[Byggtråd] Solskens-enduro - Wreckoning - 6 mån utvärdering

Oh det där är väl så nära en "Dream build" som man kan komma....

Schygg hoj. Tror också det är bäst att inte räkna efter vad den gått på.... :-)

Nyfiken på varför valde den dämpar modellen av TTX22m och inte Universal? Det är ju ingen spezialalalazed cykel... Du hade fått plats med en Universal ser det ut som...

Jarl sa:
mxHOLGE sa:
Nyfiken på varför valde den dämpar modellen av TTX22m och inte Universal? Det är ju ingen spezialalalazed cykel... Du hade fått plats med en Universal ser det ut som...

Universal får inte plats.

Grymt bygge!

Fråga på ditt 100% säkra svar: Är det du som byggt cykeln? Har du själv provmonterat en universal på den cykeln?
Med mitt ögonmått så hade universal fått plats.

Rätta mig om jag har fel men TTX22M säljs enbart efter Specialized mått till ex. Enduron och Stumpyn. Då köper du TTX22M från Concept store..tippar jag på..

Henrik83 sa:
mxHOLGE sa:
Fråga på ditt 100% säkra svar: Är det du som byggt cykeln?

Killen är produktansvarig på Öhlins, lägg ner.

Haha "that shut him up"

Men på riktigt undrar jag samma. Hade en jävla tur isf för jag fick den här designen av en slump när jag beställde från Sussedout. Eller alltså de visade den andra på bild men fick hem denna, och de tog ingen hänsyn till vilken hoj den skulle sitta på. Trodde själv att Universal-varianten har mera lika dimensioner som en vanlig piggyback som kommer på hojen från början. Har dock hör att Push-dämparna funkar med nöd och näppe på dessa trots att dom säljs med den, så är troligen lite tajt med utrymme.

Tillbaka till hojen så kommer den provköras först imorgon. Och då återkommer jag med ett utlåtande. Men efter allt det här så har jag några nog fler än några uns av "post-purchase rationalization" att överkomma för att ge en ärlig recension.

onyx3 sa:
durietz sa:
Men efter allt det här så har jag några nog fler än några uns av "post-purchase rationalization" att överkomma för att ge en ärlig recension.

Nå, hur är den nu? Ärligt...

Ok. Två rundor nu. Eller egentligen bara en som räknas. Första rundan så höll först styret på att trilla av och sen ena vevarmen. Styret kunde jag skruva fast men hade inget verktyg för vevarmen så fick först trolla med för liten insexnyckel + buntband för att den inte skulle trilla av helt men det funkade sådär så fick rulla lite lugnt nedför. Det jag han känna på då var faktiskt ingen revolution i förhållande till min Jeffsy med CCDB Coil och 160mm Pike. Andra rundan dock, när jag löst barnsjukdomarna och hann börja fippla med inställningarna på riktigt så jag hittade bra nivå och balans på fram- och bakdämp, då kändes det till slut riktigt bra. Kunde bara bomba rakt på i riktigt stökig mallis-terräng och behålla kontroll. Exakt hur bra den är svårt att säga då jag körde helt ny terräng, men blir mera intressant sen när jag hinner gå tillbaka till Jeffsyn för en side-by-side-jämförelse. Imorgon blir det en till runda med Wreckan à la klättring 1h och sen DH 10 min.

Lite bilder från dagens tur som innehöll försök till hike-a-bike-genväg uppför en uttorkad flodbädd/ravin med dödsångest men också en Indiana Jones-style militärbas gömd i bergen, sol, och en grym DH-bana som några vänliga själar byggt.

Bilagor

• 26022017-165031-_DSC7530.jpg
    26022017-165031-_DSC7530.jpg
    372.9 KB · Besök: 60
  • 26022017-154339-_DSC7519.jpg
    26022017-154339-_DSC7519.jpg
    355 KB · Besök: 46
  • 26022017-133751-_DSC7478.jpg
    26022017-133751-_DSC7478.jpg
    386.4 KB · Besök: 53
  • 26022017-134310-_DSC7484.jpg
    26022017-134310-_DSC7484.jpg
    307.3 KB · Besök: 50
  • 26022017-134705-_DSC7486.jpg
    26022017-134705-_DSC7486.jpg
    395.1 KB · Besök: 55
  • 26022017-142839-_DSC7495.jpg
    26022017-142839-_DSC7495.jpg
    464.3 KB · Besök: 57
  • 26022017-144812-_DSC7500.jpg
    26022017-144812-_DSC7500.jpg
    498.4 KB · Besök: 58
  • 26022017-153324-_DSC7515.jpg
    26022017-153324-_DSC7515.jpg
    181.6 KB · Besök: 53
Sjukskrev mig den här veckan då jag är lite less på jobbet......vilket betyder att jag istället har tid att cykla på Mallis!

Vilken tid passar det att jag dyker upp??

Eftersom det tar en halvdag att ladda upp och posta något på youtube/vimeo och 5 min med Insta, men tyvärr inte går att bädda in Instagram-inlägg, så länkas till en s.k. "millenial"-RR här: https://www.instagram.com/p/BRbRFj2j8bI/ (bläddra till 3e för film)

Vad kan jag rapportera om hojen då? Börjar få in dämparinställningarna nära optimalt nu tror jag, och det känns sjukt förtroendeingivande. Kan stå och trampa utför i stenkistor med -15% grade och i 40km/h och det känns hur tryggt som helst. Helt sjukt. Det är bara hjärnan som begränsar med grafiska bilder på hur min kropp skulle se ut om något dängade till fronten i sidled i den hastigheten. Dock, ska jag säga, att jag första gången nu när jag körde det lokala DH-kött-segmentet på 7min fick mera s.k. armpump än vad jag fick med Jeffsyn. Jag ska se om det bara har med de smalare greppen på Wreckan att göra genom att byta, eller om jag måste fippla med dämparinställningen mera. Kan faktiskt tro att det högre flexandet i Piken kan bidra till mjukare upplevelse för händerna. Men vi får se.

Har också nyss switchat till x-low på Wreckan som jag kört några varv på lokala byggda DH-slingan och det känns om än ännu bättre än innan. Tror det får stanna såhär.

Kort summering nu om Wreckoningen efter ca ett halvår:

Är (troligen) den bäste tänkbara hojen för höga berg med mycket stök där det saknas lift. Men förutom det så täcker den upp ganska långt ner i trail-segmentet. Jag har nu i 6 mån kör Wreckoningen jämsides min YT Jeffsy och finns inga sträckor här nere där Jeffsyn är bättre, vare sig på uppför, på platten eller utför. Jag kör dock min Jeffsy med 160mm-gaffel som kanske fuckar med geon, så tänkte ändra på det framöver tillbaka till 140/140, men varje gång jag känner att "fan nu gick det fort" med Jeffsyn så krossar jag tiden nästa åk med Evilen utan ansträngning, och detta gäller även jobbiga klättringar. Jeffsyn hänger nu löst.

Tillbaka
Topp