[Byggtråd] Randonneurskan goes aero.

Jenny W sa:
vsen sa:
Jenny W sa:
Så kom skatteåterbäringen. Beställde styre och stam
https://www.bike-components.de/en/E...nker-p48412/matte-UD-carbon-42-cm-o207500037/
https://www.bike-components.de/en/Easton/EC70-SL-6-31-8-Vorbau-p42086/black-110-mm-6--o69402225/
Hoppas detta blir rätt nu.
Styrlinda hade de inte i rätt färg/märke på lager så den beställer jag från Bike-discount itsället.

*väntarpåpaket*

Se till att ha gott om tålamod vid installation av kablar i styret bara, jag har samma och gjorde misstaget att vara lite stressad redan innan installationen. I övrigt riktigt trevligt styre!

Tack för tipset.

Passar styrstammen med styret? Står bara 31,8mm det är väl måttet på gaffelröret eller?

Dom kommer passa ihop!

Konkret sa:
Jenny W sa:
vsen sa:
Jenny W sa:
Så kom skatteåterbäringen. Beställde styre och stam
https://www.bike-components.de/en/E...nker-p48412/matte-UD-carbon-42-cm-o207500037/
https://www.bike-components.de/en/Easton/EC70-SL-6-31-8-Vorbau-p42086/black-110-mm-6--o69402225/
Hoppas detta blir rätt nu.
Styrlinda hade de inte i rätt färg/märke på lager så den beställer jag från Bike-discount itsället.

*väntarpåpaket*

Se till att ha gott om tålamod vid installation av kablar i styret bara, jag har samma och gjorde misstaget att vara lite stressad redan innan installationen. I övrigt riktigt trevligt styre!

Tack för tipset.

Passar styrstammen med styret? Står bara 31,8mm det är väl måttet på gaffelröret eller?

Dom kommer passa ihop!

Ok.
Och styrsystammen på gaffelröret? Jag skulle kunna tro att det finns ett standardmått om jag inte visste bättre. :)

Snabbt styre!

Capture.JPG

Posten har försökt leverera paketet till mig idag. Glatt studsade jag till utlämningsstället efter jobbet och såg fram emot att byta stryre ikväll. Men hääää. De har kört paketet till Malmö. :( Bajs!

Jeppe_E sa:
Mehn! Va fn... Byta styre kvällen innan VR. Vad kan gå fel liksom :p

Precis. Jag tänkte att byta ikväll går bra. Har gott om tid och hinner tom provcykla. Imorn inte så gott om tid. Torsdag packar jag och skickar upp cykeln och ser den igen på fredagkväll. Suck.
Började förbereda och skulle precis börja ta av styrlindan när tanken slog mig att tänk om paketet inte kommer imorn heller? Jag väntar nog lite.

Jeppe_E sa:
Raggamuffin sa:
Fast det är ett styre, vad skulle kunna gå fel. Hamnar det upp & ner märks det när man provkör :)

Ja, det ska ju inte dras di2-kablar och kopplas ihop och så, så nä. Det är bara ett styre :p

Hur svårt är det med di2? Jag har ett syncros rr1.0 integrerat styre/styrstam som bara ligger hemma, har inte riktigt vågat.

Strakka sa:
Jeppe_E sa:
Raggamuffin sa:
Fast det är ett styre, vad skulle kunna gå fel. Hamnar det upp & ner märks det när man provkör :)

Ja, det ska ju inte dras di2-kablar och kopplas ihop och så, så nä. Det är bara ett styre :p

Hur svårt är det med di2? Jag har ett syncros rr1.0 integrerat styre/styrstam som bara ligger hemma, har inte riktigt vågat.

Inte alls svårt. Lättare än mekaniska vill jag påstå. Men tänk på att inte dra kablarna tight. Finns risk för att de lossnar från växelhandtagen. Vet dock inte var man gör av kopplingsboxen med en sådan lösning. Den måste ju sitta tillgänglig när det skall laddas.

Jeppe_E sa:
Strakka sa:
Jeppe_E sa:
Raggamuffin sa:

Inte alls svårt. Lättare än mekaniska vill jag påstå. Men tänk på att inte dra kablarna tight. Finns risk för att de lossnar från växelhandtagen. Vet dock inte var man gör av kopplingsboxen med en sådan lösning. Den måste ju sitta tillgänglig när det skall laddas.

Kablarna är inga problem. Kopplingsboxen sitter iaf på mitt styre på undersidan av styrstammen. Kommer lätt åt att ladda. Jag funderade mest på bromsvajern igår. Kommer inte ihåg hur den sitter. Måste man dra ut hela, klippa av vajerpluppar och dra om hela skitet? eller sitter de utanpå? Har haft lite mackel med bromsarna så jag vill ogärna mickla med dem nu när de funkar. Ville inte dra av styrlindan igår eftersom den sitter så pass hårt att den behöver bytas när jag väl tar bort den. Har en ny på väg på posten (Beräknad leverans fredag 2017-06-16) Suck!

Lite rastlös igår. Inget styre, Barnfri och ingen träning.

Ang. nytt styre till Vättern på lördag: Jag hade vägt
1. Chansen att det nya styret kommer avgöra att du klarar ditt mål
mot
2. Risken att något stökar till sig och du missar istället.

Iom. att det gäller ett styre så känns sannolikheten för 1 väldigt låg så varför chansa (även om 2 också är osannolikt).

Lycka till på lördag Jenny! När drar ni iväg?

Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Strakka sa:
Jeppe_E sa:
Raggamuffin sa:

Kablarna är inga problem. Kopplingsboxen sitter iaf på mitt styre på undersidan av styrstammen. Kommer lätt åt att ladda. Jag funderade mest på bromsvajern igår. Kommer inte ihåg hur den sitter. Måste man dra ut hela, klippa av vajerpluppar och dra om hela skitet? eller sitter de utanpå? Har haft lite mackel med bromsarna så jag vill ogärna mickla med dem nu när de funkar. Ville inte dra av styrlindan igår eftersom den sitter så pass hårt att den behöver bytas när jag väl tar bort den. Har en ny på väg på posten (Beräknad leverans fredag 2017-06-16) Suck!

Ja, mitt svar var ju mer avsett till Strakka och hans integrerade lösning av stam/styre. Du har ju inga problem med boxen. Men bromsarna, ja. Med stor sannolikhet så är det intern dragning (det är det på mitt 3T) av både Di2-kablar och bromswire. Så ja, du måste ha loss wiren från bromsarna och trä om dem på nya styret.

Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Strakka sa:
Jeppe_E sa:
Raggamuffin sa:

Dragningen är intern i styret både vad det gäller växelkablage och bromsvajrar. För att få till det måste du således hela vägen tillbaks med vajern till respektive
bormshandtag för att sedan trä den genom styre och hela vägen till bromsen. Frambromsen får ju fort, bakbromsen är ju som du fått erfara lite trixigare i och med intern dragning i ramen också.

Skulle nog avråda från att göra den operationen innan vr om du inte har massvis med tid över, bara att få vajerhöljena genom den interna dragningen i styret kan vara pilligt. Tänk även på att du kan behöva lite extra vajerhöljen/vajer då det blir lite annan dragning, beroende på hur right du har dragit innan. Tips är denna video.

ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:
Dags att ta fram stora styrrörssågen.

Ja. Tänk vad alla spacers väger!

Hehe... men mer allvarligt är att det blir väldigt besvärligt att få i en sladd för att ladda GPSn under färd vilket i sin tur begränsar cykelns aktionsradie. Bara cyklisten ska begränsa ekipagets aktionsradie :)

Sist jag behövde ladda i farten satte jag datorn på tvären så fick sladden plats. Blev lite hjärngympanär man skulle navigera bara...

Jenny W sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:
Dags att ta fram stora styrrörssågen.

Ja. Tänk vad alla spacers väger!

Hehe... men mer allvarligt är att det blir väldigt besvärligt att få i en sladd för att ladda GPSn under färd vilket i sin tur begränsar cykelns aktionsradie. Bara cyklisten ska begränsa ekipagets aktionsradie :)

Sist jag behövde ladda i farten satte jag datorn på tvären så fick sladden plats. Blev lite hjärngympanär man skulle navigera bara...

Eller tilta fästet lite åt vänster så går nog sladden fri från vakttornet, f'låt styrtornet. Värre är det ju med de (modernare) Garmin-GPSer där kontakten är riktad nedåt. Visserligen är det likadant på Edge 500 men den kan åas inte laddas i farten utan specialkabel.

Igår var jag på bikefit hos Probikefit och gjorde en del ändringar både på tempocykeln och på racern. Sköt fram hela cockpit så jag kommer längre fram och vinklade upp tempopinnarna en hel. Alla mått är nu i ytterlighet vad de kan vara enligt UCI's regler.

Racern fick sig några ändringar oxå. Stammen som jag hade köpt, på Klas inrådan förra året, var nu för kort :( och jag ska ha en 120 mm. Jag roterar tydligen fram höften mer nu än innan, vilket är bra, menade han, och gav mig rådet att köpa billig stam så att jag kan byta ofta. Nästa år kommer jag troligen att behöva byta igen till 130 och slutligen 140 (!?). Styrlindan tyckte han att jag skulle ha kvar som jag har gjort den, alltså lindat hela vägen eftersom det enligt honom "inte är styret som gör dig snabb, utan sittpositionen". När jag går ner och lägger armarna på styret kommer styrlindan vara bra att ha där.

Om mina vita vajerhöljen tyckte han inte ;) Fick ett par svarta som jag lovade att byta till och så var höljet till frambromsen för långt. Fick oxå lite bannor gällande små små klisterlappar som jag inte har pillat väck från vevarm och frmväxeln. Jaja. Rak kommunikation är bra så att det inte finns plats för missförstånd. Nu är det bara cyklisten själv som ska tränas upp lite till.

Vissa dagar går allt så lätt medan somliga dagar känns det som om allt man gör blir fel. Idag var en somlig dag men nu sitter svarta vajerhöljen på och den till frambromsen är kortare. Bäst jag väntar till en annan dag med att cykla på racern.

Så, vita vajerhöljen var en big nono, men att linda hela styret var ok? Okej, det gäller att ha rätt på prioriteringarna :D

Tillbaka
Topp