[Byggtråd] the show must go on

Niklas_T

Medlem
En av happys bästa sidor är byggtrådarna. Att få höra om en idé och se den förverkligas är fantastiskt spännande.

Älskar att cykla i skogen. Har gjort det i snart 10 år. Piska stig i hellas är bästa medicinen för en stressad tvåbarnsfar.

Sen finns det en tävlingsmänniska i mig. Att köra långlopp har varit en bra motivation att ta de där passen som man kanske inte alltid är sugen på. 2016 spårade detta ut och jag körde alla lopp i långloppscupen. Efter 9 lopp blev jag lite "mätt" på långlopp så 2017 har inte direkt varit tävlingarnas år..... sålde min trek superfly som hjälpte mig igenom alla lopp, och den cykling som blivit har varit i transportsyfte alt hellasstök.

Men suget är tillbaka. 2018 ska det raceas igen. Så det behövs en ny cykel.

Tanken är en lätt, relativt billig cykel. Inte allt för aggressiv i geometrin, snabb men som även klarar lite stök. Jag ville även bygga själv.

Alla delar är inköpta, så jag bjuder nu in att följa slutfasen av projektet. Allt är levererat utom klinga samt sadel som jag köpte från Kina.

Ramen jag landade i var https://www.bike-discount.de/en/buy...-swing-frame-carbon-n-green-650510/wg_id-8670

Från början tänkte jag gå på fullgung, men budgeten satte där stopp.

Designmässigt vill jag ha den med svart som bas, och bygga vidare med gröna detaljerna som finns på ramen.

Planen är att börja skruva lite imorgon och hoppas kunna bjuda på lite bilder då.

Ser fram emot att följa! Har en Focus Raven ram jag behöver bygga upp, kanske kan jag sno lite idéer från ditt bygge, vad ligger budgeten på exkl. ram?

Budget.... Hur långt är ett snöre? Tanken var att bygga billigare än vad det i slutändan kanske landande på. har inte sammanställt alla inköp men TROR att hela bygget landar på 18-19 lax. Ni känner säkert igen er. Funderar på ett bra mellan alternativ, sen när allt kommer till kritan så tippar det över till det där lite dyrare hjulparet. Vikten var ju liiiite lägre och sen matchade färgerna.

Förväntningarna när allt är klart är att detta som sagt ska bli en XC raket som även ska tåla lite terräng. Heldämpat hade varit nice med tanke på komforten, men budgeten gick inte att motivera. Därmed tänkte jag dänga till med så mycket kokosplast som möjligt, utan att skuldsätta mig över öronen. Entre för ebay.

Hittade styre, styrstam och sadelstolpe i kolfiber från kina som jag slog till på. Även sadel och framklinga köptes på detta sätt för att hålla nere kostnaden. Sadeln, styrstammen och klingan bör landa hemma nästa vecka. Totalt kostade kinaprylarna typ 1000 SEK, och kvaliteen på styret och sadelstolpen måste jag säga var över förväntan.

Specen i övrigt ser ut som följande:
Ram: Se ovan. Cube kolfiber something.

Hjul: Mavic XA Elite som kommer med 2,35 tums däck (quest pro). Valde att gå på ett billigare alternativ med dt swiss 1900 men färgen på XA elite var verkligen ment to be.. och dubbelt så dyra. Mavic hjulen verkade även en bra mix mellan rulla snabbt, komfort och tålighet. verkar även vara bra klickljud i dessa.

Gaffel: Var tre alternativ. Reba, Sid eller ngn fox. Fox gick bort pga pris, men var sugen att testa. har inte rullar Fox sedan 26 tums tiden och lite Kashima bling hade inte varit fel. Förra XC hojen hade en sid men tyvärr hittade jag ingen så det landande på en Reba. Stabil, lättservad och bra pris.

Gruppset. Har våndats en del över detta. Bygga en finhoj utan XT eller högre.... SRAM är jag inte riktigt kompis med så märkesval var inga problem. Shimano it is. Lättmekat och prisvärt. Kör SLX på enduro cykeln och det funkar bra. Vikten mellan XT och SLX tycker jag inte motiverade kostnadsskillnaden. och det skiljde inte jättemkt på kasett/växel/vevar/kedja.

Bromsar. Cykeln ska gå snabbt så detta prioriterade jag ner totalt för att få ihop kostnadsbilden. Blev BR-MT500 som jag kört på min pendlarcykel. Väger inte jättemkt och nyper när det behövs. Självklart hade ett par Hope smakat bättre men gick inte att motivera. Även om jag tror de finns i grönt. Vägde upp budgetbromsarna med ett par riktigt lätta skivor. 180 fram och 160 bak. Ashima Ai2. Som sagt. ska inte bromsa utan komma så snabbt som möjligt framåt.

Styre, styrstam, sadelstolpe är som sagt kinaköp. Även sadel då de som inte väger som ett bojsänke på vanliga webbutiker kostar mer än en date med frugan. Hoppas den är ok och inte får mig att gå som en cowboy.

På slutet blev jag snål. Gruppsetet jag köpte innehöll inget framdrev. Kommer köra 1X11 och sist jag körde det hade jag 38 fram. inte lika stark i benen längre så 36 får räcka. Business in the front, och party in the back med 11-42. Däremot tycker jag 500 spänn är för dyrt för lite formpressat taggig metall. Så detta blev en kina beställning som även fanns i grönt. Ska bli kul och se kvaliten på detta.

Handtag gick jag helt på färg och köpte Cubes egna.

Dagens ros går även till grabbarna på Cykloteket i västberga. Bakaxeln jag köpt var förstås felgängat. Den service jag fick där var världsklass i vanlig ordning, och lite letande i lådorna i verkstaden så var saken klar. Det är kärlek.

Dagen började med att jag för ovanlighetens skull tog en strukturerad approach (mkt ovanligt) till projektet och lade ut allt i någon form av ordning.

Bilagor

• 20171021_103010.jpg
    20171021_103010.jpg
    215.6 KB · Besök: 87
Niklas_T sa:
Styre, styrstam, sadelstolpe är som sagt kinaköp. Även sadel då de som inte väger som ett bojsänke på vanliga webbutiker kostar mer än en date med frugan. Hoppas den är ok och inte får mig att gå som en cowboy.

_____På slutet blev jag snål_____

.

hm.

Den strukturerade approachen tog tyvärr slut direkt efter ovan bild togs.

Jag säger bara pressfit.. Aldrig meckat med detta tidigare men hur j**la svårt ska det vara. Har ju ett eget byggt verktyg för dessa ändamål, som fungerat (nåja, sådär iaf) tidigare.

Snett, vint, svordommar, hammare, fett och lite jävlar annamma senare satt lagret på plats, men jag är osäker på om hylsan är helt linjerad. Nåja, det lär väl visa sig senare. Friskt vågat, hälften vunnet.

Ngn sugen på att veta hur man inte ska bygga ett eget pressfit verktyg, se nedan.

Bilagor

• 20171021_181510.jpg
    20171021_181510.jpg
    219 KB · Besök: 94
Följer ?

Hur mycket letade du när du skulle välja ram?
Jag är själv sugen på ny ram. Har bytt och ändrat allt runt omkring min original hardtail-alu-ram på 1950gram, men skulle vilja banta ramen, alt bygga om till fs med bibehållen vikt.

Ganska länge. Gått i byggatankar ett tag men höstrean fick mig att slå till.

Utvudet på ramar tycker jag är sådär generellt. Tycker bike discount brukar ha hyggliga priser på ramar. De har några intressanta fs alternativ.

Tillbaka
Topp