[Byggtråd Shan No5] Stål FS, Bosse Larsson Tråden,

Nu börjar det äntligen ramla in lite sköna delar, blir nog lite skruva i helgen så man äntligen kan få något att rulla på i skogen.
Även på en stålhoj kan man behöva lite bling.

Bilagor

• 9C7F984B-006A-42BD-AD67-C208D70C8B98.jpeg
    9C7F984B-006A-42BD-AD67-C208D70C8B98.jpeg
    44.8 KB · Besök: 153
  • 4C2E5403-0CF7-4321-955A-7FD79CDEF694.jpeg
    4C2E5403-0CF7-4321-955A-7FD79CDEF694.jpeg
    57.3 KB · Besök: 144
Jag varnade att det skulle bli en seg tråd, men tro det eller ej, det sker framsteg.
Efter månader av väntan på delar så hade jag till slut delar att börja bygga hjul nu i veckan och ringrosten till trots så blev det 2 hjul. Nu gäller det bara hitta kartongen där punka guckan hamnade i flytten.

Inget vet man innan man kommit ut och rullat men det ser lovande ut, och det borde det med den investering som gjordes i bakhjulet, definitivt det dyraste jag byggt, definitivt det tystaste hoppas det kan bli det bästa oxå.

Har jag tur kan det bli jungfrutur i helgen även om det bär emot när goodridge slangarna inte kommit än, men vi får se.
Här är en lite teaser.

Bilagor

• 2563A629-A160-46D4-A7C2-F50FCF5CCF53.jpeg
    2563A629-A160-46D4-A7C2-F50FCF5CCF53.jpeg
    415.4 KB · Besök: 147
  • D61FB6F1-77FF-4783-B847-404DFC580E63.jpeg
    D61FB6F1-77FF-4783-B847-404DFC580E63.jpeg
    475.2 KB · Besök: 143
Senast ändrad:
Sista kritiska delen anlände idag efter ca 6 veckors väntan, nu skiter jag i att klingan tar i svingen, imorgon skall den invigas.

Hoppas bara att allt lirar som det är tänkt och att jag lyckas ställa in alla 56 rattat på DVO’n så att det blir en trevlig tur.

Bilagor

• 211666D8-C0DF-4DDD-B814-87D8D76C6DB2.jpeg
    211666D8-C0DF-4DDD-B814-87D8D76C6DB2.jpeg
    75.9 KB · Besök: 94
Vet inte ens varför jag trodde att jag skulle ha fått rätt prylar denna gång, självklart så fanns det någon förhistorisk modell av Tektro bromsar som inte använde Bajonett koppling på oket, denna koppling var det jag fick.

Så jag fick vänta 4 veckor extra på en del som jag inte ville ha och nu får jag vänta 2 veckor till på den del som jag kunde fått direkt. Det är lite som ett test att byta till stål, är man värdig nog, klarar man av att få ihop allt.

Sen ställer min ständiga önskan att inte vara mainstream till det, så fort man saknar något så är det inte ens läge att försöka hitta det i butiken.

Men frustrationen föder ju viss handlingskraft, så originalslangen kapades resolut av så att jag i alla fall kunde rulla ner till cykelcity och leta banjokopplingar. Inte mycket att rapportera innan man varit i skogen, men känns smooth på ett bra sätt, fjädern kommer dock behöva bytas till en progressiv som är lite mjukare.

Återkommer förhoppningsvis tbx med bilder från mer rätt miljö och intryck av hur den tar sig fram. Wolfpack däcken är dock något väldigt annorlunda, med ett litet grepp i däcksidorna la jag dem på plats och de stansade tyst och enkelt på en gång och har hållit luft i 4dagar utan en droppe sealant.

Skall döda min andra tråd och erkänna att RTM är användbart ibland, min mullet konvertering ger inte plats för större klinga än 30T.

Bilagor

• 4B64D181-7E03-4AEE-92FD-91A4B1323453.jpeg
    4B64D181-7E03-4AEE-92FD-91A4B1323453.jpeg
    766 KB · Besök: 202
Jaha, då var dagen kommen när man skall få veta om allt vansinne betalat sig. Självklart har man ett positivt bias även om man försöker göra en så objektiv bedömning som det bara går.

En kort timme i nackareservatet med hundsällskap och hjälmen någonstans i samband med flytt men så här blev det i alla fall. Däcken har jag redan prisat men det skadar inte att upprepa så enkla hyfsat stabila och ack så greppiga, gissar att de kommer slitas somsuddgummi men det känns det värt.

2 omedelbara observationer var att jag tycker att det är lättare att komma fram i en bra position när det krävs än det var på min Revel.
Den där lite svårdefinierade känslan av att sitta i eller på cykeln är distinkt här, man sitter i cykeln och ibland infinner sig en hammock feeling bakdämparen sväljer effektivt ojämnheterna och lämnar tillbaks en mjukt gungande färd över rötter och stenar.

På en timme hinner man inte mycket och man är ju inte bättre än innan av att bara internet cykla, men jag skulle säga att det känns som en ganska förlåtande cykel. Klättring har jag ingen direkt åsikt om annat än att jag inte rörde klätterspaken alls utan det gick utmärkt att klättra i mittenläget.

Självklart kommer det finnas lite att justera och en massa rattar att vrida på allt eftersom man bekantar sig med denna hoj, men för att vara ”lång” slack och o-lätt så känns den ganska smidig och definitivt lugnare och stabilare än min Revel, bäst beskriven av han som köpte den som ”poppig”

Denna svarar på provokation, men det känns som den gör det mer samlat och lugnare vilket känns förtroendeingivande för min gubbcykling. Men en lovande första tur som ger mersmak, så fler omdömen kommer senare och finns det frågor så är det bara att skjuta iväg dem.

Bilagor

• 2A243F3D-C9C1-4E03-9002-061B20D2E643.jpeg
    2A243F3D-C9C1-4E03-9002-061B20D2E643.jpeg
    1.6 MB · Besök: 197
  • AE0152C1-C970-4E8C-9F9B-2AF9CA696712.jpeg
    AE0152C1-C970-4E8C-9F9B-2AF9CA696712.jpeg
    1.7 MB · Besök: 235
  • 59819AA9-F34F-4AA8-85FB-82F626535DE0.jpeg
    59819AA9-F34F-4AA8-85FB-82F626535DE0.jpeg
    1.6 MB · Besök: 208
  • DF53B96D-95EF-4FBD-A484-3061DFE15561.jpeg
    DF53B96D-95EF-4FBD-A484-3061DFE15561.jpeg
    1.3 MB · Besök: 193
Sjukt fin hoj. Grattis!

Klart du kommer uppleva en massa lugn från både stålet och coildämparen, tippar det där blir en lågflygande missil snarare än en studsande känguru.

Har själv dreglat en del över Shan no 5 i JPS-tema då jag gillar stålramar men håller mig än så länge till stål på hardtails.

PS. Jag ser din f d Revel Rascal poppa runt i skogen ibland, det är min kompis som köpte den. Hans rätt livliga cykelstil ihop med den är en fröjd att se, det ser lite ut som när gubbvarianten av Danny Hart cyklar cykel och man bara undrar hur f-n han ska hålla sig på sadeln. Poppig och livlig, ja. :) DS

Sjukt fin hoj. Grattis!

Klart du kommer uppleva en massa lugn från både stålet och coildämparen, tippar det där blir en lågflygande missil snarare än en studsande känguru.

Har själv dreglat en del över Shan no 5 i JPS-tema då jag gillar stålramar men håller mig än så länge till stål på hardtails.

PS. Jag ser din f d Revel Rascal poppa runt i skogen ibland, det är min kompis som köpte den. Hans rätt livliga cykelstil ihop med den är en fröjd att se, det ser lite ut som när gubbvarianten av Danny Hart cyklar cykel och man bara undrar hur f-n han ska hålla sig på sadeln. Poppig och livlig, ja. :) DS

Det gjorde ju att hela dagen fick en guldkant, verkligen kul att den hamnade hos någon som uppskattar den, det var ju oxå ett bygge som tog sin lilla tid att få ihop när man beställer något som knappt lämnat stadiet pre-produktion. Jag älskade verkligen Revel hojen både för hojen och byggkvaliten men känner att min åkstil i den mån jag har någon lirar bättre med denna hoj.
Har ibland undrat om ägare nr 2 var lika nöjd över köpet som han såg ut vid provturen och skulle han behöva reservekrar eller några mått så får han höra av sig då jag har för mig att hjulen var rimligt lätta byggen.

Det känns som att komma hem så jag hoppas att den känslan blir kvar och växer till sig, men under tiden kikar jag på bilder och känner mig nöjd.

Det gjorde ju att hela dagen fick en guldkant, verkligen kul att den hamnade hos någon som uppskattar den, det var ju oxå ett bygge som tog sin lilla tid att få ihop när man beställer något som knappt lämnat stadiet pre-produktion. Jag älskade verkligen Revel hojen både för hojen och byggkvaliten men känner att min åkstil i den mån jag har någon lirar bättre med denna hoj.
Har ibland undrat om ägare nr 2 var lika nöjd över köpet som han såg ut vid provturen och skulle han behöva reservekrar eller några mått så får han höra av sig då jag har för mig att hjulen var rimligt lätta byggen.

Det känns som att komma hem så jag hoppas att den känslan blir kvar och växer till sig, men under tiden kikar jag på bilder och känner mig nöjd.
Jag kan hälsa att han är toknöjd, han har både bikepackat och stravacyklat med den och konsekvent ser han sådär nöjd ut. Så den uppskattas verkligen.

Och kul att första intrycket av din nya känns bra!

Hann med en timmes teknikträning runt sjön i Hellas på väg hem från jobbet. Är det alltid så här kul med ny cykel eller har jag hittat en optimal gubb trailduro?

Jag är ju fortfarande hopplöst kass på det mesta i skogen, men den här cykeln vill ju klättra så jag trampar på, kommer till och med ihåg att jag har en massa poe så jag knixar mig uppåt ibland. Nerför är det bara en dröm det är som att gungas fram i någon sorts sammets hängmatta, detta kommer bli livsfarligt när man är rätt klädd och har cyklat bort lite dödsångest.

Att man släpar runt på mer vikt än någonsin förr och sitter högt upp som på ett podium gör ingenting, när man trampar så är man tryggt placerad mitt i cykeln. Löste även problemet med grepp, ger man bara fan i att bromsa och styra så har man ju massor med grepp.

Hur som så känns det som jag äntligen hittat rätt, till och med de pimpade Tektro bromsarna levererar mer kraft än man behöver, ett lite ivrigt pekfinger skickade mig nästan över styret i ett stenskravel innan jag kom på det där med att sluta bromsa.
Det enda jobbiga är att nu måste man ju börja planera in en massa fler skogpass för att det är så kul trots att vädret och ljuset jobbar emot en.
Med risk att vi ses därute, ha en skön helg, nu är ju redan cykeln skitig så det är bara fortsätta.

Bilagor

• 2A3B4FD1-5BE1-42C5-BD42-A0C348ACE6D3.jpeg
    2A3B4FD1-5BE1-42C5-BD42-A0C348ACE6D3.jpeg
    64.1 KB · Besök: 158
  • C2A14E56-4D45-4E19-927B-E0BB4E03B958.jpeg
    C2A14E56-4D45-4E19-927B-E0BB4E03B958.jpeg
    61.5 KB · Besök: 155
Production Privee kan sina saker. Ha kul!

Tack Mattias, det känns rätt på många sätt förutom att man inte kan skicka grejer till dig om de pajar. En kul anekdot om ditt gods rykte, sålde en superX som du lagat åt mig i somras, när jag förklarade för köpare att den var lagad så sa han bara: Ja, jag vet, men han som lagat den har så bra rykte att jag inte alls är orolig.

Det tyckte jag var kul med tanke på alla spekulationer som brukar framkallas runt lagningar av CF.

Tack Mattias, det känns rätt på många sätt förutom att man inte kan skicka grejer till dig om de pajar. En kul anekdot om ditt gods rykte, sålde en superX som du lagat åt mig i somras, när jag förklarade för köpare att den var lagad så sa han bara: Ja, jag vet, men han som lagat den har så bra rykte att jag inte alls är orolig.

Det tyckte jag var kul med tanke på alla spekulationer som brukar framkallas runt lagningar av CF.
Jag vill med handen på hjärtat säga att detta var väldigt fint sagt. Jag cyklar också på kolfiberhojar, barnen likaså så det är inte bara alu eller stål som gäller här. Om du har sönder ngt i stål. Snacka med EST här på forumet. Kan sina saker o hjälpsam. Vad mer kan man begära?

Jaha, då var dagen kommen när man skall få veta om allt vansinne betalat sig. Självklart har man ett positivt bias även om man försöker göra en så objektiv bedömning som det bara går.

En kort timme i nackareservatet med hundsällskap och hjälmen någonstans i samband med flytt men så här blev det i alla fall. Däcken har jag redan prisat men det skadar inte att upprepa så enkla hyfsat stabila och ack så greppiga, gissar att de kommer slitas somsuddgummi men det känns det värt.

2 omedelbara observationer var att jag tycker att det är lättare att komma fram i en bra position när det krävs än det var på min Revel.
Den där lite svårdefinierade känslan av att sitta i eller på cykeln är distinkt här, man sitter i cykeln och ibland infinner sig en hammock feeling bakdämparen sväljer effektivt ojämnheterna och lämnar tillbaks en mjukt gungande färd över rötter och stenar.

På en timme hinner man inte mycket och man är ju inte bättre än innan av att bara internet cykla, men jag skulle säga att det känns som en ganska förlåtande cykel. Klättring har jag ingen direkt åsikt om annat än att jag inte rörde klätterspaken alls utan det gick utmärkt att klättra i mittenläget.

Självklart kommer det finnas lite att justera och en massa rattar att vrida på allt eftersom man bekantar sig med denna hoj, men för att vara ”lång” slack och o-lätt så känns den ganska smidig och definitivt lugnare och stabilare än min Revel, bäst beskriven av han som köpte den som ”poppig”

Denna svarar på provokation, men det känns som den gör det mer samlat och lugnare vilket känns förtroendeingivande för min gubbcykling. Men en lovande första tur som ger mersmak, så fler omdömen kommer senare och finns det frågor så är det bara att skjuta iväg dem.
När det blir så där vackert så spelar det ju nästan ingen roll hur den är att cykla på ?

En jäkla stilig hoj blev det tillslut! Den som väntar på nåt gott och allt det där...
Gillar det dämpade grå-svarta temat och de sparsmakade limegröna accenterna. Mycket sobert!

När det blir så där vackert så spelar det ju nästan ingen roll hur den är att cykla på ?

Tack det värmer, är själv ganska nöjd varje gång jag tittar på den. Var en del utmaningar med grafitgrå metallic, DVO’s giftgröna och min idé om ALU silver nav och ekrar, men är nöjd över hur det funkad ihop.

En jäkla stilig hoj blev det tillslut! Den som väntar på nåt gott och allt det där...
Gillar det dämpade grå-svarta temat och de sparsmakade limegröna accenterna. Mycket sobert!
Tack för att du såg det, därför jag försökte neutralisera med lite silverbling så att det inte blev för stealth.

Hann med någon timme i reservatet på lunchen, vädret var kanske inte det mest inbjudande men temperaturen passade en varm gubbe och sällskapet var trevligt.

Den här cykeln gör bra saker med mig, linjer som jag undviker i vanliga fall ser kul ut, en ”backdjävel” som alltid brukar vara pushmove besegrades och istället för pedalislag så kommer bashguarden till användning.

Har ju naturligtvis år att ta igen, men pulsen orkar upp över 150 och träningen känns i benen, var länge sen jag spenderade 4 dar i skogen under en vecka. Stör mig inte nämnvärt på den lilla ryckutjämningen vid start som Onyx navet har men tystnaden är magisk.

fyllde gucka i däcken idag, lite underligt att de gått från helt täta till släppa luften på 1 dygn, men nu får vi se hur de uppför sig med korrekt TL.
0DB749E9-AD0D-4C76-A037-3FF0E6EBF23E.jpeg
063F9528-09B3-451C-9E91-CAFB044A8756.jpeg

På temat det är aldrig för sent skulle jag vilja addera, -det är alltid för sent att avsluta något som redan borde vara klart.
Väldigt sent om sidor var det dags att rensa lite i lådorna och skruva fast lite long overdue bling. Konstigt hur man kan jaga runt hela webben för att få hem prylar, sen ligger de bara. Detta var en absolut nödvändig villhöver uppgradering, till stålomspunna bromsslangar. För övrigt ett helvete att få dit monteringsdetaljerna och första leveranser var dessutom fel, men nu sitter de där och bra bromsar är nu löjligt bra och snygga.

Men som vanligt, fixar man en sak så blir det mer jobb, nu måste jag ordna ett likadant vajerhölje till droppern så det matchar.
Testade ytterligare en klunga från garbaruk som inte passade, rätt diameter men inpressad minst 3mm mer än klingan med 2 tänder mer, blir galen tror det är nr 4 i ordningen.

Tar tacksamt emot tips på ”rak” sram Direct mount boost 28t helst i anti-freeze elox.
Blev några tramptag på de lokala hundrastningstigarna vilket gav blodad tand och ytterligare ett argument för AXS, skönt med problemfria växlingar i kylan.

Bilagor

• 4FC19428-0D8F-433A-A742-F20DF056E1CD.jpeg
    4FC19428-0D8F-433A-A742-F20DF056E1CD.jpeg
    204.9 KB · Besök: 77
  • E1D34483-F7DB-4370-B85B-F58FB1CE920F.jpeg
    E1D34483-F7DB-4370-B85B-F58FB1CE920F.jpeg
    213.9 KB · Besök: 86
  • 447200E2-BE44-46B1-911C-4AFFDA254AE3.jpeg
    447200E2-BE44-46B1-911C-4AFFDA254AE3.jpeg
    223.2 KB · Besök: 80
Tillbaka
Topp