[Byggtråd] Scott Hyper/Classic Spark SL - 2st xc-raketer

Panos sa:
Tack!

Och va fan, vi kör ett litet Happy-scoop också med tjuvkik på resten av prylarna. Shhh...
Som polarn brukar säga: UKKEN GLÄÄNZ! (vilken glans!). Inte ens vaxat än. Första gången en liten del av mig nästan inte vill ut och köra eftersom man lagt så mycket tid och allt är så (nästan) perfekt haha.

p5pb17268017.jpg

Cyklist sa:
Panos sa:
Tack!

Och va fan, vi kör ett litet Happy-scoop också med tjuvkik på resten av prylarna. Shhh...
Som polarn brukar säga: UKKEN GLÄÄNZ! (vilken glans!). Inte ens vaxat än. Första gången en liten del av mig nästan inte vill ut och köra eftersom man lagt så mycket tid och allt är så (nästan) perfekt haha.
Jävlar!
#topoftheline

Mumma!

Det som ibland gör mig lite lite ledsen är att dekalerna på min Starling ligger ovanpå klarlacken, att vaxa den är fan lite klurigt.
Kanske borde ge mig på det lite ändå imorgon, eftersom det tydligen ska fucking snöa i Åre imorgon...

Mäktigt! Älskar temat (kör samma på min pendlare)

Kashima färgen matchar även den snuskigt bra!

Bike a head biturbo rs, you got me there?
Grymma byggen!

Hojta till nästa gång du får för dig att bygga nåt, så kan vi kashima-coata allt som går på hojen ;)

Har kontakt med fabriken, så jag skickar delar dit.. men det är långa väntetider.

Senast ändrad:
Kashiman gör sig helt klart otroligt bra mot det gröna! Och jag har faktiskt jagat matchande handtag eller linda men eftersom jag är väldigt mån om att det isf ska vara exakt rätt nyans har jag gått bet, så får bli mina vanliga svarta foam-favoriter.

Hobbytrampare: Tack! Det där låter som något helt perfekt för ett projekt jag har i huvudet inför vintern, jag kommer återkomma om det! Kan tänka mig det inte är gjort över en helg men borde kunna få loss rejält med tid.

toga: Den hade jag missat! Har sett Trek's hoj i liknande grön (med enligt mig mindre smakfullt val av färg på loggor).

Tänkte jag skulle testa halv-nya Racing Ralph/Ray kombon, och 10-48 Garbaruk-kassetten får sällskap av Formula-skivor. Gillar Intend ännu bättre, men körde den gamla varianten av dessa mycket för några år sen och var väldigt nöjd. Samt att jag ville ha centerlock när nu naven var för det. Givet val också eftersom de med sina sex "armar" matchar antalet ekrar haha.

p5pb17275602.jpg

p5pb17275603.jpg

p5pb17275605.jpg

p5pb17275604.jpg

Cyklist sa:
Kashiman gör sig helt klart otroligt bra mot det gröna! Och jag har faktiskt jagat matchande handtag eller linda men eftersom jag är väldigt mån om att det isf ska vara exakt rätt nyans har jag gått bet, så får bli mina vanliga svarta foam-favoriter.

Hobbytrampare: Tack! Det där låter som något helt perfekt för ett projekt jag har i huvudet inför vintern, jag kommer återkomma om det! Kan tänka mig det inte är gjort över en helg men borde kunna få loss rejält med tid.

toga: Den hade jag missat! Har sett Trek's hoj i liknande grön (med enligt mig mindre smakfullt val av färg på loggor).

Tänkte jag skulle testa halv-nya Racing Ralph/Ray kombon, och 10-48 Garbaruk-kassetten får sällskap av Formula-skivor. Gillar Intend ännu bättre, men körde den gamla varianten av dessa mycket för några år sen och var väldigt nöjd. Samt att jag ville ha centerlock när nu naven var för det. Givet val också eftersom de med sina sex "armar" matchar antalet ekrar haha.
Porr! Och då jag gillar jag inte ens BiTurbo-hjulen/principen med hjul/ekrar i ett stycke.

Crossmax sa:
Cyklist sa:

Porr! Och då jag gillar jag inte ens BiTurbo-hjulen/principen med hjul/ekrar i ett stycke.
Precis! Med en duktig fotograf och rätt sammanhang så ser tom de hjulen helt fantastiska ut!

Heja Cyklist! BRG ftw!

kais01 sa:
vi får hoppas att inte någon trädgren letar sig in mellan ekrarna...

Jag är nog sista personen det är någon idé att försöka få att oroa sig över att dyra saker kan gå sönder haha. Shit happens och efter att aldrig ha fått en pinne i hjulet så det blivit pallnit sen jag började fara runt på min Panther 12" BMX som liten grabb så pushar jag gladeligen lyckan lite till!
Längtar ju efter mina Syncros-hjul jag ska ha på andra Sparken, där ekern enligt testet smällde av ännu tidigare så. ;)

crossmax/Freddie: Det roliga är att jag varit likadan, och var inget fan när de först kom ut på marknaden. Men med lite tid och efter att ha sett exempel på cyklar där de är "rätt" så vände det. För jag hävdar fortfarande att de inte ser fantastiska ut på precis alla cyklar, men ibland (särskilt på "moderna" hojar i stil med Stoll) så får de ju byggena att bli helrätt och se ut som årsmodell 2025.

Tänker även ta åt mig fotokomplimangen eftersom jag trots viss känsla är mindre kunnig än jag önskar.?

Blev så matt efter en felleverans av sista prylen till cykeln igår att jag fick lov att tröst-mock-up-bygga ihop den. Känns som att jag har gått från "Vilken grym idé!" till "Va fan har jag gjort, det ser ju förjävligt ut med allt grönt" till "Hmm jag är nog inte så dum som jag ser ut". Både lite lättad och väldigt glad att det verkar som att resultatet kommer bli minst sagt unikt och framför allt se väldigt bra ut!

Och som sagt, UKKEN GLÄÄNZ!

p5pb17276190.jpg

p5pb17276191.jpg

p5pb17276192.jpg

Hmm...jag VET att man ska tänka klassisk sportbil när man ser den gröna färgen men är man uppvuxen på landet tänker åtminstone jag bara "John Deere" när jag ser den där... Inget fel med det, traktorer ÄR ändå coolare än ängsliga sportbilar.

castrello sa:
Hmm...jag VET att man ska tänka klassisk sportbil när man ser den gröna färgen men är man uppvuxen på landet tänker åtminstone jag bara "John Deere" när jag ser den där... Inget fel med det, traktorer ÄR ändå coolare än ängsliga sportbilar.

John Deere har lite klargult i sin färgsättning också; BRG matchas sällan med gult (även om de två färgerna passar jäkligt bra ihop) utan snarare med krom och ljust läder.

Unken glänz = tegelvägg speglas i styret.
Tror alla andra cykelmärken är lite avis på Scott som snott decenniets micklargeni.

/T

Kul att ni gillar skapelsen! Och kan helt klart överleva John Deere-kopplingen, på med lite lera så är man ju en bit på väg haha.

Just retro men samtidigt modern var helt klart ett av de stora målen från första början. Med risk att låta full av mig själv så ville jag verkligen bygga en hoj som är väldigt stilren och vacker (om man nu bör använda det ordet på cyklar egentligen) samtidigt som den verkligen sticker ut och syns redan på håll. Och framför allt så hoppades jag att lite tack vare inspirationen/lånet av färg lyckas göra något ganska tidlöst precis som bilarna. Att jag ska kunna plocka fram den här cykeln om 10 eller 20 år och man ska fortfarande tänka "Fan, det är en fin hoj det där" trots att den då egentligen är omodern.

Men nog med fredagsnatt-svammel och mer bilder! Happy ligger ju för en gångs skull före Instagram nu som inte sett den halvt ihopbyggd, så här kommer studiobilder på ramkitet. Ska se till att få lite solsken på hojen sen också!

p5pb17282747.jpg

p5pb17282742.jpg

p5pb17282743.jpg

p5pb17282745.jpg

Jag känner lite att oavsett vad det blir så borde ju grunderna vara ett par skinnhandskar och att skaffa sig en cigarett-sponsor?

Tills de planerna går i lås har jag åtminstone customlackat en Scott Cadence hjälm att matcha hojen, men mer om det senare!

Herregud, med den drop-höjden från sadel till styre hade jag legat horisontellt ;) Får ont i kastanjerna bara jag ser det, men fräckt bygge som vanligt ?

JesperA sa:
Herregud, med den drop-höjden från sadel till styre hade jag legat horisontellt ;) Får ont i kastanjerna bara jag ser det, men fräckt bygge som vanligt ?

Skapligt drop ja.... 10cm eller mer?

Hoppas det blir en svart grupp på den iaf ?

Ett par skinnhandskar hade onekligen varit helt rätt!

Haha har lackat till max-markeringen på sadelstolpen, så får jag mäta ut höjden rätt sen. Men ska nog bara ner ett par cm så blir fortfarande ett redigt drop. ;)

NickPick: Det blir vevarmar som matchar ramen, hästalårs-klinga som matchar kassetten och sen svart vanlig XX1 Eagle växel/reglage på det.

Senast ändrad:
Eller Kashima-coating på fälgarna. :) Fast det fäster väl inte så bra på kolfiber. :(

Skitsnyggt!

För övrigt tycker jag inte kulören på något sett för tankarna till JohnDeere (helt annan grön på JD). O jo vi har JD på gården. Men kan vara jag är ”färgblind”:)

Jillestrand sa:
Skitsnyggt!

För övrigt tycker jag inte kulören på något sett för tankarna till JohnDeere (helt annan grön på JD). O jo vi har JD på gården. Men kan vara jag är ”färgblind”:)

JD har väll en ljusare grön?

Men som sagt. Sjuuukt fin hoj. Kan hålla med ceel, skinwall däck på den där hade inte sett fel ut. Speciellt inte med den sadeln

Sadeln ser ut att ha mer vitt i nyansen, samt att man måste ju se IRL, men bilhandskar och ridhandskar verkar finnas i liknande färger...

LjusbrunaHjortskinnhandskarUtanFingrar.jpg

Beställde en styrlinda nyss som jag håller tummarna för att den faktiskt ska matcha sadeln. Gör den det så ska jag testa och se om det blir bara tokfel eller next level.

Kände att skinwalls skulle dra över gränsen från bil-temat och ta över lite väl mycket så därför körde jag svarta däck. Men kommer definitivt skaffa några att montera på sen mest för skojs skull, så ni kommer få se en sån version också!

Cyklist sa:
...över gränsen från...
Det är det här som gör dina byggen så speciella. Att du har en känsla för vad som blir snyggt och passande, inte bara att chocka med dyra och häftiga lösningar. Dina cyklar tilltalar både weightwenies och fashionwenies!

Keep it up!

Tillbaka
Topp