yonsson
Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Efter första året på Mtb har jag blivit totalt biten. Så sjukt jäkla roligt!
I slutet av mars köpte jag en Kona Honzo som jag har varit väldigt nöjd med. Hittills har jag skrapat ihop 60 mil. Hardtail sliter dock lite på kroppen och det känns som att jag ”studsar bort” en hel del fart på många halvknoggliga segment.
Jag har bara testat FS på ett enda segment och då slog jag mitt personbästa (på Preachers) med 10 sekunder utan att ens pressa hojen. Cykeln jag provade då var en Kona Process 153 (27.5”) och jag tyckte den var väldigt gungig, har därför suktat lite efter en Process 134 eller annan FS med mindre slaglängd.
Parallellt med dessa tankar inköptes en beggad NS Metropolis för kortare rundor, detta fick mig att läsa in mig med på NS Bikes.
Jag har velat ganska friskt fram och tillbaka med om jag ska fortsätta på min hardtail eller testa FS. Tillslut landade det i att jag hittade en ”billig” NS Snabb 130 ram i rätt storlek (L).
HA: 66*
SA: 74.4*
Reach: 480mm
CS: 438mm
WB: 1233mm
Bakfjädring: 130mm
Gaffel: 140mm
Det finns inte jättemycket skrivet om hojen/ramen och de har minskat HA 1 grad och ökat reachen rejält efter de recensioner som finns online. Ska bli jäkligt roligt (och lite läskigt) att ploppa ihop denna. Förutom slack SA så verkar den ”följa trenderna”.
Hur som helst är tanken att flytta över delarna från Honzon.
Gaffel: RS Pike 140mm (2020).
Bromsar: Shimano Zee (203mm/180mm).
Styre: Renthal Carbon Stealth LE 800mm x 35mm, 30mm rise.
Stam: Kona 40mm.
Handtag: Chromag Palmskin.
Växlar: SRAM NX 11spd.
Hjul bak: 29” 30mm DT Swiss E1700 (54T POE).
Hjul fram. WTB 29mm.
Däck: DHF 2.5”/2.3”.
Inköp till bygget:
NS Bikes Snabb 130 årtal 2019, storlek L.
Headset IS42 / IS52
2 vajrar (växel, dropper)
1 bromsslang (bak)
1 BB tool
1 tub fett
PM>180mm till bakbroms
Nu är det bara att invänta delarna. Gamla kedjan kommer väl bli för kort gissar jag, hoppas Mtb-Store kan hjälpa mig förlänga den eftersom den bara rullat några mil. Utöver det håller jag tummarna för att allt ska klicka.
Senast ändrad: