[Byggtråd] Randonneurskan goes aero.

Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Vad med denna?

Den sätter man väl när man vet hur långt gaffelröret ska vara?

Ja, precis. Men låt gaffelröret vara tills du gjort bikefiten. Å andra sidan så skall väl styret ner och inte upp. Så om du kapar efter du lagt på distanserna och stammen så kan det inte bli fel. Då handlar det mer om hur många distanser du vill ha ovanpå. Men ja, den skall sitta överst i gaffelröret. Skall spännas med momentnyckel, vilket är speciellt viktigt om styrröret också är i kokosplast?

Pst.. Det blev snyggt med lindan.

Vad sågar man med? Bågfil? eller måste man ha en rörkap?

Nu fick jag ångest.

Är det kolfiber, så absolut inte rörkap. Bågfil med blad för kolfiber, med sågmall rekommenderas.

marr sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Vad med denna?

Ja, precis. Men låt gaffelröret vara tills du gjort bikefiten. Å andra sidan så skall väl styret ner och inte upp. Så om du kapar efter du lagt på distanserna och stammen så kan det inte bli fel. Då handlar det mer om hur många distanser du vill ha ovanpå. Men ja, den skall sitta överst i gaffelröret. Skall spännas med momentnyckel, vilket är speciellt viktigt om styrröret också är i kokosplast?

Nu fick jag ångest.

Är det kolfiber, så absolut inte rörkap. Bågfil med blad för kolfiber, med sågmall rekommenderas.

Du kanske har lämpliga verktyg hemma? :D
Jag tar med fikabröd.

Jenny W sa:
marr sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Vad med denna?

Nu fick jag ångest.

Jag tar med fikabröd.

Självklart.

marr sa:
Jenny W sa:
marr sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Vad med denna?

Nu fick jag ångest.

Jag tar med fikabröd.

Självklart.

+1

marr sa:
Jenny W sa:
marr sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Vad med denna?

Nu fick jag ångest.

Jag tar med fikabröd.

Självklart.

Blir perfekt, jag fikar och tittar på när du sågar :)

Påminner mig om
quote.png

marr sa:
marr sa:
Jenny W sa:
marr sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Vad med denna?

Nu fick jag ångest.

Jag tar med fikabröd.

Självklart.

Blir perfekt, jag fikar och tittar på när du sågar :)

Någon måste ju komma med glada tillrop.
Jag har dock svårt att hinna till Hörby innan påsk. Om problemet/gaffelröret är olöst/osågat efter påsk hör jag av mig.

Boken får jag lägga till i läslistan.

marr sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Vad med denna?
Nu fick jag ångest.
Jag brukar avsluta med att planfila snittet, då blir det lite lättare för expandern att hamna i rätt läge.

Hepp!

Nu är den färdig.

IMG_1715.JPG

Jag skulle ändå till Vänersborg och cykla över helgen så jag tog med mig både Canyon och min nya racer och hälsade på Klas på vägen hem. Här är han i full färd med bikefit.

IMG_1708.JPG

Sen har Klas nämnt en tempohoj som han trodde skulle passa mig. Var ju tvungen att provsitta lite när jag var där.

IMG-20160226-WA0003.jpg

Eh ja. Den fick följa med mig hem oxå :D Det blev lite trångt i bilen.

IMG_1711.JPG

Jag tänkte ju inte köpa tempohoj förrän nästa år. Vet inte riktigt hur jag ska försvara detta men hjulen passar ju bra till Ponnyn och det är ju budgeterat 5-6000 till hjul. Jag får byta bodyn till en 11 bara. Så råkade det ju sitta en tempohoj på hjulen. En liten detalj bara.

Jenny W sa:
Jag tänkte ju inte köpa tempohoj förrän nästa år. Vet inte riktigt hur jag ska försvara detta men hjulen passar ju bra till Ponnyn och det är ju budgeterat 5-6000 till hjul. Jag får byta bodyn till en 11 bara. Så råkade det ju sitta en tempohoj på hjulen. En liten detalj bara.

Ja och så löste du "problemet" med tempopinnar på Ponyn :) Bra lösning! n+1

Jeppe_E sa:
Jenny W sa:

Ja och så löste du "problemet" med tempopinnar på Ponyn :) Bra lösning! n+1

Just det. Och så blev racern bara racer.

NLC sa:
Larvigt läckra hjul. Blir du av någon anledning trött på dem, vet du var jag bor ;-)

Inte troligt men jag ska isf tänka på dig.

Ska sälja av lite andra cyklar som dottern har tappat intresset för. Rocky Mountain och Isla biken. Har en liten damcykel oxå... Inte så mycket plats i bostaden längre.

marr sa:
Bra o köpa en elgrupp till nu då :)

Tror det får vänta :/ Får leva på ris och nudlar ett par månader nu.

Eventuellt 11-grupp så cyklarna kan byta hjul med varandra lite lättare... det ska bli skitväder tisdag och onsdag. Men jag planerar att ta ut och prova Columbusen på torsdag.

Marr. Du kanske kan länka till en bra body?

Jenny W sa:
marr sa:

Tror det får vänta :/ Får leva på ris och nudlar ett par månader nu.

Eventuellt 11-grupp så cyklarna kan byta hjul med varandra lite lättare... det ska bli skitväder tisdag och onsdag. Men jag planerar att ta ut och prova Columbusen på torsdag.

Marr. Du kanske kan länka till en bra body?

Berättar du bara vilket nav du har så :)

Jenny W sa:
marr sa:

Eventuellt 11-grupp så cyklarna kan byta hjul med varandra lite lättare...

Om du kan leva med mekaniskt är det väl strängt taget bara bakväxeln ock det ena (högra) reglaget (även om de väl normalt sett bara säljs i par) som måste skiftas för att få 11-delat. Kan göras för en dryg tusenlapp om man kan leva med att gruppen inte matchar något vidare...

DA 9000 tempo reglage: 800 isch.
Ultegra framväxel (om de ens behövs) : 350 isch
Ultegra bakväxel 11spd: 600 knappt.
Kasett med kedja: 780:-

Så det blir lagom dyrt att 11spd konvertera. Lite reservation för framväxel, dels modell, dels behov. Vet inte hur de funkar med nya reglage och gammal växel.

Klart värt det dock, för att kunna föytta hjul hur man vill mellan sina sykklar :)

Ah, det är inte så man ska räkna, då får man ju aldrig köpt något.

Här kommer en mer korrekt glädjekalkyl:

- kassett behövs till hjulen ändå om de ska användas på ponnyn, alltså har den kostnaden inget med 11-speedkonverteringen av tempohojen att göra

- kedja är en slitdel så låt oss anta att den behövde bytas iallafall.

- ny framväxel borde inte behövas då vänstertemporeglaget inte är indexerat.

Alltså kostar det:
Reglage: €80
Ultegra RD: €55
Summa: €135

Frakten då, undrar någon... den räknas inte heller in i konverteringspriset eftersom man ändå skulle beställa en del andra saker ;)

Senast ändrad:
marr sa:
DA 9000 tempo reglage: 800 isch.
Ultegra framväxel (om de ens behövs) : 350 isch
Ultegra bakväxel 11spd: 600 knappt.
Kasett med kedja: 780:-

Så det blir lagom dyrt att 11spd konvertera. Lite reservation för framväxel, dels modell, dels behov. Vet inte hur de funkar med nya reglage och gammal växel.

Klart värt det dock, för att kunna föytta hjul hur man vill mellan sina sykklar :)

+ body då ca 1000 pix?
Ja, det kan det ju vara värt men jag får nog ta en liten paus i byggandet så att ekonomin hinner återhämta sig en smula. Reser snart till Spanien med ponnyn oxå. The Lady Goat med låga DA-hjul kommer göra sig fint i de Spanska bergen :P

ohellstrom sa:
Ah, det är inte så man ska räkna, då får man ju aldrig köpt något.

Här kommer en mer korrekt glädjekalkyl:

- kassett behövs till hjulen ändå om de ska användas på ponnyn, alltså har den kostnaden inget med 11-speedkonverteringen av tempohojen att göra

- kedja är en slitdel så låt oss anta att den behövde bytas iallafall.

- ny framväxel borde inte behövas då vänstertemporeglaget inte är indexerat.

Alltså kostar det:
Reglage: €80
Ultegra RD: €55
Summa: €135

Frakten då, undrar någon... den räknas inte heller in i konverteringspriset eftersom man ändå skulle beställa en del andra saker ;)

Tack ohellstrom, för den fina sammanställningen. Jo, det är ju alltid något som man behöver. Nästa beställning kommer bland annat innehålla däck. Det är så jäkla tight i ramen på ponnyn att jag bör nog ha 23 mm. Är det fortfarande Continental GP4000S II som gäller även om man går ner till 23 mm?

Jenny W sa:
Är det fortfarande Continental GP4000S II som gäller även om man går ner till 23 mm?

Det går ju snabbt religion i det här, men jag har iallafall fortfarande Conti GP4000S II. På de hjul där jag har "23mm" mäter de rent faktiskt 23mm. Har även "25mm" på några hjul och de mäter snarare 27mm.

ohellstrom sa:
Jenny W sa:
Är det fortfarande Continental GP4000S II som gäller även om man går ner till 23 mm?

Det går ju snabbt religion i det här, men jag har iallafall fortfarande Conti GP4000S II. På de hjul där jag har "23mm" mäter de rent faktiskt 23mm. Har även "25mm" på några hjul och de mäter snarare 27mm.

Det satt ett 28 på bakhjulet. Det fick inte plats. Det är ca 26-27 i verkligheten. Har Contis 25 hemma så det är ifs bara att prova. Vill ju helst ha lite marginal oxå.

Hmm.. 25mm är vad jag har på min och visst, det är väl lite tight, men inte alls så att det skaver. Det är nog till och med så att det får plats lite dödsgrus i mellan ;)

image.jpeg

Går det så går det. I längsled är det mest en fråga om hur stora och klistriga gruskornen är. Är det däremot i sidled det är tight (som det är bak på min Cervélo S2) så kommer även hjulets rakhet och styvhet in i bilden.

Jeppe_E sa:
Hmm.. 25mm är vad jag har på min och visst, det är väl lite tight, men inte alls så att det skaver. Det är nog till och med så att det får plats lite dödsgrus i mellan ;)

Ny definition av "lite tight"

marr sa:
Angående däck så var jag väldigt nöjd med contis bundle med force och attack däcken.

24mm bak och 22mm fram. Funkade superbra på min aero hoj. Väldigt lika gp4000 däcken.

https://www.bike-components.de/en/Continental/Grand-Prix-Attack-Force-Faltreifen-Set-p33133/

Tack för tipset. verkar ju vara det nya rätta ;)

"GP Attack & GP Force - The hardcore racers! The front & rear tyre set has been radically overhauled - new dimensions, new materials, new compounds, new profiles." enligt Bike-discount.

ohellstrom sa:
Går det så går det. I längsled är det mest en fråga om hur stora och klistriga gruskornen är. Är det däremot i sidled det är tight (som det är bak på min Cervélo S2) så kommer även hjulets rakhet och styvhet in i bilden.

Vet att du gärna ligger på marginalen men jag vill gärna ha just det. Lite marginal alltså. Börjar hjulet slå minsta lilla är man ju rökt.

---

Tack för all input, alla.

Att bygga cykel är tydligen inte ett projekt med avslut. Det är ett ständigt pågående arbete.

Jenny W sa:
ohellstrom sa:

Vet att du gärna ligger på marginalen men jag vill gärna ha just det. Lite marginal alltså. Börjar hjulet slå minsta lilla är man ju rökt.

Jag ligger väl inte på nån marginal heller... Insidan på mina kedjestag kan eventuellt vara lite oeniga... men jag menar bestämt att det skulle ganska många förvärrande omständigheter till för att det skulle bli så; skevt bakhjul, stora däck, exceptionellt skitväder samt brutalbrytande upp för många väldigt branta backar. Så fick jag nämnt hur skoj det är att cykla i Norge också :)

Tillbaka
Topp