[Byggtråd] Randonneurskan goes aero.

Är det helt säkerställt att det är "passformen" som förhindrar stolpen att skjutas in?

Dvs, är det uteslutet att det finns en mindre diskontinuitet någonstans i ramen? Lys med lampa och försök lokalisera exakt var det tar emot.

ohellstrom sa:
Är det helt säkerställt att det är "passformen" som förhindrar stolpen att skjutas in?

Dvs, är det uteslutet att det finns en mindre diskontinuitet någonstans i ramen? Lys med lampa och försök lokalisera exakt var det tar emot.

Jag har lyst med lampa.

Medelst smärgelduk och flaskborste putsade jag insidan av ramen där sadelstolpen ska sitta och efter lite micklande kom jag på oxå att man måste stoppa in gummigrejerna in i sadelstolpen, annars ligger de i kläm och man kan inte montera sadelstolpen. Nu sitter den iaf :)

Nästa problem. Jag har ingen lagerpress så fastnade jag på vägen ikväll igen. One small step... Har ingen stor bult med mutter, ej heller tving i hemmet. Suck. Tyvärr levererar inte fejsbuck något verktygslån ikväll så jag får väl fortsätta en annan dag.

Monterade nya kassetten på mina DA. Behöver tydligen en bricka längst in för att kassetten ska sitta rätt. Trodde bara det var på 10-delat. Följer brickan till bodyn med när man köper hjulet? Det fanns ingen i lådan som kassetten kom i. :( Sak man behöva beställa en sån. Kanske har de på LBS?

Aja. Blir en annan dag.

tmalm sa:
Lager går att bånka fast medelst hammare och träbit som mellanlägg. Gärna träbit "på andra sidan " oxå.

/T

Provade att knacka försiktigt men det blev inget bra. Jag får vänta tills jag har rätt verktyg.

BTW så är det få saker som är så najsiga som en ny kassett :D

Fortsätter väl min monolog här.

Denna borde väl klara jobbet med lagret? De små brickorna behövs nog inte på insidan. De sätter jag mot muttrarna sen utanpå de stora brickorna.

IMG_1641.JPG

Jenny W sa:

Denna borde väl klara jobbet med lagret? De små brickorna behövs nog inte på insidan. De sätter jag mot muttrarna sen utanpå de stora brickorna.

Är det pf30?
Det borde göra tricket, kom ihåg lite (2-3droppar) gäng/lagerlåsning på kopparna innan du pressar in dom för att motverka eventuelt knak.

mikipedia_ sa:
Jenny W sa:

Är det pf30?
Det borde göra tricket, kom ihåg lite (2-3droppar) gäng/lagerlåsning på kopparna innan du pressar in dom för att motverka eventuelt knak.

Tack för tipset. Vill ju inte dö knakdöden :/
Det står B3045 på lagret.

Beträffande buntband runt kablarna i ramen. Har stripsat i den delen av ramen som sadelstoplen sitter i och de som jag nådde via vevlagerhuset. Men hur F ska man stripsa de som sitter uppe i diaginalröret?

Ajeh min hand.
Möglager! Nu sitter det på iaf med mycket vilja, våld och fett. Varför finns det pressfitlager? Alla lager borde vara gängade. Hmpf!

image.jpeg

Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Varför har du satt justeringen till bakbromsen nere vid BB? Den "skall" ju sitta uppe vid styret :)

Jag har tittat på en annan cykel men likadana bromsar och kopierat.

Då skulle du tittat på min :p

Iofs lätt åtgärdat om du vill flytta den :)

Nej varför skulle jag vilja det? Om det funkar på den andra cykeln funkar det nog på min oxå. Har redan kluddat med bromsvajer, höljen mm massa så jag vill helst inte ta av den igen.

Jenny W sa:
Här är en till som satt snabblåset vid vevpartiet

Ja, där är en till som satt det fel... :p

Jenny W sa:
Så helt fel kan det ju inte vara?

Nej, inte fel, bara olika. Jag gillar olika. Bara tetas med dig lite Jenny. Det funkar det med. Men det är ju mer utsatt för smuts där nere, när man vid ett senare skede skall justera bromsen. Det ger ju en lite renare cockpit att ha den där nere.

Justerade växlarna igår och de går fint nu men jag blir inte klok på instruktionerna jag fick om att sätta växlen på stora klingan fram och femmans växel bak. Sen skulle man trycka in knappen på kopplingsdosan tills den blinkar. Ska det hända nått sen eller? Har gjort så och pedalat den men jag tycker inte att det händer nått.

Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Här är en till som satt snabblåset vid vevpartiet

Ja, där är en till som satt det fel... :p

Jenny W sa:
Så helt fel kan det ju inte vara?

Nej, inte fel, bara olika. Jag gillar olika. Bara tetas med dig lite Jenny. Det funkar det med. Men det är ju mer utsatt för smuts där nere, när man vid ett senare skede skall justera bromsen. Det ger ju en lite renare cockpit att ha den där nere.
Smidigare att ha där nere när man ska av med hjulet?
Går ju att dela höljet och ha en sån liten och smidigare justering uppe vid styret också om man vill kunna justera i farten.

Det är väl mer eller mindre standard när man haft hjulet av för att fixa en punka att bromsarna inte tar vid nästa sväng eftersom man glömt stänga bromsen. Fint att slippa kliva av cykeln då. Å andra sidan kan man ju bara göra rätt från början :)

Jenny W sa:
Justerade växlarna igår och de går fint nu men jag blir inte klok på instruktionerna jag fick om att sätta växlen på stora klingan fram och femmans växel bak. Sen skulle man trycka in knappen på kopplingsdosan tills den blinkar. Ska det hända nått sen eller? Har gjort så och pedalat den men jag tycker inte att det händer nått.

För att gå in i finjusteringsläge har jag för mig att man håller inne knappen på dosan några sekunder. När man sen är inne i finusteringsmoden och trycker på reglagen för att växla upp/ner därbak så finjusterar man bakväxelns position. Åtminstone är det om jag inte missminner mig helt så det funkar på den versionen Ultegra Di2 jag hart (ca fyra år gammal, så det kan ju ev. ha ändrats).

GoranS sa:
Jenny W sa:

För att gå in i finjusteringsläge har jag för mig att man håller inne knappen på dosan några sekunder. När man sen är inne i finusteringsmoden och trycker på reglagen för att växla upp/ner därbak så finjusterar man bakväxelns position. Åtminstone är det om jag inte missminner mig helt så det funkar på den versionen Ultegra Di2 jag hart (ca fyra år gammal, så det kan ju ev. ha ändrats).

Det stämmer. När du trycker på växlingsknapparna så finjusteras växelns läge i sidled. Se mer här:

Mjo... men jag har justerat den så att den växlar tyst och fint. Sen håller jag in knappen några sekunder tills dosan börjar blinka. Då vill den hoppa ner en växel och det rasslar som F. Så det blir fuljustering ist för finjustering :P
Får ta en titt igen när jag kommer hem dårå...

Jenny W sa:
Mjo... men jag har justerat den så att den växlar tyst och fint. Sen håller jag in knappen några sekunder tills dosan börjar blinka. Då vill den hoppa ner en växel och det rasslar som F. Så det blir fuljustering ist för finjustering :P

OK, så du har finjusterat och det är alltså när du ska gå ur finjusteringsmoden som detta inträffar? Har inget minne av att man ska hålla så länge att det börjar blinka för att komma ur moden utan snarare att man trycker tills lampan slocknar, men jag kan ha gaggat till det i skallen. Är det så att lampan först slocknar och sen börjar blinka?

Jenny W sa:

Snabbt tryck = battericheck.
Tryck >0,5 sek = fast rött sken, justeringsläge
Tryck >5sek = Crash reset

Om du trycker in den så länge att den börjar blinka så har du återställt systemet och den kommer att tugga växel.

Jag fick följande muntliga instruktioner
- Grovjustera med skruvarna, dvs sätt ändlägen mm
- Sätt framväxeln på stora klinga och bakväxeln på femman
- Tryck in knappen tills det blinkar.
sen ska allt "sköta sig självt"

Men enligt denna instruktionen ska man trycka en gång tills lampan lyser eller? (det är första läget på kopplingsdosan alltså)

instllning.JPG

Jeppe_E sa:
Jenny W sa:

Snabbt tryck = battericheck.
Tryck >0,5 sek = fast rött sken, justeringsläge
Tryck >5sek = Crash reset

Om du trycker in den så länge att den börjar blinka så har du återställt systemet och den kommer att tugga växel.

Aha. Det är det som händer. Då har jag redan kraschat min nya hoj några gånger ;) Surt. Får köpa nytt.

Har justerat så som beskrivet. Blev inte bättre så jag antar att det är bra.
Styrlindan virad. :/ Har väl brutit mot vart enda regel, om det finns några.

image.jpeg

Vad med denna?

image.jpeg

Den sätter man väl när man vet hur långt gaffelröret ska vara?
Hittar inte min vita sadel som jag köpte (som ska sitta på Canyon så jag kan sätta den svarta på Ponnyn). Har finkammat förrådet. Saida hjälp!
Pedaler? Ja, jag får låna från canyon så länge.
Har date med Klas på Probikefit på annandag påsk och ska ställa in finliret.
Snart dags att provcykla :D

Hej Jenny!

Har du lust att göra någon form av ekonomiredovisning för bygget? Antar att den på första sidan har fått justeras lite. Skulle vara trevligt att få siffror att jämföra med om man själv går i byggtankar. Kul att kunna följa ditt byggande här, bra jobbat!

Jenny W sa:
Vad med denna?

Ja, precis. Men låt gaffelröret vara tills du gjort bikefiten. Å andra sidan så skall väl styret ner och inte upp. Så om du kapar efter du lagt på distanserna och stammen så kan det inte bli fel. Då handlar det mer om hur många distanser du vill ha ovanpå. Men ja, den skall sitta överst i gaffelröret. Skall spännas med momentnyckel, vilket är speciellt viktigt om styrröret också är i kokosplast?

Pst.. Det blev snyggt med lindan.

Philan sa:
Hej Jenny!

Har du lust att göra någon form av ekonomiredovisning för bygget? Antar att den på första sidan har fått justeras lite. Skulle vara trevligt att få siffror att jämföra med om man själv går i byggtankar. Kul att kunna följa ditt byggande här, bra jobbat!

Tackar.

Så här ser det ut än så länge

Ram, gaffel, sadelstolpe och strylager. 6 740 kr
Tullavgift 524 kr
Frakt 714 kr
Bromsok 1107 kr
Bromsvajer 283 kr
Styre 2000 kr
Vevlager 160 kr
Klingor till bef. vevparti 791 kr
Styrlinda 235 kr
Sadel 750 kr
Styrstam (Inte köpt ännu)
Kassett 472 kr
Kedja 302 kr
Flaskhållare m flaskor 400 kr
Pedaler (inte köpt ännu)
Paketpris di2 (Reglage, växlar, batteri, laddare, kablar och kopplingsdosor) 8776 kr
Summa 16513 kr

Har inte räknat med hjul ännu. Har ett par DA som får gå tills skatteåterbäringen kommer.

Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Vad med denna?

Ja, precis. Men låt gaffelröret vara tills du gjort bikefiten. Å andra sidan så skall väl styret ner och inte upp. Så om du kapar efter du lagt på distanserna och stammen så kan det inte bli fel. Då handlar det mer om hur många distanser du vill ha ovanpå. Men ja, den skall sitta överst i gaffelröret. Skall spännas med momentnyckel, vilket är speciellt viktigt om styrröret också är i kokosplast?

Pst.. Det blev snyggt med lindan.

Vad sågar man med? Bågfil? eller måste man ha en rörkap?

Nu fick jag ångest.

Tillbaka
Topp