Jaha, då var dagen kommen när man skall få veta om allt vansinne betalat sig. Självklart har man ett positivt bias även om man försöker göra en så objektiv bedömning som det bara går.
En kort timme i nackareservatet med hundsällskap och hjälmen någonstans i samband med flytt men så här blev det i alla fall. Däcken har jag redan prisat men det skadar inte att upprepa så enkla hyfsat stabila och ack så greppiga, gissar att de kommer slitas somsuddgummi men det känns det värt.
2 omedelbara observationer var att jag tycker att det är lättare att komma fram i en bra position när det krävs än det var på min Revel.
Den där lite svårdefinierade känslan av att sitta i eller på cykeln är distinkt här, man sitter i cykeln och ibland infinner sig en hammock feeling bakdämparen sväljer effektivt ojämnheterna och lämnar tillbaks en mjukt gungande färd över rötter och stenar.
På en timme hinner man inte mycket och man är ju inte bättre än innan av att bara internet cykla, men jag skulle säga att det känns som en ganska förlåtande cykel. Klättring har jag ingen direkt åsikt om annat än att jag inte rörde klätterspaken alls utan det gick utmärkt att klättra i mittenläget.
Självklart kommer det finnas lite att justera och en massa rattar att vrida på allt eftersom man bekantar sig med denna hoj, men för att vara ”lång” slack och o-lätt så känns den ganska smidig och definitivt lugnare och stabilare än min Revel, bäst beskriven av han som köpte den som ”poppig”
Denna svarar på provokation, men det känns som den gör det mer samlat och lugnare vilket känns förtroendeingivande för min gubbcykling. Men en lovande första tur som ger mersmak, så fler omdömen kommer senare och finns det frågor så är det bara att skjuta iväg dem.