[Byggtråd som inleds med frågor] Commencal Meta HT AM 29

apanboll

Medlem
Efter att ha funderat och letat i flera veckor efter en lämplig ram att bygga på så beställde jag igår en Commencal Meta HT AM 29 av 2020 års modell. Nu sitter jag och letar komponenter till bygget och har väl mycket klart för mig, men där är en del jag är osäker på - så hoppas på lite bra input härifrån =) Ändamålet med cykeln är att vara en bra do-it-all med fokus mot lite mer teknisk småstig.

1. Välja rätt styrlager
Styrlager ska enl. spec. vara Tapered Semi-integrated ZS44 / ZS56. Fattar jag rätt betyder det 44mm uppe och 56mm nere, men jag har lite svårt att hitta vettiga alternativ. Visst borde detta fungera: https://www.bikester.se/ritchey-com...-1-8-15-zs44-286-i-zs56-40-svart-488333.html?

2. Välja rätt vevparti
Jag har varit noga med att hitta en ram för gängat vevlager och denna har BSA 68mm. Jag har iofs aldrig monterat något annat än gängat, men det verkar smidigare än alternativen. Men hur fasen ska jag veta vad jag ska välja för vevparti och vevlager, utöver att det ska vara BSA 68mm? Jag har uppfattat att kedjelinjen är av betydelse, men vet inte riktigt hur jag ska översätta det till en konkret siffra =) Blir boost-backhjul med 11 eller 12-delad kassett.

3. 11- eller 12-delat
Innan jag hann sälja förra cykeln uppdaterade jag till singelklinga med 11-delad kassett (11-46) och en XT M8000-bakväxel med tillhörande shifter och var väldigt nöjd med det. Omfånget räckte, allt var enkelt att justera in och allt fungerade perfekt. Spontant tänker jag därför samma uppsättning igen, men det kostar ju inte jättemycket extra att istället satsa på 12-delat med M7100 eller M8100. Är det en uppgradering eller är det risk för mer bekymmer än det är värt?

4. Vad ska jag ha för bromsar - Shimano eller SRAM?
Förra hojjen hade gamla XTR-ok med XT-handtag och det fungerade väl aldrig så bra som jag önskade. Därför är jag sugen på 4-kolv för att vara säker på att det biter. Är det overkill när jag inte främst kommer åka utförs? Alternativen det står mellan är Shimano MT501-handtag med MT520 fram och MT500 bak alternativt ett komplett kit SRAM Guide T. Väljer jag SRAM måste jag köpa bleed kit, Shimano har jag redan grejer till och vet hur det fungerar.

I övrigt ser planen ut så här:
Ram: Commencal Meta Ht AM 29 Large
Gaffel: Rockshox Sektor RL DebonAir 29 140mm
Hjul: Shimano XT M8120 29 tubeless e-thru boost
Bromsskivor: Shimano SM-RT54 180mm center lock
Däck: Vittoria Barzo 2.6" TNT G+
Klinga: 34T N/W
Styrstam: Red Cycling Pro Elite 50mm
Styre: Truvativ Descendant 800mm
Handtag: Ritchey WCS Foam
Pedaler: Wellgo Plattform C271
Sänkstolpe, Brand X Ascend 150mm
Sadel: Selle San Marco Dirty ED Dynamic
Sadelstolpsklämma: Radon 34,9mm

Hjul, däck, växel och kassett har jag en bra ingång för så länge jag håller mig till Shimano, annars hade jag kanske tittat på andra hjul och däck ffa.

Alla tips, ledtrådar och hjälp framåt uppskattas massor! =D

apanboll

Medlem
...och så får jag väl bara hoppas att nån orkar läsa hela inlägget ovan, trots att det blev en halv roman 🙃

Bengt-re

Aktiv medlem
Var du nöjd med 11-delat innan och skall cykla på ungefär samma sätt nu så låter det väl sunt att satsa på samma igen. Fler växlar brukar ju innebära kortare livslängd, dyrare och känsligare för justering/skador. Men vill du ha 12-delat så skall du givetvis satsa på det.

Du kan ju satsa på Hope bromsar annars så slipper du shimano bromsar?

Paco

Aktiv medlem
På vilket sätt funkade inte xtr/xt kombon?
Jag kör själv aggro ht både på platten och utför och känner inget behov av 4-kolv.

jonte987

Aktiv medlem
Viktigare att ha ordning på grejorna än om det är 4 eller 2 kolv. Jag har fått nåt skit i mina xtr 9120 / 203mm och har inte hunnit mer än rengöra så att det funkar hjälpligt. Så var jag ute idag på 26an med xt m8000 och 160mm. Höll på att gå över styret så bra bett det är i dem.
Det gäller att bedda in dem ordentligt och sen inte få skit i.
Jag är lite orolig att det är skit från vägen eller avgaserna som är problemet. Vid transport bak på bilen alltså.

glitch

Aktiv medlem
Ett tips är att köpa styrlager med ramen och be dem montera det innan. Pressa styrlager är drygt och skönt att få ramen helt klar så att säga.

glitch

Aktiv medlem
Viktigare att ha ordning på grejorna än om det är 4 eller 2 kolv. Jag har fått nåt skit i mina xtr 9120 / 203mm och har inte hunnit mer än rengöra så att det funkar hjälpligt. Så var jag ute idag på 26an med xt m8000 och 160mm. Höll på att gå över styret så bra bett det är i dem.
Det gäller att bedda in dem ordentligt och sen inte få skit i.
Jag är lite orolig att det är skit från vägen eller avgaserna som är problemet. Vid transport bak på bilen alltså.
Har ett par slx 4 kolvs, bakbromsen bettar svagt o tjuter satan första bromsningarna efter cykeln stått, sen funkar den som den ska igen efter en stund.
Inget problem fram. Bägge beddades enligt konstens alla regler. Min cykel åker i bilen så inget avgasproblem.

glitch

Aktiv medlem
M7100 / 8100 funkar för övrigt svinbra, har inte långkört än men inte svårare än 11s att ställa in. Personligen gillar jag en 50-51a bak på en så pass fläskig hoj som meta am 29an, är ju ingen hoj man har bråttom uppför med.

apanboll

Medlem
Var du nöjd med 11-delat innan och skall cykla på ungefär samma sätt nu så låter det väl sunt att satsa på samma igen. Fler växlar brukar ju innebära kortare livslängd, dyrare och känsligare för justering/skador. Men vill du ha 12-delat så skall du givetvis satsa på det.

Du kan ju satsa på Hope bromsar annars så slipper du shimano bromsar?
Jag har inte råkat springa över några hope i rätt prisklass, men har väl ärligt talat inte letat supernoga. Det blir lätt att man börjar med det man kan 🙂

Fungerar Shimanos bleedkit å mineralolja till hope?
Har även tittat på Maguras trail-kit vilket verkar prisvärt.

Jag tyckte inte jag saknade växlar med 11, så om inte nya bakväxlarna erbjuder nån ny superfeature så kanske det är lika bra att satsa på 11-delat.

apanboll

Medlem
På vilket sätt funkade inte xtr/xt kombon?
Jag kör själv aggro ht både på platten och utför och känner inget behov av 4-kolv.
Trots nya belägg, rengjorda upphettade skivor, ordentlig inbäddning, väl luftat osv så fick jag dem som bäst att fungera dugligt under ett pass eller två. Sen gick det inte att låsa bromsarna längre, oavsett hur mycket man tog i. Jag inser såklart att nått var galet och att det inte var brist på kolvar - men är så jäkla trött på dålig bromsverkan att jag antagligen överkompenserar genom att satsa på onödigt feta. Jag spanar ett varv på schyssta vanliga 2-kolv också, så spar jag väl säkert lite vikt också!

jonte987

Aktiv medlem
Har ett par slx 4 kolvs, bakbromsen bettar svagt o tjuter satan första bromsningarna efter cykeln stått, sen funkar den som den ska igen efter en stund.
Inget problem fram. Bägge beddades enligt konstens alla regler. Min cykel åker i bilen så inget avgasproblem.
Jupp. Det löser sig.
Det kan vara vad som helst, får fixa det och bedda om. Sen kanske ha framhjulet inne i bilen.
Menade mest att även m8000 funkar bra om man inte har ordning på det.

11s funkar bra som som fan men även jag är sugen på 51 bak.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har inte råkat springa över några hope i rätt prisklass, men har väl ärligt talat inte letat supernoga. Det blir lätt att man börjar med det man kan 🙂

Fungerar Shimanos bleedkit å mineralolja till hope?
Har även tittat på Maguras trail-kit vilket verkar prisvärt.

Jag tyckte inte jag saknade växlar med 11, så om inte nya bakväxlarna erbjuder nån ny superfeature så kanske det är lika bra att satsa på 11-delat.
Nej men det kostar 200-250 pix för ett bleedkit. Hope kör DOT och inte mineralolja så det är ett annat system.

apanboll

Medlem
Ett tips är att köpa styrlager med ramen och be dem montera det innan. Pressa styrlager är drygt och skönt att få ramen helt klar så att säga.
Japp, tyvärr bommade jag det när jag beställde - men har mailat Commencal och frågat om det går att lösa. Annars blir det åtminstone spännande att prova nått nytt =D

apanboll

Medlem
M7100 / 8100 funkar för övrigt svinbra, har inte långkört än men inte svårare än 11s att ställa in. Personligen gillar jag en 50-51a bak på en så pass fläskig hoj som meta am 29an, är ju ingen hoj man har bråttom uppför med.
Bra input! Men på förra cykeln (27,5" med 2,4" NobbyNic) hade jag 11-46 med 38T fram och det var ganska sällan jag saknade en lägre växel. Med större hjul behöver jag ju växla ned lite, men tänkte att 34T fram nog räcker. Eftersom det kommer skilja en del på cykel jämfört med förra (kolfiber-XC) så kanske det är vettigt att sikta på åtminstone 11-50.

jonte987

Aktiv medlem
det är nog så enkelt att du har starkare ben än vad vi har. 34T är väl antagligen max vad du får plats med fram? Så 46 bak kanske räcker bra för dig.

EDIT: yes, max 34T

Belker

Medlem
1. Jag använde detta lager till min kolfiberram. Lade in kopparna i frysen sen var det bara att knacka in dem mha en träkloss. Du har aluram och kan därmed värma den något för ytterligare spel..

2. Efter mycket funderande på drivlina valde jag till slut Shimanos nya 12s. Den är lätt och fungerar fint med X11EL KMC-kedja ihop med Shimano XT 36T. Andra kombinationer kan jag inte svara för.

3. Jag valde 11s kasset 11-50, funkar utmärkt.

Senast ändrad:

apanboll

Medlem
Idag fick jag mail från Commencal som snabbt och smidigt la till ett styrlager på ordern och lovade att skicka imorgon, så om 4-5 dagar ska ramen vara hemma 😀

Bara klämma iväg beställningar på allt annat också!

Tack för tips på vägen. Återstår att bestämma mig ang. bromsar (lutar för stunden åt Guide) samt vevlager/vevparti - men är det något mått jag behöver ta hänsyn till när jag köper det? Mer än bsa 68 och möjligen att det ska vara för boost?

zinkpasta

Aktiv medlem
Guide är inte något man väljer, Guide är något man väljer bort. I övrigt, grymt, Meta AM 29 är en riktigt fin cykel!

Berk

Aktiv medlem
Guide är inte något man väljer, Guide är något man väljer bort. I övrigt, grymt, Meta AM 29 är en riktigt fin cykel!
+1
Guide R jag fick med en cykel är ok till platt cykling, men jag tycker inte om långa handtagsvägen. Köpte Magura MT4 till min Bardino som är fina, men kanske är Magura Trailsport med dubbla cylinder fram ett bättre val.

Köpte en Sram NX boost vevparti + BSA 68/73 BSA vevlager. Kanske inte happykorrekt, men billigt och relativt lätt.

apanboll

Medlem
+1
Guide R jag fick med en cykel är ok till platt cykling, men jag tycker inte om långa handtagsvägen. Köpte Magura MT4 till min Bardino som är fina, men kanske är Magura Trailsport med dubbla cylinder fram ett bättre val.

Köpte en Sram NX boost vevparti + BSA 68/73 BSA vevlager. Kanske inte happykorrekt, men billigt och relativt lätt.
Tack för tips! Magura Trail-kittet med 4-kolv fram står med på listan över bra alternativ, ska spana mer på det.

apanboll

Medlem
Din Bardino såg för övrigt jäkligt fin ut! Spanade en bra stund på den, men blev snål...

apanboll

Medlem
Första leveranserna har kommit, men än består montaget av att ha kunnat skruva ihop styre med styrstam och sadel med dropperpost 😄

Men imorrn ska ramen anlända och förhoppningsvis även hjul och drivlina - så veckan är räddad 👍

Har dock redan upptäckt att jag blev lurade av produktbeskrivningen på bike-discount som sa att gaffeln skulle ta 180mm skiva utan adapter, men det var falskt. Fattar det som att 160mm är klart vanligast när jag läst på å andra sidan. Nån som vet vad jag ska förvänta mig av ramen? Hittar ingen spec men ser ut som PM på bilden. Ska jag räkna med en 20mm-adapter där med?

Berk

Aktiv medlem
Dåligt från BD.

Men ramen i din länk ovan har IS mount, inte PM. Så behövs det en IS->PM adapter.

Berk

Aktiv medlem
Haha, man kan ju undra vad jag mindes för bild 🙃 Tack i alla fall, då vet jag att jag behöver plocka upp en sån adapter också imorrn 👌
Obs att det finns många olika typ av IS->PM adapter, tog mig lite tid att hitta rätt adapter till bakbroms.

apanboll

Medlem
Obs att det finns många olika typ av IS->PM adapter, tog mig lite tid att hitta rätt adapter till bakbroms.
Aha - intressant! Är det IS- eller PM-delen som är mest bekymmersam? Tänker att jag åker förbi min LBS och så kanske det ger sig om jag har med oket i fickan?

jonte987

Aktiv medlem
Oken lär väl vara samma så länge de är pm? Men adaptern är olika fram och bak

Berk

Aktiv medlem

apanboll

Medlem
Ah, då är jag med! När jag spanade PM-PM-adapter till fram så såg jag en bild på adapter där adaptern tog i oket mitt i mellan skruvarna och tänkte om det var nått sånt du menade men då fattar jag.

apanboll

Medlem
Idag dök ramen äntligen upp! Väl förpackad och utan skador =D

IMG_20200205_180518.jpg

IMG_20200205_180714.jpg

Kvällens snabbinsats blev montering av styrlager, kapa styrrör och montera gaffel, styrstam och styre samt dra kabelhölje i ramen till sänkstolpen och knöla dit de fina tillhörande gummiplopparna till hålen i ramen.

IMG_20200205_212846.jpg

IMG_20200205_212918.jpg

Dock har jag ett frågetecken - tillsammans med ramen var en liten ask med gummigenomföringarna till ramen, ett buntband och 3 stycken skumgummislangar som jag inte har en blekaste aning om vad jag ska göra med =D Nån som vet bättre och kan ge mig en ledtråd?

IMG_20200205_213552.jpg

IMG_20200205_213613.jpg

Imorrn får jag leverans av hjul, växel, reglage, kassett och vevparti. Förhoppningsvis lyckas LBS:en gräva fram lämpliga bromsadaptrar också så borde jag ha allt som behövs för att få ihop cykeln.

trampapådå

Aktiv medlem
utgår från att skumgummislangarna ska dras utanpå dina kablar i ramen för att slippa skrammel? :)

Martinmat

Aktiv medlem
Så är det skummigummit ska utanpå höljena i ramen så du slipper låta som en marraccas när du kommer farande i skogen 😄

apanboll

Medlem
IMG_20200211_192911.jpg

Tappade sugen ett par dagar när jag blev utan ett däck och en bromsadapter, men nu har de sista delarna anlänt och jag försöker skruva ihop allt. Det som återstår nu är i princip att lufta bakbromsen och justera in växlarna - det senare har jag ägnat halva kvällen åt med ganska begränsad framgång...

Jag har justerat in B-skruven och stopp-lägena, åtminstone rimligt bra - men hur fasen jag än spänner vajern så hoppar bakväxeln över växlar eller hamnar mitt i mellan, så att de 12 växlarna snarare blir 8. Jag kan inte minnas att jag alls hade samma bekymmer när jag försökte installera en XT RD-M8000 på förra hojen... Nån som haft liknande bekymmer och har nått kungligt tips? =)

apanboll

Medlem
Visa bilaga 402349
Tappade sugen ett par dagar när jag blev utan ett däck och en bromsadapter, men nu har de sista delarna anlänt och jag försöker skruva ihop allt. Det som återstår nu är i princip att lufta bakbromsen och justera in växlarna - det senare har jag ägnat halva kvällen åt med ganska begränsad framgång...

Jag har justerat in B-skruven och stopp-lägena, åtminstone rimligt bra - men hur fasen jag än spänner vajern så hoppar bakväxeln över växlar eller hamnar mitt i mellan, så att de 12 växlarna snarare blir 8. Jag kan inte minnas att jag alls hade samma bekymmer när jag försökte installera en XT RD-M8000 på förra hojen... Nån som haft liknande bekymmer och har nått kungligt tips? =)
Har nog lurat ut det själv - hade lite brådis när jag spanade in ParkTool:s YouTube-klipp för att korta kedjan. Jag la till 2 länkar istället för 4 (vilket man tydligen ska göra på 1x11/12) så kedjan är två länkar för kort. Gissar att det är därför det bråkar med mig. Det är väl inte bättre än att jag måste plocka på mig en ny...

Bonzo

Aktiv medlem
Har nog lurat ut det själv - hade lite brådis när jag spanade in ParkTool:s YouTube-klipp för att korta kedjan. Jag la till 2 länkar istället för 4 (vilket man tydligen ska göra på 1x11/12) så kedjan är två länkar för kort. Gissar att det är därför det bråkar med mig. Det är väl inte bättre än att jag måste plocka på mig en ny...
Om du lägger upp ett par bilder från sidan med kedjan på största- respektive minsta dreven så kan du få återkoppling på om kedjan ser för kort ut.
Utan att vara någon expert misstänker jag att det är något annat som spökar.

apanboll

Medlem
Om du lägger upp ett par bilder från sidan med kedjan på största- respektive minsta dreven så kan du få återkoppling på om kedjan ser för kort ut.
Utan att vara någon expert misstänker jag att det är något annat som spökar.
Jag tänkte plocka upp en quick link hos LBS:en på vägen hem och testa att lägga till två länkar ikväll, men då börjar jag med att knäppa ett par bilder så fort jag kommit hem till hojen igen! =)

jonte987

Aktiv medlem
Eagle ska väl vara känsligt för kedjelängd och b-skruv. Vet inte om shimano 12s har samma problem och har inte testat själv.

freddag

Aktiv medlem
persson här har något snarlikt problem, som löstes genom att spänna och skruva fast växelvajern på största kugget istället för lilla. låter lite galet, men kanske kan vara till hjälp:
(från 3 minuter c:a)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer