[byggtråd] Retro flirt i stål

morrberg sa:
Skall få en annan styrlinda.

Tjena!

För guds skull, montera reglagen korrekt på styret så. Stil och ergonomipolisen i mig får ett riktigt nervöst sammanbrott av den nuvarande placeringen.

Riktigt tuff hoj förövrigt. Tycker DA-gruppen gör sig riktigt bra på den, men ett par gamla polerade Cosmic eller första generationens Cosmic Carbon hade varit helt perfekt.

Kneecap sa:
morrberg sa:

Tjena!

För guds skull, montera reglagen korrekt på styret så. Stil och ergonomipolisen i mig får ett riktigt nervöst sammanbrott av den nuvarande placeringen.

Riktigt tuff hoj förövrigt. Tycker DA-gruppen gör sig riktigt bra på den, men ett par gamla polerade Cosmic eller första generationens Cosmic Carbon hade varit helt perfekt.

Jag har faktiskt alucosmic extra till min. Undrar om jag någonsin visat en bild på den? Den är i storlek 63 och jag cyklade min enda VR på den. Tillsammans med öppet spår är det de två tillfällena jag kommer ihåg bäst för nackont och döda händer. För långa cyklar i många timmar är obra kombinerat med för lite träning.

Vad är bättre än att hämta ut ett efterlängtat paket? Att hämta fler!

Tyvärr han jag inte hem till bra dagsljus men skall inte hälla er på halster längre, projektet är hemma rivande och byggande kan börja så snart delar börjar anlända.

Jag letade ju efter ett ramset, men i jakt på rätt storlek mm så hamnade jag återigen i läget att en hel cykel blev lättare att hitta. Hur som helst så kommer det ändå bara bli ett ramset och en hög med bonusdelar innan bygget kan börja.

Glädjande nog så är det väldigt bra skick på allt, antagligen en finväderscykel som mest fått vila inne.

Hämtade dessutom ut första paketet med delar för att ”clean of the black” ett par snygga campa athena av tidig 90-tals modell som jag tror kommer passa stilen jag tänkt.

Bilagor

• C0865D0C-5A5F-4439-9F24-9F7A81741991.jpeg
    C0865D0C-5A5F-4439-9F24-9F7A81741991.jpeg
    253.9 KB · Besök: 114
  • 8F9E6C41-BAD6-4A0E-9BC9-DF289B8A7D4F.jpeg
    8F9E6C41-BAD6-4A0E-9BC9-DF289B8A7D4F.jpeg
    313.6 KB · Besök: 136
  • BA916D77-BA4C-489B-9D3B-4EF1C3EDFBA6.jpeg
    BA916D77-BA4C-489B-9D3B-4EF1C3EDFBA6.jpeg
    244.1 KB · Besök: 157
Crocko sa:

Tyvärr han jag inte hem till bra dagsljus men skall inte hälla er på halster längre, projektet är hemma rivande och byggande kan börja så snart delar börjar anlända.

Jag letade ju efter ett ramset, men i jakt på rätt storlek mm så hamnade jag återigen i läget att en hel cykel blev lättare att hitta. Hur som helst så kommer det ändå bara bli ett ramset och en hög med bonusdelar innan bygget kan börja.

Glädjande nog så är det väldigt bra skick på allt, antagligen en finväderscykel som mest fått vila inne.

Hämtade dessutom ut första paketet med delar för att ”clean of the black” ett par snygga campa athena av tidig 90-tals modell som jag tror kommer passa stilen jag tänkt.

Snygg! Bigmollo kommer älska den. Får du konstiga fyllesamtal framöver, håll dig bara kall och avståndstagande. Han förväntas vara vuxen nu.

Hasse#7 sa:
Crocko sa:

Snygg! Bigmollo kommer älska den. Får du konstiga fyllesamtal framöver, håll dig bara kall och avståndstagande. Han förväntas vara vuxen nu.

Inte så oroligt, har hört att det skall gå att svalka ner köpintresset med lite fraktkostnader, vilket blir ironin i detta köp, en otroligt bra packad cykel det var rör isolering runt varenda del inklusive vevat och kedja, så otroligt bra gjort och 500 kr i frakt från UK.

Mollo och vuxen tror jag dock inte på :)

Idag kom förhoppningsvis sista kartongen från Tyskland, snart är det svarta ett minne blott.

DeRosa i millennium outfit för sista gången, förhoppningsvis tbx inom kort i passande klädsel.

Bilagor

• 8CDA68A8-A224-4B94-92E4-880DFEF25C34.jpeg
    8CDA68A8-A224-4B94-92E4-880DFEF25C34.jpeg
    290.9 KB · Besök: 130
Får instämma i hyllningskören! Fast jag kanske är något partisk i frågan? Italensk ram och campa- snyggare än så blir det inte!

Drosa sa:
Får instämma i hyllningskören! Fast jag kanske är något partisk i frågan? Italensk ram och campa- snyggare än så blir det inte!

Förhoppningsvis blir det just det när det bara är Campa i silver och hjul som resten av cykeln förtjänar, får väl ta en före och efter omröstning så vi vet vad massorna tycker.

Kändes väldigt hoppfullt ett tag och ganska lovande om framsteg, tills postnord blev inblandade, nu är man ett styre kort, skit.

Bilagor

• 3F2D747B-4980-4667-BA07-88DC45F80D55.jpeg
    3F2D747B-4980-4667-BA07-88DC45F80D55.jpeg
    283.3 KB · Besök: 105
Ursäkta om jag kapar den här tråden en smula men här är min neoretrodröm i carbon som också kan fås i vilka aluanodiseradefärger man vill om så önskas. I rött eller kanske blått? Hursomhelst snyggt i vilka färger man än väljer.

20190426_195727.jpg

Kneecap sa:
morrberg sa:

Tjena!

Det ska nog börjas med att montera styret i rätt vinkel, sen kan reglagen monteras rätt.

Dock övergår det mitt förstånd hur någon ens kan titta på shimanos reglage från den tiden, utan att deras inre stilpolis får ett seriöst sammabrott. Men det är jag det. Shitmano kommer inte nära någon landsvägshoj jag äger. I skogen är det ok.

Crocko sa:
båtbensbudet sa:
Väldigt snygg hoj iaf!

Tack Björn, men var nu helt ärlig och använd samma kritisk blick som du gjort om den skulle hänga på väggen hemma hos dig, lite finns det att förbättra innan man blir helt nöjd :)

Haha jo men så e det ju alltid. Den är iaf väldigt fin redan innan dessa förbättringar som du redan själv är inne på :)

båtbensbudet sa:
Crocko sa:
båtbensbudet sa:
Väldigt snygg hoj iaf!

Tack Björn, men var nu helt ärlig och använd samma kritisk blick som du gjort om den skulle hänga på väggen hemma hos dig, lite finns det att förbättra innan man blir helt nöjd :)

Haha jo men så e det ju alltid. Den är iaf väldigt fin redan innan dessa förbättringar som du redan själv är inne på :)

Himla tur att du är så lång, såg att du tunnar ut i stallet hemma, skulle haft svårt att skicka en sån trevlig och ovanlig ram om inte något riktigt kul var på väg.
Dessutom har postnord bara lyckats leverera halva min bestãllning så jag saknar både ett styre och verktyg att ta bort campa power torque vevar så blev inte riktigt så kul som jag hoppades i helgen.

Nu när vinterutmaningen äntligen är avslutad kanske man kan hitta lite tid att skruva ihop stål jonnen så man kan åka ståndsmässigt till fiket.

Tvättade lite hjul och töjer lite tuber.

Bilagor

• B41B7F85-CFE0-4981-8D0B-C7F36CF37BC0.jpeg
    B41B7F85-CFE0-4981-8D0B-C7F36CF37BC0.jpeg
    206.7 KB · Besök: 104
Hade man bara haft det där styret som den långfingrade postmannen pillade ut ur min kartong så kunde man ju byggt klart.
Men i brist på delar får man väl bygga halvklart eller nått.

Bilagor

• 818655ED-D905-432B-B99A-7A8C4ECEB1B7.jpeg
    818655ED-D905-432B-B99A-7A8C4ECEB1B7.jpeg
    241.5 KB · Besök: 96
Fort går det inte men det kan ju vara lika bra när man inte har styre och bromsar.

På tal om bromsar, förr när man bara hade fälgbromsar så fanns det en massa tjocka brickor och distanser för att kompensera att alla ramar och gafflar inte var lika tjocka där bromsarna skulle monteras. Nu är detta bygge 2 på kort tid där alla mutterhylsor bottnat innan bromsen sitter fast, så vart köper jag dessa magiska brickor som verka vara väldigt svårfångade.

Bilagor

• 06200839-1FB6-4B26-A12B-D25EA262592D.jpeg
    06200839-1FB6-4B26-A12B-D25EA262592D.jpeg
    238.3 KB · Besök: 84
Idag kom äntligen paketet från den ordningsame Claus som ordnade till när de klåfingriga brevbärarna varit framme, så nu skall Rosa bli med styre och reglage så att man kan trampa värdigt till fikat.

Men det hade även smugit sig ner konstiga och tunga prylar från nått slags skogstroll, tydligen skall det byggas hjul som kommer åkas med i skogen, hur skall detta sluta? Fortsättning följer.

Tar gärna feedback på, korgpedaler eller klick på De Rosa?

Bilagor

• image2-3.jpeg
    image2-3.jpeg
    46.9 KB · Besök: 103
  • image3-2.jpeg
    image3-2.jpeg
    43.9 KB · Besök: 89
Tillbaka
Topp