(Byggtråd) Monstercross 2.0

uppd3.jpg

Hej igen!

Nya grejjer på väg hem.
Gått i valet och kvalet gällande dropperpost, har dammsugit nätet och cykeltidningar efter recensioner och betyg på dropper posts. Valet föll på den billiga Brand X Ascend dropper, lågt pris, ganska låg vikt(550 gram)och peppar peppar, underhållsfri/oförstörbar. Enda negativa kritiken verkar vara själva reglaget, skit samma då jag kör med växlingsreglage.

Brand X Ascend Dropper
image.jpeg

För att kunna gå vidare med bygget så kände jag att en sadel behövdes. Har två favvo sadlar, Specialized Phenom och Fabric Scoop flat. Men i det här fallet diskvalificerade Phenomsadeln sig själv, tung och dyr. Fick tag i kolfiberversionen av Fabric scoop för för samma peng som fattigmansversionen av Phenom.

Fabric Scoop Flat Pro
image.jpeg

Senast ändrad:
uppd4.jpg

Nu har jag lovat daglig lucköppning....så nu kör vi!

Kom hem efter jobbet nu och vad står och väntar på mig, paket med cykeldelar! Borde vara min dropper, men paketets storlek oroar mig, 31,6 x John Holmes?
image.jpeg

Rätt storlek.
image.jpeg

Bra vikt, angiven vikt var 550 gram.
image.jpeg

Dock så väger skruvarna nästan 15 gram....
image.jpeg

...och titan bara 6 gram
image.jpeg

Väldigt nöjd med den hittils, inte ens testat den, men finishen känns påkostad för 1600 spänn. Nu får vi se om den funkar så bra som det sagts eller om jag kommer tillbringa julledigheten med 549 gram lågbudget stolpe i skrotum.

Fridens!

Senast ändrad:
AlfaAlfa sa:
Hej igen!

Nya grejjer på väg hem.
Gått i valet och kvalet gällande dropperpost, har dammsugit nätet och cykeltidningar efter recensioner och betyg på dropper posts. Valet föll på den billiga Brand X Ascend dropper, lågt pris, ganska låg vikt(550 gram)och peppar peppar, underhållsfri/oförstörbar. Enda negativa kritiken verkar vara själva reglaget, skit samma då jag kör med växlingsreglage.

Jag har en brand x, den ör bra, reglaget är också bra tycker jag

Brand X Ascend Dropper

För att kunna gå vidare med bygget så kände jag att en sadel behövdes. Har två favvo sadlar, Specialized Phenom och Fabric Scoop flat. Men i det här fallet diskvalificerade Phenomsadeln sig själv, tung och dyr. Fick tag i kolfiberversionen av Fabric scoop för för samma peng som fattigmansversionen av Phenom.

Fabric Scoop Flat Pro

Dexter sa:
Häftigt ? Vart köper du skruvarna?:-)

De svarta titanskruvarna och brickorna har jag köpt från R2bike.de.

De flerfärgade titanskruvarna köper jag via ebay, finns ett märke som heter "Risk", ironiskt namn, och dem ÄR i titan. Man får läsa speccarna lite för ibland kan det vara en stål/alu skruv med en "titanfinish". Men som sagt, Risk skruvarna är i titan, de gör även vevlagerbult, drevbult, trissor m.m i titan.

Senast ändrad:
uppd5.jpg

Dagens lucka!

Det är dags att börja tänka på bland det viktigaste som finns på en hoj, greppet, styrlindan. Jag var helt inställd på läderstyrlinda och lädersadel i början, men läder på läder är snyggt på en klassisk caféräser, inte på en kolfibermonstercross. Vi snackar ju att Punisher parat sig med en Itera cykel. Nu när sadeln blir i gummiliknande material så börjar jag vela loss på styrlinda och material. Jag vill ha något diskret, men ändå inte, detta är mina kandidater:

Esi RCT wrap. Silikon linda som skulle matcha sadeln perfekt, är dock orolig över att händerna ska lukta ålderdomshem om man kör utan handskar.
ESI_Bar_Tape-1.jpg

Brooks Brun läderlinda, tanken är ju att den skulle matcha den bruna randen på specialized däcken, men tanken är ju också ett extra hjulpar med grövre däck, matchandet kan utebli och två böjda kabanosser kommer kännas malplace.
brooks.jpg

Cinelli Fuskläder linda med ett fler färgat skumgummi under som lyser igenom i perforeringen, kunde matcha skruvarna snyggt?
cinelli.jpg

Cinelli Mash, gillar kontrasten med mattsvart mot blanksvart, passar mot den matta kolfibern och blanksvarta alu delarna på hojen.
cinellimash.jpg

Lizard skins Camo, skulle vilja ha svart/mörkgrå m90 kamoflauge linda, verkar omöjlig att få tag i, den här är mer diarré.
lizardskins.jpg

Sweatband, svettbandslinda, haft den på en fixie en gång, bra grepp, men blir lätt dassig.
sweatband.jpg

Det här är också rätt ballt, en hel "wrap" av styret, antingen som "vävd" eller helt clean, fast då är det ju läder igen då. Dessutom är prislappen på 1400kr.....
978081c10fad3fc81ac14eac449cf58f.jpg
IMG_8004_1200x800__06781.1431380483.1280.1280.jpg

Nån som har tips?

Senast ändrad:
uppd6.jpg

Hej!

SEN daglig uppdatering.

Dags för grafik. Jag är egentligen emot att sätta ett eget namn på en ett cykelbygge där jag bara monterat ihop en bunt delar, jag är ingen John English direkt, men ändå, jag har ju beställt delar tillverkade i asien och monterat ihop dem med varann så jag är väl inte sämre än någon annan svensk cykelfabrikör=)

Tanken med grafiken är att den ska kännas som man bara i all hafs signerat den. Ingen överdådig "sporttuff" grafik a la Scott cyklar, inte genomtänkt och vrålsnyggt som på en Baum cykel och inte heller fult som på en Allebike. (Hack skämt!)

Det finns en svensk typsnittsdesigner vid namn Måns Grebäck som gör snygga "handskrivna" typsnitt, lite slarviga och ibland oläsbara, jag gillar dem. Gsson är en omskrivning av mitt efternamn, monstercross kan bli något annat sen. Jag drog upp några favoriter och föll för den längst ner på listan.
trailer2.jpg

Så här är det tänkt, inget är bestämt men åt det här hållet tänker jag mig. Själva finishen skulle kunna vara utskuret i blanksvart film, eller i fotokromatisk film för att matcha titanskruvarnas finish. Man skulle också kunna ha en utskuren mall där man polerar upp den matta klarlacken bara. Varför inte vatten/laserskära ut dem i rostfritt och med dubbelhäftande tejp fästa den på ramen. Blir att lattja vidare med det här.
cross2.jpg

Gjorde en snabb photoshop igen! Kanske köra dekoren i guld? Som född örebroare är ju kopplingen till Ronnie Petersson och hans JPS stripade f1 bil given. Det är det man kan vara stolt över som örebroare, Ronnie, 49 miljoner i musikhjälpen och Kenneth and The Knutters.
trailer.jpg

Sista jobbdagen i morgon, sen är det julledighet, det vill säga släkthäng och lite tid för cykelbygge.....

Senast ändrad:
Principia sa:
Vad är det för hjul och vad väger dom? Lite nyfiken på slutvikten. Klarar du 8,5 med droppern? Vad vägde däcken?

Hej!

Fälgarna är Yishun, http://www.yishunbike.com ,nipplar och ekrar är DT och naven Novatech. De har innermått på 25mm, lagom fläskiga. Hjulparet utan bromsskivor, kassett och däck ligger på ca 1500 gram, inte superlätt, men hållbara. Köpte dem av en som kört en säsong på dem, med tanke på hans cykling vet jag att de håller för mig!:)

Skulle jag bygga ihop hojjen nu med specialized däcken (som är ganska tunga) skulle den nog hamna över 9kg. Nu byggde jag ihop hjulparet för att kunna få hojjen rullbar. Men tanken är att ha två hjulpar:

- LÄTT hjulset i alu eller kolfiber för landsväg/gravel/äventyr/pendling med Specialized Sawtooth däcken. Tubeless så klart.

- Kolfiberfälgarna jag har i dag med Schwalbe Thunder Burt Evo. Tubeless här med.

Jag tippar att cykeln kommer väga 8,5-9kg nånting vilket jag tycker är helt ok med tanke på dämpare fram och dropper. Hojjen är ju inget riktigt superduperweightweenie bygge, utan lagom lätta prylar som inte kostar skjortan.

Jag skulle kunna väga hojjen någon dag som den är nu och så får man uppskatta vikten på det som fattas.

Mvh

Som född örebroare är ju kopplingen till Ronnie Petersson och hans JPS stripade f1 bil given. Det är det man kan vara stolt över som örebroare, Ronnie, 49 miljoner i musikhjälpen och Kenneth and The Knutters.

Örebro bara spottar ur sig stoltheter! Glöm inte Richard Göransson & Millencollin!
Nästan så man är lite avundsjuk.....

+1 på guldtext

Konkret sa:
Jag älskar min vita läderlinda från brooks.

Missade ditt inlägg!

Håller med, skitsnyggt!, men putsnörd som man är skulle jag må psykiskt dåligt över att köra dagligen i ur och skur i olika väglag med vit läderlinda!

Lite som att köra vit Linnekostym i Kirunagruvan.

SebbeK sa:
Som född örebroare är ju kopplingen till Ronnie Petersson och hans JPS stripade f1 bil given. Det är det man kan vara stolt över som örebroare, Ronnie, 49 miljoner i musikhjälpen och Kenneth and The Knutters.

Örebro bara spottar ur sig stoltheter! Glöm inte Richard Göransson & Millencollin!
Nästan så man är lite avundsjuk.....

+1 på guldtext

Ja, Örebro är ju svensk racing, Thed björk med!

Millencolin, hur kunde jag glömma!

Jag får ta och göra lite skisser på en guldversion, lite inspiration av John Player Special och pinstriping kanske?

Wow vilka PS skills du har och designsskills dessutom. Coolt att kunna se en färdig hoj innan man byggt den :-)
Ner i verkstaden och bli lite smutsig om fingrarna nu över jul.

Cool cykel!

Jilster sa:
Wow vilka PS skills du har och designsskills dessutom. Coolt att kunna se en färdig hoj innan man byggt den :-)
Ner i verkstaden och bli lite smutsig om fingrarna nu över jul.

Cool cykel!

Tackar! Ja det är rätt smidigt faktiskt att kunna skapa en vision, mer än i huvudet alltså.

Ja, det har blivit mycket dator, och just nu är min verkstad vardagsrummet. Har ju faktiskt en verkstadsutbildning i mig så jag skulle vilja bygga lite mer eget. Finns ju många inspirerande projekt här på happy där man bygger egna ramar, det är väl nästa steg antar jag.

AlfaAlfa sa:
Konkret sa:

Missade ditt inlägg!

Håller med, skitsnyggt!, men putsnörd som man är skulle jag må psykiskt dåligt över att köra dagligen i ur och skur i olika väglag med vit läderlinda!

Min har blivit lite gråare men den har hängt med 2år med. Lädret är inte heller riktigt kritvitt när man får det. Finns i flera färger!

Sätt inte på typ en rosa styrlinda bara. Då blir det kitschigt (stavning på det?).
Jag har letat lite titanbultar, men det är en djungel! Köper man från kina eller inte?

Underbar byggtråd då det verkligen läggs tid på detaljer.

Konkret sa:
AlfaAlfa sa:
Konkret sa:

Missade ditt inlägg!

Min har blivit lite gråare men den har hängt med 2år med. Lädret är inte heller riktigt kritvitt när man får det. Finns i flera färger!

Jag såg att det fanns i lila, såg najs ut! Den nougatbruna är den jag är mest inne på men ska göra lite olika versioner i photoshop!

Tack för tipset!

NickPick sa:
Sätt inte på typ en rosa styrlinda bara. Då blir det kitschigt (stavning på det?).
Jag har letat lite titanbultar, men det är en djungel! Köper man från kina eller inte?

Underbar byggtråd då det verkligen läggs tid på detaljer.

När det gäller stavning och korrekt svenska är den här tråden en frizon tycker jag!:)

Rosa kommer det inte bli, det lovar jag.;)

Jag säger så här angående titanbult.

Ska du ha silverfärgade riktigt bra bultar, vi snackar racinggrejjer, probolt.co.uk, där handlade jag skruv till motorcykeln.

Ska du ha svarta, köp via r2bike.de

Vill du ha färgade skruv är det ebay som gäller, mina skruv som har en multicolor/rainbow finish köper jag av ett märke som heter RISK, det är titan. Man får hålla lite koll och läsa specen på skruvar när det gäller ebay, har man otur köper man skruv som har en titancoating som dem skriver, det är bara coatad stål/rostfri skruv.

Här är lite RISK titan komponenter:
http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=R...313.TR0.TRC0.Xrisk+titanium&sqp=risk+titanium

AlfaAlfa sa:
Konkret sa:
AlfaAlfa sa:
Konkret sa:

Missade ditt inlägg!

Jag såg att det fanns i lila, såg najs ut! Den nougatbruna är den jag är mest inne på men ska göra lite olika versioner i photoshop!

Tack för tipset!

Inga problem. Det sved i min plånbok när jag köpte den men det har varit lindan jag varit mest nöjd med. Fejk-läder från andra stora firmor har inte varit i närheten.

uppd7.jpg

Dagens uppdatering.

Kom för en gångs skull hem innan solen gått ner, passade på att knäppa ett par bilder på bygget. Det som som ser ut som påskpynt är kardborreband jag använder för att liksom mocka upp vajer och slangdragning.

IMG_1861.JPG

Här är cockpiten, som för övrigt är till salu, styrstam easton carbon/alu och easton cyclocross styre, 46cm brett och 6grader flare, buda på, nypris för styre ock styrstam är ca 2000kr, är som sagt bara monterat.. Är sugen på att införskaffa en annan styrstam och styre, det här är skitbra grejer....men har en tanke i bakhuvudet som gnager om en ännu freakigare look på hojen...
IMG_1860.JPG

Stilstudie på bakväxel, här ser man lite av titanblinget. En annan grej jag gjort här är att jag tog bort växelörat och lackerat det sidenmattsvart då det original är silver, stack lite för mycket i ögonen.
IMG_1859.JPG

Här syns också mitt 38t melon drev från garbaruk, fick det i måndags och i dag åkte det på, ligger just nu farligt nära kedjestaget men har lite spacers liggande. Här är en till detalj som stör mig, aluminiumskyddet som sitter där. Det ska bort och jag ska gjuta ett eget i kolfiber och ha där i stället. Fick en rulle kolfiber från en leverantör på jobbet som nu äntligen skall komma till användning. Tankar att gjuta av ett par SKS skärmar och ha dem i kolfiber finns också..
IMG_1858.JPG

Och återigen vikten, vägde den, ligger på 7,7 kg som den är på bilden. Då vet jag att den är ca 400 gram tyngre med Sawtooth däcken än med de Schwalbe Thunder Burt som "borde" suttit på det här fälgparet(se tidigare inlägg i tråden) Hur lätt blir den i slutändan då?

Det som fattas på hojen är:

Kassett
Kedja
Sadel
Styrlinda

Pedaler räknar jag inte in, det brukar inte cykelfabrikörer göra heller.

Nu tar jag bara komponentvikter från R2 bike, de brukar väga grejerna så det känns som ärliga vikter. Jag gör ett billigt förslag, jag gör ett dyrt förslag, lägger vi sen upp en vikttabell blir det så här:
listan.jpg

Det är ju rätt bra vikter! Men också högst teoretiskt. Släng på ett par eggbeater pedaler på 180 gram och dra ifrån ca 400 gram för de lättare Schwalbe Thunder Burt däcken som egentligen ska sitta på dessa fälgar (för mer info angående hjul/däck kombos se tidigare inlägg) så kanske hojen landar in helt körklar på en 8,5 kg då?

Vad den slutligen väger får vi se, styrlindan, vajrar och höljen kommer kapas osv....

OJ! Märkte att om man tittar på mobilen så blir min tabell helt koko, får kanske uppdatera med en bild i stället!

MVH

Senast ändrad:
uppd8.jpg

Tomten kom med julklappar, han förstod att jag behövde lite mer att välja mellan till mina kommande rigorösa bike fits sessioner.

Anledningen till byte av cockpit är att jag räknat lite, och testsuttit lite. Jag kopierade måtten rakt av från landsvägshoj i början av bygget, där sitter jag lågt och utsträckt. Efter att ha kännt efter lite kändes det som att mycket vikt hamnar över Lauf:en fram. Har kört Lauf två gånger förut och älskar gaffeln, men då har det varit på mountainbikes, där sitter jag lite mer upprätt och jag lägger inte min vikt över gaffeln på samma sätt. Kort sagt, jag vill undvika att känna att jag "hänger" över styret när jag cyklar i stök, Lauf:en är ingen hoppstylta, men den är ju aldrig riktigt låst vilket gör att lite gung uppstår när man står och brötar uppför, vill undvika att det känns så när jag även sitter om någon fattar vad jag menar?:) Min lösning blev 70mm styrstam och ett styre med lite kortare reach. Mina händer hamnar sammanlagt 3 cm längre bak. Kommer det inte att bli vingligt och snabbstyrt? Nya styret är 2 cm kortare på papperet, men har mycket mer flare än nuvarande styre så det blir bredare än tidigare, här hämtar vi hem lite mer kontroll!:)

Nu har jag i alla fall lite mer att latjja med när jag testar ut hojjen!

Easton ax flare 44cm bredd
image.jpeg

Ritchey carbon wcs 70mm längd
image.jpeg

Bikefiten får dock vänta ett par dar, just nu är jag fylld av julskinka och skulle jag sätta mig på en hoj och luta mig framåt så har vi en så kallad "kaviartubseffekt"

Senast ändrad:
thisismycat sa:
Är sawtooth-däcken verkligen 42mm på fälg. De är riktigt tjusiga och det lätta rullmotståndet är ju tilltalande...

Hej igen!
Mina fälgar har innermått 24-25 mm, på de fälgarna så är sawtooth däcken 44mm breda, så 42 på smalare fälg kan absolut stämma!

Mvh

uppd9.jpg

Nattsudd...lutar åt den svarta längst ner i högra hörnet, bara blanksvart logo på matt kolfiber.
trailer3.jpg

Har annars spenderat kvällen med intern vajerdragning av droppern. PUH! säger jag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp