[Byggtråd Shan No5] Stål FS, Bosse Larsson Tråden,

Crocko

Aktiv medlem
Ja, jag vet har en onödig fäbless för otydliga trådrubriker.

Men det finns en catch om än lite krystad, i min barndom så plågade Bosse Larsson oss unga med att uppta halva nöjesutbudet med ett program som hette Nygammalt på helgerna.
För de som minns så brukade han gästas av bröderna djup som spelade såg eller snoddas som sjöng och studsade bandybollar på sin klubba, hur som helst tänkte jag sno lite av temat från programtiteln.

Jag har ju lättat lite på cykelgaraget och tycker mig ha plats för en ersättare till min Revel som numera lever på västkusten, men denna gång tänkte jag försöka vara lite framtidssäker genom att sträva bakåt men samtidigt ta till vara på moderna lösningar, solklart eller hur?
Jag söker förslag på en stålhoj som klarar lagom mycket stök (definitivt mer än jag gör), moderna geo som gör den framtidssäker men gärna en hyllning till klassisk stålbyggade. Jag tänker mig 140/150 ungefär, kommer definitivt bygga själv så den måste gå att köpa som ramkit.

Jag har en ganska god aning om vad som finns, men tänkte hålla truten en stund så det kanske kan dyka upp något förslag som jag missat, när det gäller komponenter så har jag redan börjat fylla en lista med mina vanliga udda val men när det gäller färgtema så är jag mottaglig för inspiration så länge ni tänker att det är en konservativ "gubbe" som skall ha cykeln. Budget är som vanligt halva BNP'n för en mindre bananrepublik tills finansministern kommer och säger något annat.

Det kommer inte hända fort men misstänker att en sån här ram har en del leveranstid så vill kunna beställa ganska snart. starling-cycles-beady-little-eye-silver-e1520279776959.jpg

Detta inlägg tillför inte tråden ngt alls men för oss runt Malmötrakten så finns det bara EN Bosse Larsson......just saying....:cool::giggle:
......men kul men en ny byggtråd (y)(y)

Bumpar ogenerat min egen tråd då mitt usla val av titel effektivt håller alla borta.

Tanken är ju att bege mig ut i helt okänd terräng, stål mellan benen i skogen. Dessutom känner jag att eftersom detta skall bli den enda FS som skall användas till allt, så skall den vara trampvänlig, gärna funka som en stigcykel men med lite generösare slag för såna dagar då ingen extra hoj kommer finnas (än i alla fall).

Utan att skriva något i sten gissar jag 150-160 fram och 140-150 bak.

Modern och framtidssäker geo, komponenter har jag ganska bra idéer om, men dålig koll på vilka skjul som svetsar ihop dessa, förutom Marion som inte kommer bygga denna.

Så Larsa, EST mfl vart är de skamliga förslagen? Mullet eller inte? 27,5 eller 29?

Kastar upp några alternativ som teaser så tråden kanske kan få fart, Shan No 5, Starling, Curtis. Bästa och vinnande förslag bjuds på åktur och fika.

Pipdream Bikes ”The Full Moxie” har sköna linjer! Matchar det mesta av dina krav tror jag.
/D

Bumpar ogenerat min egen tråd då mitt usla val av titel effektivt håller alla borta.

Tanken är ju att bege mig ut i helt okänd terräng, stål mellan benen i skogen. Dessutom känner jag att eftersom detta skall bli den enda FS som skall användas till allt, så skall den vara trampvänlig, gärna funka som en stigcykel men med lite generösare slag för såna dagar då ingen extra hoj kommer finnas (än i alla fall).

Utan att skriva något i sten gissar jag 150-160 fram och 140-150 bak.

Modern och framtidssäker geo, komponenter har jag ganska bra idéer om, men dålig koll på vilka skjul som svetsar ihop dessa, förutom Marion som inte kommer bygga denna.

Så Larsa, EST mfl vart är de skamliga förslagen? Mullet eller inte? 27,5 eller 29?

Kastar upp några alternativ som teaser så tråden kanske kan få fart, Shan No 5, Starling, Curtis. Bästa och vinnande förslag bjuds på åktur och fika.

Jag har börjat fundera i samma banor jag med, men inte riktigt kommit till skott. Alla andra jonnar jag har hemma är i stål eller titan, så det vore konstigt med kokos eller aluminium bara det ska in en dämpare någonstans. Jag har ingen aning om länkage eller geometri, men jag har hittat de här:

Tja du la ju upp en bild på Starling:s beady little eye, så varför inte Joe:s nya "mullet" Twist? Eller en Swoop/Murmur beroende på om du vill åka stor- eller småhjul.
Starling-Cycles-Twist-Main-Header-1.jpg

Kan du hitta en hoj, som är lika snygg som Bosse Larssons dotter var på den tiden jag åkte buss till gymnasiet, så är det bara att slå till! :LOL:

Jag har börjat fundera i samma banor jag med, men inte riktigt kommit till skott. Alla andra jonnar jag har hemma är i stål eller titan, så det vore konstigt med kokos eller aluminium bara det ska in en dämpare någonstans. Jag har ingen aning om länkage eller geometri, men jag har hittat de här:

Bra urval av cyklar som jag gått igenom, här är subjektiva och objektiva omdömen om varför en del inte blev kvar:

BTR, jag brukar inte snåla men här känns det som man betalar i överkant för att det skall vara en "exotisk BTR"

Swarf, gungar inte nog helt enkel, skulle säga att detta är en XC/Trail snarare än en Trail/Enduro som jag söker.

RocketMax, tyvärr känns Cotic som lite massproducerat i denna genre, tar premium priser utan speciella egenskaper, kommer med nya revisioner om och om igen istället för att tänka rätt från början och tar redan gjorda koncept och bara överdriver lite till för att vara värst, eller kunna kalla den Max kanske, känns inte som det passar mig.

Moxie, jag vet inte, suger på den och försöker komma på om den skall hamna på listan eller inte, något skaver lite än så länge.

Curtis, självklar om inte för något annan än att få äga en swing som den.
Shan no 5, har väl allt på min lista förutom att det inte känns som den är född i ett skjul.
Starling Twist eller Murmur, klockrent val egentligen men har lite svårt med varumärkes placeringen, lite för många fåglar på ramen och inte överförtjust i förstärkningen framme vid styrhuvudet, ser lite biltema BMX ut tyvärr.

Tja du la ju upp en bild på Starling:s beady little eye, så varför inte Joe:s nya "mullet" Twist? Eller en Swoop/Murmur beroende på om du vill åka stor- eller småhjul.
Starling-Cycles-Twist-Main-Header-1.jpg

All logik säger att jag bara borde ta och beställa en från Joe, om han bara inte envisades med den där hemska plåten där fram, varje gång det sunda förnuftet säger Ja, så säger estetikern i mig, Curtis eller Shan.

Ska börja levereras i september, kanske lite väl mycket slaglängd för bad du tänkt dig?

I så fall är mitt nästa tips:

Har kikat på en del varianter liknande Zoceli från tyska byggare bla, men jag blir inte riktigt klok på varför man skall använda fet rör som gör att de ser ut som de vore gjorda i alu eller kolfiber när man bygger av stål, finns ju ingen anledning utan snarast tvärt om. Varför bygga enligt en princip som används när röret inte är styvt nog fast man använder stål som har just den egenskapen, känns lite som man bygger med stål för att tillfredställa marknaden snarare än dess egenskaper.

Swarfen verkar superfin, men har inte mycket till slag att komma med tyvärr

Jag är löjligt nöjd med min Stanton HT och rätt sugen på en FS från samma märke. Så det tycker jag du skall fundera På..

Tja Curtis är ju snygg med rätt så långsamma på platten av nån anledning fråga Janne. När vi byter hojar så blir han snabb å jag långsam. Så nånting är det som händer. Stanton är det vingligasre jag provat sen om lagen var slut vet jag inte. Btr har jag bara testat utför både ht å pinner å de var så grymma men kan inte säga nånting om hur den är på platten. Fast skulle jag inte ha min hoj skulle jag nog ha en pinner! Swarf tror jag är grymma de är nog testade mer än nån annan hoj innan produktion av stål hojarna dvs. Project 12 kommer just med en växellåds hoj som ser kanon ut men de är lite klenare annars acto 5 men de är ju ännu dyrare. Starling är riktigt sköna har kört både 27,5 å 29 a följsamma å fina även om lacken släppte på de?
Men ställ samma fråga på Steel is real så får du säkert massa bra förslag.
Men ska den hålla så skulle jag köpa btr!

Har kikat på en del varianter liknande Zoceli från tyska byggare bla, men jag blir inte riktigt klok på varför man skall använda fet rör som gör att de ser ut som de vore gjorda i alu eller kolfiber när man bygger av stål, finns ju ingen anledning utan snarast tvärt om. Varför bygga enligt en princip som används när röret inte är styvt nog fast man använder stål som har just den egenskapen, känns lite som man bygger med stål för att tillfredställa marknaden snarare än dess egenskaper.

Swarfen verkar superfin, men har inte mycket till slag att komma med tyvärr
Har zoceli_bikes grövre rör än t.ex Starling?
Jag tycker det ser ganska likvärdigt ut? ?

Så otroligt nära att det flög in en svala igenom fönstret och gjorde att förnuftet segrade över magkänslan, men pga av skitdålig betallösning i webshopen kommer det inte bli engelskt stål denna gången utan japanskt stål från Andorra istället men jag kommer nog att bli lika nöjd ändå eftersom det var den hojen som fick det att luta mot stål till att börja med.

Jag hade helt planen klar, skulle beställa en twist i trist grå standardfärg och lackera den själv när den kom hem, men tyvärr ville först Starling ha 300 pund extra för svensk moms, men droppen var den minst sagt osmidiga betallösningen, tyvärr.

Men nu blev det en ram som inte behöver lackas om och som skickas inom EU utan trams med momsen, så i slutänden 25% billigare och spara på en lackering.

Nu är det bara börja shoppa komponenter, men lovar inget snabbt bygge dock pga omständigheter, men ett ovanligt val av bromsar har det hunnit bli i alla fall, men håller spänningen uppe tills det börjar droppa in prylar.

Fick ett trevligt mail från Production Privee, dom trevliga typerna hade tydigen postat en sån här till mig igår. Undra om de kommande 2 veckornas semester kommer gå tillräckligt fort?

Känner jag mig själv så kommer man väl hem till en brevlåda full med avier, men jag har ju lovat ett lugnt och sansat bygge, lite bromsar, vevar och smått och gott har jag visst redan råkat klicka hem.

Ni som redan är bekväma med vikten av ett stål spett, är det värt att slänga ut 5000 extra för att köpa kolfiberfälgar för styvheten och 300gr besparing eller skall jag bara ta hem ett par Newmen i alu som man vet levererar?

Sa jag att det kliar i fingrarna, tur att jag har en scale som skall skruvas ihop på landet.
Shan No5.JPG

Nä inga kol hjul. Man köper ju stål för att det är mer följsamt då vill man väl inne ha styva kol hjul på eller?
Kul att den redan är på väg! De är sjukt snygga!

Nä inga kol hjul. Man köper ju stål för att det är mer följsamt då vill man väl inne ha styva kol hjul på eller?
Kul att den redan är på väg! De är sjukt snygga!

Tack, nu reparerade du skadan med att förvirra mig med valet av ram, det får bli ett par beprövade Newmen fäljar då kan man ju byta dem 4ggr för samma pris :)
Jo jag kan se att det kan bli en riktigt trevlig och snygg hoj, skall bara jobba lite på mina obefintliga estetiska färdigheter med vilka färgval det blir.

Livet är ju som vanligt en berg och dal bana, visste ju att postnord ombudet hade en trevlig present men hade oxå fått en del konstig meddelanden från paypal om återbetalningar som jag inte alls väntade på.

Det visade sig att de där perfekta naven som jag hade tänkt att bygga hjul av kanske ändå var lite för perfekta, säljaren hade utan vettig anledning avbokat min order? Jag visste inte ens att ett sånt förfarande existerade.

Så tyvärr ser mitt löfte om en slowbuild ut att införlivas om inte någon på ett magiskt sätt snyter fram ett par nya nav som passar.

ramen är hur som helst brutalt snygg, nästan lite för bra för att vara stål som inte brukar vara lika tillrättalagt.
98B44338-3418-46D9-9331-02C75C826488.jpeg

Production Privee blir min nästa hoj efter Pole M. Jag har fått förmånen att klämma på en No5 i John Player guld/svart.. Mkt fin.

Se där om jag valt en hoj som duger åt vår okrönte kolfiberkung när han skall åka stål, då kan jag ju inte valt helt fel.
Skall bli kul att bygga ihop den när jag väl får tag på alla delar jag vill ha.

Ibland förbannar jag mig själv över alla timmars funderande och fnulande, tänk om man skulle göra si eller så, dessutom brukar det leda till lite udda val som sedan inte blir så enkla att realisera när man väljer bort dussin prylarna som alla handlare har på hyllan.
Men detta till trots så börjar det så sakteliga ramla in en del små delar från olika håll, det tenderar att vara lite pest eller kolera, tidigt i veckan gick jag bet på en uppsättning nav till rätt pris då US tydligen har hissat upp frakterna till astronomiska nivåer i samband med Covid, så nu har jag ett triangeldrama där förhandlingar pågår i 3 länder för att få tag på ersättare.

Men en trogen tysk butik gladda mig dock men en perfekt gaffel till ett ovanligt humant pris, så kan jag bara hitta en bakdämpare av rätt modell så finns det hopp om att det kan bli en cykel innan isen lägger sig. Och som utlovat kommer temat att hålla i sig det blir lite nya lösningar och lite gamla precis som Bosse Larsson ville ha det.
1D34B6C5-7355-4B2C-94D3-3DB9D287D901.jpeg

Så var det då dags för det där nya i nygammalt. Bakväxeln upphämtad och man inser att toleranserna ökar för varje bygge, för några år sen hade jag tyckt att samma pengar för en grupp hade varit svettigt, nu har man gjort ett klipp på en bakväxel :)

Man får trösta sig med att det bara behövs en bakväxel och ett reglage. Gaffeln är på väg från en pålitlig tysk och en annan tysk skall få leverera fälgar och ekrar mm.

Det som fortfarande gäckar mig är min absoluta okunskap om fjädrade bakdämpare och jänkares ovilja att sälja saker som nav till oss på andra sidan Atlanten.

Bilagor

• 29F88C76-DBB0-45EA-A792-637F65869557.jpeg
    29F88C76-DBB0-45EA-A792-637F65869557.jpeg
    528 KB · Besök: 308
Fort går det ju inte precis som utlovat, men sakta sakta dimper det ner ett paket ibland och när det innehåller en gaffel kan man ju inte motstå att torrmontera lite.

Fortfarande svårt att få grepp om helheten men jag är nöjd med mina val än så länge, skall bli skönt när det väl kommer riktiga delar till hjul så man får ett perspektiv på hur det kan bli.
Vad det blev i fronten var väl ingen överraskning, frågan är bara om jag gjort bort mig när jag valde bort boost. Någon som kan berätta om ett Minion dhf 2,5 får plats?

Bilagor

• 3DE82DB7-395E-4A8F-B514-CBD31BC4F04D.jpeg
    3DE82DB7-395E-4A8F-B514-CBD31BC4F04D.jpeg
    585.4 KB · Besök: 439
Tillbaka
Topp