[Byggtråd] Randonneurskan goes aero.

ohellstrom sa:
Jenny W sa:
ohellstrom sa:
Går det så går det. I längsled är det mest en fråga om hur stora och klistriga gruskornen är. Är det däremot i sidled det är tight (som det är bak på min Cervélo S2) så kommer även hjulets rakhet och styvhet in i bilden.

Vet att du gärna ligger på marginalen men jag vill gärna ha just det. Lite marginal alltså. Börjar hjulet slå minsta lilla är man ju rökt.

Jag ligger väl inte på nån marginal heller... Insidan på mina kedjestag kan eventuellt vara lite oeniga... men jag menar bestämt att det skulle ganska många förvärrande omständigheter till för att det skulle bli så; skevt bakhjul, stora däck, exceptionellt skitväder samt brutalbrytande upp för många väldigt branta backar. Så fick jag nämnt hur skoj det är att cykla i Norge också :)

Hört att de ska ha god mat i Norge oxå ;)

ohellstrom sa:
Jenny W sa:
Hört att de ska ha god mat i Norge oxå ;)

Oh ja, kan särskilt rekommendera den micrade calzonen på Shell i Kristiansand. Fint att vi fick in lite randovibes i den här tråden också :)

Rando är städigt närvarande i tanken och just nu i kroppen. Kan bara föreställa mig frustrationen när allt annat funkar utom en något stukad fälg som slår mot ramen när man har 20 mil kvar av 40 gjorda, bara för att man valde 25 framför 23. Men jag borde kanske inte tänka så mycket. Dessutom är Ponnyn inte gjord för långturer.

Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Dessutom är Ponnyn inte gjord för långturer.

Okej, inte 600k och 1000k då alltså...

Ser fram emot ditt nästa byggtråd; Randoneé-konvertering av en Canyon. :D

Precis. Har tänkt 200k och 300k sen får jag se hur jag gör med 400k
Hur menar du "Randoneé-konvertering av en Canyon"? Min Canyon är redan så mycket rando den kan bli.

Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:

Hur menar du "Randoneé-konvertering av en Canyon"? Min Canyon är redan så mycket rando den kan bli.

Ah, varför skulle man inte kunna cykla 600k och 1000k på en aerohoj - då kommer man ju fram fortare?

Å andra sidan ska man ju se till att få använt alla sina cyklar, då det blir lättare att förklara för både sig själv och andra varför man har dem.. ;)

ohellstrom sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:

Ah, varför skulle man inte kunna cykla 600k och 1000k på en aerohoj - då kommer man ju fram fortare?

Å andra sidan ska man ju se till att få använt alla sina cyklar, då det blir lättare att förklara för både sig själv och andra varför man har dem.. ;)

Du får nog berätta för mig hur man flyttar komfortzonen, Oscar.
Jag behöver inte försvara Canyon's vara eller inte vara. Den har förtjänat sitt existensberättigande många gånger om hos mig :) Den kommer även gå som slask och vintercykel framöver.

E: Svårt
E2: Jetesvårt

Senast ändrad:
Haha, du har väl flyttat komfortzonen ganska långt - senast jag kollade fanns det en hel forumtråd om det :)

Men det är klart att den kan flyttas längre om den nu kommit hit. Men i år blir det inget misärväder (har jag bestämt) att jobba med så du får glida runt på din nya hoj och sen ta nya tag nästa år istället :)

ohellstrom sa:
Jenny W sa:
ohellstrom sa:
Går det så går det. I längsled är det mest en fråga om hur stora och klistriga gruskornen är. Är det däremot i sidled det är tight (som det är bak på min Cervélo S2) så kommer även hjulets rakhet och styvhet in i bilden.

Vet att du gärna ligger på marginalen men jag vill gärna ha just det. Lite marginal alltså. Börjar hjulet slå minsta lilla är man ju rökt.

Jag ligger väl inte på nån marginal heller... Insidan på mina kedjestag kan eventuellt vara lite oeniga... men jag menar bestämt att det skulle ganska många förvärrande omständigheter till för att det skulle bli så; skevt bakhjul, stora däck, exceptionellt skitväder samt brutalbrytande upp för många väldigt branta backar. Så fick jag nämnt hur skoj det är att cykla i Norge också :)

Nu ska vi inte vara såna! Norge kan förvisso vara ganska vidrigt att cykla i när vädergudarna är på det humöret. Men en solig sommardag finns det nog få platser jag cyklat på som kan konkurrera med vissa ställen i Norge vad det gäller naturskönhet.

Jo, förresten så fick jag (som jag misstänkte) bakläxa på styrlindan. Den behöver sticka ut lite mer i början så att styrändsplupparna fäster bättre och så att kanterna på lindan inte bubblar ut. En av styrändsplupparna har ramlat av och är borta :( Får skaffa nya eller så får jag rota där hemma och se om jag har nått som matchar. Är inte riktigt nöjd med styrlindan. Tycker den är lite för glatt och oskön och dessutom för ljus i färgen och matchar inte loggorna.
Lite andra grejer som jag behöver fixa oxå som inte är direkt akut. Skriver lista här så att jag inte glömmer.
- Linda om styret och skaffa nya pluppar och eventuellt ny linda.
- Skaffa kompakt vevparti (det som sitter på har jag bara lånat) 50/36. Hade varit bra om jag kunde flytta mitt P2max till kompaken men det verkar inte som om det går. Ska kolla upp vad som passar till det lagret som sitter. Det var ett litet helvete att få dit lagret så jag byter ogärna men i värsta fall får jag väl göra det.
- Klistra på stenskottsfilm på utsatta ställen.
- Byta body på HED-hjulet så att det passar både 10 och 11-speed. Behöver mäta diametern på navet för att artbestämma.
- Skaffa 90 mm styrtapp (till Canyon) eller en lätt och snygg 100 mm till Ponnyn.

Sen någon gång ska jag våga väga cykeln oxå.

Kommer inte ihåg exakt men var inte styret lindat åt "fel" håll också?

Det går att dra några vändor med eltejp runt plasten på styrtapparna så dom fäster bättre i styret .

Konkret sa:
Kommer inte ihåg exakt men var inte styret lindat åt "fel" håll också?

Det går att dra några vändor med eltejp runt plasten på styrtapparna så dom fäster bättre i styret .

Riktningen på lindan finns det olika skolor om. Jag kopierade den som sitter på Canyon. Lindan sitter likadant på andra bockstyren oxå, som jag kollat på, så det blir nog bra så.

Bra tips där med eltejp på styrtapparna (det är så de heter, kanske ja...). Tackar.

marr sa:
Jenny W sa:
marr sa:

Tack Marr. Fast jag blev inte mycket klokare när jag tittade (hastigt) igår. Får titta igen (noga) idag.

Det viktigaste är nog att börja med att artbestämma dina hjul. Årsmodell, modell osv. Sen utgå från det.

Kontakta Lena på LEWA sport i Motala! LEWA hjälpte mig när jag skulle artbestämma mina HED-hjul för bodybyte. Sjukt bra service och det blev billigare än på nätet! :)

Scenero sa:
marr sa:
Jenny W sa:
marr sa:

Tack Marr. Fast jag blev inte mycket klokare när jag tittade (hastigt) igår. Får titta igen (noga) idag.

Det viktigaste är nog att börja med att artbestämma dina hjul. Årsmodell, modell osv. Sen utgå från det.

Kontakta Lena på LEWA sport i Motala! LEWA hjälpte mig när jag skulle artbestämma mina HED-hjul för bodybyte. Sjukt bra service och det blev billigare än på nätet! :)

Hur menar du? Hur kan det bli billigare på nätet än om jag beställer material och gör jobbet själv?

Jenny W sa:
Scenero sa:
marr sa:
Jenny W sa:
marr sa:

Hur menar du? Hur kan det bli billigare på nätet än om jag beställer material och gör jobbet själv?

Du fick ett tips om nån som har kunskap som du saknar. Tipset är att följa upp tipset.

Ja, tack för tipset. Jag kollar såklart upp det om jag inte löser det med happys hjälp. Kunskap är ju det jag försöker skaffa mig. Har fått länken till delar som ska passa och behöver mäta navet för att välja mellan två möjliga body's.

Jenny W sa:
Ja, tack för tipset. Jag kollar såklart upp det om jag inte löser det med happys hjälp. Kunskap är ju det jag försöker skaffa mig. Har fått länken till delar som ska passa och behöver mäta navet för att välja mellan två möjliga body's.

Ja tipset var att kontakta dem för att få reda på vilket Hed-nav du har. Det finns nämligen ett gäng varianter....

Sen menade jag att själva Bodyn var billigare (Inkl frakt) hos LEWA än på alla internetshoppar jag kunde hitta. (Vilket inte var så många)
Därefter kan du välja att få dem hemskickade och montera själv (vilket är plättlätt) eller låta LEWA montera. Men då måste ju hjulen t.o.r Motala.

Scenero sa:
Jenny W sa:

Ja tipset var att kontakta dem för att få reda på vilket Hed-nav du har. Det finns nämligen ett gäng varianter....

Sen menade jag att själva Bodyn var billigare (Inkl frakt) hos LEWA än på alla internetshoppar jag kunde hitta. (Vilket inte var så många)
Därefter kan du välja att få dem hemskickade och montera själv (vilket är plättlätt) eller låta LEWA montera. Men då måste ju hjulen t.o.r Motala.

Tack. Då förstår jag.

Enligt den länken jag har fått så finns det 5 varianter. A-E
https://www.hedcycling.com/news/11-speed Hub Conversion
A-B har 15 mm axel och C-E har 12 mm axel.
Kollade lite i helgen men hade inte tid att googla just då. "Axeln" som ska vara 15 mm respektive 12 mm är här på bild (jag kliade mig i huvudet lite och undrade vart jag skulle mäta) Nu har jag till slut hittat mitt skjutmått oxå. Det låg i en låda med köksgrejer :)

HEDsprnghub.JPG

Tar jag reda på det måttet har jag bara 2 respektive 3 bodys att välja mellan. Vad är det mer för skillnad på dem mer än färgen?

Jenny W sa:
Scenero sa:
Jenny W sa:

Tack. Då förstår jag.

Enligt den länken jag har fått så finns det 5 varianter. A-E
https://www.hedcycling.com/news/11-speed Hub Conversion
A-B har 15 mm axel och C-E har 12 mm axel.
Kollade lite i helgen men hade inte tid att googla just då. "Axeln" som ska vara 15 mm respektive 12 mm är här på bild (jag kliade mig i huvudet lite och undrade vart jag skulle mäta) Nu har jag till slut hittat mitt skjutmått oxå. Det låg i en låda med köksgrejer :)

Tar jag reda på det måttet har jag bara 2 respektive 3 bodys att välja mellan. Vad är det mer för skillnad på dem mer än färgen?

Det handlar dels om rätt Body. (10s Shimano, 11s Shimano el Campa)
11s är ett kit m axel och body. 10s Shimano är body och Campa kan vara både och...
Vad du ska ha beror dels på axelstorlek men det verkar dessutom finnas lite olika axelvarianter i samma tjocklek. Dessutom beroende på kombination skall det ev kombineras med rätt bricka samt ibland placering på brickor. Jag googlade mig fördärvad och hittade instruktioner med motsägelsefull info.
Anders och Lena hjälpte mig.....
Det borde vara lite mindre komplicerat för dig än för mig som bytte från Shimano till Campa.

Cykeln är ju smått fantastisk att cykla på och elväxlar är himmelskt halleluja.

Hade med ponnyn till jobbet idag och använde en av labbets kalibrerade vågar för att ta reda på vikten.

Vikt.JPG

Meh! Vad får man räkna bort? Pedaler? Flaskställ? Garminhållare? Hur viktig är vikten? Egentligen. Ja, det hade ju vart najs att komma ner under 7 kg.

800 gram (räknar med att du så småningom tänkt dig två flaskhållare)?

Då ska man väl byta det mesta... jag har heller ingen sub7 cykel så ekipagevikten ligger på 95+....

Om du inte vill byta hela hjulen kan du ju testa italienska lättviktsekrar! Och glöm för allt i värden inte att fila bort allt överflödigt material på skruvskallarna.

Idag på rundan provade jag att banta bort luften ur framdäcket. Funkade inte så bra. Står i mörka småländska skogen och väntar på skjuts.

Om man bantar bort bromsarna går det kanske fortare?
image.jpeg

Har du bantat bort vänster "styrändplupp"?

Har f.ö. sett en del (gramjägare?) som struntat i att linda styret nedanför bromshandtagen.

marr sa:
GoranS sa:
Har du bantat bort vänster "styrändplupp"?

Har f.ö. sett en del (gramjägare?) som struntat i att linda styret nedanför bromshandtagen.

Jag struntade i att linda ovanför bromsarna.

De som jag sett det på har varit sådana som varit med där det varit race uppför. Och cyklarna var sådana att jag allvarligt tvivlar på att de haft en chans att klara en kontrollvägning.

marr sa:
Kolfiber vev.
Lättare bromsar
Styre
Stam
Sadel!!! Din är rejält tung.
Hjul.

Så närmar du dig.

Hjulen är ju rätt lätta redan men klart det finns lättare.
Sadeln är en tungviktare. Finns det alternative till ISM som inte väger bly?
Styre och stam ska bytas så småningom. Skulle visst ha ett smalare tyckte Klas och lite längre stam isf.
Vevear i kol? ja kanske det. Sen någon gång.

Cyklar du så mycket backar att några hekto hit eller dit spelar roll? Var det inte det som var poängen med att skaffa en aero-cykel istället? ;) 7.7kg är ju rätt hyfsat och den är ju snygg, och det är ju det som är huvudsaken.

marr sa:
Du bantade bort reservslang, pump och verktyg med eller?

Nä, hade med mig en reservslang, pump och multitool (telefon, väst, banan och energibar som oxå kom sig att vara bra att ha)
Körde över en stor sten som låg på vägen. Låg på rulle i hyfsat tempo så jag hann inte se den. Det bara small till och så fick jag byta slang. Hittade inget fel på däck eller fälg och slangen var ny. Efter slangbyte hade jag pyspunka hela vägen som blev värre och värre. Skickade hem hela gänget när det var ca 5 km kvar medan jag stannade och njöt av den småländska skymningen och väntade på support. Såg tranor, storspov och morkulla. Servicebilen anlände efter 20 minuter :)

Upptäckte ett par otäcka skador i ytskiktet på undersidan på ramen vid bakhjulet som troligtvis kommer från stenen (om den studsat upp efter att jag kört på en med framhjulet?) Stackar ponnyn. Den kommer få leva ett hårt liv. Måste få tid till att klistra på skyddsfilmen på ramen.

Tillbaka
Topp