[Byggtråd] NS Snabb 130

[Byggtråd] NS Snabb 130
Har redan styret högst upp på gaffeln så det går tyvärr inte.
Skulle ännu kortare stam (33mm vs 40mm) göra någon effekt?

Jag älskar DMR-greppen, men sadeln är ganska hård och inte särskilt bekväm. Den är även i tyg så den drar åt sig lera. Rent praktiskt är sadeln ganska kass, men som sagt, snygg är den. ? Jag kör väldigt lite transportsträckor så jag tycker det är värt det, den är ju billig dessutom, betalade 400kr från Merlin Cycles.

Ja ännu kortare stam brukar hjälpa också, sen om det är märkbart med 7mm vet jag inte riktigt ? Jag kör 50mm stam men har 455 reach + stam.

Jag kör också DMR-greppen, de är najs men gillade faktiskt Commencals egna (tror jag) Alpha DH-grepp som kom med, sjukt sköna. Det var lite det jag misstänkte med sadeln - snygg men oskön haha - jag ska nog inte utmana ödet när det kommer till sadel.

[Byggtråd] NS Snabb 130
sen kan du ju testa 35mm med +5mm rise.
Det var det jag gjorde men tänkte inte på att testa att sänka den 5mm så positionen var samma i övrigt när det kändes kass. Det är fan att man börjar bli så gnällig kring positionen utan att begripa tillräckligt om detaljerna.

EDIT. Om du nu vill uppåt, du tappar väl kanske grepp i kurvorna då.

[Byggtråd] NS Snabb 130
sen kan du ju testa 35mm med +5mm rise.
Det var det jag gjorde men tänkte inte på att testa att sänka den 5mm så positionen var samma i övrigt när det kändes kass. Det är fan att man börjar bli så gnällig kring positionen utan att begripa tillräckligt om detaljerna.

EDIT. Om du nu vill uppåt, du tappar väl kanske grepp i kurvorna då.
Ja, det är ju lite lurigt det där. Känns onödigt att kasta ut pengar på kortare stam om jag ändå ska förlänga gaffeln vid nästa service. Det är ju två saker som gör cykeln något kortare så sammantaget hade jag nog tyckt att cykeln blev för kort. 40mm rise-styre känns också onödigt i och med att jag har 30mm rise idag, 10mm gör nog ingen större skillnad.

Får nog helt enkelt ha is i magen och köra på till nästa gaffelservice. Den är ju inte omöjlig att få upp framtill även om jag hade velat ha lite mer popp.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Tack! Har tidigare satt i en token extra (2 totalt) och gick då ner i tryck. Gick och pumpade upp gaffeln 15psi nu så jag hamnade på 20%, får se om det känns bättre.

Ser inte vilken RockShox gaffel du har men jag körde precis tvärt om på min lyrik ultimate, tog bort alla tokens och höjde trycket (enligt tips från Seb på Bike Radar). Funkar grymt bra och har tillräcklig progression ändå och bra pop och följsamhet.
Edit: då ligger den också högre i slaget och det blir lättare att lyfta framhjulet.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Ja, stoppa en massa token och sänka trycket verkar ses som ett noob drag av de coola killarna- men jag har varit väldigt nöjd med min yari/lyrik (charger2 /debonair) med 2 token och lågt tryck. Nu när jag uppgraderat bakdämparen och plockat bort alla token så måste jag väl titta över gaffeln också.. hur vet jag inte än.

Om du byter till längre airshaft får du även den nyaste debonair? Den ska ge ytterligare 5mm högre ride. Tydligen till priset av mindre negativ volume. Det borde ger högre ride fast mindre small bumb sensitivity och mindre mid stroke support? Oklart om totalen är bättre eller sämre. Högre blir det ialla fall

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
Nya debonair, mindre spacers o 20% sag borde lyfta fronten en bra bit. Tänker dessutom 150 men 160 funkar nog också. Mät center av handtagens höjd över marken när cykeln är obelastad

[Byggtråd] NS Snabb 130
Ser inte vilken RockShox gaffel du har men jag körde precis tvärt om på min lyrik ultimate, tog bort alla tokens och höjde trycket (enligt tips från Seb på Bike Radar). Funkar grymt bra och har tillräcklig progression ändå och bra pop och följsamhet.
Edit: då ligger den också högre i slaget och det blir lättare att lyfta framhjulet.
Pike Select (Debonair och charger)
Tycker gaffeln blev bättre med 2 tokens och lägre tryck än med 1 token och högre tryck, men kanske borde testa gå tillbaka till föregående setup igen. Har höjt trycket nu i alla fall, får se hur det känns med mindre sag.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
Nya debonair, mindre spacers o 20% sag borde lyfta fronten en bra bit. Tänker dessutom 150 men 160 funkar nog också. Mät center av handtagens höjd över marken när cykeln är obelastad
Lämnade in gaffeln på service förra veckan och planen var att ändra till 150mm eller 160mm men nya Debonair är tydligen restad tills augusti så därav blev det bara vanlig service.

Sedan är ju frågan om det blir overkill med 160mm, samtidigt känns det onödigt att gå upp till 150mm om jag knappt märker någon skillnad. Stack och reach kan jag ju som du säger motverka med att flytta ner stammen 1cm.

Byte till
150mm gaffel: HA-0.5*=65.5*, SA: -0.5*= 74*
Reach: -4mm,
BB höjd: +3mm (337mm+3mm= 340mm).
WB: +4mm = 1237mm
Stack: +3.5mm

160mm gaffel: HA-1*= 65* SA: -1* = 73.5*
Reach: -8mm
BB höjd: +6.4mm (337mm+6mm= 343mm)
WB: +8mm = 1241mm
Stack: +7mm

För referens
Kona Process 153 BB höjd: 346mm
Kona Process 134 BB höjd: 342mm

[Byggtråd] NS Snabb 130
Alltså man byter ju till nya debonair för att den är bättre inte bara för att. Varianten innan må vara känsligare än utan debonair men har ju suckdown så hjälper ju inte direkt dig!
Kör på 150, räcker långt men 160 kanske är att föredra i park och tävling men så länge du inte ska dit regelbundet så lär 150 räcka.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Alltså man byter ju till nya debonair för att den är bättre inte bara för att. Varianten innan må vara känsligare än utan debonair men har ju suckdown så hjälper ju inte direkt dig!
Kör på 150, räcker långt men 160 kanske är att föredra i park och tävling men så länge du inte ska dit regelbundet så lär 150 räcka.
Ja, det är lite så jag tänker. 107.5cm är handtagen på nu. Får se om det blir 150mm eller 160mm. Kör bara några enstaka parkdagar/år.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Sen får man väl sitt mått när man drar av bb-höjd. BB sjunker ju iofs mer på en cykel med 160 slag pga mer sag men du får ju iaf ett mått.
Finns en video från EWS där de mäter höjd på olika proffs cyklar.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
Sen får man väl sitt mått när man drar av bb-höjd. BB sjunker ju iofs mer på en cykel med 160 slag pga mer sag men du får ju iaf ett mått.
Finns en video från EWS där de mäter höjd på olika proffs cyklar.
Vet inte om det där måttet säger så mycket. Olika längd på förare, olika HA osv. De kör ju något mer aggressivt än jag också. ?
Tycker inte cykeln är så hög fram nu och +7mm i stack (160mm gaffel) motsvarar ju inte ens skillnaden mellan 30mm och 40mm rise på styret. Men sammantaget med annan HA, SA och BB kan det ju bli stor skillnad. Lite dåligt underlag från andra som övergafflat, får googla lite. Ska fortsätta klura på detta.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Läste jag i en annan tråd att du har 30% sag på gaffeln?
I så fall är det inte konstigt att den känns o-poppig. Ca 20% är mer rimligt och ger både bättre stöd att trycka ifrån mot, och sedan mindre negativt slag att dra igenom innan hjulet lyfter.
Det blev väldigt mycket bättre, tack för tipset!

[Byggtråd] NS Snabb 130
EABB44EB-ED34-4118-AABF-A065A9C2B391.jpeg

En liten uppdatering till. Har nu kört 90 mil totalt.
Gnällde ju lite i början på att det var svårt att lyfta fronten. Gick från 30% sag fram till 20% fram vilket underlättade men ville fortfarande ha mer popp. Bytte därför från 140mm fram till 150mm (nya Debonair) samt från 40mm stam till 33mm stam. Nu jäklar funkar hojen kanon vid dropp och är mer kvickstyrd. Märker ingen skillnad vid klättring heller, behöver sällan ligga på styret.

Har även satt på DHR2 29” x 2.4” bak vilket passar utan några som helst bekymmer. Mycket mer förutsägbart grepp än 2.3” DHF som jag hade innan.

Är fortsatt toknöjd med hojen och har ingenting att gnälla på nu. Ju fortare jag kör ju stabilare känns hojen. Har inte upplevt några som helst kvalitetsbrister heller vilket är gött. Är det något jag skulle vilja testa så är det 140mm coil bak istället för 130mm luftdämp, vete 17 om jag orkar mecka med det däremot, tycker bakänden söker sig väldigt bra som den är.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
Hej @yonsson !
Följde din tråd verkligen med glädje, bra dokumenterat :)

Har du hittat några blueprints till lager? Har själv en Snabb 130 och det finns ju inte särskilt mycket info online.

P.S. Jag kör med DHR2 29x2,4 bak och DHF 29x2,5 fram och det fungerar också fint!

[Byggtråd] NS Snabb 130
Hej @yonsson !
Följde din tråd verkligen med glädje, bra dokumenterat :)

Har du hittat några blueprints till lager? Har själv en Snabb 130 och det finns ju inte särskilt mycket info online.

P.S. Jag kör med DHR2 29x2,4 bak och DHF 29x2,5 fram och det fungerar också fint!
6418BC79-9F5F-4D61-90C5-920E2626DD73.jpeg
EC04D4E2-97A7-4CB5-BDB0-BA8783A46C77.jpeg

Tjena. Tyvärr inte, det finns lagerkitt på NSBikes hemsida och på 26bikes.com
I instruktionsboken står det inget om dimensioner.

Nu har jag gått över till 2.5” Assegai både fram och bak och coil-dämpning bak. Har bytt pedaler och bytt till anda kolfibervevar också, utöver det ingen förändring.

Har ett kolfiberstyre med 40mm rise liggande som jag tänkte testa också istället för 30mm som jag har nu.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
Visa bilaga 520687Visa bilaga 520688
Tjena. Tyvärr inte, det finns lagerkitt på NSBikes hemsida och på 26bikes.com
I instruktionsboken står det inget om dimensioner.

Nu har jag gått över till 2.5” Assegai både fram och bak och coil-dämpning bak. Har bytt pedaler och bytt till anda kolfibervevar också, utöver det ingen förändring.

Har ett kolfiberstyre med 40mm rise liggande som jag tänkte testa också istället för 30mm som jag har nu.
Aså de är så himla snygga. Vad har du för slaglängd i dämparna?

Var i kontakt med NS som hänvisade till denna pdf ang reservdelar

[Byggtråd] NS Snabb 130
Tillbaka
Topp