[Byggtråd] NS Snabb 130

yonsson

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
4bf0b91e-cac2-4333-a6b3-fc30898e2ee2-jpeg.1305375

Efter första året på Mtb har jag blivit totalt biten. Så sjukt jäkla roligt!

I slutet av mars köpte jag en Kona Honzo som jag har varit väldigt nöjd med. Hittills har jag skrapat ihop 60 mil. Hardtail sliter dock lite på kroppen och det känns som att jag ”studsar bort” en hel del fart på många halvknoggliga segment.

Jag har bara testat FS på ett enda segment och då slog jag mitt personbästa (på Preachers) med 10 sekunder utan att ens pressa hojen. Cykeln jag provade då var en Kona Process 153 (27.5”) och jag tyckte den var väldigt gungig, har därför suktat lite efter en Process 134 eller annan FS med mindre slaglängd.

838fece5-f3b9-40b6-b5b2-ad040285f359-jpeg.1319007

Parallellt med dessa tankar inköptes en beggad NS Metropolis för kortare rundor, detta fick mig att läsa in mig med på NS Bikes.

325-3031.jpg

Jag har velat ganska friskt fram och tillbaka med om jag ska fortsätta på min hardtail eller testa FS. Tillslut landade det i att jag hittade en ”billig” NS Snabb 130 ram i rätt storlek (L).

HA: 66*
SA: 74.4*
Reach: 480mm
CS: 438mm
WB: 1233mm
Bakfjädring: 130mm
Gaffel: 140mm

325-3027.jpg

Det finns inte jättemycket skrivet om hojen/ramen och de har minskat HA 1 grad och ökat reachen rejält efter de recensioner som finns online. Ska bli jäkligt roligt (och lite läskigt) att ploppa ihop denna. Förutom slack SA så verkar den ”följa trenderna”.

5a9212b3-a640-458f-bc46-60686df9087e-jpeg.1279467

Hur som helst är tanken att flytta över delarna från Honzon.

Gaffel: RS Pike 140mm (2020).
Bromsar: Shimano Zee (203mm/180mm).
Styre: Renthal Carbon Stealth LE 800mm x 35mm, 30mm rise.
Stam: Kona 40mm.
Handtag: Chromag Palmskin.
Växlar: SRAM NX 11spd.
Hjul bak: 29” 30mm DT Swiss E1700 (54T POE).
Hjul fram. WTB 29mm.
Däck: DHF 2.5”/2.3”.

Inköp till bygget:
NS Bikes Snabb 130 årtal 2019, storlek L.
Headset IS42 / IS52
2 vajrar (växel, dropper)
1 bromsslang (bak)
1 BB tool
1 tub fett
PM>180mm till bakbroms

Nu är det bara att invänta delarna. Gamla kedjan kommer väl bli för kort gissar jag, hoppas Mtb-Store kan hjälpa mig förlänga den eftersom den bara rullat några mil. Utöver det håller jag tummarna för att allt ska klicka.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Min kedja klarade sig från HT till FS utan märkbara problem. Bara att testa.
Förlänga den om du inte har kvar länkarna bli nog bökigt och att betala någon annan för att göra det är nog troligen inte försvarbart.

kais01

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
slakta inte en välfungerande cykel på det där viset, det är både oetiskt och icke miljötänk.

den har sina fördelar att behålla som andracykel eller annars sälja.

yonsson

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
jonte987 sa:
Förlänga den om du inte har kvar länkarna bli nog bökigt och att betala någon annan för att göra det är nog troligen inte försvarbart.
Honzo CS: 420mm
Snabb CS: 438mm
Så 36mm skillnad i kedjelängd i teorin. Hoppas det funkar med den gamla men misstänker att det blir för tight. Har aldrig byggt om en hoj tidigare så gissar mest.

jonte987 sa:
vevlager?
EDIT. Pressat på konan?
https://2019.konaworld.com/honzo.cfm
Ska vara skruvat 73mm på båda. Sitter powerspline på Konan så bör ju vara skruvat, ser skruvat ut med grepppunkter på insidan av navet för borttagning. Tror de gick över till pressfit på de flesta Konamodellerna 2020.

Hoppas jag verkligen, annars kommer det bli jobbigt.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
jonte987 sa:
Honzo CS: 420mm
Snabb CS: 438mm
Så 36mm skillnad i kedjelängd i teorin. Hoppas det funkar med den gamla men misstänker att det blir för tight. Har aldrig byggt om en hoj tidigare så gissar mest.

jonte987 sa:
vevlager?
EDIT. Pressat på konan?
https://2019.konaworld.com/honzo.cfm
Ska vara skruvat 73mm på båda. Sitter powerspline på Konan så bör ju vara skruvat, ser skruvat ut med grepppunkter på insidan av navet för borttagning. Tror de gick över till pressfit på de flesta Konamodellerna 2020.

Hoppas jag verkligen, annars kommer det bli jobbigt.

Då är det säkert ok. Annars bara att köpa ett nytt och låta det pressade sitta kvar. Inga problem.

Ska du ändå bygga cykeln så ska du så klart flytta över grejorna så du får de komponenter du gillar.
Får du inte sålt ramen så kan du börja bygga HTn igen billigt. Kanske vill du snart uppgradera gruppen på den nya. Kanske är 30mm rise för mycket? Snart har du delar till HTn igen.

Edit.
Jag köpte även en momentnyckel för 20-140(typ) till veven. 55nm är mycket att dra på känsla

Edit2
Och det bb verktyg jag köpte var för 3/8'' vilket jag inte var beredd på.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Har ingen aning om jag köpt rätt BB-verktyg men enligt beskrivningen ska det funka.

Ska fundera lite på om jag ska sälja de överblivna delarna eller spara dem som reservdelar. Att ha två Mtb-hojar samtidigt känns inte försvarbart eller önskvärt. Bättre att flytta tillbaka alla delar till gamla ramen om jag någonsin blir sugen på HT igen.

Någon som vet om crown face är ”same same” oavsett IS-standard på lagren? Eller måste jag byta den till den nya som ingår i headset-paketet?

yonsson

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Aaddaamm sa:
Jag vart SUPER nöjd med min Ns snabb 150 29”. Bästa hojjen jag haft men var tvungen att sälja den...
Kul att höra! Hoppas jag blir nöjd. Är inte så orolig för att geometrin inte ska passa mig, är mer orolig för om jag kommer föredra HT eller FS.

xyz-saft

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
Har ingen aning om jag köpt rätt BB-verktyg men enligt beskrivningen ska det funka.

Ska fundera lite på om jag ska sälja de överblivna delarna eller spara dem som reservdelar. Att ha två Mtb-hojar samtidigt känns inte försvarbart eller önskvärt. Bättre att flytta tillbaka alla delar till gamla ramen om jag någonsin blir sugen på HT igen.

Någon som vet om crown face är ”same same” oavsett IS-standard på lagren? Eller måste jag byta den till den nya som ingår i headset-paketet?

Crown race hör till lagret. Kan fungera, men jag hade bytt.

kais01

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Valhalla_ sa:
kais01 sa:
slakta inte en välfungerande cykel på det där viset, det är både oetiskt och icke miljötänk.

Varför är det så menar du?

det kräver ingen närmare förklaring. lägg n+1 det.

och när nu ts ska fixa sin drömhoj är det väl roligare att uppgradera.

sen hör du ju själv, problem och energiförlust redan med vevpartiet.

Nypåmtb

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Valhalla_ sa:
kais01 sa:

Ja, det förstår jag inte heller. Köper man dessutom bara lös ram så är det ju knappast värre än att köpa en ny cykel. Dessutom går det ju att bygga ihop igen med lite begprylar från tex Happy.

Ser för övrigt ut att bli en kul cykel! 👍

Valhalla_

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
kais01 sa:
Valhalla_ sa:
kais01 sa:

det kräver ingen närmare förklaring. lägg n+1 det.

och när nu ts ska fixa sin drömhoj är det väl roligare att uppgradera.

sen hör du ju själv, problem och energiförlust redan med vevpartiet.

Nu tappar du mig helt. Uppgradera är just vad ts gör. :-)

m3lk3r

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
kais01 sa:
han slaktar en välfungerande ht-cykel. den förtjänar att användas vidare, ur alla aspekter man kan tänka sig.
Du antar att han kommer slänga en fin ram bara för att han tar delarna. Tycker att det är mer miljötänk att han eller någon köper begagnade delar till den och håller igång den.

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
kais01 sa:
han slaktar en välfungerande ht-cykel. den förtjänar att användas vidare, ur alla aspekter man kan tänka sig.

Den får väl sannolikt ett nytt liv framöver. Jag har gjort så 4-5 gånger, efterhand man uppdaterar nya cyklarna så trillar det tillbaka delar neråt och sen får de liv igen. Min HT 29 har fått nya delar från andra cyklar och levt minst 4 olika liv. Nu ligger den på vinden som lös ram i väntan på en gaffel, då får den leva för femte gången.
Två cyklar har jag byggt på lösa ramar med enbart delar från hyllan som gått till skänks.

Kul med NS Snabb, inget man stöter på i skogen direkt.

yonsson

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Raggamuffin sa:
Kul med NS Snabb, inget man stöter på i skogen direkt.
325-3029.jpg

325-3032.jpg

Hehe, nej, den blir man nog hyfsat ensam om. Hittar inte en enda recension på senaste versionen. Gillar att de använder ”DH-bussningar” och bygger den på NS-vis med hållbarhet som prio, att den är någorlunda halvextrem i geometrin och att den är mattsvart är också roligt. Har lite vita NS-dekaler liggande från DJn, kanske får sätta på dem så inte ramen försvinner i skugga.

Erik O

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Kul att du blivit biten! Tycker det verkar va en vettig ram också. Lite slackt sadelrör som du påpekar men det går nog att leva med. Kan ju också skjuta sadeln långt fram och därmed vinna nån grad (om du känner att utrymmet finns).

yonsson

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Erik O sa:
Kul att du blivit biten! Tycker det verkar va en vettig ram också. Lite slackt sadelrör som du påpekar men det går nog att leva med. Kan ju också skjuta sadeln långt fram och därmed vinna nån grad (om du känner att utrymmet finns).
Ja precis, har skjutit fram sadeln på Honzon vilket gjorde skillnad och den har i princip samma sadelrörsvinkel som snabben. Kanske behöver komplettera med en 35mm lång stam för att korta ner hojen lite men det väntar jag med.

xyz-saft sa:
En morakniv man inte är så rädd om brukar vara bra för att få loss gamla. Är det slits i nya trillar det på lätt. Annars kan man såga till en eller banka med en träkloss eller så. Brukar lösa sig.
Kanon, har massa slöa knivar i allehanda format så det löser sig nog.

Vizual54

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
För att få dit crown race köpte jag övergångsadapter för avgasrör på Biltema. Efter att ha fasat av kanterna med lite smärgelduk funkade det finfint att banka ner crown racen med. Kommer inte ihåg dimensionen tyvärr, har för mig att det fanns ett par olika.

Valhalla_

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Vilken storlek köpte du på avgasrörsdelen? Kanske är något för mig att ordna med så småningom..

Annars brukar crown race rätt enkelt bankas dit med en gummiklubba, alternativt en träkloss om det är det enda man har. Bara man knackar "omlott" eller vad det nu kallas, så den inte fastnar på vägen.

marr

Moderator
Forumvärd
[Byggtråd] NS Snabb 130
Valhalla_ sa:
Vilken storlek köpte du på avgasrörsdelen? Kanske är något för mig att ordna med så småningom..

Annars brukar crown race rätt enkelt bankas dit med en gummiklubba, alternativt en träkloss om det är det enda man har. Bara man knackar "omlott" eller vad det nu kallas, så den inte fastnar på vägen.

Jag köpte ett avloppsrör i plast på bauhaus.

Men jag brukar försöka köpa styrlager med delad crownrace. Mycket smidigare att jobba med.

Bonzo

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
marr sa:
Valhalla_ sa:

Jag köpte ett avloppsrör i plast på bauhaus.

Men jag brukar försöka köpa styrlager med delad crownrace. Mycket smidigare att jobba med.

Jag har använt ett dammsugarrör med gott resultat. Nöden är uppfinningarnas moder.

yonsson

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Bonzo sa:
Jag har använt ett dammsugarrör med gott resultat. Nöden är uppfinningarnas moder.
Ha! Det var det enda röret jag kunde komma på i hela huset när jag satt och funderade igår. Plan-B är att bygga ett litet ”hus” av trä som jag kan sätta utanpå styränden.

Har även ett byggvaruhus väldigt nära så får gå dit och kika om jag behöver leta rör.

Valhalla_

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Eller så tar du bara träklossen som den är. Sätt den mot din crown race och så tar du hammaren och knackar på träklossen. Så här: Bank på ena sidan, bank på andra sidan, bank på ena sidan ... osv. Hur lätt som helst. Behöver inte vara mer komplicerat än så.

Vizual54

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[Byggtråd] NS Snabb 130
Dammsugarrör brukar funka toppen på 1 1/8" styrrör. Har ett med en snygg "fläns" på som ligger an perfekt mot styrlagerkonan. Från en gammal Hugin tror jag, kraftigt rör i rostfritt till skillnad mot dagens smäck.

kais01

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
dagens smäckrör är inte ens runda, utan har diverse egna tvärsnitt, samt ett påsatt handtag för att garantera obalans i ergonomin. toppa det med mikrosmå dammpåsar som får bytas efter stort sett en dammsuck.

yonsson

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Ramen är skickad.
Fick tyvärr meddelande att styrlagret tar 2 veckor att komma till BCs lager. :(
Hoppas kunna byta smidigt till ett annat de har i laget. Vill ju inte vänta en två veckor extra i onödan.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
Finns powerspline med annat än gängat? Borde det väl göra men jag hittar inget. (Ingen aning, slog en Google bara)

Otippat om det står pf på ramen men det är gängat.

Martinmat

Aktiv medlem
[Byggtråd] NS Snabb 130
jonte987 sa:
Finns powerspline med annat än gängat? Borde det väl göra men jag hittar inget. (Ingen aning, slog en Google bara)

Otippat om det står pf på ramen men det är gängat.

Gjorde samma hittar bara Powerspline med bsa gänga. Det där måste vara ett gängat, är ju bara ta av veven och sätta i en hylsa och pröva vrida, så lär man ju få veta

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer