[Byggtråd] Solskens-enduro - Wreckoning - 6 mån utvärdering

Blev lite paus här då det blev försening på dämperiet så alla delar kommer nu leveras till Mallis. Fortsättning följer i början på januari! Förutom en liten grej som jag får i hjulklapp av mig själv om en vecka :)

Kung_Gustaf sa:
Hur coolt låter det inte med 'Deathgrips'?! Vill ha!
Trodde deathgrip var namn på två olika metoder att inte hantera rädsla. Antingen hålla i styret så knogarna vitnar utan ett enda finger på bromsen eller hålla i bromsen så knogarna vitnar helt utan minsta spår av modulation.

Går sådär för mitt bygge här nere i Spanien. 4 av 5 leveranser är förlorade i etern utan något livstecken. Var en liten chansning hur man skriver adresser här nere till lägenhetskomplex och chansade tydligen fel. Men ett paket fick jag idag, så här kommer lite bilder.

2017-01-1317.18.42.jpg

2017-01-1317.19.05.jpg

Först en E-thirteen TRS+ 9-44 kassett. Varför detta kan man undra? Eagle gick bort efter som jag har en annan hoj med 1x11 som jag vill kunna byta med ifall olyckan är framme eller jag bara vill köra annat däck, men samtidigt är det ju trevligt med större utväxling. TRS+ väger bara ett fåtal gram mera än SRAM XG-1195, kostar samma och har mera utväxling. Så kändes som ett givet val. Och sedan är det även så att ramen jag bygger på har ökänt lite spelrum mellan kedja och kedjestag och därför funkar bäst med 32T, och då hjälper den där 44an bak till bra. Funderade lite på TRSr också men den är helt enkelt orimligt dyr, så det får blir som ersättning när den kommer ner i pris. Eagle f ö är ju faktiskt också tyngre, förutom att det är dyrare.

2017-01-1317.19.38.jpg

Och sen lite bling på detta förstås i form av en guld-kedja från KNC.

Får se när jag lyckas jaga ner resten av prylarna men jag håller er uppdaterade!

Goda nyheter! Ramen har precis trillat in! Många gissade rätt:

2017-01-1916.20.58.jpg

2017-01-1916.26.06.jpg

2017-01-1916.33.41.jpg

Tänkte blinga till den där med lite nya dekaler som jag redan köpt, men när man ser den nu så känns det ju nästan synd...

Det där är fan porr på hög nivå!

När jag har ledsnat på Megan så blir det en Evil??

Bromsar:

2017-01-2617.10.39.jpg

Varför Shimano XT? Jag har alltid gillat känslan i Shimanos bromsar, och hoppas på att jag fortfarande kommer tycka det efter två cyklar med Guide RS(C). Sen är dom sjukt prisvärda och svarta, till skillnad från XTR (sjukt oprisvärd).

Fabric vattenflaska ?‍♂️:

2017-01-2617.11.17.jpg

Grym grej! Men, tyvärr märkte jag när jag fick ramen att den inte kommer funka vilket också bekräftades nu. Flaskställshålen sitter precis ovanför dämparen, så går inte ens att börja skjuta ner flaskan. Blir vask på den. (Andra hojen är ju som bekant en Jeffsy med mongo-Thirstmaster-specialflaska så kört där med).

Riktigt avis på ramen! Ett riktigt drömbygge

Synd att vattenflaskan inte passade, om det inte är för dyrt med post till Sverige kan jag köpa den av dig :)

Luthman Photography sa:
Har de löst struligheten med XT-bromsarna?

Med tanke på att dom fortfarande säljer XT-bromsarna "hej vilt" så får man ju förmoda det, vad jag minns så nämndes det om en ny tillverkningsprocess för XT-bromsarna i samband med att nya SLX togs fram. Så klart har jag ingen källa på't för stunden, men ska självklart använda HELA freda'n åt att försöka hitta notisen... ;)

BTW grymt bygge du kommer att knåpa ihop Dureitz! Go, go, go!
BTW 2, Du är alltså på Mallis f.o.m. nu? Betyder det att en kan anlita dig som MTB-guide framöver? ;D

Senast ändrad:
Xt bromsarna ska vara fixade. Jag har tillochmed fått nya handtag till mina så.

larsaw sa:
Luthman Photography sa:
Har de löst struligheten med XT-bromsarna?

Med tanke på att dom fortfarande säljer XT-bromsarna "hej vilt" så får man ju förmoda det, vad jag minns så nämndes det om en ny tillverkningsprocess för XT-bromsarna i samband med att nya SLX togs fram. Så klart har jag ingen källa på't för stunden, men ska självklart använda HELA freda'n åt att försöka hitta notisen... ;)

BTW grymt bygge du kommer att knåpa ihop Dureitz! Go, go, go!
BTW 2, Du är alltså på Mallis f.o.m. nu? Betyder det att en kan anlita dig som MTB-guide framöver? ;D

XT ska vara bra nu. Annars får man ju nya ändå. Blir kanon.

Självklart är det jag som guidar på Mallis framöver. Ska se till att läska upp alla att åka ner med lite fina videos och bilder så snart jag kommer igång. Kan vara så att alla Happyiter får 100% rabatt på guidningen också :)

Ha jag har aldrig cyklat mtb utomlands, förutom Trysil å det är ju nästan Sverige?

durietz sa:
Henrik83 sa:

Ja tyvärr. 3.4kg med Monarchen på :(

Oj! Det kändes tungt, men så är den ju stabilast möjliga. Och med tanke på Evil's tidigare rykte om avbrutna plastramar, så har dom gjort helt rätt i att fläska på ordentligt med plastic-padding för att den ska hålla för sitt tänkta användningsområde... ;)

larsaw sa:
durietz sa:
Henrik83 sa:

Ja tyvärr. 3.4kg med Monarchen på :(

Oj! Det kändes tungt, men så är den ju stabilast möjliga. Och med tanke på Evil's tidigare rykte om avbrutna plastramar, så har dom gjort helt rätt i att fläska på ordentligt med plastic-padding för att den ska hålla för sitt tänkta användningsområde... ;)

Jo jag är inte jätteledsen för detta. Är egentligen bara Yeti som gör avsevärt lättare ramar. Nya Enduro 29 S-Works väger t.ex. 3.1kg i L så är inte så stor skillnad.

Är ju inte bara vikt som är fördelen med kolfiber heller, ramen får ju rätt mycket troligare egenskaper mot en aluram =)

Ser ut att bli ett sjukt trevligt bygge med tanke på delarna ovan! Snart dags att börja skruva?

Willie sa:
Är ju inte bara vikt som är fördelen med kolfiber heller, ramen får ju rätt mycket troligare egenskaper mot en aluram =)

Som att den blir styv som ett spett menar du? Men alu är ju rätt styvt det med...
Tillbaka till ämnet vikt och kolfiber, tror att 3,4 kg för din Lagre är precis lagom. Vet inte vad för vikter DU hittat på Yeti's 5.5c, men dom jag funnit i samband med att den lanserades var 2,68kg och det är då troligen i stl S och utan dämpare = dryga 3 kg...
Om jag har fel och den vikten är inkl dämpare vore den knappast enduro-värdig gällande hållbarheten...

Willie sa:

Ser ut att bli ett sjukt trevligt bygge med tanke på delarna ovan! Snart dags att börja skruva?

Håller på lite smått. Dämperiet + hjulen kommer inte på en vecka eller två, så ingen stress :) Här kommer lite bilder på lite blingande:

2017-01-2810.31.15.jpg

2017-01-2810.32.00.jpg

Lingon sa:
Najs bygge!
Bor du nära Palma? Finns det bra stigar i närheten?

Bor 10 min ifrån i Portals Nous just nu. Ska finnas lite här i krokarna men inte vart ute ännu pga sjukdom och att jag precis fick min (andra) cykel levererad. Ska finnas riktigt mycket fint runtom hela ön men om man bor i Palma och inte har bil får man nog trampa en del för att komma till stigarna. Lördagsrajderna som körs här av Mallorca Iron Riders körs dock med utgångspunkt Palma men dom verkar gilla köra 5-timmarsturer. Folk har lite mera tid här kanske...

larsaw sa:
Willie sa:

Som att den blir styv som ett spett menar du? Men alu är ju rätt styvt det med...
Tillbaka till ämnet vikt och kolfiber, tror att 3,4 kg för din Lagre är precis lagom. Vet inte vad för vikter DU hittat på Yeti's 5.5c, men dom jag funnit i samband med att den lanserades var 2,68kg och det är då troligen i stl S och utan dämpare = dryga 3 kg...
Om jag har fel och den vikten är inkl dämpare vore den knappast enduro-värdig gällande hållbarheten...
Vikten är inklusive piggy back dämpare, sb6an väger 2.74 med dämpare och den har ju vunnit ews de tre senaste säsongerna så får väl ändå anses någorlunda enduro-värdig..:)

TK sa:
larsaw sa:
Willie sa:

Vikten är inklusive piggy back dämpare, sb6an väger 2.74 med dämpare och den har ju vunnit ews de tre senaste säsongerna så får väl ändå anses någorlunda enduro-värdig..:)

Jo Yetisarna är sjukligt lätta det får man ge dom. Väger som sagt dock säkert ca 3.0kg i L. Enda IRL-viktinfon jag hittar var på 2,9kg i M. Att cykeln håller för en helgs raceande säger inte så mycket om hållbarheten dock. Självklart är den inte lika bombsäker som en tyngre hoj, dom är inte magiker på Yeti, men troligen tillräckligt.

durietz sa:
TK sa:
larsaw sa:
Willie sa:

Jo Yetisarna är sjukligt lätta det får man ge dom. Väger som sagt dock säkert ca 3.0kg i L. Enda IRL-viktinfon jag hittar var på 2,9kg i M. Att cykeln håller för en helgs raceande säger inte så mycket om hållbarheten dock. Självklart är den inte lika bombsäker som en tyngre hoj, dom är inte magiker på Yeti, men troligen tillräckligt.

Min Ibis HDR i stl L vägde 2,8 med Fox rp23, sadelklämma och bakaxel. Den var tämligen bombproof. Styv som ett spett var den också :)

(saknar den lite ibland :'( )

Edit:

Menar inte att racka ner på ditt fina bygge, blev bara lite förvånad över att ramen vägde som en alu-hoj. Den lär ju dock vara rolig att cykla på ändå :)

Senast ändrad:
TK sa:

Å fan! Har du en källa på det? Mina google-skillz är för dåliga...

larsaw sa:
TK sa:

Å fan! Har du en källa på det? Mina google-skillz är för dåliga...
Ingen internet källa direkt men min sb6c med float-x i storlek L målad väger 2850g, tror angivna vikter är för M och raw.

Oavsett så är det en av världens sexigaste ramar och jag vill gärna ha en....men så blir det inte....

Monterat 170mm Reverb med BikeYoke DeHy + Triggy remote och Raceface Aeffect sadel, Racface BB30 vevlager, 165mm Next SL vevar med 32T, och HT T1 pedaler. Pedalerna mest för att jag ville han något annat men slippa lära om mig till CB mallets. Sen skadar inte låga vikten när man vill kompensera för ramvikten.

Bilagor

• IMG_20170201_182608.jpg
    IMG_20170201_182608.jpg
    214.4 KB · Besök: 45
Tillbaka
Topp