[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul

Bonsaifall

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Nu är det dags för byggtråd. Har helt fastnat i träsket och ser inget stopp på det. Är det såhär för alla?

Allt började med en Motobecane Super Mirage som jag tänkte blir en billig historia (1500kr) och bra att ha som pendlare. ”Jag har inte så höga krav” tänkte jag ovetandes om vad detta skulle leda till.
0EB8727F-8C6A-4DCC-BF67-FF2CAC45049C.jpeg

Den rullade när den köptes så cyklade hem den till min polare där vi tvättade igenom den, gav den ny styrlinda, pedaler och bromsvajrar.

07C85579-EB5A-4EB7-A5DA-BAC887C0425D.jpeg

Lite senare så bytte jag ut sadeln och bromsarna
BDD5E3D3-DDA9-4E7B-A3D3-7F53D8043FEE.jpeg

Jag lyckades också klippa en andra hoj och ett andra projekt, en Motobecane Club fick hänga med hem i hopp om att bli en ”bärshoj” då planen var att cykla endast (i stockholm).
66C8C036-2684-4D6C-9D1E-E80CDC09AA86.jpeg

Efter ett tag så tröttnade jag på att växla från ramenpå pendlarhojen. Det var ingen höjdare i backiga Stockholm. Så började drömma om fräsiga STI-reglage. Lyckades klippa ett par R500/530 hjul och en claris drivlina utan bromsar (passade bra då jag hade nya) så det blev uppgraderingsdags.
7D81CBEC-C0A7-42D0-BAF4-6D0AB8C5F664.jpeg

Saknades bara en cable stop (tydligen) för att allt skulle lira. Vill tillägga att det tog mig ca 2 timmar att få rätt på framväxeln samt att jag inte visste att man skulle fästa kassetten med fancy verktyg och liknande.
Men efter många om och men fick jag ihop hojen med en skön ny styrlinda också.
B10EA4A6-8D65-4B58-99B9-1963AAE66A94.jpeg

693FDB4F-D6C9-4737-9468-1D0AA9F2B213.jpeg

Satte även på mudguards och en sadelväska till nycklarna.
Såhär ser hojen ut även idag. Bromsarna bråkar lite och lyckas inte riktigt alltid stanna mig (som är rätt stor) och jag stör mig lite på att jag har silvrig sadelstolpe och styrstam samt att min sadel inte är så bekväm, så detta är potentiella uppgraderingar. Fokus på denna hojen är ju att kunna ta sig till jobb och tillbaka bara.
Nu har det gått lite tid och jag fick ett sug för att hitta en användning för drivlinan som satt på svarta Motobecanen innan jag bytte till en ny där. Började leta efter en ny ram och hittade en fantastiskt fin Grebart-ram med pärlemo finish.
32D86CB7-05EB-4BCD-A750-EE97E5981173.jpeg

7BC79871-2DB0-4252-9D67-1C8D0743E317.jpeg

Denna tänkte jag skulle bli en skön gammal racer om jag inte hittar en go drivlina någonstans. Målbilden ser ut någonting såhär:
D1865208-E9FF-44D9-9F39-DC25D187A427.jpeg

Någonstans när jag skaffade den silvriga Motobecanen så hittade jag också en hoj till flickvännen som jag tänkte fixa till:
DDDEE049-1D3D-4CD9-847D-026C9CFF769F.jpeg

Det är en gammal Monark som jag tänkte fixa till brukskick.
Sist men inte minst så fanns det en ram+lite annat gott till skänkes här som jag också tänkte hitta tiden att bygga ihop till någonting. Den är 51cm så blir nog till flickvännen och ovan hoj får kanske säljas om någon vill ha den.
8F8B2114-6DCD-472C-A9B0-F20C737AE2C2.png

Denna ser jag fram emot att göra något kul med. Kanske flytta claris-linan hit och hitta en ny till pendlaren? Vem vet.

Hoppas att någon vill följa med på denna resan som kommer börja ta fart rejält under 2023 och januari.

Hojta också till om någon kanske har något tips eller något att sälja till mig som jag kanske behöver.

Tack för mig för denna gången! Ser fram emot att kunna uppdatera på alla projekt.
 

IM

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Följer. (Samt återkommer när jag rotat i lådorna.)

Det händer måhända inte alla. Men påtagligt många. Mig har det hänt 4-5 gånger. Hittills. =)
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Snygga byggen. Grattis.
Tror Treken får svårt att konkurrera med de andra två, både stil och komfortmässigt.

Har du måttet på sadelstolpen så ska jag kika in jag har en svart någonstans. Men personligen tycker jag inte det gör något med ommålad stolpe och styrstam, tvärtom faktiskt.
 

Bonsaifall

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Snygga byggen. Grattis.
Tror Treken får svårt att konkurrera med de andra två, både stil och komfortmässigt.

Har du måttet på sadelstolpen så ska jag kika in jag har en svart någonstans. Men personligen tycker jag inte det gör något med ommålad stolpe och styrstam, tvärtom faktiskt.
Tackar!
Jaså? Är inte så van vid nyare modeller men antog att nyare=bättre? Kanske är helt ute och cyklar (pun intended).
Sadelstolpen hade det härligt stökiga måttet 25.4mm. Har inte sett så många sådana flyga rundor här på happy. Tack för att du kollar!
Har jag tur så passar en quill adapter jag köpte så att jag kan byta till nya generationens styre och därmed slippa måla om den i alla fall.
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Tackar!
Jaså? Är inte så van vid nyare modeller men antog att nyare=bättre? Kanske är helt ute och cyklar (pun intended).
Sadelstolpen hade det härligt stökiga måttet 25.4mm. Har inte sett så många sådana flyga rundor här på happy. Tack för att du kollar!
Har jag tur så passar en quill adapter jag köpte så att jag kan byta till nya generationens styre och därmed slippa måla om den i alla fall.
Ska kika.

Jag föredrar stål, smalare rör är snyggare, materialet mer levande och lättare att reparera om det trots allt skulle ge sig. Men detta är en ständigt het potatis här på forumet så lika bra att undvika den diskussionen.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Tackar!
Jaså? Är inte så van vid nyare modeller men antog att nyare=bättre? Kanske är helt ute och cyklar (pun intended).
Sadelstolpen hade det härligt stökiga måttet 25.4mm. Har inte sett så många sådana flyga rundor här på happy. Tack för att du kollar!
Har jag tur så passar en quill adapter jag köpte så att jag kan byta till nya generationens styre och därmed slippa måla om den i alla fall.

Gamla alu-ramar har en tendens att spricka så gå noga igenom ramen med ficklampa etc innan du köper massa delar till den :)
 

Bonsaifall

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Ska kika.

Jag föredrar stål, smalare rör är snyggare, materialet mer levande och lättare att reparera om det trots allt skulle ge sig. Men detta är en ständigt het potatis här på forumet så lika bra att undvika den diskussionen.
Jag håller med om detta också måste jag säga, men en fräsig kolfiber/aluram är svårt att hata enligt mig
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Nu är det dags för byggtråd. Har helt fastnat i träsket och ser inget stopp på det.
Välkommen i gänget
En byggtråd är alltid intressant, du verkar ha flera på gång samtidigt!

Allt började med en Motobecane Super Mirage som jag tänkte blir en billig historia (1500kr) och bra att ha som pendlare.
07c85579-eb5a-4eb7-a5da-bac887c0425d-jpeg.600456
En riktigt stor ram, hur lång är du?

Efter ett tag så tröttnade jag på att växla från ramenpå pendlarhojen. Det var ingen höjdare i backiga Stockholm. Så började drömma om fräsiga STI-reglage.
STI-reglage är alltid bättre
Men var i Sthlm bor du där det är backigt? Jag bor i Sthlm, Söderort, och visst går det upp och ned en del men inte ens jag upplever det som särskilt backigt. Åtminstone för mig har det varit svårt att hitta en topp över 65-70 möh. Vid Tullinge vattentorn är det ~90möh och det går att få till en mer eller mindre sammanhängande backe från nerifrån Tullingesjön, men är Tullinge verkligen Sthlm?
Men trots backar eller ej håller jag med dig om att är STI-reglage alltid bättre.

Tack för mig för denna gången! Ser fram emot att kunna uppdatera på alla projekt.
Det ser även jag fram emot


Tror Treken får svårt att konkurrera med de andra två, både stil och komfortmässigt.
Utseendet skiljer förstås, men varför skulle komforten kunna skilja, vad skulle det bero på och hur kan du veta det utifrån endast bilderna?
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Utseendet skiljer förstås, men varför skulle komforten kunna skilja, vad skulle det bero på och hur kan du veta det utifrån endast bilderna?
Det beror nog på hur cykeln används, men i touringsyfte så är jag av uppfattningen att stål i regel har fördel, komfortmässigt.

Men det får bli i en annan tråd.
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Det beror nog på hur cykeln används, men i touringsyfte så är jag av uppfattningen att stål i regel har fördel, komfortmässigt.
???
Menar du verkligen att typen av användande av cykeln skulle ha betydelse för hur materialet påverkar den upplevda komforten?
Alltså att stålet i ramen skulle uppträda annorlunda om cykelramen som är byggd av det används för touring istf tex Vätternrundan?
Hur skulle det gå till och på vilket sätt skulle det då ha betydelse för ditt påstående i #4?
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Nej det menar jag inte.
Menar du verkligen att du tycker detta känns som rätt tråd att diskutera detta?
 

Bonsaifall

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Välkommen i gänget
En byggtråd är alltid intressant, du verkar ha flera på gång samtidigt!


En riktigt stor ram, hur lång är du?


STI-reglage är alltid bättre
Men var i Sthlm bor du där det är backigt? Jag bor i Sthlm, Söderort, och visst går det upp och ned en del men inte ens jag upplever det som särskilt backigt. Åtminstone för mig har det varit svårt att hitta en topp över 65-70 möh. Vid Tullinge vattentorn är det ~90möh och det går att få till en mer eller mindre sammanhängande backe från nerifrån Tullingesjön, men är Tullinge verkligen Sthlm?
Men trots backar eller ej håller jag med dig om att är STI-reglage alltid bättre.

Det ser även jag fram emot



Utseendet skiljer förstås, men varför skulle komforten kunna skilja, vad skulle det bero på och hur kan du veta det utifrån endast bilderna?
Tackar! Ja, håller koll på blocket och liknande så därför blir det att man samlar på sig 😅
Är 197cm lång därav gigantramen, bor söder om illjeholmen så tampas stundtals med Nybohovsbacken och sen cyklar jag en hel del inne i stan (strandvägen, götgatsbacken osv). Blir många tilfällen man stannar också och det är skönt att kunna växla ner snabbt vilket jag inte riktigt blev bra på med friktions-downtube.
 

Bonsaifall

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Tyvärr hade jag ingen sadelstolpe av det måttet just nu. 😣
Tack som kollat ☺️
Ska lägga upp en köpesannons tror jag!

Som allmän info har jag också hållt koll på hur mycket jag lagt på de olika hojarna och ska redovisa detta i tråden här! Kul för folk att veta hur mycket det kostar (iaf för en rookie) att hålla på och renovera och bygga hoj 😄
 

L.and

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Tack som kollat ☺️
Ska lägga upp en köpesannons tror jag!

Som allmän info har jag också hållt koll på hur mycket jag lagt på de olika hojarna och ska redovisa detta i tråden här! Kul för folk att veta hur mycket det kostar (iaf för en rookie) att hålla på och renovera och bygga hoj 😄
Där har du tyvärr fel. Det är aldrig kul att veta i detalj vad en cykel kostar, alltid bättre att bara ha en aning om att "det nog blir ganska billigt" 😂
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Nej det menar jag inte.
Tur!
Men varför formulerade du dig då som du gjorde
och vad har touring med ramarna i den här tråden att göra?

Menar du verkligen att du tycker detta känns som rätt tråd att diskutera detta?
Varför skulle den här tråden vara reserverad för att posta fördomar och olämplig för att bemöta dem?


Är 197cm lång därav gigantramen
Ok, hoppas att den funkar bra för dig
Jag är "bara" 193 och även för mig kan det vara svårt att hitta passande ramar.

bor söder om illjeholmen så tampas stundtals med Nybohovsbacken
Jag har bott i Midsommarkransen, så jag är väl bekant med Nybohovsbacken.
Jag har även sett cykeltävlingar där, som åskådare inte deltagare

Blir många tilfällen man stannar också och det är skönt att kunna växla ner snabbt vilket jag inte riktigt blev bra på med friktions-downtube.
+1
Som redan skrivet: STI är överlägset på många sätt

Sadelstolpen hade det härligt stökiga måttet 25.4mm. Har inte sett så många sådana flyga rundor här på happy.
Sadelstolpen kan vara viktigare för den upplevda komforten än rammaterialet. Det finns det både tester och mätningar som visar, en del har även postats här tidigare. Att stolpen är så pass tunn som 25,4 mm kan även det medverka till att höja komforten.

Cannondale har en stolpe på 25,4 mm som skall vara utvecklad för att (bla) vara komforthöjande
Cannondale Save. Men den verkar kosta en hel del.
Personligen har jag varit med om att en vibrationsdämpande/komforthöjande stolpe kan ha stor betydelse för komforten, som jag har postat här tidigare,
men jag skulle trots det börja med sådant som är viktigare och har större betydelse, sådant som sittställning och däck.
 
Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
TS får återkoppla om hen tycker vi går för OT men det är ju relativt allmänt erkänt att aluminiumramar från sent 90- och 00-talet var konstruerade för att vara styva och stumma. Om det var medvetet eller en fråga om tillverkningsteknik vet jag inte. Cykeln ovan ser i mina ögon ut att tillhöra den generationen. Även stålcyklar tillverkades under ungefär samma år för att vara styva och stumma (Columbus MAX-rör, större diameter på överrör mm.). Dessutom har lvg cyklar i alu från perioden ju ofta bara utrymme för 23mm däck vilket gör sitt till. Idag verkar man tillverka alu-cyklar som är både bekväma och relativt styva ”lateralt” (eller vad det nu är det brukar stå i marknadsföringen). Bredare däck generellt på moderna cyklar lär ju göra en hel del också.

Sammantaget tänkte jag när jag såg den ramen ”hm, det känns som att det är hög risk att en aluminium-landsvägs-racer från ca. 00-talet är obekväm) - jag avstår.”

Allt ovan är dock baserat på recensioner och annat subjektivt och jag har inga tester eller egen erfarenhet att gå på :)
 
Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
För övrigt har en vän en alu-cykel från 80-talet och det är det mjukaste jag varit med om! Men den har inte tillverkats för att vara styv mig veterligen (runda rör och en cx-cykel). Det kan dock ännu mer förstärkas av att limningen har börjat släppa xD
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Cykelupplevelsen är subjektiv, att kalla någons erfarenhet för fördom tycker jag är ignorant. Att i samma inlägg säga att man inte förstår påståendet och fråga om förtydligande blir en motsägelse.

Att kapa någons byggtråd för en klart mycket större diskussion när det hade räckt att skriva sin egen åsikt och gå vidare (samt även inleda allt med en tråkig ton) det tycker jag är regelrätt respektlöst.
 

JariT

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Alltid upplivande när HåkanC skriver i trådar. Alla inlägg har karaktären av ”att lägga en våt filt över stämningen”. Bara han inte börjar skriva i feelgood tråden ”Visa din Miyata”. Om det händer så slutar jag betala medlemsavgiften
 

IM

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Lustigt vilka skilda uppfattningar man kan ha. Personligen ser jag @HåkanC 's engagemang i en tråd eller diskussion som en garant för en ordentlig portion väl underbyggd kunskap och information.
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Att ramens styvhets, liksom rammaterialets, skulle ha stor betydelse för upplevd komfort är en gammal långlivad myt. Det finns tester där man har låtit flera olika cyklister provcykla flera olika exakt likadant utrustade cyklar, där den enda skillnaden var olika rammaterial.
Men ramarna var maskerade för att inte fördomar och förutfattade meningar skulle påverka resultatet. Läs mer här
Läs gärna inte endast tråden utan även hela testet

OBS
Detta betyder inte att olika cyklar inte har olika komfort, åtminstone för mig.
Jag cyklade för några år sedan på tre(3) olika kolfibercyklar,
det var stor skillnad på den upplevda komforten hos dem. Detta trots att deras ramar o gafflar var i samma material och däcken var av samma modell.



Cykelupplevelsen är subjektiv, att kalla någons erfarenhet för fördom tycker jag är ignorant.
Visst är cykelupplevelsen åtminstone till stora delar subjektiv, men att generalisera utifrån denna personliga subjektiva upplevelse blir lätt både fel och fördomsfullt.
Var ngnstans i de av dina inlägg i den här tråden som jag har kommenterat har du skrivit att dina påståenden inte skall uppfattas som generella utan endast är dina egna personliga erfarenheter av de ramar/cyklar du har använt?
Att i samma inlägg säga att man inte förstår påståendet och fråga om förtydligande blir en motsägelse.
Det är inte ngn motsägelse i att be dig förtydliga varför ditt påstående om hur touring skulle påverka den upplevda komforten hos en cykel

Att kapa någons byggtråd för en klart mycket större diskussion när det hade räckt att skriva sin egen åsikt och gå vidare (samt även inleda allt med en tråkig ton) det tycker jag är regelrätt respektlöst.
Det var du som valde att formulera det du nu väljer att kalla din egen erfarenhet som ett generellt påstående, och det var därför jag bad dig förtydliga det och du svarade genom att blanda in touring.
Att bemöta fördomsfulla påståenden och generaliseringar är inte kapning
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Precis!
Det är därför det ofta blir så fördomsfullt felaktigt när man försöker generalisera utifrån sina egna personliga erfarenheter,

Jag syftade på tonen. Har man en ton som upplevs som aggressiv/uppläxande/sur/mästrande kommer detta av många överskugga det man skriver. Hade du svarat mig på det sätt du svarade @Skruff ovan hade jag blivit mer störd av din ton än vad jag hade tagit till mig av eventuell kunskap.

Det är synd, för du har säkert en viss kunskap att dela med dig av.
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Herregud @HåkanC , du länkar ju själv till mitt inlägg 4. Jag skriver att jag TROR att Treken får svårt att konkurrera med de andra två ramarna.

Om jag inte får skriva så ang mina egna erfarenheter så kan jag ju lik väl avsluta mitt konto på detta forumet. Uppenbarligen var det fördomsfullt att ha en trosuppfattning att vilja dela med sig av, baserad på eget cyklande.

Jag tycker en ursäkt vore på sin plats. Går det att förstå det?
 
Senast ändrad:

Bonsaifall

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Kul att höra era reflektioner om komfort, är rätt så ny in i hela världen så tar inte komfort för givet. Största komfort-uppgraderingen jag kan göra i dagsläget är nog att hitta en sadel som passar mig ordentligt :)

Försök dock i största möjliga mån hålla det gnabbfritt, för allas trevnad 😄

För att ge lite bygguppdatering så ska drivlinan som satt på svarta Moton göras rent (kommit halvvägs) och flyttas över till Grebart-ramen, tillsammans med ett par silvriga tiagra-bromsar och de bromshandtag som satt på moton och även läder-styrlindan.Har också köpt ny sadel till denne (läder med nitar), inget fancy men snygg och billig.

Silvriga moton ska rengöras, fixas till bruksskick och sedan skeppas till uppsala där den tills vidare får bli min ”hos tjejen”-hoj.

Svarta Moton är tanken att hitta ny sadel (nån som har tips?), sadelstolpe, styre, styrstam (modern) och kanske äntligen ta tag i att fixa upp lite repor och polera.
Vill också öppna upp hjulen (shimano R500x2 och R530) och serva vevlagren (hjälp?) står i manualen att man absolut inte ska göra det men ingen minns väl en fegis?

Trek-en ska jag försöka få bort den målade rosa färgen (har fått tips om aceton och ansiktsmask) men vet inte om det är optimalt. Någon som har räddat en fd snodd cykel förut och har tips?
Efter detta så är det jaga drivlina till Trek-en.
Kanske uppgradera Moton och flytta över Claris-linan till Trek-en? Får se vad plånboken och vettet tillåter, känns också lite smått som att ”kasta pärlor till svin”.

också passat på att skaffa mig en rejäl verktygslåda (se bild) där jag kan ha allting utan att skapa kaos hemma i lägenheten.
 

Bilagor

  • 89B85B7C-0FB1-4E35-A339-5D12786A9F5C.jpeg
    89B85B7C-0FB1-4E35-A339-5D12786A9F5C.jpeg
    514.5 KB · Besök: 35

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Kul att höra era reflektioner om komfort, är rätt så ny in i hela världen så tar inte komfort för givet. Största komfort-uppgraderingen jag kan göra i dagsläget är nog att hitta en sadel som passar mig ordentligt :)

Försök dock i största möjliga mån hålla det gnabbfritt, för allas trevnad 😄

För att ge lite bygguppdatering så ska drivlinan som satt på svarta Moton göras rent (kommit halvvägs) och flyttas över till Grebart-ramen, tillsammans med ett par silvriga tiagra-bromsar och de bromshandtag som satt på moton och även läder-styrlindan.Har också köpt ny sadel till denne (läder med nitar), inget fancy men snygg och billig.

Silvriga moton ska rengöras, fixas till bruksskick och sedan skeppas till uppsala där den tills vidare får bli min ”hos tjejen”-hoj.

Svarta Moton är tanken att hitta ny sadel (nån som har tips?), sadelstolpe, styre, styrstam (modern) och kanske äntligen ta tag i att fixa upp lite repor och polera.
Vill också öppna upp hjulen (shimano R500x2 och R530) och serva vevlagren (hjälp?) står i manualen att man absolut inte ska göra det men ingen minns väl en fegis?

Trek-en ska jag försöka få bort den målade rosa färgen (har fått tips om aceton och ansiktsmask) men vet inte om det är optimalt. Någon som har räddat en fd snodd cykel förut och har tips?
Efter detta så är det jaga drivlina till Trek-en.
Kanske uppgradera Moton och flytta över Claris-linan till Trek-en? Får se vad plånboken och vettet tillåter, känns också lite smått som att ”kasta pärlor till svin”.

också passat på att skaffa mig en rejäl verktygslåda (se bild) där jag kan ha allting utan att skapa kaos hemma i lägenheten.

Testa du aceton, men högst tveksamt om det biter. När sprayfärg (antar att det är spray?) väl har härdat ordentligt är det jävligt svårt att få bort.
 

Bonsaifall

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Testa du aceton, men högst tveksamt om det biter. När sprayfärg (antar att det är spray?) väl har härdat ordentligt är det jävligt svårt att få bort.
Ja sprayfärg verkar det som. Det har gått bort på alla komponenter i alla fall med aceton enligt upphittaren, samt varit lätt att få bort från pedalerna. Annars är det ju bara till att ta bort all färg och färga om själv kanske. Lite omständigt och dyrt bara 😅
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Ja sprayfärg verkar det som. Det har gått bort på alla komponenter i alla fall med aceton enligt upphittaren, samt varit lätt att få bort från pedalerna. Annars är det ju bara till att ta bort all färg och färga om själv kanske. Lite omständigt och dyrt bara 😅

Finns ju sprayfärg och sprayfärg så du kan ha tur! Testa aceton på en scotchbrite om det trilskas - gnuggande kan göra underverk. Obs: Själva svampen kommer sakta att lösas upp av acetonet så det bästa är nog att i s f köpa scotchbrite-dukar på typ Jula.

Japp, jag vet att Scotch-Brite egentligen är ett varumärke. 😊
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Ja sprayfärg verkar det som. Det har gått bort på alla komponenter i alla fall med aceton enligt upphittaren, samt varit lätt att få bort från pedalerna. Annars är det ju bara till att ta bort all färg och färga om själv kanske. Lite omständigt och dyrt bara 😅

Fördelen är att du inte behöver bry dig om rostskydd och kan fokusera på att göra något snyggt eftersom det är alu:) jag tycker annars det svåra är att få en omlackad cykel rostsäker. Men är inte så duktig .)
 

Bonsaifall

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Finns ju sprayfärg och sprayfärg så du kan ha tur! Testa aceton på en scotchbrite om det trilskas - gnuggande kan göra underverk. Obs: Själva svampen kommer sakta att lösas upp av acetonet så det bästa är nog att i s f köpa scotchbrite-dukar på typ Jula.

Japp, jag vet att Scotch-Brite egentligen är ett varumärke. 😊
Ah ja men det låter som ett vettigt sätt att testa ☺️ Tack för tipsen! Hoppas på att det är kass färg 😅
 

Bonsaifall

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Fördelen är att du inte behöver bry dig om rostskydd och kan fokusera på att göra något snyggt eftersom det är alu:) jag tycker annars det svåra är att få en omlackad cykel rostsäker. Men är inte så duktig .)
Ja får se, gillar ju tanken av att kunna göra sin egen färg 😊 Rostskydd krävs att researcha lite för min del, inget jag tänkt på så mycket ännu!
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Alu rostar inte så behövs inget rostskydd
Aluminium rostar inte, men ren blankpolerad alu oxiderar, kan synas på gamla alukomponenter på cyklar som har stått utomhus
så vill @Bonsaifall ha en blank cykel kan den behöva klarlackas,
Själv har jag aldrig polerat en ram helt ren, men jag har läst om de som har gjort det och om jag kommer ihåg rätt kan det vara krångligare och ta längre tid än man först tror.


Jag tycker en ursäkt vore på sin plats.
Skulle jag be om ursäkt för att du formulerar dig fördomsfullt, eller skall du be om ursäkt till @Bonsaifall för de fördomar du skriver i hans multibyggtråd?
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Aluminium rostar inte, men ren blankpolerad alu oxiderar, kan synas på gamla alukomponenter på cyklar som har stått utomhus
så vill @Bonsaifall ha en blank cykel kan den behöva klarlackas,
Själv har jag aldrig polerat en ram helt ren, men jag har läst om de som har gjort det och om jag kommer ihåg rätt kan det vara krångligare och ta längre tid än man först tror.



Skulle jag be om ursäkt för att du formulerar dig fördomsfullt, eller skall du be om ursäkt till @Bonsaifall för de fördomar du skriver i hans multibyggtråd?

Det var precis därför jag skrev rostar och inte oxiderar.
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Skulle jag be om ursäkt för att du formulerar dig fördomsfullt, eller skall du be om ursäkt till @Bonsaifall för de fördomar du skriver i hans multibyggtråd?
Varför är det fördomsfullt att skriva vad man tror baserat på egen erfarenhet samt betona att det är just vad man tror? För att i nästa inlägg uppmärksamma att det finns flera åsikter, att diskussionen inte verkar nå konsensus och att detta är min åsikt.

Förutsätter inte denna definitionen av "generaliserande" och "fördomsfullhet" att alla har exakt samma erfarenhet som du har, att alla har läst samma artiklar som du länkar till?


-----------

@Bonsaifall ,jag tycker den här tråden är intressant och hjälpte själv två tyska utbytesstudenter sätta ihop två Motobecane Super Mirage senast i höstas. De är tjusiga cyklar.
Om du känner att mitt beteende på något sätt fordrar en ursäkt så hoppas jag att du skriver det.
Allt gott.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Motobecane - Grebart - Trek och annat kul
Varför är det fördumsfullt att skriva vad man tror baserat på egen erfarenhet samt påpeka att det är vad man tror? För att i nästa inlägg återigen påpeka att det finns flera åsikter, att diskussionen inte verkar nå konsensus och att detta är min åsikt.

Svar: Det är inte fördomsfullt och du var inte fördomsfull överhuvudtaget.

Gillar din freudianska felskrivning. 😉
 
Topp