[Byggtråd] ”Path Racer”

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Ny månad, nytt projekt. 🤦🏼‍♂️

Tidigare i höst renoverade jag en Crescent 240 ”Suverän Sport” från början av 50-talet (här: https://happyride.se/forum/threads/renoveringstrad-crescent-240-51.3694955/) men den föll mig inte på läppen. Hjulen var så sneda att mina bristande kunskaper i rikt och bygg inte räckte till, främre navet med trumbroms var rostigt och slut, lacken ”patinerad” (väldigt sliten), den hade 584-hjul vilket inte är min grej etc etc.
EB4FC947-9DC0-4C61-9224-7ECC610A92F3.jpeg


Så jag klädde av den igen.
48AD9F71-0AC4-4ED1-B44D-E3BE3A86974D.jpeg


Min tanke är att bygga en path racer, men inte en ”riktig”. En path racer ”ska” ha dropouts som en bancykel, vara SS eller fixed gear och ha en rejält slack gaffelvinkel. Det är en cykeltyp som utvecklades i England i början av 1900-talet - om jag har förstått saken rätt plockade man helt enkelt av tävlingshojar från velodromen (path kallades velodrombanor i Storbritannien vid den här tiden), satte på andra däck och använde dem på vanlig väg.

Varför jag valt min Crescent som objekt är för att ramen är mycket fin: En lätt och vackert svetsad skapelse i kromolybdenstål. Den har brantare gaffelvinkel än jag skulle önska men å andra sidan ett ganska kraftigt försprång på gaffeln. Jag lurade ett tag på att leta upp en 20- eller 30-talare att bygga på men de är ofta väldigt tunga och klumpiga. Bättre med en något nyare och sportigare ram, för jag vill använda hojen.

Det finns ett par företag som bygger uppdaterade path racers i dag, mest kända är nog brittiska Pashley och deras ”The Guv’nor” samt ”Speed 5”:
D53A41AF-BFBE-42E8-9201-F4BA658BD489.jpeg

01AC3D7E-6CDC-46A2-A30F-6AF771AE6EF8.jpeg


Jag kommer att återanvända baknavet från det gamla hjulparet ity det är ett Torpedo Dreigang (världens bästa växelnav, typ) i gott skick med ett växelreglage som är så fint att man vill gråta. Fram blir det ett vanligt Sach-Maillard och sidodragen Weinmannbroms. Har inte några planer på att bromsa ändå.. 💪🏻
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
I dag hämtade jag ram och gaffel. Är hyggligt nöjd med lackjobbet som gjordes av samma firma som brukar göra trädgårdsmöbler jag renoverar.
F05ED5D5-3B61-449D-9D42-1770BE009ED7.jpeg

CE6585B4-883B-454F-B4CD-D8359765E3C7.jpeg


Jag började med att sätta dekaler som jag köpt via en mopedhandlare, det är en riktigt gammal Crescentlogotyp som är snirkligare än den nuvarande.
D5ECAD42-B4D4-44C7-82F5-469F3089F57D.jpeg


Sedan gifte jag ihop ram och gaffel. Jag upptäckte att gängorna inte är standard vilket gjorde det omöjligt att sätta ett nytt styrlager. Men jag polerade upp lagerytorna på det gamla, som i likhet med alla gamla cykeldelar kvalitetsmässigt är mycket bättre än moderna grejer.
14A37707-0169-4C56-B1E9-C282B30E5DF5.jpeg

E242958E-7E13-4D88-B35A-75D09AB354C9.jpeg


Eftersom gaffelröret är smalare än normalt kunde jag inte använda en 1” quillstam utan att först fräsa ur röret ordentligt och sedan modifiera stammen. Kapade av den och slipade ned godset med 40-papper. Sedan slip, våtslip och polering. Givetvis fick bulten till stammen först gängas mycket längre och sedan kapas av. Suck.
372AF93D-81E9-4507-955E-6F888A846D72.jpeg


När Crescentmärket kom på plats på styrröret och jag monterade styret kände jag plötsligt att det skulle kunna bli bra. I morgon lämnar jag in nav och fälg till Anders på Veloform för hjulbygge.
EF6EDF79-65EE-40D3-A590-6229B1C0994F.jpeg
9D85021F-600C-4477-9860-940707310CC0.jpeg
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
I dag hämtade jag ram och gaffel. Är hyggligt nöjd med lackjobbet som gjordes av samma firma som brukar göra trädgårdsmöbler jag renoverar.
Visa bilaga 591502
Visa bilaga 591503

Jag började med att sätta dekaler som jag köpt via en mopedhandlare, det är en riktigt gammal Crescentlogotyp som är snirkligare än den nuvarande.
Visa bilaga 591506

Sedan gifte jag ihop ram och gaffel. Jag upptäckte att gängorna inte är standard vilket gjorde det omöjligt att sätta ett nytt styrlager. Men jag polerade upp lagerytorna på det gamla, som i likhet med alla gamla cykeldelar kvalitetsmässigt är mycket bättre än moderna grejer.
Visa bilaga 591509
Visa bilaga 591510

Eftersom gaffelröret är smalare än normalt kunde jag inte använda en 1” quillstam utan att först fräsa ur röret ordentligt och sedan modifiera stammen. Kapade av den och slipade ned godset med 40-papper. Sedan slip, våtslip och polering. Givetvis fick bulten till stammen först gängas mycket längre och sedan kapas av. Suck.
Visa bilaga 591511

När Crescentmärket kom på plats på styrröret och jag monterade styret kände jag plötsligt att det skulle kunna bli bra. I morgon lämnar jag in nav och fälg till Anders på Veloform för hjulbygge.
Visa bilaga 591516 Visa bilaga 591518
En sak undrar jag över. Du skriver att ramen är svetsad. Är du säker på det och att den inte är lödd utan muffar? Det är ju flygstålsvarianten och det hade varit kul att veta hur de fick ihop det stålet på den tiden.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
En sak undrar jag över. Du skriver att ramen är svetsad. Är du säker på det och att den inte är lödd utan muffar? Det är ju flygstålsvarianten och det hade varit kul att veta hur de fick ihop det stålet på den tiden.

”Svetslödd” är nog den korrekta termen. Man använder gassvets och mässingslod. Ett väldigt pillejobb.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Bromsverkan lämnade en del i övrigt att önska. När jag ändå hade av hjulet, ja ”då är det väl lika bra att plocka ned hela navet”. 🤦🏼‍♂️

The mark of a true jag-vet-inte-vad. Hypoman hobbymekaniker?

Nu är skräpet i ordning, 70 års skit och fett borta, allt inoljat och lagren infettade. Men bromshylsan har nog gjort sitt, tyvärr. Var hittar man en sådan?

Detta nav, Torpedo modell 53, kallas för övrigt för ”Dicke Bertha” (”Tjocka Bertha”) i likhet med den 420 millimeters mörsare som användes av tyska armén under Första världskriget. Ett annat smeknamn på navet är ”Alumonstret”. Det är väldigt stort, väldigt tungt och väldigt välbyggt.
75E14556-EA6A-421F-9628-08D8F55F239A.jpeg
 
Senast ändrad:

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Bromsverkan lämnade en del i övrigt att önska. När jag ändå hade av hjulet, ja ”då är det väl lika bra att plocka ned hela navet”. 🤦🏼‍♂️

The mark of a true jag-vet-inte-vad. Hypoman hobbymekaniker?

Nu är skräpet i ordning, 70 års skit och fett borta, allt inoljat och lagren infettade. Men bromshylsan har nog gjort sitt, tyvärr. Var hittar man en sådan?

Detta nav, Torpedo modell 53, kallas för övrigt för ”Dicke Bertha” (”Tjocka Bertha”) i likhet med den 420 millimeters mörsare som användes av tyska armén under Första världskriget. Ett annat smeknamn på navet är ”Alumonstret”. Det är väldigt stort, väldigt tungt och väldigt välbyggt.
Visa bilaga 593480
Modigt! Navväxlar tror jag är det läskigaste med cylelmeck. Känns som att risken att stå där som Kalle Anka med 13 kugghjul och muttrar över när det är ihopplockat, är klart överhängande.
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Detta navet har en unik bromshylsa eller? Jag minns att jag plockade ned ett torpedo i en annan tråd och bytte bromshylsan mot en väldigt snarlik modell. Det enda som behövde modifieras va fjädern.

Detta kanske är den dum fråga.. Men även om ditt nav är större så ser ju hålet inte mycket större ut.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Detta navet har en unik bromshylsa eller? Jag minns att jag plockade ned ett torpedo i en annan tråd och bytte bromshylsan mot en väldigt snarlik modell. Det enda som behövde modifieras va fjädern.

Detta kanske är den dum fråga.. Men även om ditt nav är större så ser ju hålet inte mycket större ut.

Jag tror att det är samma bromshylsa som sitter i gamla, oväxlade Torpedo. Faktum är att hålet är mindre än på 70-/80-talare. Hylsan är smalare. 😊
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Jag tror att det är samma bromshylsa som sitter i gamla, oväxlade Torpedo. Faktum är att hålet är mindre än på 70-/80-talare. Hylsan är smalare. 😊
Okey! Men kolla på södernscykels hemsida i så fall, de säljer en uppgraderad variant för de äldre oväxlade Torpedo naven.

En annan tanke jag haft är om manskulle kunna gå över en gammal hylsa med en rasp.. Kanske försiktigt dremla lite spår i den dit smörjmedlet kan ta vägen. Vet inte om det blir bättre, men kan ju vara värt ett försök.
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Denna tänkte jag på
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Denna tänkte jag på

Haha, den beställde jag i fredags! Om den inte passar är det ju inte hela världen. Kommer alltid till användning.
 

Skruff

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Nu går det snaaart att cykla på Stig.
Visa bilaga 593669
Ah, det va du som gav namnet! Trodde brickan hade passats vidare till dig från tidigare ägare.. så försökte själv göra mig lustig i #32. Nåväl, snyggt blir det i alla fall. I min mening kanske ett av dina snyggaste projekt, och där vet vi alla att det finns god konkurrens.
 

Nickson

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Den blir så läcker! Får mej att tänka på morfars ”räser” som han framförde på grusvägarna här i fryksdalen på sent tjugotal. Vill bara se och läsa mer om detta projektet, tack för att du låter oss följa Stigs resa. Nu blev man själv sugen på att släpa ut någon gammal Nordstjernan och återuppväcka från dvalan.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Den blir så läcker! Får mej att tänka på morfars ”räser” som han framförde på grusvägarna här i fryksdalen på sent tjugotal. Vill bara se och läsa mer om detta projektet, tack för att du låter oss följa Stigs resa. Nu blev man själv sugen på att släpa ut någon gammal Nordstjernan och återuppväcka från dvalan.

Gud vilka fina ord. Vad glad jag blir. Tack. ❤️
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] ”Path Racer”
Haha alltså detta är så bra.. ser framför mig när du ska säga åt honom sen att ”du kan väl inte ta in din cykeln, vad tänker du med?”
Risken finns att hon vill det, med den indoktrineringsprocess som pågår i hushållet. Däremot kommer det alltid att vara okej att ta in cykeln! Det är ju familjemedlemmar vi talar om (cyklarna, inte döttrarna)! :cool:
 
Topp