[Byggtråd] NS Snabb 130

[Byggtråd] NS Snabb 130
manneblask sa:
Kanske det, geometrin känns ju hursomhelst mer vettig på -19 modellen. Jag hade en kobolt blå med "oil-slick" komponenter a la AXS. Sjukt blingit ? Men din var lite mer clean
Oil slick-stammen är sjukt nice! Jag har en sådan på min dirt jumper. Lite sugen på en likadan till Snabben men tyvärr är den 45mm lång och stammen jag har nu är 40mm. Tror inte jag kommer vilja ha längre än den jag redan har. Oilslick-stam och resten svart hade nog blivit riktigt schysst.

Erik O sa:
Men varför heter modellen snabb egentligen? Märket är väl polskt.
Ytterst oklart. Kan inte polska men enligt Google translate heter inte ”snabb” snabb på polska.

[Byggtråd] NS Snabb 130
PL3N153.jpg

DSltZOc.jpg

IS42 övre del. Ska det verkligen vara så enkelt att man bara lägger i lagret? Behövs ingen press. Har dubbelkollat standard och att jag fått rätt del.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Det tror jag. IS= laget läggs i. ZS= presspassning.
En möjlig liten nackdel med IS är ju att angle set inte fungerar, men här tror jag gaffelvinkeln ser rätt ut från början ändå :)
Grym hoj!

[Byggtråd] NS Snabb 130
manneblask sa:
Erik O sa:
Men varför heter modellen snabb egentligen? Märket är väl polskt.

NS hade ju Martin Söderström i sitt roster ett tag, Kanske inspo därifrån. Men tror det iofs var före Snabb kom ut. Som Valhalla skriver så står det ju på ramen vad de menar ?

Ja men jag fattar den grejen :) Klart den är skitsnabb, var väl mest svenskkopplingen som förbryllade.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Saxat från ns bikes hemsida. Det är svenska

THE SNABB
Meet our new baby, the Snabb, which means “fast” in Swedish. This do-it-all enduro and trail bike has been designed according to our brand philosophy – to be simple, sturdy, reliable and efficient. Available in various configurations, this bike is our pride and joy.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Varför meckade jag då med att bygga ett pressverktyg?
Kräver er på omedelbar återbetalning av 15min av mitt liv för att ni icke förvarnade mig. ;)

[Byggtråd] NS Snabb 130
3Dp7gsg.jpg

BB på plats.

pdPMKQx.jpg

Crown race tool aka avloppsrör 22kr.

vu43kTQ.jpg

Blev nog bra, tror jag.

ZBowWJb.jpg

Börjar se ut som en cykel.

TmJUDXr.jpg

Styrhöjd.

Verkar inte blivit något glapp men den känns lite trögstyrd utan hjulet på plats? Är det normalt? Övre lagrets topp-kopp snurrar när jag vrider på styret vilket borde vara ett bra tecken. Någon millimeters utrymme under gaffelinfästningen mot gaffeln, men crown facen är ju lite konisk så kanske inte så konstigt?

[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
Styrhöjd.

Verkar inte blivit något glapp men den känns lite trögstyrd utan hjulet på plats? Är det normalt? Övre lagrets topp-kopp snurrar när jag vrider på styret vilket borde vara ett bra tecken. Någon millimeters utrymme under gaffelinfästningen mot gaffeln, men crown facen är ju lite konisk så kanske inte så konstigt?

Det ska löpa lätt. Hur hået drog du? Räcker med typ 2 ish Nm eller så. Ska dras lätt, precis så det inte glappar och så lite lite till.

Om det är lätt draget och ändå går trögt så behöver du nog shimsa under "toppkoppen" för då släpar den sannolikt i ramens ovansida.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Valhalla_ sa:
yonsson sa:
Styrhöjd.

Det ska löpa lätt. Hur hået drog du? Räcker med typ 2 ish Nm eller så. Ska dras lätt, precis så det inte glappar och så lite lite till.

Om det är lätt draget och ändå går trögt så behöver du nog shimsa under "toppkoppen" för då släpar den sannolikt i ramens ovansida.
Grymt, tack! Lossade oj nu snurrar den bra.

[Byggtråd] NS Snabb 130
bdkPZnA.jpg

Kommer bli helwack dragning av bromsslangen.
Behöver nog dra den innanför ”seat stay” va????

Den var för övrigt ALLDELES för kort så måste dra ny slang imorgon. Då är det dags att bestämma sig för externt eller internt.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:

Den var för övrigt ALLDELES för kort så måste dra ny slang imorgon. Då är det dags att bestämma sig för externt eller internt.

Internt!

Och ja, innanför seatstay ner till chainstay. Eller vad den nu heter.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
marr sa:
yonsson sa:

Internt!

Och ja, innanför seatstay ner till chainstay. Eller vad den nu heter.
Tack! Ska förhoppningsvis dra allt kablage imorgon om inte Postmord klantar sig grovt.

[Byggtråd] NS Snabb 130
manneblask sa:
NS hade ju Martin Söderström i sitt roster ett tag, Kanske inspo därifrån. Men tror det iofs var före Snabb kom ut. Som Valhalla skriver så står det ju på ramen vad de menar ?
Kan passa på att tipsa om svensken Max Fredriksson som de också sponsrar. Grym youtube-kanal och Instagram. Verkar vara en skön snubbe.

[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
manneblask sa:
Kan passa på att tipsa om svensken Max Fredriksson som de också sponsrar. Grym youtube-kanal och Instagram. Verkar vara en skön snubbe.

Yes följer honom på YouTube. Bor också väldigt nära hans hopp så brukar cykla förbi där och tjuvkika när han kör ?

[Byggtråd] NS Snabb 130
kAYWR67.jpg

y4OOhz6.jpg

aICcPoQ.jpg

OK, nästa Noob-fråga:
Ska växeln verkligen hänga löst och dingla?
Inte ens stoppklossen är låst mot hängaren.
Känns som att skruven är liiiite för lång för att den ska låsas fast. Har skruvat åt skruven. Så... normalt eller ska jag leta brickor?

[Byggtråd] NS Snabb 130
Den ska ju kunna snurra runt infästningsskruven men inte gå att vicka på. B-skruven kommer gå emot klacken på örat sen när du får på kedjan.

[Byggtråd] NS Snabb 130
U0stMlD.jpg

Bättre bild. Både klacken och resten kan snurra fritt. Bara ett liiitet spel i lateralt/sidledes. Fattar att kedjan kommer skapa spänning, men verkar ju knas ändå. Allt satt utan att kunna snurra på den andra hojen.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Vizual54 sa:
Den ska ju kunna snurra runt infästningsskruven men inte gå att vicka på. B-skruven kommer gå emot klacken på örat sen när du får på kedjan.
Tror jag tolkar ditt svar med hur min verklighet ser ut nu. :)

Drog för övrigt alla gamla kablar internt i väntan på de nya. Var ju busenkelt, tog typ 20min inkl att flängande med att plocka grejerna från gamla hojen.

Edit: Råkade lägga växel nere och broms uppe vad hålen nära gaffeln istället för tvärt om (enligt schema) men det kan ju inte spela någon roll.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
Bättre bild. Både klacken och resten kan snurra fritt. Bara ett liiitet spel i lateralt/sidledes. Fattar att kedjan kommer skapa spänning, men verkar ju knas ändå. Allt satt utan att kunna snurra på den andra hojen.

Allt det där löser sig när du fått kedjan på plats, skruven funktion är för att reglera avståndet mellan övre hjulet på växeln i förhållande till kassetten och eftersom du verkar ha en sån där SRAM så kanske du har kvar den lilla röda plastbiten som man kan använda till den inställningen.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Crocko sa:
... och eftersom du verkar ha en sån där SRAM så kanske du har kvar den lilla röda plastbiten som man kan använda till den inställningen.
OK, då kopplar jag av. Har ingen sådan bricka, får känna mig fram. Är lite orolig för just växlarna eftersom jag inte fick till inställningarna helt på förra hojen sista veckorna. Men det får bli morgondagens bekymmer. Slänger in en sista bild för dagen på piggsvinet:

MnFP8xD.jpg

Imorgon blir det mental väntan på Postmord och förhoppningsvis dragning av allt och avslut med bromsluftning, växeljustering och momentdragning av cockpit. Samt montering av hjul och vevar såklart. Sedan är den förhoppningsvis helt klar.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Om det är någon hoj som ska ha oilslick så är det väll den där, en mattsvart snabb. Komplettera med minst framnavet i oilslick med.

Är det inte så att ns har en svensk chefsdesigner, därav det svenska namnet?

Tillbaka
Topp