Byggtråd: PitPro XC1 Pro Comp

greblleM

Ny medlem
Då var det dags att testa kolfiber! Min Vitus Sane får kliva åt sidan och ge plats för en PitPro XC1 Pro Comp med diverse nya fina pryttlar!

Ramen:
ram.jpg

Tune styrlager och sadelhylsa. Lizard Skins orange skydd, ett XTR vevlager ska monteras snart. Det här kommer att bli fett nice! 1800:ish gram med dämpare.

Komponenter:
iodine.jpg

Crank Brothers Iodine har kommer i läckert orange eloxerade färger som kommer att matcha ramen och det orange-eloxerade styrlagret! Visst, det finns lättare men färgen är snygg och de kommer att matcha Crank Brothers-hjulen som ska på! I övrigt blir det en RS Revelation Dual Air och en prisvärd uppsättning SLX-prylar (vevparti och bromsar) samt X9 växlar med 1x9 och orange klinga. Funderar på orange bromsskivor med.

Mer bilder kommer! ;)

styre.jpg

Det är fel styre, men det får duga så länge. Ska till ett Cobalt 11 kolfiberstyre här inom kort. =)

hela.jpg

Tadaaah! Såhär fin blev den! Ska bara korta lite vajrar, knipsa lite här och där och lite annat detaljgos. Klingan ska bli en orange 35t, skivorna ska kanske bytas till orangea. Hade varit nice med en orange sadelhylsa, men dom kostar ju typ 1500kr så det får vänta. Kliver nog ner under 11kg inkl plattispedalerna och ganska tunga UST-däck! =)

Lite mer bilder!

karbong.jpg

Himla mycket plast blir det!

slx.jpg

SLX vevparti. Beprövat, billigt, bra och inte allt för tungt. Ska till en kedjestyrare bara.

styre.jpg

Orange är så jäkla snyggt, synd att mobilkameran inte gör nyansen rättvisa! SLX bromsar. Gillar dessa skarpt, och jag har ingen lust att betala massa pengar för att spara några gram på den här fronten. Får man pris för längsta bromsslangar? Uppgraderade Revelation Dual Air till Dual Core.. ;)

x9.jpg

Min gamla trotjänare X9. Fantastiskt drivsäker liten pryl!

1096.jpg

Under 11kg med plattispedaler och en drös "tunga" SLX-pryttlar får ju ändå anses helt ok. =)

Rooth, ja jag hoppas det! om inte annat så ser man snabb ut i alla fall. =)

Rickards: Tackar! Ja jag var inget fan av PitPro heller egentligen, förrän jag insåg det geniala i kombinationen kolfiber och orange-eloxerad aluminium! =D

Och såhär blev (nästan) slutresultatet! Ett orange 35t drev skall till. CRC skickade även en guldfärgad bromsadapter istället för orange...

DSC_0224.JPG

DSC_0227.JPG

Orange 160mm bromsskivor fram och bak. Hittade till och med orange ventilskydd. =)

DSC_0229.JPG

Inte så dumt med komplett CB-uppsättning! Cobalt 11 kolfiberstyre i 685mm utförande blir fint som snus! =)

1068.jpg

Och den (nästan) slutgiltiga invägningen. Under 10.7kg inkl plattispedaler tycker jag ändå känns helt ok! =)

Och en liten spec för den som är intresserad:
Ram: PitPro XC1 PRO Comp
Dämpare: DT Swiss XR Carbon
Gaffel: RS Revelation Dual Air RLT 150mm
Styrlager: Tune och Ritchey
Däck: Schwalbe Nobby Nic 2.25 och Racing Ralph 2.25 UST EVO Tripple
Hjul: Crank Brothers Cobalt XC
Styre: CB Cobalt 11 Carbon 685mm
Styrstam: CB Iodine 2 65mm
Grepp: CB Iodine
Bromsar: Shimano SLX
Skivor: Clarks 160mm
Vevparti: Shimano SLX
Klinga: Homebrewed 35t
Kedjestyrare: E-Thirteen XCX
Pedaler: Nuke Proof Neutron
Vevlager: Shimano XTR
Växelreglage: SRAM X9
Bakväxel: SRAM X9
Kedja SRAM 991
Sadel: PRO Condor Carbon
Sadelhylsa: Tune

Några tips på enkla gram? Hade varit skoj att komma ner till 10kg... ;) Hur mycket lättare är t.ex. XTR bromsar jämfört med SLX?

Senast ändrad:
Byta bromsar är inte så meningsfullt viktmässigt. Jag skulle säga att du får mest utdelning på vikt om du bytte ut hjulen till lättare sådana.

Lättare hjul? Hmm, fast de hjulen jag har är någorlunda lätta redan. Tror att de väger strax över 1400 gram. Och jag är väldigt kär i designen på dem så det ska till en ohelig kombination av extremt mycket lättare OCH billiga hjul för att det ska bli intressant. :P

Kedja och kassett kanske? Vet någon vad en SRAM 970-kassett på 11-34 väger? 991-kedjan misstänker jag är hyggligt lätt redan?

Uppdatering igen då! =)

Fyndade en uppsättning i stort sett oanvända X0-prylar, och köpte nya bromsar då tjejens gamla Hayes ifrån 2002 gav upp. Så bort med SLX och X9 och på med XT och X0 =)

Och som genom ett litet mirakel så gick det att cutta lite vikt på hojen med. Minns inte exakt vad pedalerna väger (plattisar) men under 10kg exkl pedaler ska ju inte vara några stora problem om man verkligen vill. Ett par fräsigare däck bara så är man ju där! =)

Bilagor

• DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    109.9 KB · Besök: 49
  • DSC_0003.JPG
    DSC_0003.JPG
    96.1 KB · Besök: 51
  • DSC_0005.JPG
    DSC_0005.JPG
    95.6 KB · Besök: 48
Då var det dags igen.
Ny drivlina då den gamla började ge upp. Klingan började få hajtänder och kassetten var mosig och jäklig.

DSC_0244.jpg

Ny kassett, en SRAM 990 med orange spindel i 11-34 ersätter den gamla 970'n.

DSC_0245.jpg

Ny klinga. Det tog flera månader av tjat och bitchande innan den fan skickade den! Homebrewed Components, med sina ynkliga bortförklaringar kommer ALDRIG mer att lämna min shitlist. =/ Snygg är den i alla fall. Har gått upp från 34t till 35t.

Blev säkert några gram lättare också, men det är så mycket smuts och damm på resten av cykeln just nu att det förmodligen är plus minus noll. :P

Dags att uppdatera lite, har ju hänt en del sedan sist!

För 2013 års säsong har det blivit nytt vevparti, ny framgaffel, ny sadel, ny styrstam och säkert en del annat smått och gott.
FSA K-Force med 22-36-44 som snart skall bli 26-36-44 då 22:an är för liten. Keramiskt vevlager, trevligt! Jämfört med SLX-partiet tidigare så blev det lättare även med trippla klingor och växel med reglage!
Bytte även till en lättare styrstam, en Superstar-nånting på runt hektot.
Sadeln blev några gram lättare med en Specialized Romin EVO.
Men det göttaste var ändå den nya framgaffeln! En DT Swiss XRC Twin Shot med en Scott remote som är groteskt följsam! Helt underbar gaffel... och lätt. =)

Så beroende på vilka pedaler och däck man tycker om så väger hojen typ 9,5 - 10,2kg, varav mina preferenser ligger på plattisar och hyggligt grova däck. Så den väger en gnutta över 10 som den står på bilden. =)

Med lättviktshjul och pedaler och sånt är säkert sub-9 inga problem. Men jag tycker om mina CB-hjul och fläskiga pedaler m.m. så den får vara som den är. =)

DSC_0257.JPG

Då var det dags igen! Årlig översyn på drivlinan, och 2014 ser en återgång till enkelklinga i fram.
Ny NW-klinga på 38t, ny XTR-kassett 11-36, ny bakväxel X0 Type 2 och PC1091 Hollowpin kedja.
Inom kort moddas det till 42t feting überdrive för de riktigt branta backarna. :)

Vikten på ekipaget nu är 10.1kg med väldigt tunga däck och plattispedaler. Så det är nog neråt 9,2-9,3 med XTR-pedaler och lätta däck.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    68.1 KB · Besök: 59
  • image.jpg
    image.jpg
    74.5 KB · Besök: 64
  • image.jpg
    image.jpg
    78.6 KB · Besök: 72
1400gr för hjulen det är väl bara för juniorer under 55kg?? Låter snuskigt lätt.
Du köpte en XTR kasset för att spara några gram……………….
På med thunder burt så har du -3hg

OM vi bortser från vikten som denna tråd handlar om.

Hur är den att trampa på?

Supersnygg! Har en XC2 och är jättenöjd. Fast bakväxel och kassetten börjar bli slitna. Vad kostar det att uppgradera som du har gjort med singelklinga och xo?

Hjulen klarar 95kg har jag för mig, och jag väger bara 70 så jag känner mig trygg, trots riktigt dålig linjeteknik :)

Klingan kostade en femhundring ungefär. Och om man kan leva med 9-delat (ända skälet till mitt byte var type 2-funktionen) så får man nog växel och reglage för 1500 eller en tusing begagnat. En kassett får man för typ en tusenlapp kanske. Jag fyndade någons ändrade sponsordeal och fick lite billiga priser. :)

Jag tror att mitt inköp blev:
XTR-kassett 1000kr kedjan på köpet.
Klinga 500kr.
Bakväxel 1500kr
Reglage okänt men typ 700?
Så säg drygt 3000 inkl frakter och okända grejor runtomkring.

Iden är riktigt härlig att cykla på när det är lätt och snabb terräng. Blir det riktigt grötigt eller blöthalt så upplever jag den som lite nervös i fronten. Men det är ju mer min teknik som fallerar. Drygt 4 timmar på Lida Loop förra året i leran...

Vad gäller däcken så tänker jag så att om jag har en lätt cykel så kan jag ha tunga feta däck och ändå ha en schysst totalvikt ;)

Visa bilaga 170846
Det är fel styre, men det får duga så länge. Ska till ett Cobalt 11 kolfiberstyre här inom kort. =)

Visa bilaga 170847
Tadaaah! Såhär fin blev den! Ska bara korta lite vajrar, knipsa lite här och där och lite annat detaljgos. Klingan ska bli en orange 35t, skivorna ska kanske bytas till orangea. Hade varit nice med en orange sadelhylsa, men dom kostar ju typ 1500kr så det får vänta. Kliver nog ner under 11kg inkl plattispedalerna och ganska tunga UST-däck! =)
Hej! Jag intressera köpa din cykeln 10,000 kr, Ringa gärna 0703 889420. Dalslandscamping Thanh

Tillbaka
Topp