[Byggtråd] Trek Crockett

xyklisten

Aktiv medlem
[Byggtråd] Trek Crockett
Efter att ha sneglat på en Crockett 2018 ram ett tag så dök den plötsligt upp. En 2019 i den fantastiska färgen "miami green".

trek-crockett-disc-frameset-2019-p21718-105442_image.jpg

Fastnade direkt för den läckra färgen och idag gjordes så en beställning hos lbs. Tack för assistans Cyklist!
Blir ett vinterprojekt så det kommer inte att vara någon större brådska.

Lutar åt att det blir en Ultegra di2 grupp som monteras. Har inte haft Shimano på en cykel sen 2013 tror jag så det är väl inte helt hugget i sten.
Hjul? Oklart, men gärna kolfiber om jag hittar nåt lämpligt.

Vi får helt enkelt se var detta bygge slutar.

[Byggtråd] Trek Crockett
Saknar min gamla crockett - det var en trevlig cykel om man tog den för vad den var.
Blir nog ett trevligt bygge - och 35-45 höga fälgar ser snyggt ut :-)
[Tyckte jag]

[Byggtråd] Trek Crockett
Byggde precis färdigt min Crockett, funderade länge på byggtråd men den uteblev.

Byggde min på en 2018-ram, och om de inte ändrat något så behöver du borra/såga/fila lite i ramen för att få till di2 snyggt. Satte på 1x med XT-Di2 bakväxel. Tryckte mer batteriet i sadelröret och kopplingsboxen likaså, fast upp i sadelröret då...

Jag behövde göra hålet från vevhylsan upp till sadelröret större, samt borra upp ett av hålen undertill för att få igenom kontakten. Tilläggas bör också att det inte finns något färdigt hål för att dra ut sladden till framväxeln.

Framförallt; KUL och lycka till!

[Byggtråd] Trek Crockett
Vid beställningen så dök frågan om single speed upp, då i form av "vardagscykel". Inte omöjligt att den får gå enväxlat nån gång.

[Byggtråd] Trek Crockett
emmer sa:
Blir nog ett trevligt bygge - och 35-45 höga fälgar ser snyggt ut :-)
+1
xyklisten sa:
Tanken är nog fälgar därikring.
Om du har möjlighet att välja mellan olika höga fälgar så kan det vara idé att välja fälghöjd som det är lätt att hitta bra slangar med passande ventillängd till.
En ventil bör vara c:a 15mm längre, så till 35mm fälgar bör du ha slangar med 50mm ventil, tex Schwalbe SV20 med 50mm ventil och kanske även den bättre (67g) Maxxis Ultralight med 48mm ventil funkar, ventillängden som krävs beror ju även på pumpmunstycket.
Till 45mm fälgar bör man använda slangar med 60mm ventil, och det finns det en hel del att välja på, tex Maxxis Ultralight som även finns med 60mm ventil.

/Håkan

[Byggtråd] Trek Crockett
Snygg ram, det blir nog kanon med Di2 ?. Jag hade denna Crockett i purple som jag sålde vid byte till en Checkpoint. Saknar Crocketten... den stack ut lite mer. Lycka till!

A03F3E8F-26BD-4A07-9B36-28FA42500633.jpeg

[Byggtråd] Trek Crockett
Kommer självklart att köra tubeless så slangens ventillängd är verkligen inget att fundera över.

Uppskattar också att det pressfit och inte gängat vevlager.

[Byggtråd] Trek Crockett
glitch sa:
xyklisten sa:
Kommer självklart att köra tubeless så slangens ventillängd är verkligen inget att fundera över.

Uppskattar också att det pressfit och inte gängat vevlager.

Uppskattar pressfit?? Den var ny.
Har faktiskt haft mindre strul med pressfit än gängat lager. Snabbt och smidigt att byta lager. Knak tänker ni? Nej faktiskt inte men jag kanske gör nåt fel som får det att funka.

Funderar annars på om det ska bli ett styre som redan är "ordnat" för snygg dragning av di2 eller om jag ska borra lite i det jag har.

[Byggtråd] Trek Crockett
*host*Bygg glidare med mustaschstyre av den*hosthost*
Kommer bli grymt det här! Borra befintligt styre eller ej så vore det ju nice att lämna iväg gaffeln till Insjön för att borra och förstärka lite och dra Di2 helt gömt?

[Byggtråd] Trek Crockett
Cyklist sa:
*host*Bygg glidare med mustaschstyre av den*hosthost*
Kommer bli grymt det här! Borra befintligt styre eller ej så vore det ju nice att lämna iväg gaffeln till Insjön för att borra och förstärka lite och dra Di2 helt gömt?
Men hur vet man vilket styre som matchar mustaschen?

Lösningen på dragning av kablar kan ju lösas genom att kross spargrisen och köra etap på en gång. Men det är nog inte förstavalet i detta bygge.

[Byggtråd] Trek Crockett
Jag har monterat Di2 på en Crockett, det var inga större problem men det är ganska långt från A-junction till införing av kabeln i ramen.

[Byggtråd] Trek Crockett
Rock sa:
Jag har monterat Di2 på en Crockett, det var inga större problem men det är ganska långt från A-junction till införing av kabeln i ramen.
Har insett att jag har lite att lära när det gäller di2....
Men lär väl inte vara några problem att dra ut sladden till framväxeln genom befintlig "lucka" framför vevpartiet?

[Byggtråd] Trek Crockett
xyklisten sa:
Rock sa:
Har insett att jag har lite att lära när det gäller di2....
Men lär väl inte vara några problem att dra ut sladden till framväxeln genom befintlig "lucka" framför vevpartiet?

Det är inga problem. Jag byggde på en tidigare årsmodell där luckorna inte sitter på samma ställe. Jag lät kabeln komma upp på samma ställe som framväxelvajern.

[Byggtråd] Trek Crockett
Jaha, ser man på. Man kan ju undra varför en del ramar går att köpa läst medan andra inte går att köpa löst. Tänk om man kunde köpa en Spark-ram lika enkelt som en Crockett.

[Byggtråd] Trek Crockett
Ska bli kul att se! Attans trevlig färgställning på de där - frågan är bara om man skulle kört all-alu, all-black eller all-raw som tema...

[Byggtråd] Trek Crockett
Singular sa:
Ska bli kul att se! Attans trevlig färgställning på de där - frågan är bara om man skulle kört all-alu, all-black eller all-raw som tema...
Det finns lite funderingar på nån liten matchande komponent ;)
I övrigt diskuterar jag mest med mig själv gällande val av grupp.

[Byggtråd] Trek Crockett
[Byggtråd] Trek Crockett
Varit lite stillestånd på byggfronten.

Köpte en ram och det följde visst med en kartong beslutsångest.....Har nog haft de flesta komponenter i nån varukorg senaste veckan. Ultegra, Force, Di2, Etap.....osv.
Men nu blir det som så att den "gamla" cykeln får donera Rival 1 gruppen så länge. Hoppas på att det dyker upp Etap 12 speed framåt våren, vilket det inte lär göra men man kan ju hoppas.
Sneglat lite på såna där moderna gravelstyren men är rätt nöjd med Zipp´s service course 80 så det får nog följa med till en början.

Ska väl beställa lite småprylar nu så att jag kan ordna med "flytten" av komponenterna.

[Byggtråd] Trek Crockett
glitch sa:
Oggler sa:
Jaha, ser man på. Man kan ju undra varför en del ramar går att köpa läst medan andra inte går att köpa löst. Tänk om man kunde köpa en Spark-ram lika enkelt som en Crockett.

Det går alldeles utmärkt men det är dyrt och du får en gaffel på köpet:
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-frame-fork-spark-rc-900-sl-hmx-sl?article=270864007
https://www.cykellagret.se/p10480/scott-spark-900-sl-hmx-bb92-frame-set-fork

Det där är ju snarast ett handelshinder i kofiberformat.

[Byggtråd] Trek Crockett
Var lugnt på byggfronten ett längre tag.
En sadelstolpe är dock införskaffad, en Canyon/ERgon VCLS. I nästa vecka borde det också dyka upp en lite speciellt customlackad styrstam.

Hjulvalet ger fortfarande daglig beslutsångest ......Ska det vara kolfiber, "finalu", enklare alu......

[Byggtråd] Trek Crockett
Mellanhöga 24-aero ekrade låter bra men tub blir det inte....Den här cykeln lär inte rulla många meter på cx banorna utan mest fara fram på allsköns grusvägar.

[Byggtråd] Trek Crockett
Hr kommer en bild på min något äldre crockett, med ultegra mekanisk 6800 + Stages, fulcrum racing 5 DB. Kul vinterleksak!

Bilagor

• 7778B437-8AE3-4345-922D-A80EE50DCF74.jpeg
    7778B437-8AE3-4345-922D-A80EE50DCF74.jpeg
    264.6 KB · Besök: 127
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp