Kashmirsocialist
Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Ny månad, nytt projekt. 🤦🏼♂️
Tidigare i höst renoverade jag en Crescent 240 ”Suverän Sport” från början av 50-talet (här: https://happyride.se/forum/threads/renoveringstrad-crescent-240-51.3694955/) men den föll mig inte på läppen. Hjulen var så sneda att mina bristande kunskaper i rikt och bygg inte räckte till, främre navet med trumbroms var rostigt och slut, lacken ”patinerad” (väldigt sliten), den hade 584-hjul vilket inte är min grej etc etc.
Så jag klädde av den igen.
Min tanke är att bygga en path racer, men inte en ”riktig”. En path racer ”ska” ha dropouts som en bancykel, vara SS eller fixed gear och ha en rejält slack gaffelvinkel. Det är en cykeltyp som utvecklades i England i början av 1900-talet - om jag har förstått saken rätt plockade man helt enkelt av tävlingshojar från velodromen (path kallades velodrombanor i Storbritannien vid den här tiden), satte på andra däck och använde dem på vanlig väg.
Varför jag valt min Crescent som objekt är för att ramen är mycket fin: En lätt och vackert svetsad skapelse i kromolybdenstål. Den har brantare gaffelvinkel än jag skulle önska men å andra sidan ett ganska kraftigt försprång på gaffeln. Jag lurade ett tag på att leta upp en 20- eller 30-talare att bygga på men de är ofta väldigt tunga och klumpiga. Bättre med en något nyare och sportigare ram, för jag vill använda hojen.
Det finns ett par företag som bygger uppdaterade path racers i dag, mest kända är nog brittiska Pashley och deras ”The Guv’nor” samt ”Speed 5”:
Jag kommer att återanvända baknavet från det gamla hjulparet ity det är ett Torpedo Dreigang (världens bästa växelnav, typ) i gott skick med ett växelreglage som är så fint att man vill gråta. Fram blir det ett vanligt Sach-Maillard och sidodragen Weinmannbroms. Har inte några planer på att bromsa ändå.. 💪🏻
Tidigare i höst renoverade jag en Crescent 240 ”Suverän Sport” från början av 50-talet (här: https://happyride.se/forum/threads/renoveringstrad-crescent-240-51.3694955/) men den föll mig inte på läppen. Hjulen var så sneda att mina bristande kunskaper i rikt och bygg inte räckte till, främre navet med trumbroms var rostigt och slut, lacken ”patinerad” (väldigt sliten), den hade 584-hjul vilket inte är min grej etc etc.
Så jag klädde av den igen.
Min tanke är att bygga en path racer, men inte en ”riktig”. En path racer ”ska” ha dropouts som en bancykel, vara SS eller fixed gear och ha en rejält slack gaffelvinkel. Det är en cykeltyp som utvecklades i England i början av 1900-talet - om jag har förstått saken rätt plockade man helt enkelt av tävlingshojar från velodromen (path kallades velodrombanor i Storbritannien vid den här tiden), satte på andra däck och använde dem på vanlig väg.
Varför jag valt min Crescent som objekt är för att ramen är mycket fin: En lätt och vackert svetsad skapelse i kromolybdenstål. Den har brantare gaffelvinkel än jag skulle önska men å andra sidan ett ganska kraftigt försprång på gaffeln. Jag lurade ett tag på att leta upp en 20- eller 30-talare att bygga på men de är ofta väldigt tunga och klumpiga. Bättre med en något nyare och sportigare ram, för jag vill använda hojen.
Det finns ett par företag som bygger uppdaterade path racers i dag, mest kända är nog brittiska Pashley och deras ”The Guv’nor” samt ”Speed 5”:
Jag kommer att återanvända baknavet från det gamla hjulparet ity det är ett Torpedo Dreigang (världens bästa växelnav, typ) i gott skick med ett växelreglage som är så fint att man vill gråta. Fram blir det ett vanligt Sach-Maillard och sidodragen Weinmannbroms. Har inte några planer på att bromsa ändå.. 💪🏻
Senast ändrad: