[Byggtråd] Randonneurskan goes aero.

GoranS sa:
Har du bantat bort vänster "styrändplupp"?

Har f.ö. sett en del (gramjägare?) som struntat i att linda styret nedanför bromshandtagen.

Pluppen ramlade bort redan innan jag hann cykla på den. Cykeln alltså. Inte pluppen :)

Jag ska ändå linda om men så ska jag ändå byta styre. Fast jag har inte hittat något styre att köpa ännu....
Så, ja, jag ska linda om och sätta dit en annan plupp så fort jag hittar pluppen där hemma. Eller en annan plupp. Snart.

Jenny W sa:
GoranS sa:
Har du bantat bort vänster "styrändplupp"?

Har f.ö. sett en del (gramjägare?) som struntat i att linda styret nedanför bromshandtagen.

Pluppen ramlade bort redan innan jag hann cykla på den. Cykeln alltså. Inte pluppen :)

Jag ska ändå linda om men så ska jag ändå byta styre. Fast jag har inte hittat något styre att köpa ännu....
Så, ja, jag ska linda om och sätta dit en annan plupp så fort jag hittar pluppen där hemma. Eller en annan plupp. Snart.

hemma-hos-plupp.jpg

Allt under 8 kg måste väl ändå anses som okej. Men rent generellt så brukar väl vikt anges utan både flaskställ och pedaler. Min AR2 väger 7,6kg utan pedaler/flaskställ. Så din är ju lättare. Fast å andra sidan har jag inte vägt den på en kalibrerad våg :)

Jeppe_E sa:
Allt under 8 kg måste väl ändå anses som okej. Men rent generellt så brukar väl vikt anges utan både flaskställ och pedaler. Min AR2 väger 7,6kg utan pedaler/flaskställ. Så din är ju lättare. Fast å andra sidan har jag inte vägt den på en kalibrerad våg :)

Ok. ska väga den utan pedaler och utan flaskställ nästa gång den är med mig på jobbet.

Mot en liten ersättning jag kan ta in och väga din cykel på en av labbets kalibrerade vågar ;)

Jenny W sa:
Mot en liten ersättning jag kan ta in och väga din cykel på en av labbets kalibrerade vågar ;)

:)

Vi har en och annan våg här på jobbet och några som väger i µg. Undra om det räcker som signifikanta siffror. Fast å andra sidan har den ju en max belastning på typ 100g och det blir svårt att få in cykeln :)

Jeppe_E sa:
Jenny W sa:

:)

Vi har en och annan våg här på jobbet och några som väger i µg. Undra om det räcker som signifikanta siffror. Fast å andra sidan har den ju en max belastning på typ 100g och det blir svårt att få in cykeln :)

Då får du nog banta cykeln väldigt hårt. Låter dyrt.

Vaknade kl 5 och kände hur inspirationen rann till. Nu är det hög tid Dead Pony får skyddsfilm på utsatta ställen. Ramen har ju redan fått ett par märken efter hoppad kedja och stenskott.
Det var inte så lätt att få filmen bubbelfri men det blev rätt bra tillslut.

Visa bilaga 296054Visa bilaga 296055Visa bilaga 296056Visa bilaga 296057
image.jpeg

Synd kanske inte så bra på bilderna. Det är ju faktiskt meningen att det inte ska synas :)

Funderade under efterföljande pannkaksfrukost om jag ska sätta film på överdelen på den delen vid kedjan oxå. Nå ja. Nu ska jag ut och cykla iaf.

Fick ju bakläxa på bikefiten på styret. Det sitter ett 44cc på nu och jag fick rådet att sätta dit ett lite smalare, 42cc, närmare bestämt, samt en något längre styrtapp på 110 mm. Har sökt på nätet och även lagt ut en köpesannons på K&S men inte fått napp.

Styrets dim. kompakt.
42cc bredd
125 drop
80 reach

Clamp? Det vanligaste är väl 31,8? Det kanske kvittar bara man ser till att styret och styrstammen passar?

Det här styret vill jag ha men har inte råd just nu. http://www.wiggle.se/fsa-k-force-compact-kolfiberstyre/

Kollat på liknande på aliexpress. http://www.aliexpress.com/item/RXL-..._1&btsid=2e019b3f-4d7a-403c-a731-4ade49ebc5a2
Folk har tydligen skiftande erfarenheter med att handla från Aliexpress. Lite av ett lotteri om man får bra grejer?

Så vad säger Happypanelen? Ska jag köpa från Ali nu eller ska jag vänta tills det trillar in lite extra cash. Räknar inte med att det gör det före årsskiftet så jag får leva med befintligt styre och styrstam säsongen ut. Alternativt hittar jag ett beggat kompaktstyre.

Jag har sänkt styret lite i taget och nu går det inte sänka mer. Borde såga bort den biten av gaffelröret som sticker upp. Ser inte så snyggt ut. Jag vill även byta till en annan styrlinda. Den som sitter nu dämpar för lite och blir hal när det är blött.
För övrigt kan jag rapportera att Ponnyn levererar. Den är så jäkla go att cykla på.

Ett kolfiberstyre ger inte så mycket mervärde. Jag skulle ge tipset att satsa på någon bättre modell från 3T eller Ritchey i aluminium. Kostar kring 70 euro max.

Aliexpress rekommenderar jag inte. Jämfört med alustyre får du kanske 70 g lättare men eventuellt 100 procent mindre tillförlitlighet.

När det gäller FSA:s kompaktstyren är det värt att tänka på att angivet mått (t.ex. 42 c-c) gäller vid styrändarna. Vid hoodsen är styret då 40 c-c. Detta eftersom FSA:s kompaktstyren har en aning "utsvängd" form.

marr sa:
Men nu när du har skaffat riktig tempohoj. Då är ju kravet på runt styre för clipsens skull utraderat väl?

Alltså finns det bara en väg att gå.

http://zipp.com/bars/sl-70-aero/

Parat med en simpel/snygg stam:
http://zipp.com/stems/service-course-sl-stem/#

Rådet är alltså. Spara och köp ordentliga saker. Inte kina....

Behovet att kunna sätta tempopinnar finns ju inte längre, nej.
Tack för länkarna. Det bästa är nog att vänta tills jag har råd eller bara ta mig råd, att köpa bra grejer. kinadelar får man ju ändå vänta på i säkert en månad innan de (förhoppningsvis) dimper ner på en paketutlämning nära mig.

Jag ångra att jag inte köpte rosa Linda när jag hade möjligheten. Fegade ur på en svart lizard skins. 25mm , inget som du tappar greppet om. Mjuk och skön utan att vara överdriven.

Styre i kolfiber skulle jag inte köpt som kopia från Kina. Sett ett par knäckas av rätt små påfrestningar, ett så lite som en skarv på vägen utför Skurubron. Kunde slutat riktigt illa.

Bättre då att köpa ett billigare alustyre med kända garantivägar.

Kanske inte så relevant, men personligen tycker jag inte bredden på styre påverkar ergonomin nämnvärt (förutsatt att reach blir rätt såklart), utan väljer bredd efter användningsområde. Har tex 40cc på fincykeln, 42 på stålisen och 44 på crossen.

ooms sa:
När det gäller FSA:s kompaktstyren är det värt att tänka på att angivet mått (t.ex. 42 c-c) gäller vid styrändarna. Vid hoodsen är styret då 40 c-c. Detta eftersom FSA:s kompaktstyren har en aning "utsvängd" form.

Det var bra att veta.
Så..
Ø31,8 mm x W420 mm (c-c), 125 mm slaglängd, 80 mm Räckvidd, 4° ytterböj
betyder att det egentligen är 40cc?

Vart brukar man mäta styrbredden om man anger cc-mått? Många styren är ju lite utåtböjda i ändarna.

Man kan ju tycka att det borde vara där handtagen ansluter styret, men uppenbarligen kan man inte lita på det. Jag har dessutom som vissa tillverkare som anger yttermått och inte c-c, så där får man också vara lite vaken :)

Jenny W sa:
ooms sa:

Det var bra att veta.
Så..
Ø31,8 mm x W420 mm (c-c), 125 mm slaglängd, 80 mm Räckvidd, 4° ytterböj
betyder att det egentligen är 40cc?

Som sagt, det beror på definitionen. Men i det exemplet du tog, ett kompaktstyre som FSA anger till 42 c-c, kommer att vara 40 c-c på hoodsen. Hur andra tillverkare med "utsvängda" styren mäter, vet jag inte.

Tack för värdefull info!

Hur är det med styrstammar? Med kompaktstyre ska jag ha en 110 mm. Det är väl olika vinklar på dem? Hur vet man vilken man ska ha?

Nästan all jag sett har 6 graders vinkel, näst vanligast verkar 17 grader vara, ska göra ca en cm till i drop/höjd.
Om du nu har slammat styret så se om du får tag på en 17 graders, kommer den för lågt är det bara att flytta upp den på gaffelröret.

Jenny W sa:
Tack för värdefull info!

Hur är det med styrstammar? Med kompaktstyre ska jag ha en 110 mm. Det är väl olika vinklar på dem? Hur vet man vilken man ska ha?

Adam K sa:
Nästan all jag sett har 6 graders vinkel, näst vanligast verkar 17 grader vara, ska göra ca en cm till i drop/höjd.
Om du nu har slammat styret så se om du får tag på en 17 graders, kommer den för lågt är det bara att flytta upp den på gaffelröret.

Jenny W sa:
Tack för värdefull info!

Slammat? Satt längst ner?

Jenny W sa:
Adam K sa:

Jenny W sa:
Tack för värdefull info!

Ja, slammat är slanguttrycket för att stammen är monterad utan distanser under. Gissningsvis från engelskans slam. Styrstammen är ju vändbar, så att man kan få +/- ett antal procent. 6 grader tillhör väl det mer normala. Det gör att stammen får en lite lätt lutning på de flesta racercyklar.

Hör med Klas innan du gör några drastiska förändringar. Det påverkar ditt sittställning en del när man börjar laborera med distanser och vinklar.

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Adam K sa:

Jenny W sa:
Tack för värdefull info!

Ja, slammat är slanguttrycket för att stammen är monterad utan distanser under. Gissningsvis från engelskans slam. Styrstammen är ju vändbar, så att man kan få +/- ett antal procent. 6 grader tillhör väl det mer normala. Det gör att stammen får en lite lätt lutning på de flesta racercyklar.

Hör med Klas innan du gör några drastiska förändringar. Det påverkar ditt sittställning en del när man börjar laborera med distanser och vinklar.

Då är min styrstam inte "slammad" för det är en liten distansring under. Det bör man väl ha? Här laboreras inget. Gör bara som jag blir tillsagd :D Jag har skickat iväg ett PM till Klas men han troligtvis viktigare saker för sig i Rio just nu så jag räknar inte med något snabbt svar. Har frågat både om cc-mått (var på styret han menar att 42cc ska vara mtp utsvängda styrändar) och vinkeln på styrstam. Han har rekommenderat 110 mm till mig om jag byter till kompakt styre men han nämnde aldrig vinkeln. Har bokat in mig hos honom om någon månad eller så och då hade det ju varit bra att ha rätt grejer på cykeln.

Slammat: Som Jeppe sa.
Om han inte sa något om vinkeln så gissar jag att han menade 6 graders, det är standardvinkeln.
Om du skulle köpa en 17 graders har du större möjligheter till olika höjd, utan att begränsa dig, eftersom du säger dig ha ett ganska högt gaffelrör.
Men en 6 graders kommer nog se snyggare ut!

Adam K sa:
Slammat: Som Jeppe sa.
Om han inte sa något om vinkeln så gissar jag att han menade 6 graders, det är standardvinkeln.
Om du skulle köpa en 17 graders har du större möjligheter till olika höjd, utan att begränsa dig, eftersom du säger dig ha ett ganska högt gaffelrör.
Men en 6 graders kommer nog se snyggare ut!

Toppen. Då vet jag.

Nu har ponnyn rullat lite mer än 700 mil och den går som en dröm.
Köpte ett par fina HED-hjul i samma veva och fick tempocykle på köpte, kan man säga :) Bodyn på högprofilhjulen tog inte 11-delad kassett så jag bytte body och har nu monterat dit hjulen på ponnyn.
Svårt att få dit hjulen utan att bromsarna ligger mot då fälgarna är mycket bredare än på mina DA-hjul. Justerade bromsvajern till yttre maxläge, skruvade ut med ställskruven samt öppnade snabblåset men det räckte inte utan jag har även fått ta bort den lilla skålade styrbrickan som sitter på skruven innerst mot bromsklossen. Provad dem på Växjötrampet igår. Bromsen ligger fortfarande på en liten smula. Inte helt optimalt. Tänkte att det kanske sliter till sig men fasen vad jobbigt det är att cykla när bromsen ligger på, om än sååå lite. Ska hem och kolla igen om de tär något jag kan göra. Någon som har någon ide om ingrepp som jag missat? De är lätta och fina, rullar bra och ljudet är gudomligt men om jag inte får rätt på bromsarna så lutar det åt att köra på VR på ostruligt och stabilt, alltså min gamla Dura Ace.
... men visst blev den fin?

Capture.JPG

Kollar igen på lite styren. De är ju så dyra :( Fick känna på ett sånt zipp-styre igår i Växjö (ett sånt som Marr länkat till) och kollade (igen) på nätet men reachen stämmer inte. Bara 70mm på det och jag ska ju ha 80mm. Tillbaka till ritbordet.

Hittade efter lite letande detta https://www.bike-discount.de/en/buy/easton-ec70-aero-31.8mm-carbon-race-handlebar-580392 (Easton EC70 Aero 31.8mm Carbon Race Handlebar) som har alla rätta mått och jag hade bestämt mig för att klicka hem det så var det slutsålt :((( Tyyypiskt alltås. La in en bevakning på det iaf.
Så är det någon som vet något som har ett aerostyre till salu är jag intresserad.

E: HIttade ett här https://www.bike-components.de/en/E...nker-p48412/matte-UD-carbon-42-cm-o207500037/ Ser inga fel. Bara att klicka?

Senast ändrad:
Fint styre.. klicka!

Angående bromsen, är det bakbromsen? Den borde ge tillräcklig bredd om du släpper wiren. Min gör det, men den är lite meckig att ställa in. Är du säker på att den går ut i ändläget när wiren är släppt?

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
Fint styre.. klicka!

Angående bromsen, är det bakbromsen? Den borde ge tillräcklig bredd om du släpper wiren. Min gör det, men den är lite meckig att ställa in. Är du säker på att den går ut i ändläget när wiren är släppt?

Bakbromsen går fritt efter att jag tagit bort brickan på den sidan som
inte går att justera med ställskruven. Det är fram det tar emot nu. Bromsoket är fast med två skruvar i ramen så det går inte att justera i sidled (som på min Canyon där bromsoket är monterat med en skruv). Tror jag har släppt ut vajern så långt det går men jag kan kolla en gång till.

men jo :)

Det finns ju justeringsskruv även på direktmonterade bromsar. Framtill är det den lilla lilla insexskruven på sidan (kolla videon). Det är ju den som du ska använda för att få jämn bromsverkan.

Jeppe_E sa:
men jo :)

Det finns ju justeringsskruv även på direktmonterade bromsar. Framtill är det den lilla lilla insexskruven på sidan (kolla videon). Det är ju den som du ska använda för att få jämn bromsverkan.

Ja, justeringsskruven har jag hittat och justerat ut till maxläge. Det räckte tyvärr inte. Jag får kolla en gång till att vajern är helt utsläppt när jag kommer hem.

Nu har jag kollat och skruvat lite till men nu vill inte bromsarna ligga mot. Skumt. Bra ändå. Kör distans på söndag så får jag se hur det går. Tar med multitoolet :)

Idag låg inte bromsarna på.12st QOM blev det på dagen distansrunda. Skapligt, tycker jag. Fast om det beror på hjulen vet jag förstås inte.

Jenny W sa:
Så kom skatteåterbäringen. Beställde styre och stam
https://www.bike-components.de/en/E...nker-p48412/matte-UD-carbon-42-cm-o207500037/
https://www.bike-components.de/en/Easton/EC70-SL-6-31-8-Vorbau-p42086/black-110-mm-6--o69402225/
Hoppas detta blir rätt nu.
Styrlinda hade de inte i rätt färg/märke på lager så den beställer jag från Bike-discount itsället.

*väntarpåpaket*

Se till att ha gott om tålamod vid installation av kablar i styret bara, jag har samma och gjorde misstaget att vara lite stressad redan innan installationen. I övrigt riktigt trevligt styre!

vsen sa:
Jenny W sa:
Så kom skatteåterbäringen. Beställde styre och stam
https://www.bike-components.de/en/E...nker-p48412/matte-UD-carbon-42-cm-o207500037/
https://www.bike-components.de/en/Easton/EC70-SL-6-31-8-Vorbau-p42086/black-110-mm-6--o69402225/
Hoppas detta blir rätt nu.
Styrlinda hade de inte i rätt färg/märke på lager så den beställer jag från Bike-discount itsället.

*väntarpåpaket*

Se till att ha gott om tålamod vid installation av kablar i styret bara, jag har samma och gjorde misstaget att vara lite stressad redan innan installationen. I övrigt riktigt trevligt styre!

Tack för tipset.

Passar styrstammen med styret? Står bara 31,8mm det är väl måttet på gaffelröret eller?

Tillbaka
Topp