[Byggtråd som inleds med frågor] Commencal Meta HT AM 29

apanboll

Medlem
Om du lägger upp ett par bilder från sidan med kedjan på största- respektive minsta dreven så kan du få återkoppling på om kedjan ser för kort ut.
Utan att vara någon expert misstänker jag att det är något annat som spökar.
Nu har jag lagt till två länkar och då ser det ut som nedan på största och minsta:

IMG_20200213_211425.jpg

IMG_20200213_211344.jpg

Aningen bättre men fortfarande inte nära att få alla växlar bra... Nu ska jag spana det där Youtube-klippet jag fick tips om.

apanboll

Medlem
Tänkte mest att en växel som hoppar flera kugg och är allmänt tråkig, oftast beror på att något inte är rakt.

Sätta ändläge och spänna vajern så de hoppar ett hack är ganska simpelt.

Löper vajern fritt?
Jo, precis så tänkte jag också innan igår - simpelt 🙃

Vajern löper väldigt lätt. Jag vet inte inom vilka toleranser man behöver hålla sig när det kommer till "rakt" växelöra, det är ju svårt med en referenspunkt för vad det ska vara rakt mot. Men jag kan inte tydligt se att det är snett eller böjt åt nått håll, allt ser oskadat och fint ut.

apanboll

Medlem
Det måste ju vara nått jag gör helt galet. Justerar jag in eget högsta växeln/minsta drevet så har jag minst tre växlar kvar på reglaget när jag nått lägsta växeln/största drevet. För jag tvärt om och ställer in så jag har reglaget korrekt när jag står på största drevet har jag minst tre växlar kvar på reglaget när jag kommit ned till minsta drevet.

Känns som jag måste gjort nått helt galet men kan inte komma på vad... ☹

Bonzo

Aktiv medlem
Nu har jag lagt till två länkar och då ser det ut som nedan på största och minsta:

Visa bilaga 402449
Visa bilaga 402450

Aningen bättre men fortfarande inte nära att få alla växlar bra... Nu ska jag spana det där Youtube-klippet jag fick tips om.
Det ser bra ut. Även om det inte var det som var felet så var nog kedjan ändå för kort innan du förlängde den, så det var bra att det gjordes.

apanboll

Medlem
Ikväll luftades bakbromsen och vajrarna kapades till rätt längd, sen blev det ett par varv runt kvarteret. Bromsarna biter inte 100 vare sig fram eller bak, men känns som de blev bättre och bättre efter hand. Borde man göra nått särskilt med nya skivor och belägg, eller är det bara att försöka bädda in bättre tro?

I övrigt känns det rätt grymt! Förra hojen var super på att klättra uppför långa grusbackar, men hopplös för att lyckas med manual och bunny hop. Med den här fick jag till några mindre bunny hop redan första svängen och känslan på cykeln över lag känns betydligt stabilare och mer inspirerande. Ska bli jäkligt gött att komma ut i skogen! 😃

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer