[Byggtråd] On-One 45650B brukshoj

purre

Aktiv medlem
Har letat fram gamla On-One ramen och tänkte slänga ihop något att ha till vardags.
Kommer inte bli så spännande byggråd, mest för o få svar på funderingar och sådant.
IMG_20190521_202116.jpg

Tanken är SS och Schwalbe Big Apple däck.

Vad blir enklast och billigast när det kommer till vevpartiet?
Har en NW klinga liggandes för 96 bcd. Konvertera ett tredelat?
Annars Shimano Nexus vevar? Men då måste jag även byta vevlager.

purre sa:
lundatok sa:
Om du har ett Ht2 i ramen så valfritt Shimano?
Ja, sitter ett ht2. Ska man köra en NW klinga och ett konverteringskit bak, typ https://m.bikester.se/reverse-single-speed-kit-kassett-358884.html

NW-klinga ska ju egentligen inte behövas till en SS, men mina erfarenheter är att det ger en extra trygghet. Aldrig tappat en kedja hittills med NW men har hänt mer än en gång med vanlig, vid samma set-up i övrigt.

Kittet du länkade till tycker jag tillhör de bättre. Klart prisvärt.

purre sa:
Har köpt nya hjul till DH cykeln, och tänkte ta de som sitter på nu till denna cykel.
Bak är det 135x12 thru axle, som jag löst med en https://www.chainreactioncycles.com...l&utm_campaign=OrderDispatch&utm_content=SCAN

Fram är det 110x20 thru axle (inte boost). Vad har jag för alternativ till framgaffel?
Letar efter en med 120-140 slag. Mina sökningar ger bara dubbelkronade.

Det är nog enklare att skaffa adaptrar till navet om det är möjligt. Utan att ha undersökt det själv tror jag att det kan vara svårt att få tag på hyfsat nya gafflar med 110x20. Jag vet att Specialized körde 20mm-axel på en del av de OEM-gafflar som satt på deras hojar förut, men det slutade de nog med typ 2013 eller nåt.

Luthman Photography sa:
purre sa:
Har köpt nya hjul till DH cykeln, och tänkte ta de som sitter på nu till denna cykel.
Bak är det 135x12 thru axle, som jag löst med en https://www.chainreactioncycles.com...l&utm_campaign=OrderDispatch&utm_content=SCAN

Fram är det 110x20 thru axle (inte boost). Vad har jag för alternativ till framgaffel?
Letar efter en med 120-140 slag. Mina sökningar ger bara dubbelkronade.

Det är nog enklare att skaffa adaptrar till navet om det är möjligt. Utan att ha undersökt det själv tror jag att det kan vara svårt att få tag på hyfsat nya gafflar med 110x20. Jag vet att Specialized körde 20mm-axel på en del av de OEM-gafflar som satt på deras hojar förut, men det slutade de nog med typ 2013 eller nåt.
Jo, det är det nog. Tror inte det går tyvärr, inte vad jag kan hitta iaf.

Går sakta framåt. Gaffel och bromsar kvar.
Så om någon har en tapered gaffel 130-140mm, 15x100 är jag intresserad.

Bilagor

• IMG_20190629_141506.jpg
    IMG_20190629_141506.jpg
    205.2 KB · Besök: 200
  • IMG_20190629_135546.jpg
    IMG_20190629_135546.jpg
    180.7 KB · Besök: 201
velovin sa:
purre sa:
Bygget har helt stannat av. Men letar fortfarande gaffel.
140 tappered för 27,5. Ca 21cm styrrör behövs

/Purre

När jag skrev "140" i sökrutan på k&s dök det upp åtminstone två 27,5-gafflar.

Korrekt. Skulle vart tydligare. De är lite för dyra gafflar mot vad jag tänkt mig på denna cykel.

Tänker mig ett maxtak på 1500:-

För det priset och till en vardagshoj skulle jag kört en stel gaffel.

Ser ingen mening med en 150mm gaffel på ngt man ska vardagscykla på?

jolov sa:
För det priset och till en vardagshoj skulle jag kört en stel gaffel.

Ser ingen mening med en 150mm gaffel på ngt man ska vardagscykla på?

Så skulle jag också göra.

Underlättar också om tänkt dig få dit vettig framskärm (om det finns skärm som passar valt framdäck har jag ingen koll på).

Tillbaka
Topp