som helst, här kommer bilderna med nya däcken.

Loggan på plats, vart precis som jag tänkt mig.
logo.jpg

Guldfärgade titanskruvar till Ritchey Stammen, Fiziki styrlinda med samma "silikon/gummi-yta" som Fabric sadeln. På bild ser man även en liten "vajersträckare" till droppern.
front.jpg

Den överblingade drivlinan, klara Sram Eagle vibbar, fast inte lika tung så klart....=)
gear.jpg

Styrstammen vänd neråt och 5mm spacers borttagen, lägre front och inte lika mycket damhoj över den längre.
sida.jpg

Långt letande efter titanskruvar till droppern resulterade i detta, guldfärgat så klart...
sadel.jpg

Hela hojen vart bättre med fläskiga däck, men det finns plats för grövre däck....
litebak.jpg

Så nu är det här bygget klart, eller?
Jag tror för att slippa stressa plånboken vänta med updates tills nästa vinter. men det finns massa vikt att plocka på flera ställen på hojen.
Vikten är nu 8,8kg, har ju blytunga pedaler som ska ersättas med nått lättare men målat att få ner hojen under 8kg utan att ta bort droppern och lauf gaffel är kittlande.Men å andra sidan är tanken nu att faktiskt börja cykla på den på riktigt.....

Just ja, ursäkta om det varit slarvigt med updates, men bygger en Bianchi alu racer samt en Stevens kolfiber racer åt tjejen med=)

/Ha det bäst!

RideOn sa:
Blev superfin.
Galet ambitiöst bygge.

(men för att vara så fin måste du passa däcken mot ventilerna... ;)

Tackar!

Fan att du såg det....
Det var ett helvete att få på däcken därav var det mer våld än finkänsla i finliret!:)

Kör ju tubeless, och däcken är så tajta och täta att jag inte ens haft i tubelessvätska, samt att jag pumpa upp dem med handpump, bra betyg till Michelin ändå!:)

Snyggt! Bakväxelmoddningen låter som något för starbike Weight weenies :)

Ang titanbultar nu igen så ska dom tydligen vara en "alloy" för att bli starka som fan. :)

Konkret sa:
Riktigt snygg. Vad kostade kalaset? Vad fick du ge för lack-jobbet?

Hej!
Ramen och gaffel var lackad vid köp.

Alla andra delar som lackerats har jag gjort själv, har fått matt 2k klarlack tillblandat på sprayburk. När det gäller dekaler har jag fått dem tillskurna av en kontakt på jobbet.

Så total kostnad för lack är nog några 100 lappar bara.

thisismycat sa:
Kul! Jag vill också ha en! Men varför valde du bort Sawtooth?

Du kan köpa min så kan jag bygga en till!:)

Tanken är att köra två hjulset, ett för stök och ett för landsväg/pendling.

De kolfiberhjulen jag har nu är mina stök hjul. Så sawtooth däcken får vila tills jag skaffat ett till hjulset.
När plånboken är fylld så får det bli ett par bräckliga/lätta hjul för asfalt!:)

NickPick sa:
Snyggt! Bakväxelmoddningen låter som något för starbike Weight weenies :)

Ang titanbultar nu igen så ska dom tydligen vara en "alloy" för att bli starka som fan. :)

Ja växeln vart bra, det som var i "plåt" på apex växeln var i alu på force bakväxeln, enkelt att byta. Men mer vikt går att plocka. Finns titan "pins" som går att byta mot de stål pins som håller ihop växeln. Samt lättare trissor, fila lite här och fila lite där....:)

Det finns ju tre steg i lättviktsorgien:

1. Köpa lätta komponenter
2. Köpa svindyra toklätta komponenter
3. Borra/fila de svindyra toklätta kompononterna

mina bultar är "alloy";)

Mulligt! :-) Men ska du inte vinkla fram styret en smula? Det är förstås en smakfråga, fast det brukar rekommenderas att hoodsen är ungefär horisontella.

akt1 sa:
För en som inte fattar alls vad det är för framgaffel....Hur funkar den?

Lättaste förklaringen är nog att se den här videon :

Fördelarna är att den är underhållsfri och lätt! Funktionen är en smaksak men personligen så skulle jag inte vilja ha en annan gaffel än en lauf så länge jag cyklar min "cykelvasa" terräng, MEN det är ingen enduro gaffel heller.

Utseendet är en smaksak, men jag gillar den, gillar också lefty eller Rock Shox RS-1 så jag kanske har udda smak?:)

AlfaAlfa sa:
akt1 sa:
För en som inte fattar alls vad det är för framgaffel....Hur funkar den?

Lättaste förklaringen är nog att se den här videon :

Fördelarna är att den är underhållsfri och lätt! Funktionen är en smaksak men personligen så skulle jag inte vilja ha en annan gaffel än en lauf så länge jag cyklar min "cykelvasa" terräng, MEN det är ingen enduro gaffel heller.

Utseendet är en smaksak, men jag gillar den, gillar också lefty eller Rock Shox RS-1 så jag kanske har udda smak?:)

Den ser clean ut på sitt sätt.
Jag vikten är riktigt bra på hojen, utigck ifrån att det ej var dämpare.
Tack, ska kika.

Akt1

Tillbaka
Topp